Weboldal készítés árak-mennyi 2020-ban? 15 szempont, ami alapján mérlegeljünk

Weboldal készítés árak-mennyi 2020-ban? 15 szempont, ami alapján mérlegeljünk

Érdemes tisztában lennünk a korrekt piaci árakkal, mielőtt egy weboldalt szeretnénk készíttetni. Mennyit kell mégis fizetnünk?

Sok ember számára az első kérdések között merülhet fel az, mikor egy weboldalt szeretne készíttetni, rendelni magának, hogy mennyibe fog ez neki vélhetően kerülni. Mik a jellemző árak ma Magyarországon ilyen téren? Mennyiért rendelhetünk magunknak egy honlapot-olyat, amit az általunk kívánt eredményeket, vagy sikereket fogja hozni?
Mielőtt az ember belevágna egy ilyen kérdésbe, érdemes lehet picit átgondolni a lehetőségeinket, igényeinket, illetve megfogadni néhány hasznos tippet, és tanácsot arra vonatkozólag, hogy hogyan mérlegeljük a lehetőségeinket. Hogyan hozhatnánk ki a legkevesebből azt a weboldalt, amit mi látni szeretnénk, és ami hozni fogja számunka az eredményeket.

Ennek kapcsán szerettük volna írni ezt a blogcikket, ami ahhoz segíthet hozzá mindenkit, hogy a lehető legkiegyensúlyozottabb döntést hozhassa meg.

Mennyibe fog kerülni?

Képzeld el, hogy bemész egy autókereskedésbe. Odatoppansz az épp jelen levő szervizeshez, és azt mondod, hogy szeretnél venni egy autót, és felteszed neki a kérdést, hogy mennyibe fog ez neked kerülni. Szerinted mi lesz a válasz erre a kérdésre?

Valószínűleg az, hogy egy pillanatra megütközik az illető, utána elkezd minket kérdések tömkelegével bombázni. Mennyiből szeretnénk megoldani? Amennyiben használt, mennyire használt felelne meg számunkra? Milyen márkájú legyen? A használt autók esetén általában az állapot a fontosabb, nem pedig a márka. Mennyire fontos a biztonság? 

Nos, ez a kérdés-hogy mennyibe fog kerülni egy weboldal-pont ugyanilyen. Rengeteg tényezőtől függ, hogy milyen árajánlatot fogunk kapni erre, és ahány céget kérdezünk meg, annyi féle végeredmény születhet a végén. Egy kisebb, céges bemutatkozó weboldal ára nagyjából 100-500 ezer forint körül szokott mozogni, legalábbis a befektetett munka alapján-ha a megrendeléshez mérten szeretnénk igényesek lenni-én ezt érzem reálisnak. Vannak olyan cégek is, akik nagyon elmennek a szélsőségek irányába: valaki már 20 ezer forinttól is készít weboldalakat, valaki akár 2 millió forintot is elkér értük. Hogyan döntsük el, hogy mi a reális? Tisztázzuk le a kérdést, ne engedjük, hogy becsapjanak minket!

Miket vegyünk figyelembe?15 tipp

Szerettünk volna összeállítani egy 15 pontból álló kisebb listát arra vonatkozólag, hogy milyen kérdéseket tegyünk fel saját magunknak, mikor árajánlatot kérünk. Illetve, ezeket, akár pontokba szedve le is írhatjuk, és megmutathatjuk a kivitelezőnek-ezáltal minket is határozottabbnak fognak megítélni, és kisebb az esélye, hogy becsapjanak.

1. Mennyire szeretnénk bevételeket a weboldalunktól?

Érdemes saját magunkban letisztáznunk, hogy mennyire fontos számunkra az, hogy a weboldal bevételeket hozzon. A leggyakoribb, hogy valaki azért készíttet weboldalt, mert nincs, vagy még nincs elegendő ügyfélköre, és erre szeretne szert tenni egy online arculat révén.

Azonban, voltak már olyan ügyfeleim, ismerőseim is, akiknek azért készítettem weboldalt, mert csupán szerették volna megjeleníttetni a cégüket online módon-annak ellenére, hogy teljes mértékig sikeres, és kihasznált volt az üzletük. Például, készítettem egyszer oldalt egy tetőmunkás ismerősömnek, akinek már egy éve előre le volt fixálva, hogy hova megy majd dolgozni.
Abban az esetben, ha mi a második kategóriába tartozunk, akkor a várható kiadás alacsony lesz.

