Mire figyeljünk oda arculattervezésnél? Tippek, és tanácsok mindenkinek!

Mire figyeljünk oda arculattervezésnél? Tippek, és tanácsok mindenkinek!

Egy honlap arculata alapvetően fogja visszatürközni a céges imázsunkat. Nem szerencsés már rögtön az elején elrontani.

Nagyon sok alkalommal, mikor weboldalak, webáruházak, logók készítésével bíznak meg minket, felmerül az arculattervezés igénye. Talán te magad is most találkoztál ezzel a fogalommal, vagy igénnyel először, és ebből adódóan, szeretnél egy kicsit többet megtudni arról, hogy mit jelent az, hogy arculattervezés. Mire érdemes odafigyelni vele kapcsolatban, egyáltalán mikor érdemes megfontolnunk, hogy arculattervezésbe vágjunk?

Mi leginkább webfejlesztéssel foglalkozunk, ebből adódóan kicsit erre a témakörre fókuszálunk, de azoknak is lesznek hasznos tippek, akik talán csak általános arculatra gondolnak.

Mi az az arculattervezés?

Arculattervezésnek hívjuk azt a folyamatot, mikor egy (csapat) grafikust bízunk meg azzal, hogy a cégünk megjelenését vizuálisan kidolgozza. Habár elsőre talán egyszerű feladatnak tűnik, ne gondoljuk azt, hogy ez így van: nem csupán a megfelelő színárnyalatok kidolgozása a fontos, egy igazán sikeres munkához szükséges az is, hogy a tervezők a lehető legjobban ismerjék a cégünk profilját, annak imázsát, valamint célközönségét.

Ezen felül, egy igazán igényes arculattervhez szükséges, hogy a megrendelő, valamint a kivitelező csapat között a kommunikáció sikeres legyen, így van arra igazán jó lehetőség, hogy egymásnak javaslatokat téve, és a másik attitűdjére rálátva tudjunk dolgozni.

Mikor érdemes arculattervezésbe vágni?

Mielőtt a weboldalunk kialakításán gondolkodunk, érdemes picit belegondolnunk abba, hogy valóban szükségünk van-e arculattervezésre. Adott esetben egy arculattervezés többe kerület, mint egy weboldal, viszont a statisztikák szerint jobb eredményeket is lehet elérni velük.

Abban az esetben, ha a cégünk már rendelkezik valamilyen arculattal-mondjuk van egy Facebook-csoportunk, és ott már van egy logónk, amiről ismernek minket az emberek-akkor érdemes lehet személyre szabott designnel készült weboldalt kiviteleznünk.

Abban az esetben is, ha a tevékenységünk kifejezetten egyedinek minősül. Ilyen például a Tikkadt Szöcske weboldala-érezhető, hogy egy letölthető sablon nem lenne képes ilyen stílusosan megjeleníteni az itt található elemeket, és üzenetet.

Tehát, összegezve: a céljaink, valamint a készítendő weboldalunkra szánt pénzösszeg fogja meghatározni a döntésünket. 

Amennyiben weboldalt szeretnénk rendelni, azt érdemes átgondolnunk, hogy sablonból készítsük-e azt, vagy sem. Az egyedi design mindig jobb eredményeket hoz, ezt érdemes leszögezni. 

Amennyiben logóra lenne szükségünk, még inkább igaz ez. Az ingyenes logótervezőknél nagyságrendekkel jobb eredményt fogunk elérni, ha valakit megbízunk a munkával.

Milyen előnyei vannak az arculattervezésnek?

Felmerülhet bennünk a kérdés, hogy milyen előnyei lehetnek ránk nézve annak, ha tervezett arculattal bír a weboldalunk. Mikor valaki a weboldalunkra érkezik, akkor csupán néhány másodperce van arra, hogy egy képet kialakítson rólunk, viszont nincs ez másképp a való életben sem: egy rossz megjelenés, vagy rossz első benyomás hosszú időre ránk nyomhatja a bélyeget.

Gondolhatnánk, hogy jó-jó, a Themeforesten például mennyire sok jó sablon van, és ezek körül sok milyen igényességgel van elkészítve. Igen, viszont ezeken sajnos látszik, hogy azok, amik: sablonok. Ugyanez a helyzet a weboldalunkon használt fotókkal is: az egyénileg készített képek általában véve kevésbe jó minőségűek-fotográfiai szempontból-de mégis sokkal jobban teljesítenek, mint a mindenhol tucatnyi alkalommal látott stock fotók.

Ha nem hiszel nekem, akkor nézd meg még egyszer a már korábban említett Tikkadt Szöcske weboldalára: mikor egy ember rátéved, egyből láthatja rajta, hogy egyedi stílussal készült, amibe a képek is beletartoznak. Ez pedig igényességet sugall, és sokat elárul arról, hogy egy cég mennyire veszi komolyan a tevékenységét.

Ha nagyon egyszerűen akarnánk megfogalmazni: egy jó branding révén az emberek megjegyezhetnek minket saját maguk számára. Márpedig, az nagy előny, ha márkaként tekintenek ránk a vevőink: ugyanis egy márkáért akár többszörös árat is képesek fizetni az emberek, ahogy azt a kísérletek is igazolták.

