Az online marketing fogalma-a legjobb eszközök, érdekes statisztikák 2021-re
Mit gondoltok, mi lenne a legjobb módja a tevékenységünk online reklámozására? Egyáltalán, miket választhatunk?
Ma már gyakorlatilag felbecsülhetetlen lehetőségek vannak az online világban. Ez egyrészt az általános életünkre vonatkozik-innen informálódhatunk, itt találhatunk segítséget a mindennapi életünkhöz, és munkánkhoz, kiváló lehetőségek vannak arra, hogy valamilyen módon kikapcsolódjunk.
Ami még nagyon érdekessé teheti az online világot az az, hogy manapság ebben van a legnagyobb potenciál, ha kereskedni szeretnénk, valamit eladni, vagy reklámozni. Az online marketingnek rengeteg féle ága van, és attól függően, hogy jól csináljuk, nyerhetünk, vagy veszíthetünk is nagyon sokat rajta: meg kell találnunk azt az ágazatát, ami legjobban passzol a mi céges imázsunkhoz.
Régen, egy pár évtizeddel ezelőtt ez a fogalom gyakorlatilag nem is létezett: ha valaki reklámozni szerette volna az üzletét, akkor arra csupán a „régimódi” eszközök voltak használhatók: például plakátkampányok, újságok révén, vagy például egy standhoz, állványhoz való kiállással egy forgalmasabb helyen.
Szintén egy lehetőséget jelentett-és ez természetesen ma is így van-hogy valaki a televízióban reklámozza a tevékenységét. Ez természetesen nem rossz opció, viszont nagyságrendekkel többe kerülhet, mint az online marketing megfelelő eszközeinek használata, és nem feltétlenül fog jobb eredményeket hozni.
Annak érdekében, hogy kicsit jobban letisztázzuk, hogy mi az az online marketing, és mik ennek a legjobb lehetséges eszközei manapság, szerettük volna ezt a cikket megírni számotokra. A bejegyzés elején fogjuk a jellemző eszközöket bemutatni, és később szeretnénk veletek ismertetni néhány értékes statisztikát is az online marketing világából.
Jelen cikket a Gremmédia szakértői csapata írta. Szükséged lenne profi segítségre, hogy ki tudd teljesíteni az online marketing tevékenységedet? Akkor kérj árajánlatot nyugodtan ügynökségünktől!
Mi az online marketing?
Az online marketing nem más, mint amikor az internet által nyújtott lehetőségeket kihasználva próbáljuk meg az emberek felé a termékeinket, szolgáltatásainkat reklámozni, vagy pedig valamilyen üzenetet próbálunk közöl. Szintén az online marketing egyik legfontosabb feladata márkaépítés.
Számos különféle eszközzel, illetve technikával él: ilyenek például a keresőoptimalizálás (SEO), a Google AdWords PPC kampányai, retargeting, közösségi média (Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn), E-mail marketing, videómarketing. De már az is online marketingnek minősülhet, ha csak szimplán van egy weboldalunk, amit megmutathatunk a vásárlóinknak.
Annak érdekében, hogy el tudjuk dönteni, hogy melyik illene legjobban a céges imázsunkhoz, érdemes lehet ezeket röviden bemutatni, illetve ismertetni, hogy jellemzően kiket érhetünk el velük, és milyen hatékonysággal. Egyiket sem gondolnám fontosabbnak, vagy jobbnak a másiknál, mindegyikkel egyformán lehet sikereket elérni szakértelemtől, hozzáállástól, és az ágazatunktól függően.
Az online marketing eszközei 2020-ban
Tehát, lássuk, hogy mik a lehetséges legjobb módjai annak, hogy a vásárlóinkat, vagy a potenciális célközönségünket elérhessük.
1. Keresőoptimalizálás (SEO)
A maga nemében az egyik legsikeresebb online marketingeszköz. A lényege, hogy a Google-a megfelelő keresőalgoritmusai révén-értékeli az interneten megtalálható különféle weboldalakat, és egy adott keresőkifejezést a Google keresőjébe beütve azokat próbálja meg megmutatni, amelyek az adott kérdésre a lehető legjobb választ adják.