2. Milyen legyen az arculat?

Milyen legyen a weboldalunk arculata, ha a pénzre gondolunk?

Felmerülhet bennünk az a kérdés, hogy milyen legyen majd a weboldalunk arculata. Amennyiben már rendelkezünk egy jól felismerhető logóval, színárnyalattal, akkor érdemes megfontolnunk, hogy arculattervezést kérjünk: ez segíthet majd felismerni a márkánkat, márpedig-a kísérletek szerint-egy márkáért akár többszörös árat is hajlandók lehetnek fizetni az emberek. Érdemes ebbe belevágnunk, ha komolyabb bevételeket szeretnénk a weboldalunktól. A statisztikák azt mutatják, hogy az ilyen módon elkészített weboldalak jobb eredményeket hoznak a tulajdonosok részére.  

3. Sablon-vagy designer?

Nagyon sok weboldal sablonból készül el, míg vannak olyanok, melyeket profi designerek állítanak össze. Ez a kérdés igazából nagyon hasonló az előzőhöz, ugyanis ez is meg fogja határozni a végső arculatunkat. Nézzük meg például a Tikkadt Szöcske weboldalát: érezhető, hogy egy sablon nem lenne képes ugyanolyan jól visszaadni a weboldalt stilizált, kavargó élményét. 

4. Milyen weboldal motort válasszunk?

Manapság nagyon elterjedt például a WordPress. Én bevallom, hogy annyira nem szeretem, és vitatkoznék azzal az állítással, mi szerint a WordPress weboldalak olcsóbbak. Szerintem nagyjából ugyanannyi idő vele elkészíteni egy weboldalt, mint bármilyen másik CMS-el, én például az OCTOBER-t szeretem.

A WordPress oldalak esetén érdemes tudni, hogy a legtöbb cég olcsóbban hajlandó lesz WordPress oldalt készíteni, habár hosszabb távon problémák lehetnek velük, és ha fokozódni fog az oldal komplexitása, akkor többe kerülhet egyedi igényeket kielégíteni vele. Ezen felül, a bővítmények is pénzbe kerülhetnek, amiket nekünk kell majd később kifizetni.

5. Szeretnénk admin felületet?

Az admin felület akkor válhat kérdésessé, mikor az a gyanúnk, hogy a weboldalunkon gyakran szeretnénk módosítható tartalmakat létrehozni. Ilyen lehet például egy blog, a referencia listánk, vagy a képgaléria.

Habár sok esetben utólag sem jelent problémát, ha valamit mi magunk szeretnénk szerkeszteni, és gyakran, azért szögezzük le az elején. Ez az árat, és a későbbi kellemetlenségeket is segíthet elkerüli.

6. Milyen képeket szeretnénk használni?

Nagyon sok weboldalon prémium minőségű, úgynevezett stock fotókat lehet megfigyelni. Ezeken érződik, hogy profi fotográfusok készítették őket. Tehát, gondolhatnánk, hogy ezek is fogják a legjobb eredményeket hozni, és a leghitelesebb képet festeni rólunk.

Az igazság az, hogy az egyénileg, érezhetően a mi vállalkozásunkról, tevékenységünkről készült képek sokkal jobb eredményeket fognak hozni, és a statisztikák is ezt látszanak alátámasztani. Még akkor is, ha nem fotográfus készítette őket, hanem mi magunk: ugyanis az emberek tisztában lesznek vele, hogy ezek saját képek, és ez realisztikusságot sugároz.

Abban az esetben, ha igazán fontos a minőség, akkor fotográfushoz kell fordulnunk, hogy a termékeinkről, szolgáltatásainkról igazán jó képeket tudjunk bemutatni. Amennyiben úgy érezzük, hogy jó minőségű stock fotókra lenne szükségünk, a Pixabay weboldal lehet a segítségünkre.

Tehát, a hatásossági sorrend: fotográfus képei, egyéni képek, stock fotók.

