Milyen a jó szövegírás? Mennyibe kerül a szövegírói munka manapság?

Milyen a jó szövegírás? Mennyibe kerül a szövegírói munka manapság?

Nagyon sok szövegírási munkát láttam online marketinges pályafutásom során. Dolgoztam marketing ügynökségeknél is, és az a meglátásom, hogy nagyon sok szövegíró egyszerűen pocsék munkát végez. Miért?

A szövegírás egy külön szakma. Nem könnyű benne jónak lenni, és olyan tartalmat írni, készíteni, ami minden szempontból tökéletes. A mai napig látom, hogy rengeteg szövegíró hatalmas hibákat vét, amennyiben szövegírási munkákra kérik fel. Milyen szempontok szerint lehet jellemezni a szövegírást? Mennyibe kerül a SEO szövegírás? Lássuk!

Mi egy szövegíró feladata?

Egy szövegíró feladata, hogy kiváló minőségű szöveges tartalmakat írjon. Ezek rendszerint a web valamely szegmensében jelennek meg. Alapvetően tévhit, hogy egy szövegíró csupán blogcikkeket írni. Webáruházak profi termékleírása? Közösségi média tartalmak?  Hírportálok PR cikkei? Google AdWords hirdetések címsorai? Mind-mind szövegírók munkája-minden olyan KKV-nál, ahol a tulajdonos ad a tartalmai minőségére.

Miért mondhatjuk azt, hogy a szövegírás a jövő marketingjének egyik fő kulcsa?

Talán meglepő, de nem is gondolnánk, hogy mennyire sokat számít egy ajánlatkéréskor, hogy mennyire tűnik szakértőinek a státuszunk. Miért? Egy olyan ügynökségnél, amelyik profi, több pénzt hajlandók hagyni az ügyfelek. Egy olyan szakembertől, akin érezhető a profizmus annak megnyilvánulásai alapján, nem fognak komolytalan ügyfelek árajánlatot kérni, akiknek mindig csak az a céljuk, hogy leverjék az árakat, és profi munkát kapjanak a kezükhöz fillérekért.

Nekem napi szinten érkeznek be árajánlat kérések a weboldalamra. Sokszor hallom azt, hogy „olvastam a blogodon, hogy... Te vagy az, aki meggyőztél engem”. Talán nem is gondolnánk, de valójában így van: sokkal többet hajlandók fizetni annak az embernek, aki a munkája alapján profinak mondható.

Természetesen léteznek más elemei is a tartalommarketingnek-például a videó marketing. Viszont, hazai viszonylatban viszonylag kevés KKV engedheti meg magának, hogy kiváló videómarketing eszközökkel dolgozzon.

Miért nagyon fontos a keresőoptimalizálás mellé a keresőmarketing is?

Most képzeld csak el. Tegyük fel, hogy a Google legelső helyén van a weboldalad az organikus találati listán. Tételezzük fel, hogy csak úgy dőlnek a látogatók a honlapodra, a Google AdWords hirdetési kampányban is te vagy az első. Ennek ellenére az eredmények nem jönnek. A pénz nem nagyon csordogál.

Miért? Egy közös meetingen a konkurencia arról mesél, hogy mennyire jól megy neki a bolt, és hogy milyen sok ajánlatkérő van a honlapján. Nem érted, hogy a te weboldaladon miért nincsenek megrendelők. Mikor a konkurens honlapot böngészed, akkor feltűnik neked, hogy az mennyivel jobb szövegezésű. Mikor a bejegyzéseket és a landing oldalakat nézegeted, akkor látod, hogy a szövegek olvasását szinte nem lehet abbahagyni. Minden bekezdés végén van valami, ami tovább viszi a felhasználót az olvasásban. Míg a te weboldalad szövegezése unalmas és semmitmondó.

Miért előnyös egy online cég számára a szövegírói munka?

A jól megírt webszövegek nagyon pozitívan hatnak a bizniszünkre. Miért? Nos, lássuk, pontokba szedve, hogy milyen előnyei vannak a jó szövegírásnak.

Nőni fog a vevőink száma. Ha jó webszövegeink vannak, akkor a weboldalunkra érkező emberek sokkal nagyobb hányadából lesz vásárló.

