Havidíjas keresőoptimalizálás - ajándék linképítéssel - ajándék technikai audittal
Miért van szükség folyamatos kersőoptimalizálásra, és miért mondható, hogy nagyon megtérül hosszú távon? Mire figyeljünk nagyon oda, amikor ezt a szolgáltatást választjuk, és mit várhatunk tőle, a Google keresőoptimalizálás árakat figyelembe véve? Hiszen egy pocsék építőipari kivitelező szakember is kérhet ugyanannyit a munkájáért, mint egy profi - ugyanez igaz a SEO-ra is. Miért a havidíjas keresőoptimalizálás a leggyakoribb megoldás?
A mai piacon megfigyelhető, hogy rengeteg marketing ügynökség nem teljesen korrekt az ügyfeleivel szemben mikor keresőoptimalizálási áraikat kalkulálják, beleértve a havidíjas SEO, keresőoptimalizálási szolgáltatásokat is - ez igaz, még annak ellenére, hogy, hogy ez más szakmákban is így van. De hogyan jelenik meg ez pontosan a SEO piacon?
Habár sokféle szerződési forma létezik a SEO-t illetően, elmondható, hogy ez a leggyakrabban használt keresőoptimalizálási megállapodás: a havidíjas SEO.
A cikket Viharos Ottó írta, a Gremmedia keresőoptimalizálási szakértő és online marketing szakember. Szakterületünk a SEO: egyaránt foglalkozunk linképítéssel, technikai elemzéssel és tartalomírással.
Mik a leggyakrabban használt SEO szerződés típusok?
Többféle szerződési forma is létezik, amennyiben keresőoptimalizálásról van szó, illetve többféle szolgáltatást lehet igénybe venni-a munka típusától függően. Amennyiben egy egyszerű lista formájában szeretnénk ezeket összefoglalni, akkor az alábbi elemeket szedhetjük össze:
- Linképítés
- Technikai audit
- Tartalomírás
- Kulcsszókutatás
- Sikerdíjas SEO
- Havidíjas SEO
Egy olyan ember számára, aki bizonyos szinten tisztában van a SEO világával, ezek a fogalmak ismertek. De azért röviden tisztázzuk le őket-annak érdekében is, hogy valamilyen módon kategorizálni ezeket a fogalmakat. Ugyanis vannak egyszeri szolgáltatások és olyanok is, amiket hosszabb időn keresztül lehet igénybe venni.
Mielőtt a fogalmakat tisztáznánk, érdemes lehet megállapítani, hogy a Google két dolog alapján rangsorol egy oldalt: annak tartalmi minősége alapján és a rá hivatkozó webhelyek száma és azok "hitelessége" szerint. Ugyanis a Google célja, hogy a legjobb minőségű tartalmakat mutassa meg a felhasználóknak-ez biztosítja a piacvezető szerepét. És ez alapján a két dolog alapján állapítható meg, hogy egy adott tartalom a legjobb-e a témájában.
Linképítés: a linképítés jellemzően egy hosszabb távú folyamat. A lényege, hogy több hónapon keresztül egy szakember linkeket helyez ki a weboldalunkra releváns portálokról, vagy pedig releváns, témabeli oldalakról. Ez által a Google szemében is nő a domainünk, vagy adott oldalunk relevanciája és így előrébb kerülhet a találati listán.
Technikai audit: az a folyamat, amikor a SEO szakértő a weboldalunk valamely részeit, jellemzően annak egészét elemzi SEO szempontból. Megvizsgálja, hogy a jellemző technikai beállítások (képek keresőoptimalizálása, URL struktúra, a szöveg mennyisége és minősége, stb…) megfelelőek-e. Amennyiben nem, akkor tanácsot ad arra vonatkozóan, hogy min lehetne javítani. Ez jellemzően egy egyszeri szolgáltatás a linképítéssel szemben.
Tartalomírás: A SEO szövegírás (tartalomírás) annak a folyamata, amikor egy adott kulcsszóra, vagy témakörre a szakember egy átfogó, minőségi tartalmat ír nekünk. Habár a saját weboldalunk témáját illetően mi vagyunk szakértők, jellemzően kicsi utánanézéssel és egyeztetéssel elég jó tartalmakat lehet készíteni, amik kiszolgálják a felhasználókat-és ez által a Googlet is. Egy ilyen szolgáltatás jellemzően lehet egyszeri vagy hosszabb időt felölelő.
Kulcsszókutatás: A kulcsszókutatás arra irányul, hogy meghatározzuk, hogy a felhasználók mire keresnek rá. Ez nem magától értetődő, hiszen ahhoz, hogy sikeres eredményeket érhessünk el, tudnunk kell, hogy a célcsoportunk milyen szavakkal keres mire és hányszor teszi ezt havi szinten. Hiszen ez által tudjuk belőni, hogy mennyire „éri meg” egy adott kulcsszóval foglalkozni, mekkora abban a potenciál.
Sikderdíjas SEO: A sikerdíjas SEO lényege, hogy az ügyfél és a szakember megállapodnak. Amennyiben egy bizonyos eredményt elérnek, akkor történik a kifizetés: a megállapodás jellemzően vonatkozhat a weboldal organikus (nem fizetett, természetes) forgalmára vagy helyezésekre. A cikk végén szeretnénk kitérni rá, hogy vonzó mivolta ellenére miért nem alkalmazzák gyakran ezt a típust.