7. Többynelvű lesz a weboldalunk?

Érdemes belegondolnunk abba, hogy többnyelvű weboldalra szeretnénk-e beruházni. Sokszor nem kerül sokkal többe, mint egy egynyelvű, de gondoljunk bele: Pesten a külföldiek aránya 4%, Magyarországon 1,6%, és rengeteg weboldal, webáruház nem érhető el több nyelven, még az erősebb verseny ellenére sem. Éttermek tucatjai esnek bele abba a hibába, hogy az étlapjuk elérhető több nyelven, míg az online felületük nem.

Természetesen nem várható el, hogy minden kisebbség nyelvén elérhető legyen a honlap, általában elég a magyar-angol verzió, de annak érdekében, hogy a későbbi fejlesztés során se legyenek komplikációk, és az árat is jobban lássuk, írjuk le erre a kérdésre a válaszunkat.

8. Weboldal karbantartási díj

Számos cég írja ki a profiljára azt, hogy vállalnak weboldal-karbantartást. Amit ezzel kapcsolatban érdemes tudni, hogy hagyományos értelemben véve ilyen fogalom nem létezik. Amennyiben tartalmakat szeretnénk mi magunk módosítani, azt a saját CMS-ünk segítségével tehetjük meg, illetve, ha valamilyen kisebb módosítást szeretnénk, mondjuk a bemutatkozó oldalon, azt csak kérnünk kell, és megcsinálják nekünk. Amennyiben kisebb hibákkal adták át az oldalunkat, akkor azt a garanciális javítás fogja fedezni.

Minden weboldal kerül pénzbe éves szinten. Ez azt jelenti, hogy fizetni kell a domaint, és a tárhelyzet, ez néha-néha, kicsi módosításokat magába foglalva mondjuk éves szinten kerül 10.000 forintba, amiből 6.000 fog elmenni a tárhelyre, és a domainre. A többi négyezer arra kell, hogy ha néha 1-2 kisebb módosítást fogunk kérni, akkor azt a fejlesztő megcsinálja.

Tehát, maga a fogalom, hogy „weboldal karbantartási díj” igazából nem létezik: minden korrekt cégnél az éves szinten felmerülő költségekbe tartozik.

Ha tényleg sok munkát kellene folyamatos jelleggel belerakni az átadás után-mondjuk keresőoptimalizálás, AdWords terén-azt már másnak fogjuk hívni, mondjuk SEO kampánynak, hirdetési kampánynak.

9. Milyen tárhelyet szeretnénk?

Habár a domain nevek nagyjából ugyanannyiba kerülnek, a tárhelyek árai, és nyújtotta lehetőségei között már lehetnek akár nagyobb különbségek is. Vannak tárhelyek, amelyek kifejezetten olcsók, és vannak, amik picit drágábbak, de több domain üzemeltetését is lehetővé teszik-amennyiben elegendő a hely.

Egy kisebb csomag mondjuk 1 GB-nyi helyet tartalmaz, hogy érdeme-e ennél nagyobbra beruháznunk, az nagy mértékben attól fog függni, hogy milyen tevékenységet szeretnénk folytatni. Ha csupán egy kisebb bemutatkozó weboldal kellene, akkor ez bőven elég lesz. Ha nagy mennyiségű fotót, képet szeretnénk tárolni, vagy rengeteg blogcikket írni, akkor többet érdemes rá költenünk.

Amennyiben videókat szeretnénk nagy mennyiségben megjelentetni, nem beágyazott formában, tehát a saját szerverünkön tárolva, akkor nagyon sokba fog kerülni a tárhely.

Ezen felül, amennyiben még nem rendeltél tárhelyet, ne is tedd meg, hanem kérj tanácsot. Teljesen más tárhely kell mondjuk egy WordPress weboldalnak, mint egy Laravel alapúnak.

10. Mennyire fontos a SEO, az UI/UX design?

A fent említett két fogalom alapvetően azt szolgálja, mint célt, hogy a weboldalunk a Google keresőjében a lehető legjobb találati helyekre kerülhessen, illetve, arra a felhasználók megérkezve a lehető legjobb felhasználói élményben részesülhessenek.