Az ügyfeleink bízni fognak bennünk. Egy olyan embert, aki szakértői státuszt épít ki magának a profi bejegyzései által, sokkal könnyebben fognak választani. Hajlandóak nálunk több pénzt hagyni.

Nőni fog a hírnevünk. Ha jó minőségű webszövegeink vannak, akkor a konkurencia is elismerően beszél majd rólunk. Ha igazán egyedit tudunk alkotni, akkor a nevünk akár meetingeken és webináriumokon is el fog hangzani.

Mennyi szövegírói munkára van szüksége egy mai KKV-nak?

Egy mai kisvállalkozásnak-véleményem szerint nagy mennyiségű szövegírói munkára van szüksége. Lássuk, hogy mik azok a területek, ahol szinte minden vállalkozásnál profi munkára van szükség:

  • Blogbejegyzések megírása
  • Google AdWords szövegek megírása
  • Közösségi média
  • E-mail marketing és termékleírások

A legtöbb ügynökség havi minimum 4 cikkes csomag árajánlatot kínál. Ennek az az oka, hogy mindent egybe vetve ez az a minimum mennyiség, amire egy kisvállalkozásnak szüksége van.

Mennyibe kerül a szövegírás?

Amennyiben, mint cég szeretnéd a szövegírók munkáját igénybe venni, akkor látni fogod, hogy nagyjából 6000 Ft-ba kerül egy 3000 karakteres szöveg-a legjellemzőbb a mai piacon a 2 Ft / karakter ár. Ez a hagyományos árszabás blogcikk típusú szövegeknél-vannak ennél magasabb és alacsonyabb árak is.

Kifejezetten értékesítési és marketing szövegek megírásánál az árszabás nagyjából 10 Ft / karakterár körül mozog. Itt a magasabb díjszabás azzal indokolt, hogy rendszert 1-2 mondatba kell a lényegi üzenetet bele sűríteni, ami nem könnyű feladat.

Gyakori probléma az árképzéskor, hogy azt hisszük, hogy a karakter ár lineárisan változik a szöveg hosszával. Ez hatalmas tévedés! Hiszen, gondoljunk csak bele: melyik könnyebb feladat? 4 db 500 szavas szöveg, vagy pedig 1 db 2000 karakteres szöveg megírása? Ha egy 500 szavas cikk nagyjából 6000 Ft-ba kerül, akkor egy 2000 szavas cikk ára-gondolhatnánk, az egyenes arányosságot feltételezve-24.000 Ft lesz.

Ez a megítélés téves. Hiszen egy 2000 szavas cikk megírása sokkal komolyabb irodalomkutatást és utánajárást igényel, mint 4 db 500 szavas tartalomé. Márpedig egy komoly versenyben  nem lehet 500 szavas cikkekkel érvényesülni. Keress csak rá arra a kifejezésre a Google-ban, hogy „dália”. Ha egy  kertészeti webáruházad van, akkor a cikkek tartalmasságából ítélve láthatod, hogy egy 500 karakteres szöveggel nem sokra fogsz menni. Ha egy szövegírót szeretnél megbízni a munkával, akkor hosszabb cikkekre van szükség. Ennek a megírása pedig több irodalomkutatást igényel. Ha mondjuk egy 500 szavas cikk megírása 6000 Ft-ba kerül, akkor egy 1000 szavas cikk megírása 15000 Ft.

Mi befolyásolja még a szövegírás árakat?

Maga a téma. A legtöbb esetben nem változtatja meg az árakat az, hogy miről kell írni. Hiszen, nem feltétlenül nehezebb egy jó cikket írni a kanapékról mint a babakocsikról. Azonban kifejezett szakszöveget írni már sokkal nehezebb. Például, jóval nagyobb kihívás lehet különféle fizikai jelenségekről és azok magyarázatáról beszélni.

Miben térnek el a szövegírói munkák a megírt szöveg típusától függően?

Ahogy már korábban említettük-a Google AdWords, Facebook marketing, E-mail marketing, bejegyzés írás egyaránt igényelnek szövegírási munkát. Mégis miért jelent kihívást mindegyikhez egyformán igazodni?

Honlapszöveg

Igazán jó honlapszöveget nem lehet írni, ha nem vagyunk tisztában a design lehetőségeivel. Milyen elrendezéseket kínál az a sablon, amit használunk? Milyen ikonok adottak, amikhez lehet a szövegünket igazítani? Mennyi hely adott a honlapszöveg (webszöveg) számára blokkonként?

