Miért kifizetődő becsületesnek, megbízhatónak maradni általában?
Talán nem gondolnánk, de az üzleti életben is igenis megéri tisztességesnek maradni. Miért mondhatjuk ezt?
A mai világunkban az egyik talán legnagyobb kihívás becsületesnek, megbízhatónak maradni. Gondoljunk bele, hogy mennyire sok olyan ember van, aki különféle módokon próbál meg másokat kijátszani: A vállalkozók az ügyfeleiket, sok ember az adózási törvényeket, mondván: „úgy sem tudja meg senki. Ez még belefér”.
A téma, amiről egy picit bővebben szerettünk volna mesélni nektek, az az, hogy vajon megéri-e becsületesnek maradni, mindezt egyéni, valamint céges/vállalkozói szintre vetítve. Ez-véleményem szerint-egy nagyon érdekes kérdés, mert sokan azt hihetik, hogy egy vállalkozó mindig jobban jár, ha különféle módon próbál meg kijátszani másokat. Illetve, ha mint egyéni személyek próbáljuk meg a szabályokat „kikerülni”, azzal is jól járhatunk. A kérdés azért is lehet érdekes, mert hosszú távon érintheti a vállalkozásunk profitját, bevételeit, illetve a személyes megítélésünket.
Egy egyén számára mik lehetnek a hátrányok?
Én kicsi koromban sokszor tapasztaltam azt, hogy megéri becsületesnek maradni. Sok alkalommal volt olyan, hogy nem voltam az, és ebből adódóan hátrányba kerültem.
A mai napig emlékszem arra, mikor általános iskolás koromban-viszonylag jó tanulóként-a tanár azon kapott engem, hogy puskázom az egyik dolgozatom közben. Oda jött hozzám, adott nekem egy egyest, én pedig zokogtam. Ami viszont a legrosszabb: mindezt otthon sem mondtam el, az édesanyám a tanártól tudta meg az igazságot. Pedig, jó tanuló voltam abban az iskolában, és ebből kifolyólag ez a hibám széles körben ismertté vált.
Volt olyan helyzet, mikor nem arról volt szó, hogy nem lettem volna becsületes, csupán egy feladattal bíztak meg, amit végül elhanyagoltam. Gimnazista koromban történt egyszer például, hogy el kellett volna készítenem egy prezentációt történelem órára. Megbeszéltük a tanárral, és megegyeztünk, hogy három hét múlva fogom megtartani. Mikor eljött a kérdéses időpont, azt mondta nekem, hogy rajtam a sor. Én pedig ott álltam értetlenkedően: elfelejtettem. Azonnal látta rajtam, hogy ez volt a helyzet, és nem igen tudtam volna semmi másra hivatkozni.
Az esetnek igazából nem az volt a legrosszabb következménye rám nézve, hogy kaptam egy rossz jegyet, hanem az, hogy rengeteg ember véleménye megváltozott rólam, velem kapcsolatban. Márpedig egy ilyen helyzetben hihetetlenül sok időbe, és komoly erőfeszítésbe kerül, hogy minden negatív véleményt „lemosson” magáról egy ember: egy negatív álláspontot sokkal nehezebb kialakítani, mint azt megváltoztatni. Még sok évvel később is éreztem a negatív hatásait ezeknek a hibáknak.
Egy cég, szervezet számára-mit jelent mindez?
Rengeteg cég, és ez nem csak a szoftverfejlesztés világában vagy így, hanem például általánosságban véve, az iparban: nagyon komoly veszteségekkel számolhat, amennyiben valamilyen olyan hibát, vagy baklövést követ el, ami a cég reputációját, hírnevét érinti: és itt nem csupán a becsületességi hibákra érdemes gondolni.
Gondoljunk csak az IKEA esetére, aki nemrég 11,8 milliárd forintnyi kártérítést fizetett peren kívül egy családnak, mert egy instabilra megtervezett szekrény felborulva rádőlt egy gyerekre, aki megfulladt. Ez nem csupán egyszeri eset volt: a cikk ír arról is, hogy több gyerekkel történt hasonló eset.