Havidíjas SEO: A leggyakoribb szerződési forma. Ennek lényege, hogy a SEO szakembernek, vagy ügynökségnek havi szinten fizet a megrendelő. Amennyiben valaki a weboldalát a Google találati listájának legjobb helyeire szeretné juttatni, akkor ahhoz jellemzően több hónapos, aktív munkára van szükség. Attól, hogy elvégzik a kulcsszókutatást, vagy megírnak 1-2 cikket, még jelentős javulás nem fog megtörténni 1-1 kifejezésre. A linképítés is kevés önmagában, hiszen igazán jó tartalom nélkül sajnos nehéz a Google találati listáján jól szerepelni.
A havidíjas keresőoptimalizálás viszont mindent magában foglal. Egy rövid elemzés után a szakértő el tudja dönteni, hogy mire lenne szüksége az oldalnak ahhoz, hogy látványos javulás történjen a helyezésekben. És ennek függvényében, havi szinten elvégzi a szükséges tennivalókat: segít a linképítésben, jó minőségű tartalom írásában, ami nagy organikus forgalmat generál a keresőből. Elvégzi a kulcsszókutatást, így a SEO célirányosan történik, a megfelelő piaci réseket kihasználva.
Éppen azért mondható ez a szerződési forma a legjobbnak és egyben legkeresettebbnek, amennyiben keresőoptimalizálásról beszélünk. Egy igazi „all-in-one”: mindent magába foglal. Egy átlag ügyfél nem úgy gondolkodik elsőre, hogy „na én kérek technikai SEO Auditot”. Egy átlag ügyfél azt mondja magában, hogy „én szeretnék a Google találati listáján a legelső helyre kerülni”. Éppen ezért, a keresőoptimalizálási szakemberre bízzák a döntéseket. Habár a munka során mindig jelen van a részletes egyeztetés, alapvetően neki „kellene látnia” hogy a honlapnak mire van szüksége. És ennek függvényében adni árajánlatot. A bökkenő sokszor itt kezdődik.
Mi jelent egy nagyon gyakran fennálló problémát a SEO ügynökségek szolgáltatásával kapcsolatban?
Hadd meséljek el egy történetet. Volt egy ügyfelem, akinek egy bútorokkal kapcsolatos témában volt egy értékesítő weboldala. Hatalmas verseny. Rengeteg erős konkurens fél, és rengeteg pénz-ami linképítésre ment el. Amikor az ügyféllel kapcsolatba kerültem, akkor a nem csupán a keresőoptimalizálással bíztak meg-hanem a weboldal elkészítésével is, ugyanis a régi már erősen cserére szorult.
Mikor elkezdtünk együtt dolgozni, akkor a közös meetingeken kérdeztem őket, hogy mit érdemes tudni az akkori SEO munkákról, amik az előtt történtek, hogy én ide érkeztem. Mesélték, hogy 4-5 SEO ügynökség járt náluk, és a sokszor jól bevált linképítést szolgáltatást ajánlották nekik-és ezt is kapták. Mikor a weboldaluk (több, párhuzamosan futó weboldaluk volt-weboldalaik) technikai részére ránéztem, akkor szinte megdöbbentem. Olyan súlyos hibák volt a meta címsor és meta leírások elemeiben, ami még jóformán azt is megkérdőjelezte, hogy volt bárki, aki foglalkozott a weboldalukkal SEO szempontból nézve.
Akik esetleg nem tudnák, hogy mik a meta címsor és meta leírás elemeknek, azoknak egy kis kitérő: a meta címsor az a része a találati listának, ami kattintható, nagybetűs linkként a weboldalra visz. A meta leírás pedig az ez alatti megjelenő, rövid leíró szöveg. Amennyiben beütjük a keresőbe azt, hogy „kanapé vásárlás” akkor az alábbi találatot kapjuk a listában az első oldalon (a cikk megírásakor). Itt a meta címsor (title) a „Kanapékirály Bútor és Kanapé Webáruház” kifejezés volt. A meta leírás pedig a „Mindenféle válogatás nélkül felsoroltuk néhány kedves Vásárlónk véleményét, tapasztalatait a vásárlás folyamán. Olvasd el mit írtak rólunk, miként kapták meg ...” kifejezés.
Ezek az elemei a találati listának beállíthatók a weboldal technikai részében-tehát egy SEO szakembernek befolyása van arra, hogy milyen kattintható linkszöveg jelenik meg jellemzően a találati listán, és hogy alatta milyen kisbetűs reklámfelirat lesz.
Azon a weboldalon amit én átvettem, gyakorlatilag be sem voltak ezek az elemek állítva. Ilyenkor a Google jellemzően maga generál egyet, viszont ezek sokszor nem olyan jók, mintha egy profi marketinges állította volna be, a weboldal üzleti igényeit és szolgenjeit szem előtt tartva. A meta leírásra is igaz ugyanez. A jellemző keresési kulcsszavak mindig kiemeltek lesznek a meta leírásban is (lásd vásárlás szó), ezzel növelve az esélyét, hogy rákattintanak a felhasználók a keresőben.
Most képzeljük el, hogy nekünk van egy bútor shopunk. A szolgenjeink az „ingyenes kiszállítás, nagykereskedelmi árak”. Ekkor a meta címsor-ha egy profi SEO szakember állítja be, valahogy így fog kinézni:
„Kanapék – SZINTE NAGYKER ÁRAKON – INGYENES KISZÁLLÍTÁS”
Ugye, hogy mennyivel hívogatóbb, mint mondjuk a
„kanapék-jöjjön és vásároljon üzletünkből még ma!”
szöveg? A probléma pontosan ez volt a weboldallal. Hiába költöttek rengeteget linképítésre, ugyanis a technikai elemei nem voltak rendben az oldalnak-még ha jó helyen volt is a keresőben, jellemzően kevesebben kattintottak rá. Ez csupán egy példa volt: annak egyéb beállításai miatt ráadásul nem is szerepelt jól a keresőben.