Alapvetően két különböző részre bontható: technikai elemekre (például, képek keresőoptimalizálása, betöltési idő javítása, duplikált tartalom elkerülése), valamint tartalmi szempontokra: mennyire releváns válaszokat ad a tartalom a keresők számára.
Maga a keresőoptimalizálásról azt érdemes tudni, hogy egy nagyon hosszú folyamat, és rengeteg befektetett energiát igényel. Még aktív SEO tevékenység mellett is minimum három hónap kell ahhoz, hogy eredményeket érhessünk el, de sok esetben egy év is kellhet hozzá. A „versenyt” igazán a minőségi tartalmak fogják eldönteni, ezeket pedig blogcikkek formájában érdemes létrehoznunk-ami rengeteg idő lehet.
Amennyiben valaki elég kitartó, akkor gyakorlatilag biztos, hogy jó eredményeket fog elérni, és hosszú távon jobban megérheti, mint fizetve a Google számára PPC kampányokra költeni: egyes becslések szerint 1-1 jól megírt blogcikk értéke több százezer forintos értékre is rúghat.
2. Google Ads-PPC
A Google Ads egy másik lehetséges módja annak, hogy a Google keresőjében feltűnhessünk a találati listán. Ez jelen esetben úgy működik, hogy egy adott kulcsszóra fizetünk azért, hogy a találati listán előrébb, akár az első helyre kerülhessünk. Ha például, pizzát szállítunk házhoz Szegeden, akkor érdemes lehet a „Pizza házhoz szállítás Szeged”, „Pizzázó Szeged” kifejezésekre ilyen hirdetési kampányt feladnunk.
Technikailag ez úgy néz ki, hogy mikor valaki rákeres ezekre, és a mi találati oldalunkra kattint innen, akkor minden egyes alkalommal az valamennyi pénzbe fog kerülni nekünk, attól függően, hogy a kampányt hogyan alakítottuk ki.
Ami a megtérülési rátáját illeti: ha minden igaz, a statisztikák szerint 8:1 ROI (Return On Investment) indexxel rendelkezik, ami annyit jelent, hogy minden befektetett 1000 forintnak átlagosan 8000 forint haszna lesz azok számára, akik a PCC-t használják.
A PCC kampányok kezelése szakértelmet igényel, és változó, hogy milyen eredményeket hoznak. Van, aki csupán 2:1-es ROI értéket teremt vele, valaki a 30:1-et is eléri, ez nagyon sok mindentől függ: az ágazati versenytől, és a kampánykezeléstől is. Mivel a SEO egy nagyon lassú folyamat, ezért azoknak a weboldal-és webáruház tulajdonosoknak ajánlott, akik már az induláskor fel szeretnének tűnni a Google keresőjében.
Előnye, hogy gyakorlatilag bármikor abbahagyható, hogy úgy látjuk 1-2 hónap elteltével, hogy nem születnek a megfelelő eredmények, akkor abbahagyhatjuk akármikor.
3. Facebook hirdetések
A Facebook-hirdetéseknek az egyik hatalmas előnye, hogy-habár ugyanúgy lehetőséget nyújt számunka, ha el akarjuk érni az embereket a közösségi médiában, a személyeket, akik számára meg akarjuk mutatni a kampányunkat, könnyedén szegmentálhatjuk.
Ilyen például az életkor, lokáció, a végzettség, vagy akár felsőoktatási intézmény, ahol az illető tanult. Ugyanúgy fizetnünk kell majd, ha a hirdetésünkre rákattintanak, viszont míg a Google keresőjében mindenkinek a kulcsszó alapján jelenik meg a hirdetés (minimális szinten lehet csak szegmentálni), itt sokkal inkább kézben tarthatjuk, hogy pontosan kikhez jusson el az üzenetünk. Nyilvánvalóan nem akarunk azért fizetni, hogy olyanok kattintsanak a hirdetésre, akik nem a célközönségünket alkotják, és nem fognak tőlünk vásárolni.
