Jó minőségű, jogtiszta képek ingyen a weboldalunkra-honnan szerezzünk?

Jó minőségű, jogtiszta képek ingyen a weboldalunkra-honnan szerezzünk?

A jogtisztaság megvalósítható a jó minőséggel karöltve. Ez talán nem evidens elsőre, de ha ügyesek vagyunk, kihozhatjuk a legjobbat egy adott helyzetből.

Manapság a vizuális média világában élünk. Számos kísérlet, statisztika igazolta azt, hogy azok a weboldalak, melyek jó minőségű fotókkal vannak ellátva, nagyságrendekkel jobban teljesíthetnek azoknál, amelyek gyenge, rossz minőségben, vagy egyáltalán nem élnek ezzel a lehetőséggel. Ez nem csupán a felhasználók szempontjából igaz, a Google is előrébb rangsorolja a több képpel ellátott weboldalakat.

Talán felmerülhet bennünk az a kérdés, hogy hogyan lehetne a mi weboldalunkon a lehető legjobban kihasználni az ebben rejlő potenciált-úgy, hogy vagy ne kelljen fizetnünk ezért, vagy minimális összeget. Ugyanis abban az esetben, ha tisztában vagyunk a fotók használatának, valamint gyűjtésének a legjobb módjával, sokkal nagyobb eséllyel fogunk jó eredményeket elérni.

Egy kis statisztika, érdekességek

A marketingesek 32%-a gondolja úgy, hogy a vizuális képek az üzletük, tevékenységük legfontosabb eleme, míg csupán 27%-uk hiszi azt, hogy ez a blogolás-még annak ellenére is, hogy nagyon sokan a keresőoptimalizálást manapság a blogolással azonosítják.

Amikor az emberek csupán hallanak/olvasnak egy szöveges információt, akkor annak nagyjából 10%-át fogják tudni felidézni 3 nappal később. Ez az arány egy kifejező kép esetén 65%. Amennyiben a kép nagyon informatív, még az is előfordulhat, hogy a kép nézegetésével több időt fognak eltölteni a látogatóink, mint a szöveg olvasásával.

Abban az esetben, ha nem csupán egy informatív kép található a bejegyzésünkben, hanem minden 75-100 szó tartalmaz egyet, nagyjából dupla annyi megosztásra számíthatunk. A Facebookon létrehozott postok 2,3-szor sikeresebbek az emberek elérésében, és azok befolyásolásában, amennyiben tartalmaznak képet.

Ezeket a statisztikákat a HubSpot online marketinggel foglalkozó cég állítja. 

Saját képek-vagy gyűjtött?

Felmerülhet bennünk a kérdés, hogy melyik a jobb opció: valahonnét prémium minőségű fotókat gyűjteni (stock fotók), vagy pedig egyénileg készítetteket használni? Melyikek azok, amelyek jobban teljesítenek?

Elsőre talán evidensnek tűnik, hogy profi fotográfusok, a témához kapcsolódó fotóit érdemes használnunk. Ez az állítás nagyon csalóka lehet, ugyanis valóban: ezek a képek szinte mindig jobb minőségűek, mint azok, amelyeket valaki egyénileg készít a saját tevékenységével kapcsolatban, még akkor is, ha fotográfust bíz meg. Az egyénileg készített képek több konverziót hoznak számunkra, például 35%-al több feliratkozónk lesz, ha egyéni fotókat használunk stock fotók helyett.

Ennek ellenére, a statisztikák szerint az egyénileg készített képek jobban teljesítenek, és segítségükkel több látogatót terelhetünk a weboldalunkra, mint a gyűjtött fotókkal. Ennek az az oka, hogy manapság mindenki ezeket használja, és a felhasználók számára is teljesen egyértelmű, hogy ezek nem a valódi képet festik le az adott cég tevékenységével kapcsolatban. Sokszor ráadásul az is előfordul, hogy pontosan ugyanazokat a képeket látjuk hasonló weboldalakon, mert gyűjtötték őket.