Márpedig folyamatosan költöttek keresőoptimalizálásra. Ennek ellenére nem jöttek el az eredmények. Miért? Azért, mert a SEO ügynökségeket, akik az oldal keresőoptimalizálását végezték, igazából nem érdekelte, hogy mire lenne annak „szüksége”. Azt csinálták, amit a megrendelő kért (mert már sokszor ajánlotta mindenki)-és a megrendelők nagy része márpedig nem ért a keresőoptimalizáláshoz, vagy nem igazán. Ennél az oldalnál a meta elemek rendbe rakása sokkal több eredményt hozott volna, mint a linképítés. És olcsóbb megoldás is lett volna. Tehát, drágán ment annak a szolgáltatásnak az értékesítése, amire nem volt szükség.
Most képzeljük el az alábbi szituációt. Fáj a fogunk, és elmegyünk a kerületi fogorvosunkhoz. Mikor belépünk a rendelőbe, azt mondjuk, hogy „uram-két fogam fáj. Azonnal szeretném a komplett fog kiműtését, eltávolítását és annak pótlását arcüreg-és íny kímélő titán implantátum csavarokkal”. A fogorvos pedig megkocogtatja a fogainkat és látja, hogy nekünk elég lenne egy foggyökérkezelés is. Gyakorlatilag fel sem veti nekünk annak a lehetőségét, hogy ezzel az egyszerű, ugyanúgy célravezető módszerrel oldjuk meg a problémát-azonnal nekilátna a műtétnek és elkérne érte tripla árat.
A mai SEO szolgáltatást nyújtó szakemberek egy jelentős részének a munkája ezzel a párhuzammal írható le, azzal a finomítással, hogy bizonyos esetben a fogorvos meg sem kocogtatná a páciens fogait, azonnal nekiállna a drága műtétnek. Rengeteg keresőoptimalizálási munkát végeztem az évek során, és még sokszor SEO szakemberekkel együttműködve is vannak viták közös arról, hogy egy adott problémára mi lenne a legjobb lépés.
Természetesen ez nem mindig SEO ügynökre igaz - rengeteg becsületes szakember is van a piacon. Alapvetően mindig tisztában kell lenni azzal, hogy az ügyfeleink mit kérnek tőlünk-és soha nem találkozni olyannal, hogy egy kérés mögött rossz szándék lenne. Azonban nekünk, szakembernek a kötelességünk felhívni a figyelmet arra, amennyiben az adott kérés talán nem a leginkább célravezető eszköz. Hiszen gondoljunk csak bele: mi is örülnénk annak, amennyiben a könyvelőnk mutatna egy olyan technikát nekünk, aminek a segítségével az elszámolásaink kedvezőbben jönnek ki a hónap végén. A bekezdés mottója:
Kerüljük az olyan SEO ügynökségeket, akik jóformán meg sem kérdezik, hogy mire lenne szüksége az oldalunknak, illetve, nem hajlandók egy rövid (ingyenes) elemzést elvégezni annak érdekében, hogy kiderüljön, mire lenne szükség pontosan.
Mi miatt rossz rengetegszer a SEO árképzés?
Sokszor, amikor SEO árakról volt szó, akkor arra lettem figyelmes, hogy számos alkalommal olyan tényezők befolyásolták az árakat, amik igazából nem voltak lefixáltak és megbeszéltek. Melyek lehetnek ezek?
Jellemző „csomagdíjas” megoldások
Mi a probléma a csomagdíjas megoldásokkal? Egész egyszerűen az, hogy nem igazodik a jellemző problémákhoz és kihívásokhoz. Az alábbi táblázat a jellemző SEO árakat jeleníti meg a piacon, ami egy általam összeállított táblázat: nem található meg egyetlen ügynökség oldalán sem, de jellemzően ilyesmi árakkal lehet találkozni.
Alap csomag |
Haladó csomag |
Prémium csomag |
Weboldal elemzése |
Weboldal elemzése |
Weboldal elemzése |
SEO stratégia |
SEO stratégia |
SEO stratégia |
Kulcsszókutatás |
Kulcsszókutatás |
Kulcsszókutatás |
Technikai beállítások |
Technikai beállítások |
Technikai beállítások |
Havi 2 SEO-s cikk megírása |
Havi 3 SEO-s cikk megírása |
Havi 3 SEO-s cikk megírása + 1 prémium link |
Minimum 3 hónap közös munka |
Minimum 3 hónap közös munka |
Minimum 3 hónap közös munka |
60.000 Ft / hó |
80.000 Ft / hó |
110.000 Ft / hó |
Ezzel az árazással több komoly probléma is van, de jellemzően az, hogy nem veszi figyelembe a sikeres együttműködéshez szükséges igényeket.
Lássunk egy példát. Az ügyfél, akinek egy induló webáruháza van, korábban alkalmazottként dolgozott. Most kezdett elindulni a vállalkozása, online értékesítéssel foglalkozik, mint viszonteladó-hogy milyen témában, az mindegy. Mikor a SEO ügynökséggel tárgyal, akkor a legtöbb ember arra gondol, hogy pár havi közös együttműködés után hamar, nagyjából fél éven belül látványos eredményeket fog elérni-hiszen az ügynökségek jellemzően azt szokták mondani, hogy nagyjából ennyi időre van szükség ahhoz, hogy az eredmények megmutatkozzanak. A többi csomag ára pedig talán túl drága-ezért inkább az olcsóbbat szeretnék választani.