Nekem az a meglátásom, hogy igazán jó honlapszöveget csak az tud készíteni, aki tökéletesen tisztában van azzal, hogy design terén milyen lehetőségek adottak.

Szimpla Blogcikkek

A legnagyobb problémát blogcikkek írásakor az jelenti, hogy részletes és tartalmas szöveget kell írni, ami kimerítő választ ad egy adott témára. Könnyebb műfajnak számít, mert a kifejezetten értékesítési és marketing szövegekkel ellentétben egy blogcikknél nincsenek komoly hely-és karakter korlátozások. Más szövegírói feladatoknál egy gyakori kihívás.

Google AdWords

A Google AdWords kampányok optimalizálásának egyik kulcsa, hogy jó minőségű title és description elemeket tudjunk létrehozni. Az AdWords jelenleg 3 db 30 karakteres címsor elemet kínál, ebbe kell beleférnie a lényegi üzenetnek és a call to actionnak. Az alatta levő leírásra is van karakter limit. Ebbe a termékelőnyöket, garanciákat, megfelelő kulcsszavakat szintén bele kell foglalni. Érdemes lehet a konkurencia hirdetésire is egy pillantást vetni hogy lássuk a lehetőségeket.

Facebook hirdetés szövegek  

A Facebook szintén alkalmas hirdetésre. Amiben nagyon eltér a Google AdWordstól az az, hogy ez egy push marketing eszköz. Itt nincsenek komolyabb karakter korlátozások, viszont itt is törekedeni kell arra, hogy minél rövidebb legyen a postunk címe.

Külön kihívás, hogy a megszerkesztett bejegyzés kép szövegezése a lehető legesztétikusabb legyen. A képszerkesztőkről már írtunk egy cikket

E-mail marketing

Az e-mail marketingben a leggyakoribb hiba, hogy a postaládában megjelenő címsor nem ösztönöz kattintásra. Személyre szabottan használja a nevét a kiküldöttnek? Vannak benne emojik? Az olyan kulcsszavak, mint az „eBook”, „PDF” vagy „videó” nagyon erősen átkattintásra ösztönöznek. Ezek hiányoznak a címsorból?  

Mik a leggyakoribb szövegírói hibák, melyek előfordulnak?

Sok olyan tipikus hibával lehet találkozni manapság, melyek a szövegírói munka során merülnek fel. Melyek ezek? Lássunk néhányat!

Nem arról beszélünk, amiről kellene

Amennyiben SEO szövegírást szeretnénk kivitelezni, akkor a legelső kérdés: mégis miről kellene írni? Elsőre nem a short-tail (nagyon általnos) kulcsszavakat kell megcélozni, hanem a specifikusabb, long-tail kulcsszavakat. Először ezek fognak eredményeket hozni.  

A megírt szöveg nem tükrözi vissza felhasználók aktuális ismereteit

Talán meglepő, de még profi marketing ügynökségek blogjain is rendszeresen megjelenik ez a hiba. Sokszor figyelhető meg, hogy olyan kifejezéseket használnak a bejegyzéseikben, amit az adott felhasználó a jelenlegi tudásszintjével egész egyszerűen nem érthet. Rengeteg ember, aki keresőoptimalizálás fogalmával szeretne megismerkedni, arra fog rákeresni, hogy „keresőoptimalizálás” vagy „SEO”. Ekkor például hatalmas hibának számít, ha valaki a bejegyzésében a „konverzió” szót használja, de nem magyarázza meg annak a jelentését.

Szintén tipikus hiba, mikor valaki a szolgáltatásai közt „reszponzív weboldal készítést” kínál. Egy átlag ember, akit behívunk az utcáról, nincs tisztában a „reszponzív” fogalom jelentésével.

Nem tisztázottak a megfelelő kulcsszavak

Jó SEO szövegírási munkát végezni egész egyszerűen lehetetlenség végezni a megfelelő kulcsszavak pontos ismerete nélkül. Hiszen ahhoz, hogy egy megírt szöveg keresőoptimalizált legyen, szükséges, hogy egy sor kritérium teljesüljön: például, a megfelelő címsorokban szerepeljen az adott kulcsszó. Használjunk minél több szinonímát! Lehetőleg az első bekezdésben is szerepeljen az adott kulcsszó.