Képzeld el, hogy el szeretnél menni a fogászhoz. A közelben levő rendelő honlapja szerint Kiss József a rendelő orvos, és a főoldalon egy mosolygós, csillogó fogsorú…nő pillant vissza rád fehér köpenyben.  Mit keres az ott? Hisz nyilvánvaló, hogy nem ő az orvos, viszont a kép minőségéből, és beállásából is szinte biztosak lehetnénk benne, hogy nem ő van a képen.

Összeségében véve kijelenthetők, hogy jobban teljesítenek az egyéni képek.

Mikor használjunk egyéni képeket?

Amennyiben tényleg igaz, hogy jobban teljesítenek az egyéni képek, akkor nem az lenne a helyes lépés, hogy mindenütt ilyeneket használjunk? Törekednünk kell erre, de ez sajnos nem mindig lehetséges.

Amennyiben a cégünk weboldalát, arculatát, és szolgáltatásait szeretnénk megjeleníteni a látogatóink részére, igyekeznünk kell a saját képeket használni. Nagy hiba lenne, ha mondjuk egy sportklubunk lenne, és nem a mi  sportolóinkról lennének képek róla. Szintén fontos, hogy amennyiben egy intézményt, helyszínt szeretnénk bemutatni, akkor azon is a megfelelő elem szerepeljen. Például, egy múzeum esetén a kérdéses múzeum képe legyen feltüntetve a weboldalon.

Ha a szolgáltatásainkat szeretnénk ismerteti másokkal, és egy gyógymasszőr szalonunk van, akkor a saját munkánkról szóló képeinket helyezzük el, ne pedig stock fotókat. Szinte biztos, hogy rendelkezünk ilyen jellegű képekkel sokéves tapasztalattal a hátunk mögött, vagy ha nem, akkor gyorsan csináljunk párat. Jobb eredményeket fogunk így elérni.

Nem feltétlenül érdemes mindig egyéni képeket használnunk. Ha egy bejegyzésünkben egy fogalmat szeretnénk kicsit jobban kifejteni-például azt, hogy mi az a „marketing”-akkor jó eséllyel nem fogunk tudni egyéni képekkel jobb eredményt elérni, ugyanis egy általános fogalom tisztázásánál felesleges lenne belekeverni a történetbe a saját cégünk márkáját, annak színárnyalatait. Hiszen egy általános fogalomról lehet szó, ami tőlünk független.

Hogyan gyűjtsünk egyéni képeket?

Amennyiben egyéni képeket szeretnénk használni, akkor fontos, hogy azok a lehető legjobb minőségűek legyenek. Igyekezzünk inkább jó minőségű, és nagy felbontású fotókat készíteni, amennyiben a képek nagyobb méretűek lesznek, mint eredetileg vártuk őket, utólag lesz arra lehetőség, hogy ezek méretét optimalizáljuk. Erre lehet egy jó lehetőség a CompressJPEG eszköz.

Ezen felül fontos, hogy a képeink beállása, színárnyalatai, azokon szereplő személyek a lehető legnagyobb változatosságot mutassák. Amennyiben egy sportklubunk van, akkor legyenek képek a versenyekről, azok mozzanatairól, az éremmel a nyakukban pózoló klubtagokról, a szimpla edzésekről, közös sporteseményekről egyaránt. Amennyiben a múzeum épületéről szeretnénk fotókat készíteni, akkor lehetőleg minden évszakban, más fényviszonyok mellett, a lehető legváltozatosabb távolságból-illetve nézetből tegyük ezt.

Manapság nem feltétlenül szükséges, vagy fontos kifejezetten fényképezőgépet használnunk erre a célra, a legtöbb okostelefon is teljesen megfelelhet.

Az elkészített fotóinkat érdemes lehet egy szerkesztőprogrammal kicsit módosítanunk, például annak kontrasztjait. Érdemes lehet eldöntenünk, hogy melyik programokat használjuk erre a célra: jó alternatíva lehet például a Photoshop, vagy a GIMP.