Ezzel alapvetően nincs is probléma. Hanem azzal lehet, hogy megint nem lett figyelembe véve az ügyfél valódi érdeke, ahogy a reális eredmények lehetősége sem. A vállalkozásnak - pláne induló szakaszban - nagyon fontos, hogy legyen elegendő mennyiségű bevétele. Ha egy olyan szolgáltatásért, mint a SEO valaki induló vállalkozóként kifizet egy adott összeget, akkor nagyon fontos, hogy tisztán lássuk, hogy milyen eredményeket fogunk elérni annak a végére-hiszen ha ez nincs jól kalkulálva, akkor a közös munka végére nem fog profit termelődni. Márpedig katalizátor nélkül egy vállalkozás egész egyszerűen leáll.
Amennyiben tényleges eredmények születnek, akkor-egy nagyobb versenyben-érdemes lehet felhívni az ügyfél figyelmét arra, hogy ahhoz, hogy reális eredmények szülessenek, pontosan mennyi együttműködésre és pénze lenne szükség. Egy nagyobb versenyben linképítés és jó minőségű blogcikkek nélkül nagyon nehéz érvényesülni. Ha valaki egy vidéki kutyatenyésztő, akkor, ahhoz, hogy belátható időn belül valós eredmény szülessen, a kisebb verseny miatt nincs szükség fizetett linképítésre-jó eséllyel bőven elég lehet, amennyiben a tenyésztő néhány ismerőse 1-1 linkkel megtámogatja az oldalt.
Ha valaki egy olyan hatalmas versenyben szeretne érvényesülni, mint mondjuk a bútorkereskedelem, és mindezt országos szinten, akkor a havidíjas SEO ára is drágább lesz. Itt felmerül a kérdés, hogy lehetséges-e mondjuk egy ilyen nagy versenyben 1 év alatt akár az élmezőnybe kerülni? Minden bizonnyal igen. Amennyiben egy konkurens felet elemzünk, akkor megnézhetjük, hogy annak az oldalnak mennyire jó a tartalmisága, és hogy hány erős besorolású webhely mutat arra-ez a két tényező számít, a többi nem igazán. Ebből nagyjából meg lehet becsülni, hogy mennyi munkára lenne szükség ahhoz hogy egy elfogadható eredmény szülessen a végén. Ha az egyik erős konkurens felünknek 24 prémium linkje van híroldalakról és 20 linkje témába vágó oldalakról, és 60 olyan blogcikkel rendelkezik, ami rendes forgalmat hoz be a weboldalra, akkor nekünk is nagyjából ugyanezeket az elvárásokat kell teljesítenünk, amennyiben ugyanakkora organikus forgalmat szeretnénk elérni-mondjuk havi 6000 látogatót.
Ha a 20 témába vágó oldallal nem számolunk (hisz ezek sokszor szakmai kapcsolatok által jönnek a megrendelőnek-teljesen ingyen) akkor 24 hírportálos linkre és 60 cikkre van szükségünk-ami azt jelenti, hogy a SEO ügynökségnek 2 prémium linket és 5 cikket kell havonta előállítania ahhoz, hogy a várt eredmények szülessenek 1 év alatt. Egy prémium link ára nagyjából 20.000 Ft + Áfa-tól kezdődik-és ez nem a SEO ügynök zsebében fog landolni. Tehát csaknem 50.000 Ft a havidíjas SEO linképítési ára-és aki a szakértői munkát végezte, az még nem is kapott semmit. Ebből azért érezhető, hogy amennyiben 1 év alatt kellene a legjobb eredményeket elérni, tehát a kereső élére felkerülni, az akár jóval többe is kerülhet, mint egy jellemzően felkínált csomag ára.
Rengeteg olyan SEO projektet láttam ezidáig, ahol a közös munka végére gyakorlatilag semmilyen eredmény nem született. Mert nem volt az elején tisztázott, hogy az adott idő alatt adott befektetéssel ez reális-e. Hiszen gondoljunk bele-ha már a bútoroknál tartunk-hogy az IKEA, Moemax és JYSK milyen erős konkurens üzletek. Nem lehet reálisan azt gondolni, hogy fél év alatt, egy havi 60 ezer forintos csomaggal (480 ezer forint összesen) ezekkel a felekkel szemben komoly eredményt lehet elérni-még akkor sem, ha a piaci réseket remekül megtaláljuk. A bekezdés mottója:
Mikor SEO árajánlatot kérünk, mindig tartsuk szem előtt, hogy mennyi pénzre lesz szükség ahhoz, hogy reális eredményeket érhessünk el. A fizess X forintot egy havidíjas megoldásért, ahol úgy kellett kialkudni a szerződési időt típusú konstrukciók nem szoktak működni.
A nem megfelelő stratégia
Egy üzlet, vagy vállalkozás stratégiája mindig komplexebb, mint elsőre gondolnánk. Nem csupán SEO-val lehet igazi eredményeket elérni. Azt, hogy mit érdemes használnunk és hogy egy induló vállalkozás esetén mire érdemes költenünk, több dolog is meghatározhatja. Leginkább a piacunk és a célcsoportunk, valamint a vállalkozás kezdeti keretei.
Vannak olyan iparágak, ahol a Facebook vagy az Instagram is nagyon jó lehetőségeket nyújt-például ha fiatalokból áll a célcsoportunk. Nekem az a véleményem, hogy senki nem lehet igazán „nyertes” az üzletében, amennyiben a weboldala a találati lista harmadik oldal alján kullog-viszont-és ez pláne induló, felfutó üzletágak esetén igaz-hihetetlenül jó lehetőségek vannak a Social Médiában, hirdetési kampányokban is.
