Edukáció

Miről ismerünk fel egy jó SEO szakembert? A 16 fő ismérv bemutatása!

Miről ismerünk fel egy jó SEO szakembert? A 16 fő ismérv bemutatása!

Manapság akármibe fektetünk pénzt és időt, fontos, hogy jól válasszunk. Ebben a cikkünkben a jó SEO szakember ismérveit szerettük volna összegyűjteni.  

A mai online világban nem elég pusztán az, ha elkészítünk egy weboldalt, és utána hátra dőlve várjuk az eredményeket. Természetesen el lehet végezni a keresőoptimalizálást a weboldal indításakor, és megcsinálni az alap technikai beállításokat, azonban ez még sokszor sajnos nem lesz elegendő ahhoz, hogy a várt eredményeket produkálhassuk. Ahhoz, hogy a Google találati listájának élére kerülhessünk, rendszeres energiabefektetésre van szükség.

Ebben a pillanatban sokan a fejükhöz kapnak, és azt mondják: naná. Itt bizony egy SEO szakértőre lesz majd szükség. Annak érdekében, hogy a lehető legjobbat hozhassuk ki a helyzetünkből, érdemes tisztában lennünk a lehetőségeinkkel, illetve azzal a ténnyel: ki minősül manapság jó SEO szakembernek, szakértőnek?

Ki az a SEO szakértő?

A SEO szakértő, illetve szakember egy olyan személy, aki járatos a keresőoptimalizálásban. Ismeri annak a rejtelmeit, és a munkája abból áll, hogy weboldalakat, webáruházakat próbál meg az organikus találati listán a lehető legjobb helyekre feljuttatni.

A SEO, mint fogalom valójában ezzel foglalkozik: azt figyeli, hogy hogyan kell a különféle keresőmotorok, leginkább a Google igényeit kielégíteni ilyen téren. A SEO szakértő pedig ebben profi: figyeli a trendeket, és naprakészen tartja a tudását.

Szükség van-e egyáltalán SEO szakértőre?

Ténylegesen szükség lenne egy SEO szakemberre, vagy pedig sem?

A válasz az, hogy nem feltétlenül. Sok esetben nem a keresőoptimalizálás a nyerő stratégia. Ez olyan, mintha egy orvos azt állítaná, hogy az általa árult csodapatika minden egyes betegségre, és problémára megoldást tud nyújtani. Az, hogy éppen mi lenne a legideálisabb stratégia, nagyban függhet egy honlaptulajdonos, vagy cég céljaitól.

Abban az esetben például, ha azonnal az első oldalra szeretnénk kerülni a találati listán, akkor például nem a SEO a nyerő út. Amennyiben egy különálló landing oldalról lenne szó-amik rendszerint rövid életűek, és promóciós célt szolgálnak-szintén nem a SEO lesz a legjobb választás számunkra. Abban az esetben, ha a tevékenységünk erősen helyhez kötött, Google Ads, vagy Facebook-kampányok segítségével gyakran jobb eredményeket érhetünk el.

Miről ismerhetünk fel egy jó SEO szakértőt?

Nyilván, több dolgot is fel lehetne sorolni, amiről egy jó keresőoptimalizálási szakembert fel lehet ismerni. Melyek lennének ezek, mit gondoltok?

1. Érdeklődik a tevékenységünkről

A keresőoptimalizálási szakember a SEO-hoz ért, de jó esély van rá, hogy nem fog, vagy sokkal kevésbé a mi szakterületünkhöz. Nem tudja, hogy pontosan kiknek szeretnénk értékesíteni, kik alkotják a mi célcsoportunkat. Jellemzően mekkora a verseny, mi számít igazi innovációnak? A cégünk hogyan termel pontosan profitot, és milyen marketing stratégiákkal próbálkozott ez idáig?

Ez nagyon nagy befolyással lehet arra, hogy a keresőoptimalizálást milyen stratégia mentén lenne érdemes csinálnunk.

2. Konkrét stratégiát állít fel

A stratégia megfelelő átgondoltsága nagyon fontos az eredmény szemponjából.

Egy stratégia nélküli keresőoptimalizálás nagyjából olyan, mint amikor valaki úgy készül a versenyre, hogy nincsenek konkrét edzéstervei, nem tudja, hogy mikor szeretne versenyre menni, vagy hogy pontosan melyikre. Nincs tisztában azzal, hogy kik lesznek az ellenfelei a megmérettetés során.

A keresőoptimalizálás is ilyen: ahhoz, hogy igazán sikeres, vagy csak szimplán sikeres lehessen, szükséges, hogy egy megfelelő, átgondolt módszer szerint legyen az levezetve. Szükséges, hogy tisztában legyünk a konkurencia erősségével, illetve azzal, hogy pontosan milyen kulcsszavakra lenne szükség tartalmakat létrehozni.