Hogyan gyűjtsünk stock fotókat?

Az interneten természetesen számos lehetőség van arra, hogy képeket gyűjtsünk. Ugyanis, gyakorlatilag bármelyik weboldalra tévedve van lehetőségünk arra, hogy jobb klikkel a képre kattintva, a „mentés másként” gombbal azt letöltsük.

Soha ne tegyünk így, ugyanis ezzel megsérthetjük mások szerzői jogát. Helyette járjunk el olyan módon, ami „becsületesnek” minősül, és emellett szép eredményeket is hoz. Mik erre a lehetőségeink?

Ingyenes Stock fotó oldalak

Habár talán kicsit fura elgondolásnak tűnhet elsőre, de jópár olyan ingyenes oldal van, ahol több millió, vagy akár több száz millió kép közül választhatunk, akár kereskedelmi célokra is. Melyek lennének ezek?

Pixabay

Többféle ingyenes fotóoldal is létezik. A kedvencem a Pixabay.com, én mindig ezen az oldalon szoktam először megnézni a lehetőségeket, amennyiben ingyenes fotóoldalakhoz fordulnék: habár kevesebb képet nyújt, mint sok más ingyenes oldal, de azok mindig nagyon releváns képek.

Licenszét tekintve nincsenek igazán megkötések, kereskedelmi, és nem kereskedelmi célokra egyaránt felhasználható, és még akár módosításokat is végezhetünk a képeken, amennyiben szeretnénk.

Előnye, hogy akár magyar nyelven is lehet képeket keresni, nem feltétlenül kell angolul a minket érdeklő kulcsszót bepötyögni.

A Pixabay a kedvenc ingyenes stock fotó oldalam

Unsplash

A Pixabay után ez a kedvencem. Szintén teljesen ingyenes, és hatalmas mennyiségű fotót lehet szerezni, ráadásul még egyéb javaslatokat is tesz a keresési kulcsszóval kapcsolatban. Ha például azt írjuk be, hogy "Football", akkor nem csak hogy rengeteg ilyen témájú, focis képet fogunk kapni, hanem még javasolni is fogja számunkra a kapcsolódó kulcsszavakat: Stadium, Sport, American Football, stb... 

Mennyiségét tekintve még több képet kínál, mint a Pixabay, sokaknak ez a kedvenc képkereső-oldaluk. 

Az Unsplash ingyenes stock fotó oldal

Flickr

A Flickr már egy olyan kereső, ahol ügylünk kell a licensz szerinti szűrésre. Hihetetlenül jó képeket lehet szerezni innét, de amennyiben kereskedelmi célokra akarjuk felhasználni őket, vagy azokat módosítani is szeretnénk, akkor ezt állítsuk be bal felül a keresési találatok eredményénél.

Foter

A Foter több, mint 335 millió ingyenes képet szolgáltathat a saját témájában számunkra. Amennyiben meg szeretnénk találni azokat a képeket, amikre szükségünk lenne, szintén egy jó megoldást nyújthat, a nagyon széles választéka miatt. 

A Foter ingyenes stock fotó oldal 335 millió ingyenes képet adhat.

Pexels

A Pexels szintén egy ismert ingyenes stock fotó oldal, a Pixabayhoz hasonlóan van arra lehetőség, hogy magyarul keressünk rá azokat a kifejezésekre, amikre szeretnénk. 

Burst Of Shopify

A Shopify egy kifejezetten webáruházakra kitalált tartalomkezelő rendszer. A márkaépítésüket próbálták meg azzal erősíteni, hogy létrehoztak egy ingyenes fotó oldalt. 

Buckerlistly

Ez egy nagyon-nagyon jó ingyenes fotóoldal, de tartsuk észben, hogy az általa nyújtott fotók témájukban tekintve utazásra korlátozódnak. Amennyiben egy ilyen jellegű blogot szeretnénk nyitni, aligha találhatunk jobb ingyenes fotóoldalt ilyen célokra. 