Mik az arculattervezés főbb lépései?

1. Az ár megbeszélése

Nézzük például azt a tényt, hogy mennyi munka van egy logó tervezésével: nem csupán annyi a feladat, hogy leül valaki, és Illustrator program segítségével megrajzolja a logónkat. Gondoljunk bele, hogy hány telefonhívás, E-mail váltás, akár egy személyes megjelenés, szerződéskötés előzi meg a munkát. És ne feledkezzünk meg arról, ami talán a legfontosabb minden arculattervezéskor: a konkurenciakutatás.

Tehát, a kérdés: mennyibe kerülhet egy weboldal, logó arculatának megtervezése. Ez cégenként igen eltérő lehet, és persze függ attól is, hogy mit szeretnénk terveztetni: csupán egy logót, vagy egy komplett weboldalt, logóval együtt. A legtöbb, normálisan dolgozó cég egy logó, vagy egy kisebb weboldal arculattervezését 70-80 ezer forinttól kezdi, de ha egy komolyabb munkáról van szó, sok aloldallal, akkor kerülhet akár több százezer forintba is.

2. A sikeres kommunikáció

Ahhoz, hogy a végső arculat leginkább visszatükrözze a cégünket, nincs más dolgunk, mint a lehető legrészletesebben leírni a tevékenységünket a tervezők felé. Jellemzően, mekkora eladásaink vannak? Milyen irányba szeretnénk később elvinni a cégünket, és jelenleg mi a fő irányvonal? Az ügyfeleink kicsodák, ők milyen társadalmi réteget képviselnek? Kik a partnereink?

Milyen elképzeléseink lennének az arculatra vonatkozólag? Lenne esetleg valamilyen példa az online világban, ami tetszene nekünk: mi is egy hasonlót szeretnénk? Mi legyen a domináns szín? Az üzenetünk, amit mások felé szeretnénk közvetíteni, innovatívnak minősül? Szeretnénk aktívan hirdetési kampányt a weboldalunkra?

Akár, hozhatunk egy papírlapot, és írjuk össze ezeket a gondolatokat. Ezek fogják az első lépéseket jelenteni. Ez azért különösen fontos, mert csupán néhány találkozás fog rendelkezésünkre állni arra, hogy a szándékainkat közöljük.

A továbbiakban viszont érdemes elfogadnunk azt a tényt, hogy jó eséllyel módosítva lesznek a javaslataink. A kivitelező máshogy fogja látni a dolgokat picit, mint mi, és ez természetes: mikor mi kapunk szövegeket a weboldalunkhoz, általában mi magunk is átfogalmazzuk őket, hogy marketinges, és értékesítés szempontjából azok jobban megfeleljenek.

Ugyanilyen módon, egy profi grafikus csapat is erre törekszik majd. Ezen nem feltétlenül kell fennakadnunk: nekik is az az érdekük, hogy a lehető legjobb legyen a végeredmény, és ez ezzel jár.

3. Türelem

Érdemes arra gondolnunk, hogy az arculattervezés-az bizony időbe kerül, és bizonyos esetekben el is húzódhat a munka. Már találkoztunk olyan ügyféllel, akinek kilenc hónapon keresztül készítették a designtervét, igaz, hogy ez egy extrém eset volt.

Tartsuk szem előtt, hogy nagyon nehéz jó munkát létrehozni ilyen téren, tekintsünk a kivitelezőre úgy, mint egy művészre, akinek nap mint nap abból áll az élete, hogy egyedibbnél egyedibb festményeket kell létrehoznia.

Természetesen, érdemes olyan szerződést kötnünk, ami pontos határidőket rögzít, és meg kell próbálnunk partnerek lenni az egész munka megvalósításában.

Milyen tippeket érdemes megfoganunk, a jobb végeredmény érdekében?

Habár korábban már esett szó valamilyen szinten arról, hogy a jobb eredmény érdekében miket lenne érdemes megfogadnunk, szeretnék egy kicsit hosszabb szekciót szentelni ennek a kérdésnek.

1. Fedezzük fel a célközönségünket

Amennyiben nem vagyunk teljesen tisztában azzal, hogy kik alkotják a célcsoportunkat, akkor jó eséllyel nem fogunk jó eredményt elérni.

Tegyük fel, hogy van egy fürdőnk, és annak szeretnénk egy weboldalt készíteni. Jellemzően hány éves korosztály látogatja? Csak a helyiek járnak ide, vagy más, környékbeli városokból is? Ha igen, akkor mekkora ezeknek az embereknek az aránya? Külföldiek is vannak jelen?  Az ügyfelek számára mi adja a fő profilunkat? A szauna részleg, vagy pedig a csúszda? Jellemzően mekkora jövedelmű emberek látogatják a létesítményt?
Ezek mind-mind olyan kérdések, amikre érdemes lehet választ kapnunk, ugyanis erősen befolyásolhatják a logónk, vagy a weboldalunk kinézetének kialakítását. Ha például a város a jellemző célközönség, akkor az jobban jelenjen meg ezekben az elemekben.