Egy egyszeri, kisebb keresőoptimalizálás egy céges weboldal esetén nem olyan nagy munka: mindenképp érdemes tisztában lenniük a készítőknek azzal, hogy kiket szeretne a weboldalunk kiszolgálni, majd a megfelelő kulcsszavakat megtalálva, erre optimalizálni. Sok ember nem ezt állítja, de egy egyszeri, kisebb keresőoptimalizálás nem kerül sokba, vagy annyira sok időbe.

Az UI/UX egyszeri optimalizálása az arra megy ki, hogy a weboldal a lehető leginkább visszaadja a közlendő üzenetet, a megfelelő, cselekvésre felszólító gombok a lehető legjobb helyre kerüljenek, a menüpontok megfelelő módon legyenek elrendezve. A lényeg, hogy azt „emeljük ki” ami hangsúlyos. Az alábbi példában ilyen például a bejelentkezések leadása, ezért nem volt célszerű azt a menüsorba tenni: jól el kellett különíteni.

Amennyiben egy minimális szinten szeretnénk erre optimalizálni, az nem fog annyira sok plusz pénzbe kerülni. Ezeknek a folyamatos jellegű figyelése, és karbantartása kerülhet több kiadásba.

Érdemes megjegyezni, hogy ezek a jellegű optimalizálások nem olyan dolgok, amiknek annyira könnyű lenne kézzel foghatóan mérni a sikerét. Nem lehet olyat szerződésbe belefoglalni, hogy SEO révén a legelső helyre kerül egy weboldal. Mi csupán megpróbáljuk, és az, hogy mi lesz a végeredmény, az a konkurenciától, és a Googletól is fog függni-keresőoptimalizálás esetén.

11. A weboldalunk milyen gyors legyen?

A Google statisztikái szerint azoknak a weboldalaknak mobilon több mint felét bezárják a végleges megjelenés előtt, amelyek 3 másodpercnél tovább töltenek be. Keresőoptimalizálási tényező is, ezért fontos lehet annak a meggondolása, hogy mennyire legyen gyorsított weboldalunk.

Érdemes szem előtt tartani, hogy a WordPress weboldalak általában véve lassabbak, mint a vetélytársaik. Én például OCTOBER CMS-t használok, és szinte soha nincs szükség külön sebesség optimalizálásra, ugyanis alapból gyors működésű. 

Amennyiben a weboldalunk sebességét szeretnénk mérni, akkor egy viszonylag reális értéket kaphatunk a Pingdom eszközzel erről, egy Európai állomást beállítva.

12. Milyen funkciókra lenne szükségünk?

Természetesen, a weboldal funkcionalitása fogja nagyban meghatározni azt, hogy mennyibe fog kerülni. A legtöbb weboldal manapság rendelkezik főoldallal, miniatűr képgalériával, üzenetküldési lehetőséggel, bemutatkozó menüponttal, árlistával, szolgáltatási-illetve referencia aloldallal is.

Ezek a legalapvetőbbek, de gyakran van hírlevél-kampánykezelés, több-nyelvűsítés, blog részleg is. Az előbb felsoroltak lennének a legalapvetőbb elemei egy weboldalnak, egy ilyen alap konstrukció ára nagyjából 100-250 ezer forint körül szokott mozogni, amennyiben egy sablonból alakítják azt ki. Amennyiben egyedi design, és arculattervezés is bejátszik a munkába, akkor a weboldal ára nagyjából 250-500 ezer forint körül szokott lenni. Abban az esetben, ha fotográfust is felfogadunk, mindez még többe is kerülhet.

13. Szeretnénk később hirdetési kampányokat?

A hirdetési kampányok nem a weboldal megrendelési költségeihez tartoznak hozzá, de befolyásolják azt. Írtunk egy cikket azzal kapcsolatban, hogy vajon megéri-e AdWordsra költenünk az után, hogy a weboldalunk elindult. Ez a megrendelés szempontjából azért válhat érdekessé, mert a folyamatos hirdetési kampány pénzbe kerül: pénzért a mi oldalainkra irányítjuk az embereket. Ha ezek nem túl igényesek, akkor fizetni fizetünk, de eredmény nem igazán lesz.

Ha úgy érezzük, hogy hirdetési kampányba szeretnénk vágni, akkor fontos lesz a jobb minőség.