Én mar a SEO projekt elkezdése előtt szoktam javasolni, hogy ezeket használjuk-hiszen, látjuk a potenciális eredményeket, amiket a kereső élére jutva el lehet érni. Azon felül, a kampányok jellemzően elegendő sikert hoznak ahhoz, hogy a keresőoptimalizálási díjat ki lehessen fizetni. A bekezdés mottója:
Egy SEO szakember feladata nem feltétlenül az, hogy hirdetési kampányokat menedzseljen. Viszont, nagyon fontos, hogy rákérdezzen arra, hogy a vállalkozásunk miből fog addig profitot teremteni, amíg a SEO nem érik be. Illetve, a hirdetéseket és a SEO-t úgy összehangolni, hogy együtt eredményesek legyenek, mindkettőre maradjon pénz.
A létrehozott tartalom minősége
A Googleról egy dolgot érdemes nagyon megjegyezni. A célja az, hogy a legrelevánsabb oldalakat mutassa meg a találati listáján a felhasználóknak. Azokat, amelyek a legjobb válaszokat nyújtják a keresők számára. Ugyanis ez biztosítja a Google teljhatalmát a keresőmotorok között. Ennek az az eredménye, hogy azokat a weboldalakat fogja a találati lista élére sorolni, amelyek a legjobb válaszokat nyújtják a felhasználók számára.
Amennyiben havidíjas SEO szolgáltatást veszünk igénybe, akkor jellemzően a csomagajánlatok így hangzanak: „havi 3 cikket írunk, 300-500 szavas prémium, keresőoptimalizált cikkeket”. Ez a csomag pedig mondjuk 70.000 Ft-ért kínált.
Az alapvetően tévhit, hogy a Googlenak CSUPÁN azért van szüksége blogcikkekre, mert minél több bejegyzés van, annál inkább relevánsnak és részletesnek találja az oldal tartalmát. Egy 20 cikkből álló bloggal is több eredményt el lehet érni, mint egy 200 cikkes bloggal-amennyiben a 20 cikket célirányosan, a lehetséges potenciálokat szem előtt tartva, profi részletességgel írták meg. Inkább kevés oroszlán, mint sok nyúl-ahogy az Egri Csillagokban hallhattuk.
Itt alapvetően sokszor nem is a stratégia kidolgozásával van a gond-hiszen a kulcsszókutatás olyan profi eszközökkel, mint a SEMRush vagy az Ahrefs ma már elég könnyedén megoldható feladat. Hanem azzal, hogy azok a cikkek, amiket a szakember megír, ténylegesen a legjobbak lesznek-e a témában. Ténylegesen őket fogja-e a Google az első helyre rangsorolni.
Itt példaképpen az egyik weboldalakkal készítésével foglalkozó ismerősömet szeretném felhozni. Egy egy éves szolgáltatást rendelt egy ügynökségtől, ami linképítésből és tartalomírásból, havi szinten blogcikkek írásából állt. A cikkek, amik a blogján megjelentek, habár keresőoptimalizált cikkek voltak, a vérháborút folytató marketingügynökségek cikkeivel szemben gyakorlatilag esélyt sem kaptak a találati listán. Ugyanis egy marketing ügynökség, ha az megcéloz egy kulcsszavat-a Google igényeit akarván kielégíteni-jellemzően nagyon hosszú és tartalmas cikkeket ír, akár 3-4 ezer szavasat. Ezzel gyakorlatilag verhetetlen pozícióba kerülnek.
Véleményem szerint ez egy extrém példa volt. Ugyanis a legnagyobb verseny nyilvánvalóan a szakértők között, tehát a SEO szakemberek között folyik. Minden témában, kezdve a virágoktól a bútorokig egy kis leleményességgel lehet olyan témákat találni, amivel egy jó, tartalmas cikket megírva azzal hatalmas forgalmat lehet elérni a keresőben. Viszont, ezek jellemzően olyan tartalmasságú cikkek, amik jóval hosszabbak annál, mint amit egy 3000 karakteres cikk csomag kínál. Lehet, hogy van olyan kulcsszó, amire 2500 szavas (!) cikket kellene írni ahhoz, hogy az a legelső legyen, ezzel mondjuk 2-3 ezres havi organikus forgalmat generáljon. Konklúzió:
Egy olyan SEO szakember kétségkívül jobban el tudja magát adni, aki egy egy éves szerződés keretein belül nem 30, hanem 100 cikk megírását vállalja. Azonban nekünk nem feltétlenül az az optimális, ha van 100 cikk a blogunkon, ami 0 organikus forgamat generál. Hanem ha van 30 verhetetlen bejegyzés, ami a top 3-ba kerül, és ez által hatalmas látogatószámot vonz be a weboldalra.
Biztos, hogy egy ügynökség jobb munkát fog végezni, mint egy magánvállalkozó?
Nagyon jogos a kérdés. Hiszen gondoljunk csak bele: egy csapat mindig jobb eredményeket érhet el. Több szem többet lát, szokás mondani. Nemde?
Nos, a szomorú igazság ezzel kapcsolatban az, hogy nem feltétlenül. Ennek több oka is van. Melyek ezek?
1,
Nem biztos, hogy a magánvállalkozó rosszabb SEO szakember mint az az ember, aki az ügynökségnek dolgozik, hiszen egy komplett, 10 fős csapatból álló ügynökségnél is megoszlanak a feladatok-általában egy ember végez egy munkát, de a lehető legkevesebb, mert így kevesebb idő megy el egyeztetésre és egy ember jobban tudja a feladatokat átlátni-hogy mi hol tart. A SEO szakemberek pedig jellemzően ügynökségi múlttal lettek szabadúszók.