Lenne szükség linképítésre is? Amennyiben igen, ezt is tervbe kell kalkulálni: milyen oldalakról, és milyen gyakorisággal kellenének linkek.

3. Alternatívákat kínál

Egy jó szakember mindig alternatívákban gondolkodik, és nem fog az egyik eszközére úgy tekinteni, mint egy mindent lehetséges problémát megoldó csodafegyverre.

Az már önmagában véve óriási hiba, ha valaki a marketingstratégiánk elemzése nélkül azt állítja, hogy ő tudja, mire lenne szükségünk. Mindig szükség van arra, hogy egy rövidebb elbeszélgetés során kiderüljön: kik a célcsoport, kiknek szeretnénk értékesíteni, mennyi idő alatt kellene eredményt elérni, és így tovább.

4. Az észszerűségre törekszik

A mai világban nagyon fontos az ésszerűség-mindenki azt csinálja, amihez ért. Sokszor például olvasni olyat, hogy valaki egy havidíjas SEO-t meg lehet rendelni úgy, hogy a SEO szakértő írja a tartalmakat. Ez alapvetően sokszor nem egy optimális stratégia: jómagam keresőoptimalizálással foglalkozom, és tudom tanúsítani, hogy sok mindent meg lehet tanulni, ha az szeretne.

Ennek ellenére, sok esetben a szöveg szakmai színvonalának megőrzése érdekében, bizonyos esetekben jobb döntés lehet, ha nem a SEO szakember írja a cikket, hanem azokat csak optimalizálja.  

5. Az online marketing további területeihez is ért

Legalább olyan szinten ért az online marketinghez, ahogy egy online marketingesnek illik.

Amennyiben a harmadik pont tartalmát elfogadjuk igaznak, akkor kijelenthető az is, hogy az online marketing más területein is jártas, egy elfogadható szinten.

Természetesen más habitust igényel a közösségi média marketing, az E-mail kampányok, a Google Ads, és így tovább. Senki nem érhet mindenhez egyformán profin-gondoljunk csak arra, hogy magán a közösségi médiamarketingen belül mennyi felé el lehet menni-azonban mindenkinek az a célja, hogy együtt tudjon működni az ügyfeleivel. Itt nem a SEO a nyerő stratégia, sajnálom, nem tudunk megállapotdni-ez egy nagy elvi hiba lenne.

Tehát, egy jó SEO szakember minimum elfogadható szinten jártas az online marketing egyéb területein, a legtöbbször ez PCC kampány, és Facebook-kampány szokott lenni. Amennyiben nagy más területről lenne, szó, rendszerint mást kérnek meg a csapatból, vagy egy ismerős, a területhez értő szakértő intézi a kampányt.

6. Érdekli a tartalmunk minősége

Odafigyel arra, hogy jó alapok legyenek a munkához.

A jó SEO szakembert mindig érdekli az, hogy az oldalunkon milyen tartalmak vannak: azok mennyire pontosak szakmailag, mennyire aktualizáltak. A cikkeink, amiket eddig írtunk, vajon mennyire relevánsak.

A Google alapvető érdeke, hogy azokat a weboldalakat sorolja előre, melyek a legjobb tartalmi minőséget képesek nyújtani a felhasználók részére. A legjobb, legrészletesebb, és legpontosabb válaszokat adják a kérdésekre.

Ebből adódóan, amennyiben a tartalmaink nem a lehető legjobb minőségűek, azokkal nem fogunk igazán jó eredményeket elérni. A SEO szakértőnek érdeke, hogy a befektetett munkája látszódjon, de ez nagyjából ugyanolyan, mintha egy mérnök rossz alapanyagból akarna házat építeni.

7. Érdekli a weboldalunk minősége

A weboldalunk minősége már több mindent magában foglal: annak a design kialakítását, a navigációját, áttekinthetőségét, a betűstílusát, és tulajdonképpen az egész összhangját.

Megint csak ugyanez érvényes: hiába juttatjuk fel a keresőben a megfelelő helyekre a weboldalt, ha az eleve nem megnyerő, akkor nem fog eredményeket hozni senki számára. Nagyjából ugyanahhoz lehetne ezt hasonlítani, mint amikor hatalmas energiákat ölnénk bele, hogy egy rendezvényt promotáljunk, ahová az emberek érkezve…pocsék szervezéssel, és programmal találnák magukat szembe.

8. Ért a honlapszerkesztéshez

Tudja, hogy hogyan kell honlapokat szerkeszteni, és készítnei a jó SEO szakember.