Nem tisztázottak a cég szlogenjei

Amennyiben a cég szlogenjei nem ismertek a szövegíró számára, mégis hogyan lehetne profi szövegeket írni? Legyen szó akár Facebook postról, Google Ads kampányok címsorairól, vagy egy termék leírásról-nem hiányozhatnak az olyan kifejezések a szövegből, mint például az „ingyenes házhoz szállítás”, „100%-os garancia”, „24 órás határidő”.

Nem tisztázottak a megfelelő célok

A célok pontos letisztázása az egyik legfontosabb feladat. Miért? Azért, mert fontos, hogy tisztában legyünk azzal, hogy a megrendelt szolgáltatástól milyen eredményeket várunk. A legtöbb növénnyel kapcsolatos témában például erős verseny figyelhető meg.

A tipikus 3000 karakteres szövegek egész egyszerűen nem fognak a Google élére jutni. Ez esetben természetesen az árszabás is más, a munka nehézségének köszönhetően.

A design hamarabb készül el, mint a szöveg

Ez az egyik legsúlyosabb hiba, amit el lehet képzelni. A grafikusoknak az a céljuk és hivatásuk, hogy a legegyedibb és legkomplexebb designnal kápráztassák el a felhasználókat. Ezzel csupán az a probléma, hogy a grafikusok nem veszik figyelembe a megfelelő szövegezést.

Ahhoz, hogy egy weboldal kellően kifejezze a tulajdonos céljait és jól szerepeljen a keresőben, szükséges, hogy megfelelő mennyiségű szöveg legyen azon található. Ez pedig rendszerint a grafikai tervről hiányzik, vagy annak egy részéről.

Nincsenek call to actionok

Mit ér egy profi szakmai bejegyzés, amiben nem találhatók linkek a releváns termékoldalakra? Vagy nincsenek termékek elhelyezve a bejegyzésben? Gyakorlatilag semmit. Fontos, hogy megmutassuk a felhasználóinknak, hogy mi áruljuk is azt a szolgáltatást vagy terméket és értékesítjük.

Nincsenek alcímek és tagolások

Amikor valaki egy újságcikket olvas vagy egy részletes bejegyzést, amiből a kérdésére szeretne választ kapni, akkor arra vágyik, hogy hamar megtalálja azt, amit keresett. Ebben segítik a felhasználókat a jól tagolt alcímek. Külön hiba az, hogy egy blogcikket vagy bejegyzést úgy raknak ki egy portál oldalára, hogy nem veszik figyelembe a weboldal megjelenésén a szóközöket.

Egy Word dokumentumot ugyanis nem mindig ugyanúgy jelenít meg egy-egy weboldal. Mennyire kiemeltek a címsorok és mekkora a térköz köztük? Ezek nagyon fontos szempontok!

Még egy tipikus hiba szokott lenni, hogy hosszú bekezdéseket használunk. Hagyjunk időt a felhasználóinknak arra, hogy egy picit megpihenjenek!

Nem használunk szinonímákat és kapcsolódó kifejezéseket

Ha nem használunk szinonímákat és kapcsolódó kifejezéseket a szövegünkben, akkor a Google nem fogja tudni komolyan venni a szövegeinket, ahogy az olvasóink sem. Például, milyen lenne, ha egy szöveget olvasnál a fogyásról, és nem szerepelne abban az a kifejezés, hogy „testsúly” vagy „mérleg”, „kalória” „étrend” vagy „sport”?

Persze, attól még lehet hiteles egy szöveg hogy ezen kifejezések egyike nem szerepel benne-például a mérleg szó. Viszont, ha egyik sem szerepel benne, akkor az már problémát jelenthet.

Milyen kérdéseket tegyünk fel mindenképp, amikor a szövegírói munkáinkat tekintjük át?

Íme, néhány olyan szempont, amin érdemes átfutnod, amikor a szövegírói munkát áttekinted. Nekem sok éves tapasztalattal az a meglátásom, hogy nem az a legfontosabb, hogy Ernst Hemingway stílusát üsse meg a szövegíró. Sokkal fontosabb, hogy megvizsgáljuk az alábbi szempontokat:

Laikusok számára is érthető a szöveg?

