Weboldal készítés-hogyan kezdjünk neki? A 40 pontos lista!

Weboldal készítés-hogyan kezdjünk neki? A 40 pontos lista!

Mikor valamit készítünk, megfontolt lépések sorozatára van szükség minden esetben. Mik lehetnek ezek weboldalak esetén?

Talán éppen most szeretnénk indítani egy céges, vagy egyéni weboldalt. Lehetséges, hogy még nem igazán tudjuk, hogy hogyan kezdhetnénk neki mindennek. Milyen legyen a design? Pontosan milyen menüpontok legyenek rajta? Szükség lenne arra, hogy mi is tudjunk bizonyos tartalmakat szerkeszteni? Hány nyelven legyen elérhető?

Ez a bejegyzés egy részletes tipplistát tartalmaz, melyet mindenkinek érdemes lehet végig gondolnia, mielőtt a vállalkozása online megjeleníttetésébe kezd.

Nem csupán azért fontos ezeknek a kérdéseknek a tisztázása, mert így lesz lehetőség arra, hogy a célcsoportunkat a lehető legjobban ki tudjuk szolgálni, hanem azért is, mert tapasztalati tény, hogy a rendes specifikációval rendelkező megrendelések akár fele annyi idő alatt, és kevesebb munkával elkészülhetnek, mint azok, melyeknek a megrendelését úgy adták le, hogy „nagyjából” így szeretnénk. Ez pedig csökkenti a költségeket, és a feszültséget is, valamint egy jó stratégiával több bevételre tehetünk szert.

Amennyiben ezeket a kérdéseket röviden megválaszolod magadnak, akár egy papírlapon, függetlenül attól, hogy kitől fogod megrendelni a weboldalad, garantált lesz, hogy zökkenőmentesen fog zajlani minden. A cikk nem csupán azok számára lesz hasznos, akik weboldalt szeretnének indítani, hanem olyanoknak is, akik webáruházat-nagyon sok értékesítési technika hasonló. A bejegyzés egyaránt tartalmaz tippeket arra vonatkozólag, hogy miket érdemes végig gondolnunk a megrendelés előtt, és miket kellene ellenőriznünk, ha kézhez kaptuk a megrendelésünket.

1.Ne várjunk éveket!

Talán még nem tudjuk pontosan, hogy milyen tartalmakkal szeretnénk a weboldalunkat feltölteni. Még nem alakult ki teljesen a cégünk arculata, vagy nem tudjuk pontosan, hogy milyen képeket, videókat szeretnénk megosztani másokkal.

Sokan esnek abba a hibába, hogy rengeteg ideig várnak, mire teljesen kialakul a cégük arculata. Egy alakulófélben lévő weboldal, ami még nem „teljes” is nagyon jó kezdet lehet: kaphatunk visszajelzéseket, és megjelenhetünk a keresőben.

Ne zavarjon minket az, hogy esetleg a későbbiekben még akár jóval szélesebb lesz a tevékenységi körünk, vagy több lesz a tartalmunk.

2.Válasszunk domain nevet!

A domain név megválasztása alapvető fontosságú. Amennyiben már van márkanevünk, vagy cégnevünk, érdemes lehet a domain nevét ennek megfelelően kialakítani. Abban az esetben, ha nincs, akkor egy olyan domain lehet az előnyös, amelyik a nevében tartalmazza a szolgáltatásunkat, például www.tetofedes-budapest.hu. Ezekre az emberek ugyanis nagyobb eséllyel fognak rákattintani a keresőben.

Mindenesetre, ha még nincs domain nevünk, akkor érdemes tanácsot kérnünk a weboldal készítőitől ilyen téren, hogy ők mit javasolnak.

3.Érdemes tárhelyet választanunk?

Nagyon sok ügyfél már úgy keresi meg a fejlesztőt, hogy domain neve is van, valamint bérelt hozzá tárhelyet. Ez azért is lehet hibás lépés, mert nem minden szerver ugyanúgy van konfigurálva: valami például kifejezetten jó WordPressre, valami pedig nem. Márpedig, az ügyfél mindenáron WordPress weboldalt szeretne.

Ebből adódóan érdemes lehet egy picit várni, és tanácsot kérni ebben is.

4.Milyen weboldal motort szeretnénk?

Ez alatt azt kell érteni, hogy milyen motor alatt szeretnénk azt futtatni: WordPress, October CMS, valamilyen más, egyéb megoldás után nézünk.

Amennyiben nincs ilyen téren elképzelésünk, érdemes erről is véleményt kikérnünk.

