Weboldal tervezés-hogyan csináljuk? 15 pontban!

Weboldal tervezés-hogyan csináljuk? 15 pontban!

Ahhoz, hogy valamilyen tevékenység sikeres lehessen, egy alapos átgondolás szükséges részünkről, mielőtt a műveletbe belefogunk. Az online világban sincs ez másképpen.

Az élet számos, különböző területén megfigyelhető ez a konvencionalitás: mielőtt valamit elkezdünk, az előtt szükség van valamilyen tervezési munkára is.

Legyen szó például egy ház megépítéséről: Milyen szempontokat vegyük figyelembe a tájolás, fekvés meghatározásánál, vagy egyáltalán akkor, mikor kiválasztjuk a pontos címet? Milyen anyagból készüljön? Ki tervezze meg? Mekkora legyen az éléskamra, és a nappali? Hány szoba legyen? Ezek után, mindezek függvényében meg tudjuk majd mondani azt is, hogy vélhetően ez mennyibe fog kerülni nekünk, és ezt összevethetjük a költségkerettel.

Ezek fontos kérdések, és természetesen a segítségünkre lesznek profi szakemberek olyan téren, hogy javaslatokkal lássanak el minket, viszont az alapvető szempontok kialakítása a mi feladatunk.

Nagyon hasonló módon van ez a weboldal tervezés kapcsán is: profi szakemberek, és marketingesek segítenek minket abban, hogy a lehető legnagyobb bevételeket hozhassuk a tevékenységi körünktől függően, a konkurenciával szemben. Viszont a legfontosabb, legalapvetőbb dolgokat nekünk kell eldönteni.

Abban érdekében, hogy letisztázhassuk, hogy miért fontos a megfelelő tervezés, illetve, hogy mire figyeljünk oda ilyen téren, szerettük volna ezt a kis cikket megírni nektek, ami egyfajta iránymutatóként szolgálhat mindenki számára.

Miért fontos a tervezés?

Miért fontos a weboldal megfelelő tervezése?

Nekem az a meglátásom, hogy a legtöbb honlap, ami nem olyanra sikerül, mint kellene, és nem hoz akkora bevételeket, mint hozhatna, a legtöbbször a rossz tervezésre vezethető vissza. Mikor a készítés elindult, akkor nem voltak bizonyos dolgok elég pontosan letisztázva, és ennek eredményeképp egy olyan oldal született, ami nem igazán hoz megrendelőket, és vásárlókat.

Ne felejtsük el, hogy a tervezés alapvetően egy közös munka. A legfőbb javaslatok megtétele, és a pontos igények kifejtése viszont a megrendelőé.

Mikből áll a tervezés-részünkről?

Mi az, amit mindenképp nekünk kellene megtennünk annak érdekében, hogy a végső eredmény a legsikeresebb legyen, és a legtöbb vásárlót, megrendelőt, visszahívót szerezze az üzleti vállalkozásunk számára?

Akár fogjunk egy papírt, és a fenti kérdésekre írjuk le a választ egy világos, érhető módon.

1. Tűzzük ki az üzleti célokat

Mi a fő célja a weboldalunknak? Követőket szeretnénk szerezni? Valamilyen teóriát hirdetni? Eladni, értékesíteni, vagy a márkánkat hirdetni? Oktatni, edukálni szeretnénk másokat?

Ha ezeket a tevékenységét valamilyen módon keverni szeretnénk, akkor melyik mennyire lenne domináns? Ez bizony nagyban meg fogja határozni a végső struktúrát.

2. Határoljuk be a célközönségünket

Pontosan kik azok az emberek, akik vásárolni szoktak tőlünk? Külföldiek? Jellemzően hány évesek, és mi érdekli őket leginkább? Milyen társadalmi normát, és réteget képviselnek ők?

Ha precízen átgondoljuk, akkor láthatjuk, hogy óriási mértékben meg fogja határozni a végső designt ennek a kérdése. Ha a megrendelőink nagy része külföldi, akkor máshogy kell kialakítanunk a weboldalunkat.

3. Írjuk le a megfelelő szolgáltatásainkat

Nagyon sok weboldal azért sikerül rosszra-és ez talán az egyik leggyakoribb ok-mert nem látható elég világosan, vagy részletesen, hogy egy adott cég pontosan mivel foglalkozik. Megkérdezzük az ügyfelet: mivel foglalkoznak? És kapunk egy nyolc szóból álló listát.