2,
Az ügynökségeknél nagyon sok esetben figyelhető meg, hogy a csapat nagy része külsős, aki csak bedolgozik a cégnek-hiszen egy vállalkozót alkalmazva a munkára rengeteg adótehertől szabadulhat meg egy cég. Ebből fakadóan az az ember, aki a munkát elvégzi majd, elég jó eséllyel maga is vállalkozó lesz. Konklúzió:
Egy SEO ügynökség sem feltétlenül végez jobb munkát, mint egy ügyes freelancer. Én egyéni vállalkozó vagyok, és számos másik SEO szakember ugyanúgy fel tudja venni a versenyt ügynökségi munkákkal, eredményességet nézve.
A legtöbb ügynökség minimum 3 hónapra szeret szerződni. Miért?
Ebben úgy gondolom, hogy semmi turpisság nincs. A SEO (keresőoptimalizálás) folyamata mindig lassú. Jellemzően sok idő, de akár több hónap, minimum 3 hónap kell, mire egy lelkiismeretes munka mellett az eredmények megmutatkoznak. A SEO szakértő kiteszi a lelkét-és eredmény nem lesz. Még a legjobb szakemberek sem szokták garantálni, hogy három hónap előtt valós eredmény születik, habár egyáltalán nem lehetetlen-ez a meglevő oldaltól függ, és még sok minden mástól. Konklúzió:
Ne gondoljuk azt, hogy a kivitelező a pénzünkre játszik, ha minimum 3 hónapra akar szerződést kötni velünk.
A sikerdíjas SEO miért elhibázott konstrukció?
Ha már a cikkünkben beszéltünk a havidíjas SEO-ról, akkor essen szó kicsit részletesebben a másik fellelhető megoldásról, a sikerdíjas változatról. Miért nem vállal a legtöbb szakértő ilyen megállapodást?
Ahhoz, hogy választ kaphassunk a kérdésünkre, először érdemes lehet letisztázni, hogy mihez hasonlítható a havidíjas SEO. Sok ember úgy képzeli el, mint amikor valaki bemegy egy kereskedésbe és megvásárolja azt a Skoda autót, ami neki a legjobban tetszik. Legyen gyorsabb, szebb, és jobb, mint más autója.
Az igazság az, hogy a SEO-t (és ez nem csak a havidíjas megoldásra vonatkozik, hanem gyakorlatilag minden SEO szolgáltatásra) ahhoz lehetne hasonlítani, mint amikor egy edző vállalja a sportoló felkészítését a versenyre. Együtt edzenek rendszeresen. A két fős csapatból mindenki kiveszi a részét a munkából, és a végén az eredmény is látszódni fog: a tanítvány egy szép éremmel tér haza. Először a városi versenyről, utána a kerületi versenyről, végül az országosról. Egy közös munka, ahol a bizalom, és a tisztelet nagyon fontos szerepet játszik-és a befektetett energia mindkét fél részéről. Aki a SEO megrendelője, annak pontosan ismertetnie kell a cégét, a szolgáltatásait, a jellemző szlogenjeit és jelmondatait a szakemberrel. Segítenie kell neki a tartalomgyártásban-hiszen e nélkül egy nagyobb versenyben nehéz feladat olyan cikkeket írnia egy SEO szakértőnek, amik az adott téma legjobbjai. Egy ilyen együttműködés elengedhetetlen feltétele a bizalom.
A sikerdíjas konstrukcióval az a legfőbb probléma, hogy a feleket egymás ellen hangolja. Gondoljunk csak bele: mi lenne, ha a város legjobb éttermére ez lenne kiírva, hogy „amennyiben nem ízlett az étel, nem kell fizetnie”. Rengeteg vendég visszaélne ezzel, és csak bemenne oda enni-azt gondolva, hogy ingyen is megteheti, következmények nélkül. A példa kicsit sántít, hiszen itt eredmény alapján történik a kifizetés-viszont a lehető legjobb fokú együttműködés szülheti meg azt. Ezen felül, ne felejtsük el, hogy a SEO-ban két nagyon fontos külső tényező van még: a konkurens felek és a Google maga.
Amíg mi keresőoptimalizálással foglalkozunk, addig a konkurenciánk is költ erre. A Google pedig-habár gyökeres változások az alapalgoritmusaiban nincsenek, azokat módosítani szokta, ami igenis kihathat egyik-másik piacra akár jobban is. De lehetnek akár teljesen külső, ezektől független tényezők is: gondoljunk csak a COVID19-re. Rengeteg témában hatalmas visszaesés volt megfigyelhető, csupán a vírus megjelenése miatt, mivel az átrendezte az emberek életterét. Ebben az esetben még a legprofibb szakemberek is veszítettek volna, amennyiben a sikert organikus (természetes) Google forgalomban mérjük. Konklúzió:
A legtöbb SEO szakértő nem azért nem vállal ilyen alapon munkát, mert nem bízik a szakértelmében, hanem azért, mert ez egy csapatmunka, és vannak külső tényezők is.
Milyen okból nem ajánlott még a sikerdíjas SEO?
A legtöbb szakértő egyetért ebben-és én magam is közéjük tartozok-hogy a sikerdíjas SEO-ban mindig van valami turipsság. Gyakori eset lehet az, hogy egy olyan kulcsszóra juttatják fel az ügyfelet irreálisan magas árakért, amire szinte senki nem keres rá. Például, egy laptop tulajdonos egyik legtöbbet forgalmazott áruja a (kitalált árucikk következik) ASUS Asus VivoBook X405JB. A sikerdíjas szakember a honlapot erre a kulcsszóra első helyre juttatja és még három másikra-csak igen ám, erre a kifejezésre senki nem keres rá. Ezért pénzt sem fog hozni a tulajdonosnak.
