Edukáció

Ha elindítottuk a weboldalunkat, webáruházunkat, akkor érdemes lehet utána AdWordsra is költenünk?

Ha elindítottuk a weboldalunkat, webáruházunkat, akkor érdemes lehet utána AdWordsra is költenünk?

Sokszor talán nem fűlik a fogunk hozzá, de egy kicsit még a pénztárcánkba nyúlva megsokszorozhatjuk a bevételeink számát. Tipikusan ilyen befeketés a Google Ads is.

Talán épp most indítottunk el egy weboldalt. Attól függően, hogy mit rendeltünk pontosan, ennek kapcsán költségeink merülhettek fel: egy kisebb, céges bemutatkozó weboldal, ami tartalmakkal a megfelelő módon fel van töltve, alap keresőoptimalizáláson átesett, megfelelő mobilos kinézettel bír, és van rajta egy üzenetküldő form-kerülhetett nagyjából 100-250 ezer forintba.

Ez nyilván, kiadást jelent egy cég számára. Abban az esetben, ha a vállalkozásunkat még csupán most indítottuk, akkor felmerülhet bennünk a kérdés: honnan lesznek látogatóink, megrendelőink? Hiszen, élhetünk a sejtéssel: a weboldalunk nem fog mindjárt a legelső találatok között szerepelni, ahogy a márkánkat sem feltétlenül ismerik még az emberek. A cikk természetesen nem csupán weboldalakra igaz, hanem webáruházakra is. Tehát, egy kozmetikai üzlet weboldalára ugyanúgy érvényes lehet, mint egy laptopot áruló webshopra. Az egyszerűség kedvéért csupán weboldalakról fogunk beszélni, de ugyanúgy érvényes mindkettőre.

Szükségünk van-e egyáltalán arra, hogy előre kerüljünk?

A válasz talán evidensnek tűnhet: természetesen. A valóság azonban az, hogy attól is függ ez a kérdés, hogy milyen céllal készítettük a weboldalunkat.

Abban az esetben, ha valaki az ügyfelei nagy részét nem a weboldaláról szerzi, és a mostani megrendelései bőven kimerítik a kapacitásokat, akkor felesleges lehet erre költenünk. Például, egy ismerősöm számára készítettem egy weboldalt, aki csőszerelési munkákkal foglalkozik: mivel egy évre előre le vannak fixálva, hogy hova fognak menni dolgozni, ezért alapvetően felesleges lenne neki erre pénzt kiadnia, csupán akart magának egy weboldalt, ami megjeleníti az online világban is a vállalkozását.

AdWordsra abban az esetben lehet érdemes költenünk egy weboldal indítása esetén, amennyiben

  • Gyorsan szeretnénk bevételeket a weboldalunktól
  • Erősíteni szeretnénk a márkánkat
  • A cégünk értékesítése kihasználatlan kapacitásokkal rendelkezik
  • Magasabb konverziót szeretnénk (feliratkozót, üzenetküldőt)

Ha nem fizetünk-mennyi idő lehet?

Mikor elindul egy weboldal, a Google számára is időbe kerülhet, mire feltérképezi azt, az pedig akár évekbe is, mire feljut a legelső oldali találati listára. A tartalommarketing, blogolás, márkánk erősítése nagyon jó hosszú távú eredményeket hozhat számunkra, viszont rengeteg beleölt munkát igényel.  Ennek időtartama változó, és függ az iparágunkban levő versenytől is, viszont nagyon erős online aktivitással is 6-12 hónap lehet, mire az első találati oldalra felkerülünk.

Mit veszíthetünk?

A kérdés alapvetően az, hogy mit veszíthetünk az AdWordssal. Egy hónapra egy Ads kampány, egy kisebb cég számára nagyjából 30 ezer forintra rúghat. Ha már kiadtunk 100-200 ezer forintot egy weboldalra, akkor miért kellene havonta még ekkora pénzösszeget rászánnunk a vállalkozásunkra? Nos, egy érdekes számadat: A Google Ads átlagosan 8:1 ROI indexxel bír, a statisztikák szerint. Ez azt jelenti, hogy minden befektetett 1000 forint vélhetően 8000 forint megtérülést hoz annak az embernek, aki a Google Ads-on hirdet.

Ez természetesen csupán egy átlag érték, ami annyit jelent, hogy a globális statisztikák szerint átlag ennyi bevételt hoz ez az eszköz. Ez a számadat sokkal „kecsegtetőbb”, mintha mondjuk 2:1 ROI indexről beszélnénk, ugyanis ez azt jelenti, hogy hacsak nem rontjuk el nagyon a hirdetési kampányt, vagy fogunk nagyon mellé, akkor nem lehet veszteséges a végeredmény. Természetesen szükséges a szakértelem, és a kampány kezelése is pénzbe kerül (mondjuk havi 50 ezer forintba),  de egy hozzáértő személy-márpedig hirdetni hozzáértő emberek szoktak-elég szép eredményeket érhet el.

Hogyan foghatnánk fel másképp?