A Facebook-hirdetések is nagyon sikeres műfajt alkotnak, érdemes szem előtt tartanunk, hogy az emberek egy picit más céllal mennek a Facebookra, mint a Google keresőjébe. Míg egy konkrét keresés már egyfajta vételi szándékot jelenthet, addig a Facebookra az emberek inkább kikapcsolódni, szórakozni járnak.
Tehát, ha laptopot akarunk árulni, akkor talán a PPC kampánnyal járunk a legjobban. Volt már olyan ügyfelünk, aki például BBQ étel házhoz szállítással foglalkozott, és a Facebook-hirdetésekkel szép bevételeket ért el: a közösségi média böngészése közben is válhat valaki éhessé.
E-mail marketing
Az E-mail marketing az összes online marketing eszköz közül a legsikeresebb, ha a ROI indexét nézzük: 42:1-es értékkel bír, ami azt jelenti, hogy minden befektetett 1000 forint után 42000 forint profitot hoz az alkalmazói számára átlagosan.
Az E-mail marketing kicsi hasonló a SEO-hoz egyvalamiben: folyamatos jellegű kampányolást, és befektetett munkát, energiát igényel azok részéről, akik ezzel az eszközzel élnek, nagyon fontos a rendszeresség, és senki nem szereti a spam jellegű E-maileket.
A legtöbb leiratkozás általában a túl gyakori e-mail küldéseknek tudható be. A személyre szabott tárgyi mezőjű E-mailek (például, ha a nevet tartalmazzák) 50%-ban kerülnek megnyitásra, ami több mint az átlag 28%-os arány. Nagyon fontos a mobil-optimalizáltság, ugyanis az E-mailek felét telefonról nyitják meg a felhasználók.
Videómarketing
Amennyiben a márkánkat szeretnénk erősíteni, akkor talán kijelenthető, hogy nem létezik még egy olyan marketing eszköz, ami ennyire sikeres lenne ilyen téren. Míg rengeteg online marketing eszköz konkrétan az eladásra összpontosít, addig ez inkább a márkázásra. Miért van ennek jelentősége? Ezért, mert egy márkáért akár többszörös árat is képesek lehetnek fizetni az emberek.
Ha a közönségünket rendszeresen jó minőségű oktató célú videókkal látjuk el, akkor már jóval az előtt megismerhetik a nevünket, hogy tőlünk akarnának vásárolni. Ez akár megtörténhet a vételi szándék előtt is közvetlenül: ha valamilyen terméket szeretnének venni maguknak, akkor jó eséllyel kíváncsiak lesznek különféle véleményekre azokkal kapcsolatban, és a Google szereti a releváns YouTube videókat előre sorolni a találati listán.
A videókkal ellátott bejegyzések 53%-al nagyobb eséllyel kerülnek az első találati oldalra. A statisztikák szerint a videókkal ellátott oldalakon átlag 88%-al több időt töltenek el a felhasználók. A videókkal átadott üzenet 95%-a idézhető fel egy átlag ember számára három nappal később, míg pusztán szöveges tartalom esetén-vizualitás nélkül ez az arány 10% körül mozog. Sokkal jobban megjegyeznek minket a videóink által.
Gondoljuk csak el, milyen hatalmas potenciál van ebben: mekkora verseny van egyes ágazatokban, de hány cég veszi a fáradtságot, hogy valamilyen témában videókat készítsen?
Nem kell itt nagy dologra gondolni: az elektronikai üzletünkben egy asztalra kitéve mutassuk meg az árult processzorokat, és magyarázzuk el, hogy melyiket milyen gépekbe ajánljuk. Osszunk meg sikertörténeteket a szolgáltatásainkkal kapcsolatban.
Retargeting
Amikor egy weboldalra ellátogatunk, akkor a böngészőnk megjegyzheti, hogy pontosan mit kerestünk azon az adott oldalon. Például, nemrég szerettem volna egy szobabiciklit rendelni, és jó néhány webáruházat kerestem fel, hogy megnézhessem, hogy pontosan mik a lehetőségek kínálat terén.
Mikor később teljesen más témájú weboldalakon böngésztem, akkor a hirdetési bannerek alatt megjelentek ezek a szobabiciklis termékképek, melyek az oldalra vittek kattintáskor. Ez az úgynevezett retargeting: mikor később is el szeretnénk érni a vásárlóinkat, hogy visszaszerezzük őket ily módon.
