Érdemes lehet-e több weboldalt, webáruházat indítani a siker érdekében?
Sokszor szokás mondani, hogy minél több, annál jobb. Biztosan mindig igaz ez?
Sok alkalommal találkozhatunk azzal, mikor a konkurencia weboldalait, webáruházait böngésszük, hogy azok között feltűnő hasonlóság van. Ez általában igaz lehet a weben:nagyon sok hasonló kinézetű, architektúrájú, felépítésű weboldal létezik, ugyanis hasonló céllal lettek létrehozva, valamint a webdesign trendekhez is mindenki igyekszik igazodni-ugyanis ezek a konvenciók általában jobb eredményeket hoznak, mint a teljesen egyedi, megszokottól nagymértékben eltérő megoldások.
Az igazán furcsa az lehet, amikor nem csupán kinézet-vagy témabeli hasonlóságokra pillantunk rá, hanem erősen az a megérzésünk, hogy az egyik konkurenciánk több domainről is lényegében ugyanazt az üzleti tevékenységét hirdető weboldalt üzemelteti. Erre többféle megállapításból következtethetünk: ugyanazok a kapcsolati információk, a felsorolt referenciák, esetleg a rólunk menüpontban szereplő személy(ek), vagy csak szimplán felfedezünk valami nagyon egyedit, amiről felismerjük az illetőt, annak tevékenységét.
Nekünk csupán egy domainünk van ezidáig. Felmerülhet bennünk a kérdés: megéri többet is üzemeltetni? Fogunk hátrányt szenvedni abban az esetben, ha nekünk csupán egy weboldalunk van, míg a konkurencia minden második eleme többel is próbálkozik? A válasz az, hogy nem feltétlenül. Attól függ.
Mik a hátrányai?
Leszögezhető, hogy ez a módszer nem feltétlenül fog több látogatót, megrendelést hozni, vagy jobb eredményre vezetni.
Amennyiben tényleg azt szeretnénk, hogy egy weboldal nagy mennyiségű látogatót hozzon, aktívan foglalkoznunk kell vele, amennyiben erős a konkurencia. Azok a weboldalak, melyek például rendszeresen vezetnek jó minőségű blogot, a statisztikák szerint jóval nagyobb látogatottságnak örvendenek. Amennyiben napi szinten írunk cikkeket, +500%-os látogatottságot érhetünk el azokkal szemben, akik ezt csupán heti szinten teszik ezt egyszer. Márpedig, ha blogolásról van szó, akkor óriási hiba lenne mindkét domainünkre kitenni ugyanazokat a bejegyzéseket, ez ugyanis duplikált tartalomhoz vezetne, és a böngésző emberek is kiszúrhatnák. Az is hiba lenne, ha mondjuk felváltva tennénk ki azokat hol egyikre, hol másikra, ugyanis ez által a domainünkre érkező összes linkek száma csökkenne egyenként, ami megint csak rossz keresőoptimalizálási szempontból.
Ezen felül számolnunk kell azzal, hogy a márkánk ismeretségéből származó előnyünk is gyengülhet abban az esetben, ha egy másik domaint üzemeltetünk, de azon nem jelenik meg a márkánk, ami azonosít minket: a minket jellemző színárnyalatok, rövid jelmondatok. Ugyanis egy márkáért az emberek akár többszörös árat is képesek lehetnek megfizetni.
Ezen felül, habár keresőoptimalizálási szempontból (közvetlenül) nem sok jelentősége van, ne felejtsük el, hogy az egyik legjobb módja annak, hogy látogatókat szerezzünk a weboldalunkra: a közösségi média használata. Ugyanis itt rengeteg követőt szerezhetünk, és a legérdekesebb tartalmainkat meg is osztjuk itt, ezzel egy kisebb ingyenes kampányt folytatva. Abban az esetben, ha több külön domaint üzemeltetünk, akkor a közösségi média megfelelő kezelése is nagyon nehéz lesz, ha mindenkét oldalt nagy forgalmúvá, és követetté szeretnénk tenni.
Mikor érdemes több weboldalt üzemeltetni?
Ennek több különféle oka is lehet. Azok az okok, amikor megéri ezt tenni:
- A nagyon különböző szolgáltatásainkat, termékeinket külön akarjuk szedni,
- A célközönség teljesen más.