Tegyük fel, hogy valaki azt mondja nekünk, hogy valamilyen módon, egy „technológiával” nyerhetünk 640 ezer forintot, csupán 80 ezer forintot (30 ezer forint a kattintásokért, és 50 ezer a kampánykezelésért) kellene beleinvesztálnunk ehhez a nyereséghez. Ezt a játékot pedig minden egyes hónapban lenne lehetőségünk eljátszani. Ezen felül, egy olyan technológiáról lenne szó, ami

  • közismert,
  • rengeteg ember által használt,
  • bármikor abba lehet hagyni,
  • elismert, sikeres cégek által is alkalmazott, akár hosszabb időn keresztül is,
  • és kiváló útmutatókkal ellátott.

Ez esetben felmerülhetne bennünk a kérdés: talán többről van szó, mint egy „vajákos módszerről”? Mint arról, hogy valaki kitalált valamit, amivel a pénzünket szeretné megszerezni? 

Számoljunk egy kicsit!

Fizetünk minden hónapban 80 ezer forintot, és amennyiben nem hozzák a várt eredményeket  a befektetéseink, akkor három hónap után felhagyunk vele, és mondjuk, a beleinvesztált 240 ezer forintunk csupán 200 ezer forint hasznot hozott. Ez esetben 40 ezer forintnyi veszteséggel zárunk, és ez minden.

Abban az esetben, ha bevételt hoz számunka a Google Ads, nagyon jól járhatunk vele, ugyanis nem csupán arról van szó, hogy megtérült az első hónapban, és hozott mondjuk 6-8-szoros bevételt mint kampányköltség-a kattintásokat nézve-hanem arról is, hogy a következő hónapokban, mikor ezt fogjuk csinálni, és hirdetni fogunk, ugyanúgy hozni fogja a többszörös bevételt. Ez természetesen, nem feltétlenül jelenti azt, hogy bármeddig működni fog a haszonszerzés, azonban ha ez következik be, akkor nyilván abbahagyjuk a kampányt-akár azonnal.

Végezzünk egy kis számítást! tegyük fel, hogy 10 hónapig működni fog a Google Ads kampányunk, minden esetben havi 80,000 Ft-ot befektetve abba. Ez esetben, a teljes kampányköltség 800,000 Ft. Tételezzük fel, hogy 9 hónapon keresztül sikeres a kampány, mondjuk 8:1 ROI-val, míg az utolsó hónapban valamiért visszazuhannak a megrendelések, és csupán 20,000 FT-os bevételünk lesz a hirdetésekből. Ekkor a teljes kampány idejére a bevételünk 8*9*80,000+20,000=5,780,000  Ft, ami több mint 5 millió. Vagyis, 10 hónapnyi kampányból-melyből 9 sikeres volt, és egy sikertelen, összesen 5,780,000 Ft-800,000 Ft= 4,980,000 Ft tiszta profitunk származik.

Összesítve: az első esetben három hónap alatt vesztettünk 40.000 Ft-ot, míg a második esetben nyertünk 10 hónap alatt 4,980,000 Ft-ot. Ugye, érződik a számokból, a nagyságrendbeli különbség?

A Google Ads-nak pont ez a szépsége: nem biztos hogy be fog jönni, kivételes esetekben előfordulhat, hogy nem sikerül-ha például hozzá nem értő személy kezeli a kampányt-viszont ha mégis, akkor óriásit kaszálhatunk.

Ami picit csalóka lehet

Nem feltétlenül igaz, hogy minden hónapban az AdWords kampányunk ekkora sikereket hoz majd, mondjuk 8-szoros megtérülést. A mi cégünk is használ Google Ads-ot, leginkább kisebb weboldalak készítésével foglalkozunk. Egy kisebb weboldal értéke 100-250 ezer forint, ezért sokszor a kampány eredményeként-havi szinten-talán kevesebb bevétel jön össze, hiszen rengeteg kattintás érkezik, és kicsi értékűek a megrendelések. Viszont, a Pareto-elv itt is érvényesülni látszik: ugyanis voltak már milliós megrendeléseink is kampányokból, és nem is egy. Ez azt jelenti, hogy ha összeségében nézzük a számokat, akkor bőven megvan a 8-as szorzó, vagy még több is. 

Ugyanígy lehet ez a te vállalkozásoddal is: valamikor talán csak kicsit térül meg az Ads, más esetben viszont egy óriási értékű megrendelést hozhat a webáruházadnak.  Talán épp azért rendelnek tőlünk nagyobb összegben, mert az ügyfél, aki már régóta tervezi a megrendelést, mindig ott látott minket a Google keresőjének élén, a kampányuknak köszönhetően. Éppen ezért, nem érdemes abbahagyni, amíg nem lesz kifejezetten veszteséges a kampány. Ha csupán kétszeres a bevétel a befektetésekhez viszonyítva egy adott időszakban, már az is szép eredménynek számít, és az is jövedelmező. Más alkalommal pedig lesz 20-szoros ez az érték.

Összefoglalás

Véleményem szerint a Google Ads-ahogy az összes többi hirdetési kampány, alapvetően egy megtérülő invesztálást jelent, igazából mindegyik többszörös ROI index-el bír, és annak ellenére, hogy talán most költöttünk a weboldalunk elkészítésére, egy kiváló lehetőséget nyújthat számunkra. Még akkor is, ha ehhez egy picit a pénztárcánkba kell nyúlnunk. Érdemes arra is gondolni, hogy az emberek egy márkáért mennyivel többet hajlandóak fizetni, márpedig a hirdetések-és ez nem csak a Google Ads-ra igaz-megismertetik a nevünket az emberekkel.

módosítva: 2020-05-14