14. Mennyibe fog kerülni a mobilbarát kivitel?

Aki arra hivatkozik, hogy több pénzt szeretne elkérni azért, hogy a weboldal mobilbarát legyen, azt nem érdemes komolyan vennünk. Manapság minden egyes oldal mobilbarát kivitelben készül el, gyakorlatilag nem találkozni olyan céggel, aki alapból ne így tenne. Minden egyes letölthető HTML, és WordPress sablon alapból ilyen.

Ez ugyanolyan, mintha azért kellene fizetni pluszba egy fogászaton, hogy mossák meg a fogfúrót műtét előtt. Néhány éve még a multi cégek luxusa volt egy mobilbarát weboldal, már alapvető követelmény.

15. Mi lesz a garanciával?

Mire kellene garanciát vállalni egy ilyen helyzetben? Ha egy gépészeti szaküzletben megrendelünk valamit, akkor a gyártó garanciát vállal a termékére: ha az elromlik, akkor kifizeti annak a javítási költségét (akár sok százezer forint), ha valaki megsérül emiatt, akkor azért is felelősséget vállal.

Amikor egy weboldal elkészül, akkor az nagyjából mindig annyit fog tudni, amennyit a megrendelői rászántak. Ha többet fizettek annak optimalizálására, egyedi designnel készült el, akkor jobb eredményeket fog hozni. Ha kevesebbet, akkor kevesebbet.

Mire kellene pontosan garanciát vállalni? Mindenki annyit kap, amennyit fizetett. Súlyosabb károk pedig senkit nem érhetnek, maximum arra lehet garanciát vállalni, ha valami elromlik a weboldalon, és az nem akar tovább működni: ez jó eséllyel azért nem fog bekövetkezni, mert egyszerű konstrukciókról van szó. És ha mégis előfordul, maximum pár perc munka lesz kijavítani. Ez pedig egy normális cég alapvető árába beletartozik.

A lényeg: érveljünk azzal a kivitelező felé, hogy a legtöbb korrekt készítő garanciát vállal a munkájára, és ez természetes. Amennyiben webáruházról, sok termékről, megrendelésről, személyes adatokról van szó, akkor ott komolyabb szerepe van ennek, viszont egy kisebb weboldal esetén-legalábbis véleményem szerint-egy korrekt megrendelési ár tartalmazza ezt.

Higyjük el, egy weboldal készítőnek semmit nem jelent garanciát vállalni, de előfordulhat, hogy becsapnak minket, ha mi magunk nem kérünk.

Próbálunk megrendelni-hogyan tegyük? Mivel próbálkozzunk?

Ha már megpróbáltunk ajánlatot kérni különféle cégektől, akkor bizonyára belebotlottunk abba a jelenségbe, hogy nagyon eltérő számokat, és összegeket lehet hallani arra vonatkozóan, hogy mennyibe kerül majd a munka. Itt szerettem volna összeszedni, hogy a szélsőséges ajánlatokat hogyan kezeljük, illetve, mi alapján mérlegeljünk.

Mit tegyünk az alacsony ajánlatokkal?

Vannak emberek, akik már 20-30 ezer forinttól is készítenek weboldalt. Ez talán nagyon csábítóan hangzik, de még abban az esetben is, ha nem is igazán a komolyabb bevételszerzés, csak a cégünk online megjeleníttetése a cél, érdemes elgondolkodnunk azon, hogy valóban ez lenne-e a célunk.

MIért kerüljük azokat, akik leverik az árakat weboldal készítéskor?

Egy ilyen munka azért kerül annyiba, amennyibe, mert nagyjából annyi munkát tesznek is bele: egy random, ingyenes sablonra felmásolják a tőlünk kapott szövegeket változtatások nélkül, a logóval együtt. Lehetséges, hogy fehér háttérrel adtuk meg a logónkat transzparens helyett, és egyáltalán nem illik a menüsávba. Az általunk megírt szövegeket akár, a véletlenül benne hagyott helyesírási hibákkal, átfogalmazás nélkül fogják feltölteni, márpedig egy jó marketinges mindig kicsit átfogalmazza azokat. 