5.Egy, vagy több honlapot szeretnénk?

Ez egy olyan kérdés lehet, ami akkor merül fel az emberben, mikor látja, hogy a konkurenciája többet is használ. Ez-véleményem szerint-nem hoz több profitot általánosságban véve, mint ha valaki csupán egyet használna, és arra fókuszálna teljesen, viszont bizonyos esetekben akár kifizetődő lehet.  

6.Találjuk meg a célközönségünket!

Nagyon fontos, és alapvető annak megállapítása, hogy kiket szeretnénk pontosan kiszolgálni. Ezt nekünk kell a készítő felé specifikálni, ugyanis ő nem feltétlenül lesz tisztában ezzel: egy műszaki szaküzlet esetén érdemes tisztázni például, hogy vállalati, vagy pedig inkább fogyasztói piacra történik az értékesítés, mert nagyon eltérhet a marketing stratégia a két esetben (B2B, és B2C marketing).

Ezen felül, teljesen más, ha mondjuk gyerekek számára, vagy egy pénzintézet számára készítünk weboldalt. Más a szövegezés, és a stilisztika. 

A célközönségünk megtalálása-egy esszenciális lépés!

7.Írjuk le a pontos szolgáltatásainkat!

Abban az esetben, ha szolgáltatásokat is árulunk, és ezek többé-kevésbé állandók, tehát nem változnak gyakran, érdemes a fejlesztőre bízni ennek megjeleníttetését. Abban az esetben, ha változnak, akkor jó eséllyel mi fogjuk az adminisztrátori felületről módosítani ezek leírásait, de mindenképp érdemes nagyjából leírnunk a weboldal készítői számára. Ugyanis az általános struktúrát ők alakítják ki.

8.Használjunk egyszerű megfogalmazásokat!

Amikor leírjuk a szolgáltatásainkat, tevékenységünket, akkor minél egyszerűbb, hétköznapi nyelvezettel tegyük ezt. Ez azért fontos, mert abban az esetben, ha olyan kifejezéseket használunk, amelyeket mások nem értenek, nem fognak a weboldalunkon maradni. Nagyon jó példa erre a MatekDzsungel weboldala. jó példa erre a MatekDzsungel weboldala

Természetesen picit más a helyzet, ha egy jól elkülöníthető szakmabeli célcsoportunk van, de itt is érdemes gondolunk erre.

9.Legyünk szerények!

Nagyon sok weboldal-tulajdonos esik abba a hibába, hogy többet ígér annál, mint amit valójában nyújtani, vagy biztosítani tud. Soha ne essünk túlzásokba, és ne állítsuk be nagyságrendekkel jobbnak a tevékenységünket, mint másokét.

10.Előnyökről beszéljünk, ne specifikációkról

Fontos, hogy az általános, ügyfeleink által érezhető előnyöket mutassuk be profin, és ne pedig a (műszaki) specifikációkat. Például nagy hiba lehet csupán arról beszélni, hogy milyen polimerből készül egy védőbevonat, mondjuk helyette azt, hogy fokozottan hőálló. Vagy a kettőt együtt említsük.

11.Amennyiben van logónk, márkánk, mutassuk meg!

Abban az esetben, ha a tevékenységünk már felismerhető valamilyen rövid jelmondatról, logóról, színárnyalatról, feltétlenül fontos, hogy ez szerepeljen a weboldalunkon, ugyanis ez építi a márkánkat. Egy márkáért akár többszörös árat is képesek az emberek megfizetni. 

12.Döntsük el, milyen legyen a design!

Volt már arra példa, hogy egy ügyfél azt mondta, hogy ránk bízza, hogy hogy nézzen ki a weboldala. Mi elkészítettük, és utána mondta, hogy nem jó, ő ezt nem így gondolta, így másik sablont kellett választanunk. Nem feltétlenül kell sok órás auditot lefolytatni, egy határozott bólintás néhány felkínált lehetőségre már sokat jelenthet.

Ezen felül, gondolkodjunk el azon, hogy sablonból készíttetjük el a weboldalunkat, vagy pedig designert bízzunk meg annak arculatával. Minél erősebb a márkánk, annál ajánlottabb az utóbbi. 

13.Figyeljük a konkurenciát

Nézzük meg az ágazatunkban uralkodó konkurens oldalakat, azok tartalmát, és kinézetét. Érdemes elkerülni azt, hogy ugyanabból a sablonból készíttessük el a weboldalunkat, mint a konkurencia egyik eleme. Ez nagyon zavaró lenne, és igazából nekünk lebőgés.