Kifejezetten sikeresnek minősül a maga nemében, ugyanis ez által visszaterelhetjük a felhasználóinkat a webáruházunk kínálatához.
Az Instagram erejét mutatja, hogy havi szinten egymilliárd ember használja. Az összes okostelefonok 25%-án van telepített Instagram applikáció. Az Amerikai Egyesült Államok tinédzsereinek 73%-a nyilatkozta azt, hogy ez a közösségi platform a legjobb arra, hogy promóciókkal, új termékekkel elérjék őket.
A legtöbbet megtekintett Instagram-történetek közel 1/3-a üzleti célú. Az Instagram a 10. legnépszerűbb keresési kulcsszónak minősül a Google keresőjében.
Ebből azért érezhető, hogy igenis van benne potenciál. Ha csak szimplán arra vesszük a fáradtságot, hogy jelen legyünk rajta, és a legfontosabb eseményeket közzé tegyük, már azzal is hatalmas lépést tehetünk. Amit érdemes szem előtt tartani: leginkább a fiatalabb korosztályt érhetjük el itt.
A Twitter hatalmas szerepet játszhat olyan emberek számára, akik értelmiségi munkát végeznek: sztárok, sportolók, profi szakemberek, és cégek használják, hogy különféle újdonságokat, illetve bejelentéseket osszanak meg a követőikkel.
A Twitternek ezen felül hatalmas szerepe van a vállalatközi (B2B) marketingen belül is, a B2B marketingesek 67%-a használja a tevékenységéhez.
A felhasználóinkat 63%-a 35-65 év közötti, valamint kétharmaduk férfi. Ebből látszódik, hogy más a célcsoport, mint például Instagram esetén.
A LinkedIn a B2B marketing királya. A Twitter szerepe sem kicsi ilyen téren, viszont ha a tevékenységünk leginkább vállalatközi téren történik, itt próbálunk meg értékesíteni, akkor a legkomolyabb hibát követhetjük el, amennyiben nem használjuk. Ez olyannyira igaz, hogy a B2B marketingesek 94%-a használja tartalommarketingre.
A jelenlevő felhasználói közül 61 millió befolyásos személynek minősül, ebből 40 millió döntéshozó helyzetben van.
Ezen felül, ne felejtsük el: marketinges téren akár személyes portfóliózásnál is hatalmas szerepe van, rengeteg szakmában álláskereséskor szinte elvárás, hogy legyen a pályázónak LinkedIn fiókja.
Érdekes statisztikák az online marketing világából
Talán az egyik legmeggyőzőbb dolog manapság a statisztika. Összegyűjtöttünk nagyobb, megbízható marketinggel foglalkozó cégek (mint például a Omnicore, HubSpot, Lyfe Marketing) által összegyűjtött statisztikák közül 20 darabot, ami meglepő lehet, vagy éppen azt mutatja, hogy mekkora szerepe van manapság az online marketingnek. Az összegyűjtéshez elsősorban az Optimind által készített statisztikákat vettem alapul.
1. Minden 10 emberből 5,7 online a világon
Gondoltad volna? Igaz, hogy manapság ma már minden az internet körül forog, viszont vannak szegényebb, netán elmaradottabb országok a világon, ahol jóval kevesebb lehetőség van arra, hogy valaki internet közelébe juthasson. Bizonyára mindenkinek vannak idősebb rokonai, vagy lehet, hogy a családban pici gyerek van, aki még nem használ internetet. Akár így, akár úgy: mindezt összeadva elég meglepő eredmény.
2. Az online felhasználók 79%-a használ Facebookot
Ha internetezni szeretnénk, és gyorsan, könnyedén elérni másokat, akkor a Facebookot kell használnunk. A felhasználók 76%-a nem csupán chatelésre használja, hanem őket érdeklő tartalmak keresésére is.
3. 2012-2019 között 47%-al nőtt az internetezők aránya
Számomra ez azért meglepő, mert jómagam gyakorlatilag azóta használok internetet, hogy megtanultam írni/olvasni. Ez a statisztika azt mutatja, hogy mennyivel kitágult manapság az online világ.