Melyek a hangsúlyosak ezek közül? Melyikből van több bevétele a cégnek? A részletes leírásokat mi adjuk meg, és ne egy honlapfejlesztő találja ki a szolgáltatásainkat helyettünk.

4. Írjuk le, hogy miben tudunk választ nyújtani

Az egyik legfőbb ismérve a sikeres honlapoknak: nem saját magukról, és készítőikről beszélnek, hanem az ügyfeleikről, és azoknak a problémáikról.

Egy érdekes pszichológiai hatás: az emberek általában jobban hajlanak valaminek a megtétele felé, amennyiben a lehetséges veszélyekkel szembesítik őket, és nem az előnyöket, extrákat hangsúlyozzák ki.

5. Gondoljuk ki a marketingstratégiát

Kétféle nagyon ismert marketingstratégia létezik manapság: az úgynevezett push, illetve pull marketing. Minden egyes értékesítési rendszer tartalmaz elemeket mindkettőből, azonban érdemes lehet a fő csapásirányt letisztázni.

A push marketing lényege, hogy mindent egyből az ügyfeleink orra alá szeretnénk tolni. Mindenhol a „rendeld meg”, ”hívj vissza” gombok találhatók az adott weboldalon.

A pull marketing lényege, hogy szakmaiságunkkal, profi referenciánkkal győzzük meg az ügyfeleinket, és ők maguk jutnak arra a következtetésre, hogy mi lennénk a megfelelő választás számukra.

6. Egy, vagy több nyelvű honlap?

A készítés későbbi fázisaiban rengeteg felesleges fejfájást okozhatunk, amennyiben utólag közöljük, hogy mégis többnyelvű weboldalra lenne szükségünk. Ezen felül, az árak pontos megállapításának végett is nagyon fontos lehet annak a meggondolása, hogy egy-vagy többnyelvű honlapra ruházzunk-e be.

7. Gondoljuk ki a pontos elemeket

Pontosan milyen elemekből álljon majd az adott oldal? Kellene bele képgaléria, üzenetküldő űrlap, egy árlista, ahol pontosan meg lenne jelenítve, hogy mi mennyibe kerül?

8. Szedjük össze ügyfeleink véleményét

Hány olyan weboldallal találkozni manapság, ahol korábban nálunk járt, elégedett ügyfelek nyilatkoztak a munkánkkal kapcsolatban? Nos, ez nem véletlen: ugyanis ennek erős bizalomgerjesztő hatása van.

Ehhez természetesen az ügyfeleink véleményét is érdemes lehet kikérni, még szerencsésebb, ha a képükkel jeleníthetjük meg ezeket egy weboldalon.

9. Készítsünk vázlattervet

Nem kell itt sokra gondolni. Írjuk össze, hogy milyen menüpontokat szeretnénk látni a későbbi honlapunkon, majd egy egyszerű skiccábrát készítsünk arra vonatkozólag, hogy mi pontosan mit hogyan, és hová képzeltünk el.

Ez az a rész, ahol valószínűleg rengeteg variáció lesz a készítő részéről, ugyanis ők marketinges szemmel próbálják meg kivitelezni a feladatokat, és ebből adódóan lehetséges, hogy bizonyos dolgokat máshogy fognak látni.

10. Írjuk le a partnerlistánkat

A professzionalitásunkat fogja sugallni, amennyiben komolyabb partnerekkel is rendelkezünk. Nagyon fontos lehet ezekről logót is mellékelni, hogy biztosan ne kerüljön ki a honlapunkra hibás logó ilyen téren. Ezzel ugyanis a szakmaiságunkat fogjuk rombolni, és a partnereink se feltétlenül fognak ennek örülni.

11. Gondoljuk ki a design típusát

A kérdés alapvetően az, hogy egyedi arculattal, designnal szeretnénk-e létrehozni a honlapunkat, vagy pedig valamilyen előre kialakított stíluson alapuló sablon segítségével.

Mindkettő jó megoldás lehet, abban az esetben, már van egy ránk jellemző márkánk, akkor nagyon ajánlott lehet egy designert megbízni azzal, hogy a megfelelő arculattervet elkészítse.

12. Szerezzünk jó minőségű képeket

A sok képpel ellátott weboldalakat a Google a találati listáján előrébb fogja sorolni. A kimutatások szerint a releváns képekkel ellátott szöveges tartalmaink 65%-át képesek három nappal később felidézni az emberek, míg ez az arány csupán 10%, ha nem párosul az információhoz vizualitás.