Ezen felül, abban az esetben, ha kemény marketingtevékenységet folytatnak, érdemes lehet nekünk is elgondolkodnunk azon, hogy ilyesmibe bele szeretnénk-e vágni. 

14.Gyűjtsünk képeket!

A szolgáltatásaink, valamint termékeink általános kialakítása sok esetben a fejlesztő feladata lesz, és nem a miénk, miután megkaptuk a weboldalt. Annak érdekében, hogy minél igényesebb legyen a munka, minél több képpel lássuk el a készítőt: többféle időben, évben, helyszínen, más személyekkel készített képek legyenek nálunk. Minél változatosabb, annál nagyobb az esélye, hogy kiváló kép fog kerülni a főoldalra, vagy a rólunk menüpont alá.

Amennyiben nincsenek képeink, a stock fotók is megtehetik, viszont érdemes arra gondolnunk, hogy ezek nem teljesítenek olyan jól összeségében véve, mint az egyénileg készített fotók, ugyanis unalmassá vált az emberek számára, hogy mindenhol ilyeneket látnak.

15.Videókat is készíthetünk

Felmérések, és kimutatások szerint a videók nagyságrendekkel jobban teljesítenek márkaépítés terén, mint a szimpla bejegyzések. Nem csupán azért, mert a YouTube-ra feltéve azokat sokan megtekintik őket (és a Google is szereti a Youtube videókat a keresőjében szerepeltetni), hanem mert 53%-al növeli az esélyét annak, hogy egy tartalmunk az első találati oldalra kerül, ha az videót is tartalmaz. 

Nem kell komoly dolgokra gondolni: az üzletünkben bemutatunk valamit. Akár egy PPT videósorozat is sokat számíthat, ha igényes.

16.Használjunk storytellinget

A storytelling, azaz a történetmesélés a marketing egy komolyabb, haladó szintje, viszont az emberek sokkal inkább odafigyelnek, és képesek emlékezni egy érdekes történetre, mint  egy száraz adathalmazra.

Ezen felül, könnyebb dolgunk van, mert míg egy értékesítőnek lehet, hogy több száz ember előtt kell előadnia magát, addig nekünk elég egyszer igényesen az kidolgozni, és leírni.

Amennyiben tudunk mesélni, éljünk vele!

17.Döntsük el, hogy szeretnénk-e blogot

A blogírás az egyik legfontosabb eleme lehet a márkánk felfuttatásának, és a követők gyűjtésének. Ennek érdekében érdemes lehet átgondolnunk, hogy szeretnénk-e blogot üzemeltetni. Még egyébként erős versenyű ágazatokban is rengeteg a kiaknázatlan lehetőség, próbáljuk meg mindezt kihasználni.

18.Mennyire bonyolult legyen a blog?

Léteznek nagyon szimpla blogok is. Annyi az egész, hogy fentről lefelé kilistázzuk a bejegyzéseket, melyeknek van egy kiemelt képük, és egy szövegszerkesztőben módosítható tartalmuk.

Sok esetben, ha komolyabban akarjuk folytatni a tevékenységünket, ennél többre lesz szükségünk: egy hírportálnak vannak beszúrható képgaléria elemei, speciális kiemelései, és kép-szövegblokk elrendezései.

Ha lehet specifikáljuk le, hogy nekünk milyen blog kellene. Általában nincs szükség bonyolultabbra, ez a blog is tartalmaz ilyen elemeket, de nagyon ritkán használja.

19.Adjunk meg ügyfél véleményeket

Nagyon sokat dobhat az általunk érzett bizalmi mértéken, ha nálunk vásárló, és megforduló ügyfelek mondanak véleményt rólunk. Annál nagyobb lesz a siker, ha ezek az ügyfelek a képüket is biztosítják, adják ehhez.

20.Adjunk meg referenciákat

Abban az esetben, ha már van egy néhány ügyfelünk, akiknek végeztünk jó munkát, ezt is jelenítsük meg. Nem baj, ha nem széles körben ismert emberekről van szó!

21.A partnereket ne hagyjuk ki

Amennyiben vannak partnereink-tehát, visszatérő ügyfeleink-ezeket is jelentessük meg. Abban az esetben, ha minimum egy néhánnyal rendelkezünk, mindenképp nyerhetünk vele.