2. Határozzuk meg a weboldalunk témáját

Mi lenne a weboldalunk fő profilja? Oktatás? Egy segélyszervezet oldaláról lenne szó? Követőket szeretnénk gyűjteni, vagy valamilyen nézetünket terjeszteni?

Ezek szintén nagyon fontos tényezők lehetnek.

3. Döntsük el, hogy mit szeretnénk felajánlani

Ez azért lehet nagyon fontos, mert a cégünknek több profilja is lehet. A híres Pareto-elv általában érvényesül a tevékenységünkre is: az összes eladásunk 80%-át a termékeink, szolgáltatásaink 20%-a fogja adni. Ez az, amiről a főoldalon is írnunk kell majd, és erről kell képet megjeleníteni, ez pedig befolyással van a designre.

De természetesen nem csupán termék árusítás lehet a fő célpont: tanácsadás, szolgáltatás nyújtás, vagy bármi egyéb. Viszont általában megfigyelhető, hogy ezeknek csupán egy kicsi része az igazán hangsúlyos.

4. Határozzuk meg, hogy milyen érzelmeket szeretnénk kiváltani

Együttérzés? Sajnálat? Öröm? Szeretet? Mit kell azonnal éreznie egy embernek, aki rátéved az oldalunkra?

5. Nyugalmas-vagy kavargó?

Írjuk le azt is, hogy mi az, amit inkább látni szeretnénk majd. Egyszerű, kifejező nyugodtságot, vagy pedig egy kavargó, örvénylő látványt? Érdemes meggondolnunk azt-és ezt adjuk a designer tudtára-hogy nem szeretnénk olyan weboldalt, ami teljes mértékben eltér a konvencióktól. A minimalista design korában élünk, az egyszerű, letisztult megoldások jobb eredményeket hoznak számunkra, a designerek pedig néha túlzásokba esnek.

Ez természetesen nem jelenti azt, hogy nem fejezhet ki kavargó, örvénylő érzelmeket a végeredmény, de legyünk óvatosak.

6. A főbb színárnyalat meghatározása

Attól függően, hogy milyen érzelmeket próbálunk meg közvetíteni, és a weboldalunk nyugodtságot, vagy pedig indulatot idéz elő, érdemes lehet átgondolnunk legalább a főbb színsémákat. A színeknek különféle pszichológiája van: a kék hőséget, nyugodtságot sugároz, a zöld örömöt, biztonságot, és szeretetet, míg a piros haragot, indulatot. Természetesen ezeknek is eltérnek a különféle árnyalatai, és azok jellemzői.

7. A többnyelvűség kérdése

Több nyelvű weboldalt szeretnénk magunknak? Ez természetesen több bevételt fog jelenteni számunkra, azt azonban tartsuk szem előtt, hogy a designterv kialakítása is nehezebb lesz, ugyanis a különféle szövegek eltérő hosszúságúak lesznek a másik nyelven.

Ezen felül, vannak olyan nyelvek, ahol jobbról balra kell olvasni, és talán még a képek is mások lesznek egy kínai gyorsétterem kínai, és magyar nyelvű változatán.

A Facebook perzsa nyelven

Hogyan fogjuk megkapni a munkát?

A megrendelt weboldaluk arculatát, vagy a logót többféle formátumban is megkaphatjuk.

Weboldalak arculatterve esetén a legjellemzőbb formátum általában az úgynevezett PSD formátum. Ez az alapértelmezett Photoshop fájlformátum, azért praktikus a használata, mert habár számos formátumot képes kezelni a program, ez az, ami az összes szolgáltatást lehetővé teszi. Ezen felül számos más programban is megnyitható, szerkeszthető, akár áthúzással is.

Amennyiben logóról lenne szó, akkor akkor a munkánkat általában SVG formátumban fogjuk megkapni. Ez egy vektoralapú képformátum, ennek előnye a pici méret, és a nagyítással történő minőség megmaradása.

Mi maradt még hátra?

Abban az esetben, ha egy weboldal arculattervét rendeltük meg, akkor még hátra van egy lépés: azt el is kell készíttetni valakivel.  Szükség lesz egy kivitelezőre, aki HTML, és CSS leíró nyelvek segítségével azt meg is valósítja. Ez az úgynevezett „sitebuilderek” feladata, és nem olyan könnyű, mint elsőre látszik: ugyanis a munkának-az esztétika megtartásának érdekében-pixelpontosnak kell lennie.

Ezen felül természetesen ügyelnünk kell arra is, hogy a végeredmény minden egyes kijelző-méreten esztétikus legyen. Ne csodálkozzunk hát, ha a bruttó ár nem lesz itt sem alacsony. 

módosítva: 2021-06-10

Szeretnél árajánlatot kérni?

Nagy tapasztalattal rendelkezem weboldal készítés, webáruház készítés, keresőoptimalizálás és online marketing terén. Sok olyan munkám volt már, ami sikeres lett, és pénzt hozott az ügyfeleimnek.

Ajánlatkérés