A másik tipikus eset-ami miatt nem szokott sikeres lenni az együttműködés az az, hogy eleve létre sem jön. Egy szegedi laptop árus a "Szeged Laptop" kulcsszóra akar első lenni az induló oldalával, mikor a bivalyerős konkurens oldalak talán már 10 éve a piacon vannak és rengeteget foglalkoztak SEO-val. Ez esetben is lehet árajánlatot mondani-csak jellemzően irreálisan magasnak tűnhet egy korrekt ajánlat, ami biztosan vállalható egy nagy versenyben.
Mik a havidíjas Google keresőoptimalizálás elemei?
Amennyiben a havidíjas SEO fogalmát és az árakat befolyásoló tényezőket már ismerjük, érdemes lehet tisztában lenni azzal, hogy mik ennek az elemei. Hogyan zajlik a gyakorlatban?
Kulcsszó kutatás
SEO nincs kulcsszó kutatás nélkül. A megfelelő meta elemek beállításával, valamint a szöveges tartalmaink ilyen terű optimalizálásával fogjuk az egyik legelső, és legnagyobb lépést megtenni annak érdekében, hogy a tartalmaink a megfelelő találati helyekre kerülhessenek fel. A megfelelő kutatás fog a segítségünkre lenni abban, hogy megállapíthassuk, hogy milyen témák érdeklik az embereket, és így fogunk tanácsot nyújtani arra vonatkozóan, hogy miről érdemes tartalmakat készíteni.
Amennyiben valaki havidíjas SEO-t kínál nekünk, és nem említi a kulcsszó kutatást, nem érdemes az illetőt komolyan vennünk.
Konkurencia elemzés
Ahhoz, hogy megtalálhassuk azokat a témákat, melyekből tartalmakat kellene létrehoznunk, szintén fontos lehet annak a megállapítása, hogy a vetélytársaink hogy állnak ilyen téren. Kezdetben olyan témákkal érdemes próbálkozni, amiről még mások nem írtak, mert ezzel fogunk kezdeti „löketet” kapni a keresőben.
Illetve, érdemes tisztában lennünk azzal, hogy a konkurenciánk milyen SEO hibákat vétett, amiket mi könnyedén kihasználhatunk a saját javunkra.
Stratégia felállítása
Mint minden marketing-kampány esetén így van ez: szükség van egy megfelelő stratégiára, ezt a jellemző kulcsszavak (mi érdekli az embereket?), és a konkurencia jelenlegi állása fogja kialakítani. Magában foglalhatja például annak a megfontolását, hogy pontosan milyen témákról lenne érdemes bejegyzéseket írni, illetve, hogy milyen gyakorisággal. Érdemes vendégblogolással foglalkozni? Mennyi linkre lenne szükségünk?
Külső linképítés
A linképítés nagyon fontos része manapság a keresőoptimalizálásnak: lehetnek bármilyen jó tartalmaink, vagy foglalkozhatunk bármennyit a technikai beállításokkal, nem fogunk jó eredményt elérni, amennyiben nincsenek az oldalunkra mutató releváns linkek.
A havidíjas SEO szolgáltatások szinte mindig szolgáltatnak linkeket, általában havi szinten bizonyos darabszámra számolva releváns, vagy erős besorolású weboldalakról.
Belső linképítés
A belső linképítés szintén nagyon fontos: egy megfelelő belső linkhálózat esetén a Google könnyebben fogja a weboldalainkat feltérképezni, és az oldalunkra tévedő embereket könnyedén a megfelelő tartalmainkra terelhetjük: a termékeinkre, az ajánlatkérő menüpontra, és így tovább.
Technikai beállítások
Minden egyes havidíjas SEO kell, hogy tartalmazza a megfelelő technikai beállításokat. Ilyenek például a webhelytérkép (sitemap) beküldése, kezelése, a robots.txt beállítása, az SSL tanúsítvány, valamint a megfelelő URL struktúra. Ezek mind-mind olyan dolgok, amelyek noha technikai részét képezik a weboldalnak, nagyon fontosak.
Még lehetne folytatni a sort, de tény és való, hogy sok mindenre oda kell figyelni.
Tartalmak megfelelő keresőoptimalizálása
Gyakorlatilag minden havidíjas SEO csomag magába kell, hogy foglalja a tartalmak megfelelő keresőoptimalizálását. Ez egyszeri optimalizálás esetén a megfelelő aloldalaink, és landing oldalaink optimalizálását jelenti, hosszú távon a megírt cikkek keresőoptimalizálását.
Általában csomagtól függ, hogy maguknak a cikkeknek a megírását is magában foglalja e a szolgáltatás, vagy csak azok megfelelő SEO-zását.
Analitikák figyelése, és részletes kimutatások
Ahhoz, hogy ellenőrizhetővé váljanak a kampány során elért eredményeink, minden egyes normális havidíjas SEO szolgáltatásnak tartalmaznia kell az analitikák rendszeres figyelését, illetve, ezek az ügyfél irányába történő kimutatását is.
Ez által fogunk visszajelzést kapni arról, hogy a kampány valóban sikeres-e, vagy pedig sem.
A Google figyelmeztetéseinek kezelése
Előfordulhat, hogy valamilyen figyelmeztetést kapunk a Google részéről, ez leginkább akkor fordulhat elő, ha valamilyen durva SEO-hibát vétünk, ami a Google alapelveibe ütközik.
Ilyen esetben rendszerint feketelistára kerül az oldalunk, és sok kemény munkába kerülhet majd újra felkerülni a megfelelő találati helyekre. Ez SEO eszközökkel deríthető fel.
Mennyibe kerül egy havidíjas SEO szolgáltatás?