A weboldalunk a legminimálisabb keresőoptimalizáláson sem fog keresztül menni, tehát a Google keresőjében sem fog könnyen feltűnni. És összeségében véve, olyan fokú igénytelenséget fog sugallni, a talán témába sem illő sablonja alatt, hogy még az ismerőseink számára sem szívesen mutatjuk majd meg. Habár a legtöbb weboldal mobilbarát manapság, a sablon tartalmazhat kisebb mobilhibákat, és ezeket sem fogják kiszedni belőle.

Lehet készíteni weboldalt 20-30 ezer forinttól is, nálunk például 100 ezer forinttól kezdődnek az árak. Nem azért, mert mi azt állítjuk, hogy ne lehetne ez alatt kivitelezni, és ezzel próbálnánk meg átverni a vevőinket, hanem mert nem szeretünk igénytelen munkát kiadni a kezeink közül. Erre rakunk egy minimális weboldal gyorsítást, SEO-t, és az alap UX-et figyelembe vesszük. Ha a képeket optimalizálatlanul kapjuk meg, akkor azt is elvégezzük. Minden egyes oldal kap egy alapszintű betöltési idő javítást is. Ugyanis az ilyen munka fog elégedettséget szülni, és ez segít abban, hogy a vevőink nálunk maradjanak-ami a mai sikeresség egyik alapja.

Ezen felül, azért is vagyok rossz véleménnyel azokról, akik ennyi pénzért dolgoznak, mert sokszor így kezdődik a megrendelés: nekem nincsenek nagy igényeim, 20-30 ezer forintot szánnék rá. Utána elkészül az oldal-és természetesen, az ügyfél is látja majd az igénytelenséget: ezért ő maga fogja mondani, hogy javítsuk ki ezeket a dolgokat. És a vége az lesz, hogy kerülni fog többször annyiba, mint eredetileg hittük. Ez pedig rossz érzetet kelthet, és úgy érezzük, becsaptak minket.

Hogyan viszonyuljunk az irreálisan magas ajánlatokhoz?

Vannak olyan emberek, akik irreálisan magas árajánlatot képesek adni. Egy kisebb weboldal javítástért is százezer forintokat elkérnek, és vannak, akik kisebb milliós összegért akarnak céges weboldalakat készíteni. Találkoztam már kétmilliós ajánlattal  is.

Természetesen nem minden oldal ugyanannyiba kerül, de még az igényes oldalak teljes kivitelezési ára sem kerülhet pár százezer forintnál többe, ha egy 5-6 aloldalas, pici megrendelésről lenne szó, keresőoptimalizálással, egyedi designnal együtt. Ha az ár ennek fölé megy, az már jó eséllyel egy másik megrendelési kategória lesz.

Hogyan válasszunk webfejlesztő céget?

Amit megtehetünk, az az, hogy a fent felsorolt lista minden elemére válaszolunk, a lehető legpontosabban, és ez alapján jópár cégtől ajánlatot kérünk. A szélsőségektől eltekintve, lesz 30-50%-os eltérés ilyen esetben is a kivitelezési árat illetően.

Ez esetben a legjobb döntést úgy hozhatjuk meg, hogy referencialistát kérünk. Melyek azok a weboldalak, melyeket nagyjából ilyen áron készítettek el? Ezzel kicsit nyomást is gyakorolhatunk a kivitelezőre, ugyanis ebben az esetben ő is érezni fogja, hogy nagyjából azt a szintet kellene majd nyújtania, mint amit mutatott. Rossz referenciákat márpedig senki nem szeret mutatni.

Megkaptuk a weboldalunkat-mit tegyünk?

Talán már megkaptuk a weboldalunkat. Ez esetben, amint lehet, kezdjük el azt használni, és tesztelni, már a legelső pillanattól kezdve. Ha a hibákat azonnal kiszúrjuk-valamilyen hibaüzenetet kapunk valami miatt, akkor azokat azonnal jelezzük. Nézzük meg, hogy mobilon is megfelelő-e a kinézet, ezen felül gondolkodjunk el azon, hogy szeretnénk-e hirdetési kampányba belefogni.

módosítva: 2020-05-14

Szeretnél árajánlatot kérni?

Nagy tapasztalattal rendelkezem weboldal készítés, webáruház készítés, keresőoptimalizálás és online marketing terén. Sok olyan munkám volt már, ami sikeres lett, és pénzt hozott az ügyfeleimnek.

Ajánlatkérés