4. Tartalommarketing: akár +350% látogató
Azok a cégek, melyek havi szinten 16 vagy több tartalmas blogcikkel látják el a nagyközönséget, akár +350%-al is megnövelhetik a weboldaluk organikus látogatottságát mint azok, akik havonta csupán 0-4 blogcikket írnak.
5. Napi blogolás: akár +500% látogató
Azok a cégek, melyek naponta blogolnak, és a cikkeket a megfelelő módon eljuttatják a célközönséghez, akkor +500%-os látogatottságot érhetnek el azokhoz képest, akik hetente csupán egy blogcikket írnak.
6. Az emberek 64%-a Google Ads-ra kattint, mikor vásárol
Ennek a magyarázata talán abban keresendő, hogy mikor az ember konkrét vásárlási szándékkal keres valamire a Google keresőjében, akkor általában kiszámíthatóbb, hogy milyen kifejezésekre fog rákeresni, és az emberek célzottan ezekre hirdetnek. Természetesen a Facebookot is használják hirdetésre, de az ottani hirdetéseknek azért alacsonyabb a konverziós aránya, mert a Facebookra nem kifejezetten vásárlási céllal mennek az emberek.
7. Mobil használat:átlag 3 óra, 23 perc
Az emberek manapság napi 3 óra 23 percet töltenek el a mobileszközeik használatával. Ebbe gyakorlatilag minden beletartozik: amikor felkel valaki, és ránéz az órájára a mobilon, vagy csupán a kedvenc hírportálját olvasgatja. Az már évek óta köztudott, hogy a Google keresések több mint 50%-a mobilról érkezik, tehát már elterjedtebbnek számítanak, mint az asztali gépek, de akkor is meglepő, nem?
8. Az online kiskereskedelem 34%-a mobilon történik
Habár a mobileszközök térhódítása megállíthatatlannak tűnik, az emberek még kevésbé használják a mobiljukat online vásárlásra, egyéni célból. Ennek ellenére a kiskereskedelmi rendelések 34%-a mobilról érkezik.
9. A gyorsan töltő mobil oldalak többszörös forgalmat kapnak
Azok a mobil weboldalak, melyek 5 másodpercen belül töltenek be, 70%-al több megtekintést kapnak. Ez nyilván csak egy átlagos statisztika, nincs olyan szabály, hogy ha 4,98 másodpercre javítjuk az oldalunk betöltési idejét mobilon 5,03 másodpercről, akkor ugrásszerűen megnő majd a látogatottság: csupán egy vont átlagérték az 5 másodperc alatti, és feletti töltési idejű oldalak statisztikáiból.
10. A mobilbarát kinézet – elvárás manapság
A keresési találatok több mint 50%-a mobilról érkezik. Nem tekinthető meglepőnek, hogy az emberek 57%-a nem preferálna, és hamar otthagyna egy nem mobilbarát weboldalt.
11. A mobilon többet hoznak a hirdetések
Egyaránt megjelennek a keresőben hirdetések akkor is, ha mobilról keresünk, és akkor is, ha nem: összeségében véve a mobil találatok között megjelenő hirdetésekre kattintva több bevétel születik.
12. A Twitter szerepe
Bizonyára sokan találkoztunk már különféle cégek hivatalos Twitter oldalaival. A felmérések azt mutatják, hogy a legalább 100 főt alkalmazó cégeknek 88%-a fent van Twitteren, és valamilyen szinten használja azt marketing célokra.
13. Az Instagram szerepe
Azt manapság mindenki tudja, hogy a Facebooknak mekkora elterjedtsége van. Viszont gondoltad volna, hogy ma már 1 milliárd embernek van Instagramja? Ez a szám negyedévente 5%-al növekszik, ami jóval gyorsabb ütemű, mint a Föld lakosságának növekedési üteme.
14. Az YouTube szerepe
A különféle TV csatornáknak a csúcsidőben, például híradó alkalmával nem kis forgalma lehet. A YouTube csúcsidőszakban is több embert ér el mobilon, mint bármelyik TV-csatorna.