Vagy, ott van a Tesla esete: a törhetetlen üvegű autó, ami a bemutató közben tört szét ripityára. Az autómodell, amit be akartak vezetni, értékesítés szempontjából havi 40 ezer dolláros összegtől indult volna. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy mindenki magáért az üvegért szerette volna megvenni azt a Tesla autót, viszont a részvények hatalmas zuhanásba kezdtek: 233 milliárd forintot vesztett a cég ezzel a hibájával.
Az általános politikai, valamint vezetői életben megfigyelhető az, hogy az emberek nem bíznak meg olyanok emberekben, akiknek a becsületessége kérdőjeleződött meg, és nem is szeretnék őket vezetőként látni. Gondoljunk csak arra, hogy a politikai manőverezés javarészt erre épül: megpróbálják a másik pártot lejáratni. És az adott pártot, szervezetet is jó eséllyel annak a személynek a cselekedetei alapján fogják megítélni.
Mik a jellemző becsületességi hibák?
Mivel én magam webfejlesztéssel foglalkozom, kicsit erre szeretnék reflektálni. Nagyon sok ember próbálja meg átverni az ügyfeleit különféle módokon. Például azzal, hogy pénzt kérnek el olyan szolgáltatásokért, amikért igazából nem lehetne, vagy jóval többet, mint az indokolttá tenné. Ha a webfejlesztés világára gondolunk, az alábbi esetek fordulhatnak elő többek közt:
Tipikusan megfigyelhető, hogy vannak olyan kivitelező cégek, akik jóval magasabb árajánlatot adnak 1-1 munkára, mint amennyi annak a reális értéke. Ilyenkor arra hivatkoznak, hogy ők profi munkát akarnak végezni, és ezért annyi, amennyi egy kisebb céges weboldal elkészítése. Habár én nem igazán preferálom azokat az embereket, akik 30 ezer forintér készítenek weboldalt-írunk is egy cikket a reális árakkal kapcsolatban-viszont nem gondolnám, hogy egy kisebb, sablonból elkészített alap oldalért el lehet kérni 400 ezer forintot.
Vannak, akik plusz költségként számolják fel a weboldal átadásakor, illetve az az után kiütköző hibákat. Azt mondják: ők nem vállaltak garanciát a szerződés folyamán a munkára. Ez alapvetően hibás gondolat: minden normális cégnél az alapárba tartozik bele az esetleges hibajavítás.
Illetve, előfordulhat, hogy valaki azt mondja, hogy szeretne a weboldalához adminisztrátori felületet, ahol ő maga is tudja módosítani a weboldalon jelen levő adatokat. Ez esetben lehetséges, hogy mivel egy teljesen statikus oldalról van szó, ennek az elkészítése több munkába kerülne, illetve van olyan is, hogy a jelenlegi admin-felülettel rendelkező oldal nem lenne képes jelenleg kiszolgálni az adott igényt, ott valamit módosítani kellene. Viszont, sok esetben szimplán arról lenne szó, hogy egy teljesen jól működő oldalhoz kellene egy jelszót megadni, és egy felhasználónevet. Ez esetben nyilván méltánytalan lenne ezért sok pénzt elkérni.
A keresőoptimalizálás világában is megfigyelhető ez a jelenség: rengeteg SEO szakembernek nem is az a fő célja, hogy az ügyfele a legelső találati oldalra kerüljön, hanem hogy az minél többet, és tovább fizessen neki. Ez veszélyes szituáció lehet, mert nehezen ellenőrizhető, hogy ténylegesen halad-e előre az idővel az oldalunk, vagy sem. Könnyen fizethetünk pár hónapig egy szolgáltatásért, amit nem vesz komolyan a kivitelező.
Mik a jellemző megbízhatósági hibák?
A megbízhatósági hibák sok mindenben kimerülhetnek: nem időre dolgozik valaki. Az illetőt nem lehet elérni, és ha arról van szó, nem megfelelő részletességű választ ad a kérdéseinkre. Amit elkészítenek, az hemzseg a hibáktól, több alkalommal vissza kell küldeni javításra a munkát.