Egy jó SEO szakember alapvetően kell, hogy értsen bizonyos szinten a weboldalak technikai beállításaihoz is, és azok kezeléséhez. Előfordulhat, hogy egy ügyfél nincs tisztában azzal, hogy egy teljesen statikus oldalt hogyan módosítson, vagy idegenkedik a különféle CMS-ek (tartalomkezelők) használatától.

Ebből adódóan, szükséges lehet, hogy a keresőoptimalizálási szakember végezze el a megfelelő beállításokat. Ez valójában nem annyira bonyolult feladat: minden egyes valamirevaló CMS-nek van valamiféle hivatalos dokumentációja, vagy SEO bővítménye, amit lehet használni.

9. Képes referenciákat felmutatni

Egy jó szakember-függetlenül attól, hogy most a SEO-ról beszélünk-e vagy sem-képes lehet mindig elegendő referenciát nyújtani számunkra arra vonatkozóan, hogy a munkája releváns, és megbízható.

Ez tulajdonképpen azt jelenti, hogy megmutatja: igen, ők azok, akikkel együtt dolgoztunk eddig, és őket sikerült ez idáig sikeressé tennünk. Ha rákeresünk az ezeket az oldalakat érintő kulcsszavakra, akkor látni fogjuk, hogy ezek az oldalak mennyire számítanak sikeresnek a találati listán.

10. Kínál egyedi ajánlatot

Sokszor találkozni azzal, hogy valaki ezt mondja: e közül a 3 SEO csomag közül lehet választani, ezek valamelyike fog számodra megoldást nyújtani. Ezek jók lehetnek egyfajta iránymutatásként-nagyjából be tudjuk lőni, hogy milyen áron dolgozik valaki-azonban minden egyes weboldal más, és más.

Lehet, hogy másmilyen jellegű segítségre lenne szüksége, mint amit éppen valamelyik SEO csomag kínál, ebből eredően szükség lehet arra, hogy a nyújtott segítség is egyedi legyen.

12. Csapatmunkára ösztönöz

A csapatmunka mindig elősegíti a kellő eredményeket.

A keresőoptimalizálás valójában nem egy olyan tevékenység, amit egyedül is el tud valaki végezni. Szükséges a munka során a megfelelő, és szoros együttműködés: és ez nem csupán az ügyféllel szemben igaz, hanem a fejlesztővel szemben is.

13. Oktat

Egy lelkiismeretes SEO szakember igazából törődik a cégünkkel, és szeretné, hogy TÉNYLEG a lehető legjobb eredményeket érhessük el hosszútávon-nem csupán az a célja, hogy jól kihasználjon minket, és arra törekedjen, hogy mindig tőle függjünk.

Természetesen tartsuk szem előtt, hogy a SEO egy komplett, külön szakma. Egyetlen egy SEO szakembertől sem lehet elvárni, hogy teljes mértékben megtanítson minket mindenre, és talán nekünk sincs időnk egy komplett szakmát kitanulni.

Ettől függetlenül, amennyiben lelkiismeretesen végzi a munkáját, fel fogja hívni a figyelmünket arra, hogy pontosan mi okozta a problémát a weboldalon, és nagy vonalakban el fogja magyarázni, hogy mi volt a megoldás a gondra. Amennyiben nincs erre idő, esetleg megfelelő cikkeket fog mutatni nekünk a témakörben, ami abban segíthet majd, hogy rálássunk az adott témára.

14. Fontosabbnak tartja a minőséget a gyakoriságnál

Sokszor olvasni olyat, hogy bizonyos szakemberek azt mondják: postoljunk minél gyakrabban, különben a Google halottnak fogja tekinteni a weboldalunkat.

Ez alapvetően egy jó megközelítés, de némileg hibás. Ahhoz, hogy jó helyezéseket érhessünk el, ténylegesen szükség van jó minőségű tartalmakra, viszont nem ezeknek a megírási gyakorisága, hanem a minősége, és aktualizáltsága fogja a sikereket hozni számunkra leginkább.

Ismerek olyan bloggereket, akiknek nagyjából 50 online cikkük van-mindössze ennyit írtak 3 év alatt-és ennek ellenére a legjobb találati helyeken vannak a releváns kulcsszavakra.
Ők arra összpontosítanak, amire: a tartalmaik megfelelő minőségére, azok aktualizálásra, és karbantartására.

Az alapvetően egy tévhit, hogy a SEO a mennyiségről szólna manapság. Egy bizonyos mennyiséget el kell érni, viszont egy megfelelő szint nem kerülünk hátrányba, ha leginkább csak aktualizálunk.

15. Hosszú távra tervez

Ma megnézzük az interneten a lehetőségeket, akkor látni fogjuk, hogy igazából minden egyes SEO szolgáltatás-az egyszeri, technikai elemzést, vagy optimalizálást leszámítva-több hónapos időintervallumra szól. Ennek igazából az az oka, hogy a SEO maga egy lassú folyamat, és legjobb esetben is három hónap, mire egyértelműen látszani fognak az eredmények.