22.Adjuk meg az elérhetőségeinket

A legtöbb látogatót a felmérések szerint az zavarja a leginkább, hogy az elérhetőségek nem a legmegfelelőbb módon vannak jelen egy weboldalon, vagy nincsenek is. Annak érdekében, hogy biztosan ne legyen félreértés, és ennek hiánya ne lassítsa a munkát, írjuk le ezeket!

23.Adjuk meg a közösségi médiánkat

Szintén nagyon fontos annak a meggondolása, hogy milyen közösségi médiában vagyunk jelen, és hogy ezek körül melyikek a hangsúlyosak. Általánosságban véve a közösségi médiában is érdemes jelen lenni, de nagyon sok energiába kerülhet, ha mindegyikben ott vagyunk. Válasszunk egyet, maximum kettőt.

24.Gondoljuk ki a menüpontokat

Nagyon sok esetben nem mindegy, hogy milyen menüpontokból szeretnénk a weboldalunkat felépíttetni. Ezek sorrendje, kialakítása sokszor konvencionális: A kapcsolat van jobb oldalt, a főoldal bal oldalt. Természetesen a weboldal készítője is fog javaslatokat tenni ilyet téren, de jó lenne látni, hogy mi az alap elképzelés.

25.Gondoljuk ki a weboldal hierarchiáját

Ez annak az érdekében is fontos lehet, hogy mi, a saját fejünkkel próbáljuk meg átgondolni, hogy az elképzelt tartalmainkhoz hogyan férhetnének hozzá az oldalunkra tévedve az emberek. Ökölszabály, hogy minél több kattintás kell egy tartalom eléréséhez, annál rosszabb.

A kiváló tájékozódást segítheti elő a megfelelő morzsavonal alkalmazása, webáruházak esetén kifejezetten fontos. 

26.Döntsük el, hogy a weboldalunk többnyelvű legyen-e

A weboldalunk többnyelvűsége nagyon fontos kérdés lehet. Ha ezt nem tisztázzuk le az elején, az okozhat súrlódásokat a fejlesztő, és az ügyfél részéről, ezen felül a használhatóságot is befolyásolni fogja. Érdemes átgondolni, hogy a mi ipari ágazatunkban mennyit nyerhetünk egy többnyelvű weboldallal.

27.Döntsük el, hogy akadálymentesített weboldalunk legyen-e

Az akadálymentesítést manapság nagyon kevés weboldal használja, márpedig, a mai marketing piacon az ügyfelek 1%-áért is hatalmas küzdelem folyik. Egy értékes szegmenst nyerhetünk, és nagyfokú igényességet sugallhat egy akadálymentesített weboldal. 

28.Döntsük el, hogy szeretnénk-e admin felületet

Sok alkalommal nem szükséges felhasználó felület a weboldal kezelőjének. Nem feltétlenül van rá szükség, nagyon sok weboldal csak pár jól kinéző menüpontból áll, és nem szeretnének rajta gyakran módosításokat végezni.

Ennek érdekében,  ha minimum szeretnénk egy blogot vezetni, mindenképp kelleni fog egy admin felület is. Ha ez az elején nem derül ki, az bizonyos esetekben problémát jelenthet.

Mire figyeljünk oda a weboldalunk kézhez kapása után?

Felmerülhet bennünk az a kérdés, hogy milyen dolgokra, tényezőkre érdemes gondolunk, vagy hogy miket ellenőrizzünk azt, ha kézhez kapunk egy weboldalt, webshopot. Ez a cikk tippsorozatának második része, érdemes lehet átfutni, ha már ebben a fázisban járunk.

29.Olvassuk át a tartalmakat!

Ez azért lehet fontos, mert nagyon sok esetben, a weboldalunk alap tartalmainak nagy részét nem mi készítettük el, vagy nem pontosan úgy. Általában úgy néz ki, hogy mi leírjuk a szolgáltatásainkat, bemutatkozó szövegeinket, a weboldal készítői pedig picit átfogalmazzák, hogy jobb legyen marketing szempontból, illetve, hogy a képekkel együtti méretek harmóniának örvendjenek.

30.Ellenőrizzük a mobil kinézetet

A mobil kinézet nagyon fontos manapság, ugyanis a látogatások több, mint 50%-a mobilról érkezik évek óta. Ezen felül, érdemes lehet a lehető legtöbb kijelzőméreten megvizsgálni a közzétett tartalmaink minőségét.

A weboldalunk mobil optimalizálása

31.Ellenőrizzük a böngésző kompatibilitást

Mikor megkapjuk a weboldalunkat, akkor az kisebb-nagyobb eltéréseket mutathat a különféle böngészők alatt kinézetben, ugyanis azok máshogy kezelik a szabványokat. Ebből kifolyólag, aranyszabály: nyissuk meg azt Internet Explorer alatt is.