Az is előfordulhat, hogy nem a megfelelő igények alapján készül el egy weboldal, webáruház: nem pontosan azt tudja, amit a specifikáció leír, ez visszavezethető például arra, hogy nem a megfelelő eszközökkel kezdték el azt készíteni.
Hadd meséljek el egy érdekes történetet, amit gyerekkoromban, egy színházi statisztálás közepette éltem meg. A Szegedi Szabadtériről biztos, hogy sokan hallottatok már: egy Szegeden nyaranta megrendezett színház. Amikor az egyik darabban statisztáltam annak idején, a főszereplő rendszeresen dohányzott, ennek eredményeképpen másfél héttel a fellépés előtt kirúgták, ugyanis elment a hangja és nem tudott énekelni. Emiatt egy helyettesítő személyt hívtak a helyére.
Mit veszített ez az ember? Nem csupán jó pár millió forintot egy nagy bevételű fellépés kihagyásáért-egy jegy 5-20.000 forint között mozog, és több ezer férőhelyes a lelátótér-hanem szakmai reputációt is. A színész közösség egy viszonylag pici, összeszokott társaságot alkot, jó eséllyel híre ment az esetnek: az illető utána sokkal nehezebben találhatott, vagy talán nem is talált magának munkát.
Mik a lehetséges veszélyek?
Felmerülhet bennünk a kérdés, hogy mik a lehetséges, esetleges veszélyei annak, hogy a cégünket, vagy a személyünket megbízhatatlannak tartják.
Ha a saját személyünkre gondolunk, egyénre vonatkoztatva: a munkatársaink hogyan fognak gondolkodni egy olyan emberről, akit csaláson, hazugságon kaptak? Vannak olyan végzettségek, diplomák, amelyekkel korlátozottabbak lehetnek a lehetőségeink, például egy régész nem mehet olyan sok helyre dolgozni. Illetve, ott van a színházas eset.
Cégre vetítve, a legfőbb következménye az lesz mindennek, hogy az ügyfeleink nem fognak visszatérni hozzánk a jövőben. Miért érdekes ez? Azért mert ha a vevőmegtartási rátánk-a hozzánk visszatérő vásárlók aránya-akár 5%-al nő, azzal a cégünk teljes jövedelmezősége akár 25-30%-al is megnőhet. Miért van ez? A linkelt cikkünkben kifejtettük, hogy mik a legfőbb okok: a reklámköltségek csökkenése az ajánlások miatt, a visszatérő vásárlók jobban részt vesznek a kereszt-és felfelé értékesítési folyamatban. Egy visszatérő ügyfél többet képes fizetni, és nálunk hagyni, mint egy új vevő.
Egy olyan vevő márpedig senkinek nem fog ajánlani minket, aki becsapva érzi magát, vagy pedig hemzseg a hibáktól az átadott munkát. Sőt, nem is fog minket választani legközelebb.
Ezen felül, ne felejtsük el azt a tényt sem, hogy ha az ügyfeleink nem tartanak megbízhatónak minket a szakmai munkánk alapján, netán botrányok kísérik a cégünk vezetőségét, akkor az a márkánk tönkretételét fogja okozni. Márpedig, egy márkáért akár többszörös árat is lehetnek képesek fizetni, ez az oka annak, hogy márkaháborút folytatnak a mai nagyvállalatok.
A hanyag munka gyakorlatilag mindig meghozza a várt negatív hatását. Az igazság az, hogy azok az emberek pedig, akik valamilyen módon becsapják az ügyfeleiket, előbb-utóbb mindig vétenek valamilyen hibát, ami aztán a szakmai hitelességüket fogja csorbítani.
Összefoglalás
Véleményem szerint igenis megéri becsületesnek, és megbízhatónak maradni a mai világunkban. Ahol én dolgozom, webfejlesztő cégnél, ott mindig megpróbálunk igényesen dolgozni, és ennek eredményeképp mondható el az, hogy a megrendelésink nagy része megkeresések, ajánlások után alakul ki. Ez általánosságban véve igenis jó érzés, én úgy gondolom, hogy mindig megéri maximális attitűddel hozzáállni a munkához. Rengeteg olyan fejlesztői cég van, ami kvázi egyáltalán nem költ marketing kampányokra, pont emiatt.