15. 84%-unk nem szívesen vásárol titkosítatlan webáruházakban
Kifejezetten webáruházak esetén kritikus pillanat az, amikor meg akarjuk adni a személyes adatainkat egy vásárláshoz, és a Chrome böngésző jelzi felül pirossal, hogy nem biztonságos a kapcsolat. Korábban is voltak erre vonatkozó kimutatások, hogy a konverziót (feliratkozás, üzenetküldés, vásárlás) hátráltatja, ez természetesen nem jelenti azt, hogy a vásárlás 84%-ban nem történik meg, csupán szemet szúr a legtöbb embernek, és még ha el is jut valaki a rendelés leadásáig, negatív képet fest egy cégről.
16. A Google a teljes keresések 94%-át uralja
Sokszor, mikor keresőoptimalizálásról beszélünk, akkor akár erről írt szakcikkeket olvasva is találkozunk olyan kifejezésekkel, hogy „a Google elvárásai szerint”. Ennek pontosan ez az oka: gyakorlatilag mindegyik statisztika 90% fölé teszi a teljes keresések arányát a Googlera számítva. A Google 63,000 keresést hajt végre minden másodpercben világszerte. A mobilos keresések 96%-át a Google uralja.
17. A túl sok email hibája
Magyarországon előírás, hogy hírlevelek küldése esetén mindig fel kell tüntetni a levélben e „leiratkozás” linket is, amennyiben nem szándékozik több hírlevelet kapni az illető. Az összes leiratkozások 78%-a viszont arra vezethető vissza, hogy egy cég túl sok emailt küld ki.
18. A tartalommarketing háromszor többet ér a hirdetésnél
Képzeld el, hogy van egy profi cég, aki heti szinten szakmai oktatóvideókkal és blogbejegyzésekkel látja el a nagyközönséget, mindezt ingyen, és szimpla edukáló céllal. Hogyan kell egy adott dolgot összeszerelni? Mi alapján érdemes processzort választani a gépünkbe? Mi alapján ismerhető fel egy betegség? Sok ember mielőtt vásárol, jópár keresési találat megnéz a keresőben, vagy a YouTube-n, hogy a legjobb döntést hozza meg. Te kitől vásárolnál, attól aki az első helyen van, mert sokat fizetett, vagy attól, aki profinak látszik, és szakmainak, vagy netán már régóta ismersz az oktatása kapcsán?
19. A vizuális tartalom 65%-a felidézhető, még 3 nappal később is
Nem véletlenül mondják azt, hogy azok a blogcikkek, akik jó minőségű fotóval indítanak, sokkal jobban teljesítenek tartalommarketing téren, mint azok, akik nem használnak képet, vagy rossz minőségűt. A jó minőségű képekkel ellátott szöveg 3 nappal később 65%-ban idézhető fel, a szimpla szöveg esetén csupán 10% ez a szám. Videókra még inkább igaz ez: egy jó minőségű videó, amit megnézel, 95%-ban idézhető fel 3 nap után.
20. A közösségi média tartalmak 80%-a mobilról van meghívva
Manapság már mindenki Messengert használ. A munkahelyen sokan nem szívesen lépnek be a Facebook fiókjukba a számítógépükön, viszont mobilon pár szó a családtagokkal, barátokkal még belefér. A villamoson, utazás közben is ezt használjuk, és sokan nem kapcsolják be otthon a gépet csak azért, hogy Facebookozhassanak.
Összefoglalás
Ebben a cikkben szerettük volna nektek bemutatni az online marketing legjellemzőbb eszközeit, és az erre vonatkozó statisztikákat is ismertettük annak érdekében, hogy láthassuk, hogy milyen óriási szerepe van manapság. Mindenképp érdemes lehet valamilyen formában online marketinggel foglalkozunk, annak érdekében, hogy a cégünk online jelenlétéből a legtöbbet hozhassuk ki.
A tevékenységi körünk fogja a leginkább meghatározni, hogy nekünk melyik eszközöket kell majd alkalmaznunk. Ha nem vagy biztos a dolgodban, akkor kérj nyugodtan ingyenes árajánlatot tőlünk!