- Más, és más országoknak hirdetünk.
- Különböző helyszínekhez kötött a tevékenységünk
A nagyon különböző szolgáltatások akkor jöhetnek elő, amennyiben teljesen másról van szó. Például, online árusítással foglalkozunk, viszont az egyik áruházunk kozmetikai szereket, a másik elektronikai berendezéseket forgalmaz. Ez fennáll abban az esetben, ha úgy érezzük, hogy az edukáló tartalmak nagyon „akadályozzák” egymást-tehát az egyik célcsoportot nagyon zavarja a másik tartalom, és fordítva.
A más célközönség kérdése gyakorlatilag bármelyik esetben érvényes lehet, nem csupán akkor, ha különbözőek a szolgáltatásaink. A piaci szegmentáció a mai marketing egyik alapja, és sokféle tényező alapján lehet végezni: társadalmi hovatartozás, életkor, lokáció, vagy bármi alapján. Ha például, egy gyorséttermi hálózatot működtetünk, akkor érdemes lehet minden egyes város esetén egy külön weboldalt üzemeltetni, az ottani pontos lokációkkal feltűntetve együtt.
Példa lehet más országok miatti domain-multiplikációra maga a Google weboldala is. A https://google.com, https://google.hu, https://google.de lényegében ugyanazt a szolgáltatást nyújtják a felhasználók részére.
Mindezekből látható, hogy vannak azért komolyabb érvek amellett, hogy külön weboldalakat üzemeltessünk.
Mi alapján mérlegeljünk?
Természetesen érdemes lehet figyelembe venni azt a tényt, hogy egy domain bérlése is plusz kiadást jelent, ahogy egy weboldal elkészíttetése, folyamatos jellegű karbantartása is pénzbe kerül. Amennyiben minőségi munkát szeretnénk, ami eredményeket hozhat, figyelnünk kell a sebesség optimalizálására, a mobil kinézetre, az alapvető keresőoptimalizálási elvekre, a megfelelő felhasználói élményre (UX). Abban az esetben, ha az érvek elolvasása után spontán nem jut eszünkbe egy sem, ami miatt nekünk megérné új domaint üzemeltetni-tehát, csak azért jutott eszünkbe ez a kérdés, mert láttuk másokat ezt a módszert alkalmazni-akkor jó eséllyel nem érné meg beruházni még egyre.
Abban az esetben, ha nincs erős konkurencia az interneten-tehát, senkire nem jellemző erős tartalommarketinges, vagy online tevékenység, mindenkinek csupán van egy weboldala, a felsorolt szolgáltatásokkal-még érdemes lehet megfontolnunk egy weboldal beruházását, annak ellenére is, hogy nem lenne más lényegileg a célcsoportunk, vagy a szolgáltatásunk földrajzi köre, ugyanis van reális esély rá, hogy fog hozni bevételeket. Ilyen ágazat lehet például a különféle tetőfedési munkálatokkal foglalkozó cégek területe. Itt jellemzően senki nem szokott komolyabb online SEO, és tartalommarketinges tevékenységet folytatni, míg például olyan weboldal, ami a „egészséges életmód” kulcsszóra optimalizált, rengeteg van, és óriási versennyel a háta mögött.
A többnyelvű célközönség is lehet egy oka annak, hogy több domaint szeretnénk üzemeltetni. Viszont tartsuk észben, hogy akkor indokolt a több weboldalas megoldás igazán, ha a szolgáltatás megjelenik az adott idegen országban is. Abban az esetben, ha csupán a Pestiek számára szeretnénk ételrendelést biztosítani, felesleges lehet emiatt külön domainre beruházni, elég lesz egy fordított weboldal is.
Összefoglalás
Alapvetően nem igaz az az állítás, hogy pusztán amiatt, mert valaki több weboldalt üzemeltet, több bevétele fog származni. Ha picit nagyobb a verseny az ágazatban, és aktív „SEO” háború folyik, esetleg rengeteget használnak Google Ads-ot, akkor szinte felesleges lenne egy újabb weboldalra beruháznunk, mert amennyiben nem foglalkozunk vele, a kereső legalján fogunk szerepelni, és semmilyen hasznunk nem lesz belőle. Az energiánkat ez esetben inkább öljük bele a már meglevő tartalmaink felfuttatásába, és a jelenlegi márkánk építésébe.