32.Ellenőrizzük a 404 oldalt

A 404-es oldal akkor jelenik meg, mikor valaki olyan URL alatt szeretné megnézni a weboldalunkat, ami sajnos nem elérhető. Ez esetben is sem szerencsés, ha igénytelen/rossz felhasználói élményt nyújtunk.

Írjunk be egy olyan URL-t a weboldalunk végére, ami nem létezik, így tesztelhetjük.

33.Ellenőrizzük a térközöket

A mai design egyszerűségre, és minimalizmusra törekszik, és nem a túlzsúfolt tartalmi megoldásokra. Miután kézhez kaptuk a weboldalunkat, nézzük meg, hogy az a megfelelő térközöket használja-e, nincsenek-e az elemek nagyon „egymáson”.

34.Kérjük ki mások véleményét

Mielőtt elindítjuk a weboldalunkat, érdemes lehet minél több ember véleményét kikérni tippek után kutatva. Minél több féle embert kérdezünk meg, annál több nézőpontunk lesz a végén. Nem kell itt sokra gondolni: a szakmabeli kollégáink, néhány barátunk, és a családunk.

35.Ellenőrizzük, hogy minden aloldalunkon van-e Call To Action

A Call To Action nem más, mint a weboldalunk egy eleme, ami valamilyen cselekvésre szólít fel minket. Ilyen például egy színes gomb, amely megrendelésre szólítja fel az ügyfelet, vagy arra, hogy tegyen árajánlatot, tekintse meg a szolgáltatásokat. Ennek szinte minden aloldalon ott kell lennie valamilyen formában.

36.Figyeljük meg a weboldalunk sebességét

A weboldalunk sebessége nagyon fontos tényező lehet, ugyanis azokat a weboldalakat, melyeket 3 másodpercnél több idő megnyitni, az emberek nagy része bezárja a betöltődés előtt a mobil eszközén. A Pingdom eszközzel ellenőrizhetjük a betöltési idő pontos értékét, Európai teszt helyszínt beállítva.

37.A webdesign hibák ellenőrzése

Nagyon sok webdesign hibába botolhatunk bele. Ezek részben a sablon kiválasztásánál jöhetnek elő, részben pedig akkor, ha valaki rosszul használja azt. Érdemes megvizsgálni, hogy a 20 leggyakoribb webdesign hibába nem estünk-e bele.

38.A keresőoptimalizálás ellenőrzése

Nagyon sok esetben fontos lehet annak a megállapítása, hogy milyen keresőoptimalizálási hibák lehetnek jelen. Ennek érdekében szintén készítettünk egy részletes útmutatót, ami bárki számára érhető azzal kapcsolatban, hogy milyen durva hibákkal üthetjük ki magunkat a Google keresőjéből.

39.Érdemes lehet-e Googe Ads-ra költenünk?

Lehet, hogy már megvan a weboldalad. költöttél rá mondjuk 150 ezer forintot, és előállnak a kérdéssel, hogy érdemes lehet-e még többet fizetned, hirdetésekre. Ezzel kapcsolatban írunk egy cikket, amely kifejti a kérdést, hogy vajon megéri-e ezzel foglalkozni.

40.Legyünk elégedettek!

Végül, de nem utolsó sorban, az utolsó dolog, amit csekkolnunk kell, hogy elégedettek vagyunk e. Még a legprofibb weboldalak is tartalmaznak hiányosságokat kisebb-nagyobb mértékben. Ha úgy érezzük, hogy nagyjából elértük amit szerettünk volna, és nincs szégyenkezni valónk a konkurenciával szemben, akkor tegyünk így. Sokkal jobb egy kicsit hibás weboldal, mint egy semmilyen.

Összefoglalás

Egy weboldal, vagy webshop megrendelésénél nagyon sokszor előfordul, hogy a rossz specifikációk miatt más eredmény születik, mint a megrendelő szeretne. Ennek érdekében írtuk ezt a cikket, én ezeket szoktam röviden átfutni egy projekt átadásakor.

módosítva: 2021-06-27

Szeretnél árajánlatot kérni?

Nagy tapasztalattal rendelkezem weboldal készítés, webáruház készítés, keresőoptimalizálás és online marketing terén. Sok olyan munkám volt már, ami sikeres lett, és pénzt hozott az ügyfeleimnek.

Ajánlatkérés