A kérdés magáért beszél, de nagyon sokszor figyelhető meg, hogy a szövegírók nem veszik figyelembe, hogy a szöveget laikusoknak kell írni. Egy fogászati rendelő honlapjára ne latin szavaktól hemzsegő szövegeket írjunk. Hanem olyat, amit józan paraszti ésszel is megért mindenki.

A célcsoportunkat szólítjuk meg?

Valóban a célcsoportunkat szólítjuk meg, amikor szövegeket írunk? Gondoljunk csak bele, hogy mekkora butaság lenne magázó hangvételű szöveget írni, ha fiatal célközönséget szólítunk meg. Az egyik legelső kérdés, amit mindig le kell tisztázni már a szövegírás elején, hogy tegező vagy magázó szöveget írunk. Ki a jellemző vásárlónk? Milyen társadalmi rétegből kerülnek ki ők? Milyen életvitel jellemzi őket?

A felhasználók problémáiról beszélünk?

Ne a cégünket emeljük ki. Kit érdekel, hogy hány díjat nyertünk el és hogy a szektorunkban mennyire vagyunk piacvezetőek? Csak az számít, hogy az olvasóinknak mennyire fog választ adni a kérdéseire az, amit írtunk.

A termékelőnyöket mutatjuk be a termékparaméterek helyett?

Gyakori hiba, hogy a termék különböző specifikációit emeljük ki ahelyett, hogy azt írnánk le, hogy milyen előnyei vannak az adott terméknek. Például, egy fűnyíró termékleírásába ne azt írjuk bele, hogy „dupla forgatónyomaték az áttételnek köszönhetően”. Hanem azt, hogy „akár 2 m-es sövényt is lenyír”.

A cégünket realisztikusan mutatjuk be?

Természetesen itt nem arról van szó, hogy a legsúlyosabb baklövésekkel kellene kezdeni a szövegírást. Azonban az, hogy kiemeljük a fő profilunkat és kihangsúlyozzuk, hogy milyen feladatokat vállalunk el és miket nem az nagyon fontos. Az emberekben bizalmat ébreszt, ha például leírjuk, hogy nem vállalunk bizonyos szolgáltatásokat és ezt meg is indokoljuk-hiszen így látni fogják, hogy egy korrekt csapattal állnak szemben.

Vannak semmitmondó részek a szövegünkön belül?

Nagyon gyakran figyelhető meg, hogy olyan tartalmak találhatók egy megírt szövegben, amik igazából semmitmondóak. Semmiben nem viszik előre az olvasóinkat, csupán egy értelmetlen szószedet jelenik meg.

Cselekvésre szólít fel a szövegünk?

Hatalmas hibának számít, ha nincs cselekvésre felszólító elem a webszövegünkben. Hangsúlyozzuk ki, hogy mi tudunk megoldást nyújtani a problémáikra. Mi leszünk az a cég, aki segíteni fog nekik abban, hogy az életük megváltozzon.

Miből láthatjuk bizonyosan, hogy jó a szövegírói munka, amit kaptunk?

A Google Analytics rendszerét gyakorlatilag minden egyes weboldal használja manapság. Ennek a segítéségével a keresőóriás adatokat kaphat arról, hogy a felhasználók mennyi időt töltenek el a weboldalainkon és a különböző bejegyzéseinken.

Ezeket természetesen mi is megnézhetjük, és amennyiben azt látjuk, hogy sok időt töltenek el a bejegyzéseinken a felhasználók, akkor jó a szövegírási munka. Persze, ez nem csupán ettől függ, hanem az oldal designjától is, de egy jó támpontot adhat.

Konklúzió

A szövegírói munka egyáltalán nem számít könnyűnek. Ahhoz, hogy igazán eredményes legyen, szakszerű, profi szövegírókra van szükség, akiknek ez a hivatása. Csapatunk ilyen szövegírókból áll. Felkeltettük a figyelmedet? Kérj tőlünk ingyenes árajánlatot!

módosítva: 2021-04-22

Szeretnél árajánlatot kérni?

Nagy tapasztalattal rendelkezem weboldal készítés, webáruház készítés, keresőoptimalizálás és online marketing terén. Sok olyan munkám volt már, ami sikeres lett, és pénzt hozott az ügyfeleimnek.

Ajánlatkérés