Na jó-a cikk címe eredetileg az, hogy mennyi egy ilyen szolgáltatás jellemző ára Magyarországon. Nehéz választ adni erre a kérdésre-hiszen a helyes kérdés így hangzik: „a mi témánktól függően mennyi munkába és ebből adódóan mennyi pénzbe kerül egy olyan szolgáltatás, ami eredményt hoz?”
Természetesen sok mindentől függhet, hogy mennyibe kerül egy ilyen kampány. Függhet attól, hogy milyen weboldalunk van, milyen erős a konkurencia, illetve, mennyire erős az ágazati verseny. Mennyi idő alatt akarunk az első helyre felkerülni? Leginkább ezek fogják meghatározni, hogy milyen csomagot érdemes rendelünk, a legtöbb cégnél egy kisebb weboldal állandó SEO-zása 50-100 ezer forint között mozog havi szinten. Egy olyan weboldal esetén, ami 0-ról indul, és komoly versenyben szerepel, az ár lehet akár havi 2-300 ezer forint is.
Amennyiben webáruház teljes körű keresőoptimalizálására lenne szükség, akkor az szintén többe kerülhet, ez javarészt a webáruház komplexitásától fog függni és a pontos munkától, annak mennyiségétől.
Miktől függ a havidíjas SEO szolgáltatás értéke?
Talán meglepő lehet-de egy SEO projekt ára jellemzően magasabb, akár többszöröse is lehet egy weboldal elkészítésének. Ennek az az oka, hogy folyamatos jellegű munkát és erőbedobást igényel. A havidíjas SEO állhat linképítésből és technikai optimalizálásból, folyamatos tartalomgyártásból.
Amit mindenképp érdemes szem előtt tartanunk, hogy a sikeres SEO-hoz ma már elengedhetetlen, hogy profi eszközökkel dolgozzon egy szakértő. Pontosan tudni kell, hogy milyen kifejezésekre mennyien keresnek rá havi szinten-így tudjuk belőni, hogy milyen tartalmakat kell létrehozni. Különféle mutatók és statiszikák segítségével-a konkurens feleinket vizsgálva-meg kell határoznunk, hogy mennyire erős besorolású oldalaik vannak. Amennyiben részletes elemzést szeretnénk végezni, szükséges lehet profi eszközöket használni, amikkel pillanatok alatt megtalálhatjuk a legsúlyosabb hibákat egy weboldalon.
SEO-zni manapság profi eszközök nélkül nagyjából olyan, mint amikor valaki egy barlangból úgy akar kibányászni egy értékes ércet, hogy nem visz magával zseblámpát és csákányt. A sötétben való tapogatózás és találgatás birodalma.
Mennyibe kerülnek a legjobb SEO szoftverek? Nos, lássuk a számokat:
- Semrush: 62.000 Ft/hó
- Majestic: 16.000 Ft/hó
- SEO PowerSuite: 300.000 Ft/év
- Screaming Frog: 60.000 Ft/év
Ez havi szinten 108.000 Ft-os költséget jelent-ha a szoftverek árát nézzük. Jellemzően ez az, ami megmagyarázza, hogy miért nem vállal egyetlen profi szakértő sem mondjuk 10-20 ezer forintos havi díjjal munkát.
Hogyan becsülhetjük meg a megtérülést?
Tételezzük fel, hogy egy közös együttműködés során a weboldal napi +40 kattintásra tesz szert. Ez pontosan mennyi pénzt jelent éves szinten-ha a hirdetési költségre gondolunk?
Nyilvánvalóan minden piac más-és más. Nem lehet egzakt számokról beszélni, de a legtöbb piacon egy Google AdWords kampányt tekintve a találati lista tetejére vonatkozó ajánlat kb. 150 Ft, a találati lista aljára vonatkozó pedig kb. 50 Ft-ennél lehet alacsonyabb és magasabb is. Az egyszerűség kedvéért számoljunk 100 Ft-os átlaggal!
Ha 40 kattintást hoztunk be a honlapra napi szinten (ami egy fél éves kampányt tekintve nem irreális), akkor éves szinten 14600 kattintásról beszélhetünk. Ennek az ára 100 Ft-os kattintási alappal 1.46 millió, tehát másfél millió forint éves szinten.
Tényleg drága a SEO?
Talán soknak tűnik mindez? Gondolhatnánk: rendeltünk egy egyszerűbb bemutatkozó céges weboldalt, amiért fizettünk 100-250 ezer forintot. Nem tűnik irreálisnak ez a plusz kiadás?
Egy munka kivitelezésénél mindig elsődleges annak a meggondolása, hogy annak elvégzése mennyi időt fog igénybe venni. Láthattuk, hogy egy összetett folyamatról van szó: a konkurenciát elemezni kell, kulcsszavakat gyűjteni, a technikai beállításokat elvégezni, és a többi. Egy honlapot többe kerül a kereső élére juttatni, mint azt elkészíteni-és ez valahol logikus, hiszen sok vetélytárs lehet. És jellemzően a munka is több.
Viszont érdemes szem előtt tartanunk a megtérüléseket is. Nekem van olyan ügyfelem, akinek rendszeres keresőoptimalizálást végzek egy nagyobb versenyben. Ha 100-as átlag kattintási költséggel számolunk, akkor az 12.000 havi organikus látogatója 1.2 millió forintba kerülne neki, ha ezeket Google AdWords révén szerezné. Havi szinten. Egy ekkora versenyben, ahol ő van, csak a linképítés került 1 millió forintba-viszont gondoljunk bele, hogy akár egy év alatt több mint 14 millió forint marketingköltséget spórol meg a SEO révén. Ha így nézzük, a SEO nem számít drágának-hosszú távon valójában sokkal jobb eredmények születnek mint a befektetés.