Az már évek óta tény, hogy az egyedileg készített fotók jobban teljesítenek, mint a mindenhol unalomig használt stock fotók. Amennyiben erről szeretnénk olvasni, illetve arról, hogy honnét szerezhetünk jó minőségű jogtiszta képeket, érdemes lehet az alábbi cikket elolvasni.

13. Tartalomkezelő rendszer

Szintén okozhat frusztrációt, amennyiben a honlapkészítés közben derül ki, hogy az ügyfelünk bizonyos tartalmakat szeretne a honlapján módosítani. Például, a megjelenő képgalériákat, vagy a bemutatkozó szövegeket.

Annak érdekében, hogy ne legyenek félreértések, már a legelején tisztázzuk le, hogy mi lenne a pontos igény ilyen téren, és arra is tehetünk javaslatot, hogy milyen CMS-t szeretnénk használni.

14. Felhasználók a weboldalon

Szeretnénk felhasználókat a weboldalra? Legyen lehetőség arra is, hogy valamilyen formában regisztrálni tudjanak, legyen ennek bármilyen célja-értékelés, üzenetküldés, kommentelési lehetőség?

Már az elején tisztázzuk le mindezt, és azt is, hogy pontosan milyen felhasználói jogosultságokat szeretnénk látni a véső kialakításon.

15. Hirdetési kampányok

Kicsit furának tűnhet ez. Mi köze a hirdetési kampányoknak a weboldal tervezéshez? Hiszen, az már egy másik lépés, hogy valamilyen módon felkeltsük az emberek figyelmét a tevékenységünkre vonatkozóan.

Az igazság az, hogy nagyon is sokat számít. Ugyanis a hirdetési kampányok lényege, hogy valamilyen módon pénzért embereket terelünk a weboldalunkra, illetve azok speciális, ajánlatot kínáló oldalaira.

Abban az esetben, ha hirdetni szeretnénk, akkor nagyon fontos, hogy az oldalak erre optimalizálva legyenek. Ennek érdekében, közöljük a készítőkkel azt is, ha erre szeretnénk majd költeni.

Ezzel kapcsolatban írtunk egy cikket, hogy megéri-e egy honlap indítása után hirdetésekre is költenünk. 

15+1 Gondoljuk végig a költségeket

Talán kicsit fura lehet. Miért éppen a cikk végén tértünk ki arra, hogy mennyibe fog nekünk mindez kerülni? Miért nem tettünk már így azonnal a legelején?
Az igazság az, hogy csak most, a lista végén lehet egy reális képed arról, hogy pontosan mit szeretnél, és hogyan.

Annak érdekében, hogy tisztában lehess a reális árakkal, írtunk számodra egy cikket, ami azt segíthet neked eldönteni, hogy nagyjából mennyibe kerül egy honlap igényektől, és specifikációktól függően. Hiszen, a weboldal tervezés egyik alap eleme, hogy jól lássuk a költségeket. 

Összefoglalás

Ezek lennének azok a lépések, melyeket NEKED kell végig gondolnod, mielőtt a weboldalad tervezésébe ténylegesen bele szeretnél vágni. Természetesen a kivitelezés után, illetve a közben számos dolog előjöhet majd: ilyenek például a keresőoptimalizálás, a megfelelő aktualizálás, és karbantartás, az analitikák figyelése, és annak tényleges megállapítása, hogy a weboldalunk tényleg mobilbarát-e, vagy pedig sem.

Véleményem szerint nagyon sok ilyen témájú cikk hibázik ilyen téren. Ezek már egy másik lépést képeznek, és nem az alapvető tervezés része-ezekkel elég lesz akkor foglalkozunk, ha már kész a honlapunk, egy sikeres weboldal tervezés után. Ez a cikk azért íródott, hogy az első lépést megtehesd, és mindezt úgy, hogy a lehető legkisebb legyen az esélye egy rosszul sikerült honlapnak. 

Jó honlap példa: https://kingrass.hu 

módosítva: 2022-04-04

Szeretnél árajánlatot kérni?

Nagy tapasztalattal rendelkezem weboldal készítés, webáruház készítés, keresőoptimalizálás és online marketing terén. Sok olyan munkám volt már, ami sikeres lett, és pénzt hozott az ügyfeleimnek.

Ajánlatkérés