Ebből adódóan, nem a SEO-szakemberek pénzéhességét fejezi ki az, hogy több hónapos együttműködéseket vállalnak-minimum három hónaposat rend szerint-hanem mert ez fog eredményeket is hozni.

16. Tisztességesen jár el

A SEO-nak van egy hatalmas hátránya a többi szokványos online marketing eszközzel szemben: sokkal nehezebb mérni az eredményeket. Egy PPC kampányban, vagy egy Facebook-kampányban viszonylag gyorsan, és számszerűen kiderülnek az eredmények: nincs lehetőség arra, hogy valaki hosszú időn keresztül sumákoljon.

A SEO egy nagyon lassú folyamat, és nagyon sok minden befolyásolhatja a végeredményt, valamint a sikert. Természetesen lehetséges, hogy annyira erős a konkurencia, és olyan erős domainekkel, vagy tartalmakkal rendelkezik, hogy egy miniatűr vállalkozásnak-egy megengedhető keretből-szinte esélyük sincs felvenni a versenyt velük.

Gondoljunk csak bele abba, mikor a legjellemzőbb kulcsszavakra-amire az ügyfél találati eredményt szeretne-5 ember céloz meg Google AdWordssal, és 2000 szavas releváns cikkek is vannak az interneten az adott kulcsszóra.

Ez esetben nyilván tisztességtelen lenne a SEO szakértő részéről, ha belevágna egy eleve halálra ítélt SEO-zásba. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy ne lehetne optimális stratégiát találni, igazából mindig létezik ilyen, bármilyen erős is a verseny.

Ezen felül, számtalan módját lehetne még találni a visszaéléseknek: például a sikerdíjas keresőoptimalizálás esetén azt, amikor valaki amúgy sem keresett, irreleváns kulcsszavakra juttatja előre a találati listán a weboldalunkat. 

Mikből áll pontosan egy jó SEO szakember munkája?

Most már tisztában vagyunk azzal is, hogy pontosan miről ismerhető fel egy jó témabeli szakember. Felmerülhet bennünk a kérdés, hogy pontosan miből állhat ennek az embernek a munkája? Az alábbi lépésekre bontható fel minden esetben:

1. Személyes konzultáció

A legelső lépés mindig az lenne, hogy egy személyes konzultáció történjen-ahol röviden kifejtésre kerül, hogy pontosan mi lenne a probléma, mi a vállalat profilja, és tevékenységi köre.

Itt már alapvetően elválhat, hogy vajon tényleg SEO-ra lenne-e szükség, vagy sem. Amennyiben igen, a további lépések az alábbiak lennének:

2. Piacelemzés 

Ha már tisztában vagyunk azzal, hogy mi a lenne a cél-akkor jöhet a piackutatás. Szükséges látanunk, hogy milyen kifejezésekkel keresik a jellemző ügyfeleink a szolgáltatásainkat.

Erre a feladatra számos különféle eszköz létezik manapság, ilyen például az AdWords kulcsszó tervező. Ez a legoptimálisabb eszköz, ugyanis lehet időintervallum, terület szerint is szegmentálni, és kapunk majd a megfelelő kifejezésekre is alternatívákat.

3. Versenytárs elemzés

A versenytársak megfelelő elemzése nagyon fontos része lehet a SEO-nak. Tulajdonképpen azt kell megnéznünk, hogy a vetélytársaink mennyire erős besorolási domainnel rendelkeznek, illetve, milyen tartalmakkal vannak a kereső élén.

Ennek megfelelően leszünk majd képesek mérlegelni arról, hogy mi lenne a pontos stratégia, és mennyire lenne nehéz dolgunk.

4. A weboldal technikai rendbetétele

Amennyiben már nagyjából tisztában vagyunk azzal, hogy milyen elvárások lennének irányunkba, megkezdődhet a weboldal technikai rendbe tétele. Ebbe beletartozik minden: az oldal sebességének a megfelelő javítása, a meta elemek pontos használata, képek optimalizálása, és így tovább.

5. Szövegírás, tartalom optimalizálás

SEO szolgáltatásonként változik, hogy melyik lenne a szakértő feladata: neki kellene tartalmakat létrehoznia-magukat a cikkeket megírnia-vagy pedig azokat csupán optimalizálnia kellene.

6. Linképítés

A linképítés nagyon fontos eleme a SEO-nak a mai napig, változhat, hogy egy SEO-szolgáltatás tartalmaz-e ilyet. Amennyiben igen, mindig csak a minőségi linkek megszerzése a cél.

módosítva: 2020-05-25