A Google keresője

A Google képkeresője is egy remek lehetőséget nyújthat számunkra abban az esetben, ha ingyenes megoldás után nézünk. Ebben az esetben is fennállhat annak az esélye, hogy egy megfelelő, minket érdeklő kulcsszóra rákeresve, majd a keresőben a „kép” szóra kattintva olyan képekbe botlunk, amit szerzői jogok védenek. Ez abban az esetben nem fog fennállni, ha az „eszközök” fül alatt az „újrafelhasználható” részt pöcköljük be. Amennyiben módosítani is szeretnénk ezeket a képeket, a „módosításokkal újrafelhasználható” opciót kellene választanunk.

Érdemes lehet angolul rákeresni a megfelelő kifejezésekre, ugyanis ezzel kerülhetjük el, hogy a magyar konkurens weboldalainkról szerezzünk képet véletlenül. Amennyiben angolul keresünk, akkor is kerülhet elénk magyar oldalról kép, ez esetben mindig ellenőrizzük, hogy a kép külföldi forrásból származzon.

Ha én például rákeresek a „marketing” kifejezésre, akkor az alábbi találatokat kapom. Ránézésre jó minőségű képek.

Egyéb stock fotó oldalak

Amennyiben jó minőségű fotókat szeretnénk gyűjteni, akkor a legjobb módja lehet ennek, hogy próbáljunk meg képeket vásárolni. Amennyiben nem szeretnénk grafikust megbízni ezzel. Amennyiben a márkánknak nem kell érezhetően megjelennie a képeken, nem szükséges erre költenünk, fotó oldalakkal sokkal olcsóbban megúszhatjuk, és egy profi grafikus többet fog elérni egy nem jobb eredményért.

Több ilyen stock fotó oldal is létezik, ilyen például a Shutterstock weboldal. Abban az esetben, ha a minőség igazán számít, akkor érdemes lehet bele invesztálnunk, ez mindig attól függ, hogy hogy mérjük fel, mekkora látogatottsága lesz a bejegyzésünknek, oldalunknak. 

Ha reális esély van rá-a cikkünk részletessége alapján, a konkurens oldalakkal szemben-hogy a miénk a legjobb, és legrészletesebb, akkor kifejezetten jó befektetés lehet pár eurót rákölteni egy jó minőségű képre. Ezek a fizetős oldalak ugyanis általában jobb képeket nyújtanak, mint az ingyenes stock fotó oldalak, és sokkal nagyobb is a választék. Abban az esetben például, ha AdWordsot szeretnénk használni egy aloldalunkra, akkor is nagyon megéri ebbe befektetni.

Összefoglalás

Véleményem szerint, ha valaki csak szimplán egy jó minőségű weboldalt szeretne magának, akkor nem feltétlenül szükséges drága pénzeket költeni grafikusok munkájára. Sokkal jobb ötlet nem túl drága stock fotó oldalakhoz nyúlni, de majdnem ugyanazt az eredményt érhetjük el ingyen is. 

Ezen a weboldalon is szinte minden kép a Pixabay weboldalról van, vagy pedig a megfelelő licensz szűréssel talált Google keresőjéből. Amennyiben saját fotókat szeretnénk, akkor a saját munkahelyünkről, irodánkról, vállalkozásunkról először próbáljunk meg mi magunk héhány képet készíteni, és azokat kicsit átkontrasztozni. Erre akár egy online eszköz is megfelelhet.

módosítva: 2020-05-14

Szeretnél árajánlatot kérni?

Nagy tapasztalattal rendelkezem weboldal készítés, webáruház készítés, keresőoptimalizálás és online marketing terén. Sok olyan munkám volt már, ami sikeres lett, és pénzt hozott az ügyfeleimnek.

Ajánlatkérés