Mennyit ér egy színvonalas blogbejegyzés? Számoljuk ki együtt!
Igaz, hogy egy jó blogger százezer forintokat megspórolhat a SEO, és tartalommarketing révén havi szinten? Egy rövid becslést fogunk erre készíteni a cikkünkben.
Sok alkalommal hallani manapság, hogy az új SEO a weboldalainkon létrehozott minőségi tartalommal azonos. Ez részben igaz: gondoljunk csak bele abba, hogy a Googlenak az az érdeke, hogy a felhasználók kérdéseire a legjobb válaszokat adó tartalmakat jelenítse meg-ugyanis az emberek ekkor lesznek elégedettek a keresőmotor teljesítményével.
Habár a keresőoptimalizálás nem csupán ettől függ-számos egyéb, például technikai beállítástól is-összeségében véve elmondható, hogy a tartalmak a nyerők. Amennyiben valaki megtekinti a havidíjas keresőoptimalizálás szolgáltatásokat, azok mindig tartalmaznak blogcikk írást, vagy azok megfelelő technikai keresőoptimalizálását.
Számos cég márpedig azt nyilatkozza, hogy a havi szinten végzett megfelelő tartalomgyártás busásan megtérül mindenki számára. Igaz ez? A magam részéről nem kételkedem ebben, ahogy a legtöbben ugyanígy gondolják ezt, akik vettek már részt SEO kampányokban. Ennek ellenére, felmerülhet bennünk a jogos kérdés: mennyit ér egy blogcikk? Mekkora a reális értékben kifejezett ára, ha mondjuk forintosítani szeretnénk?
Talán egy picit nehéz lenne ezt pontosan megtippelni, de mivel az emberek szeretnek számokban, és statiszikákban gondolkodni, ezért érdemes lehet egy picit utánaszámolnunk, vagy valamiféle becslést adnunk arra vonatkozóan, hogy mennyit ér egy blogcikk.
Mit vehetünk egy becslés alapjául?
Mégis mi az, ami alapján valamiféle felmérést készíthetünk? Ilyenek például:
- Az organikus találatok száma
- Az organikus találatok fizetett értéke
- Az egyéb helyekről érkezők, például Facebook megosztások
- A cikkek konvertáló ereje
- Egyéb tényezők
Az organikus találatok száma
Az organikus találatok száma azt adja meg, hogy a Google keresőjéből hány olyan kattintást kaptunk havi szinten, ami a minket érintő releváns kulcsszavakra érkezett. Ebbe természetesen nem tartozik bele a Google Ads kampány, aminek a lényege, hogy pénzért előrébb sorolja a weboldalunkat a találati listán a Google.
Ha például a mi weboldalunk a „webáruház készítés”, „webshop készítés”, „WooCommerce webáruház” kulcsszavakra van optimalizálva, és ezekre érkezik havi szinten 500 kattintás, akkor ezt vehetjük valamiféle alapnak.
Az organikus találatok fizetett értéke
Ha van 500 kattintásunk erre a három kereső kifejezésre, akkor azt kell megnéznünk, hogy ezek esetében mennyit kellene egy Google Ads kampány keretein belül fizetnünk, hogy ezeket elérhessük.
Ehhez a Google kulcsszótervezőjét vehetjük alapul. A „webáruház készítés” kulcsszóra az oldal tetejére vonatkozó pénzösszeg kattintásonként 746 Ft, míg az oldal aljára vonatkozó (ami még éppen megjelenít az első találati oldalon) 331 Ft. És így tovább, hasonlóan, megvannak ezek az értékek a másik két kifejezésre is.
Tekintve, hogy mindig az első találatok viszik a legtöbb kattintást, valamint egy durva becslésre törekszünk, számoljunk a legmagasabb értékekkel. Ha a 3 kulcsszóra 200-200-100 arányban jöttek organikus látogatók, akkor ennek az ára ennyi pénz lenne egy hónapra:
746*200+178*100+536*200=325.746 Ft havi szinten. Ez azért nem rossz, ugyebár?
Egyéb helyekről történő megtekintések, megosztások száma
A Facebookon jó eséllyel szintén jelen vagyunk, amellyel képviseljük a vállalkozásunkat. Itt természetesen meg is fogjuk osztani a bejegyzéseinket, és a minket követő emberek-akiket a mi témánk „érdekel”-jó eséllyel meg is fogják tekinteni ezt. Ezeknek a megtekintéseknek tehát nagyobb potenciálja van vásárlási szemszögből nézve.
Illetve, előfordulhat, hogy mások is megosztják ezeket a tartalmakat. Ez által hatalmas mennyiségű emberhez kerülhetnek el a cikkeink-gondoljunk csak arra, mikor valaki több száz ismerőssel rendelkezik, és azoknak mind megjelenik az időfolyamán. Jó eséllyel több emberről van szó, viszont ezeknek az embereknek a vásárlási potenciálja alacsonyabb is lesz-hisz a legtöbb dolog, ami megjelenik egy átlag ember számára a Facebookon, érdemtelen.
Vegyük figyelembe azt a tényt, hogy a Google keresőjében teljesen más szándékkal vannak az emberek, mint a Facebookon. Ha beírunk egy kifejezést a keresőbe, akkor az már egyfajta szándékot jelent, valaminek utána szeretnénk nézni a vásárlás előtt, vagy már a vételben gondolkodunk.
Véleményem szerint azt lehet reális feltételezni, hogy +25% megtekintést kaphatunk a Facebook által-viszont erről a helyről érkezve kisebb az esélye a sikeres eladásnak.
A cikkek konvertáló ereje
Ez az, amit a hasonló jellegű „mennyit ér egy blogcikk” becslésekből ki szoktak felejteni: a konvertáló erő. Talán elsőre így gondolnánk: nincs más dolgunk, mint az organikus találatokat pénzbeli értékét egy szorzással megbecsülni.
Ez azért lehet nagy hiba, mert azokat az oldalakat, melyekre hirdetéseket szoktak feladni, kifejezetten erre is optimalizálják. Nagyon rövid, tömör megfogalmazásokat tartalmaznak előnyökkel felsorolva, és mindenhol a „megrendelés” gomb található.
Természetesen egy blogcikket is optimalizálhatunk konverzióra-kiváló szakmai leírásokat használunk, és a cikk végén oda írjuk, hogy a munkát bízza a profikra, hívjon fel minket-azonban ezeknek a tartalmaknak a közvetlen konvertáló ereje igenis alacsonyabb lesz, mint egy profi landing oldalé.
Ez természetesen nem jelenti azt, hogy a cikkek értéktelenek lennének: remekül alkalmasak arra, hogy a márkánkat építsük, és erősítsük velük.
Egyéb tényezők
Ezen felül még számos, meg merném kockáztatni, hogy több tucatnyi tényező lehet, ami a mérleg nyelvét jobbra, vagy balra képes lehet elbillenteni.
Gondoljunk például arra, hogy valakik eleve hirdetésszűrőt használnak a Google keresőjének használatakor, ebből fakadóan a fizetett találatok egy bizonyos százalékban fabatkát sem érnek.
A keresőoptimalizálás nem csupán a tartalmaink létrehozásáról szól, szükségünk van másoktól minőségi linkekre is-ha ezek nincsenenk, a cikkek sem fognak jó helyezéseket elérni.
Természetesen, az AdWords értékek/árak is folyamatosan változhatnak, és ne felejtsük: egy hirdetési kampányban van lehetőségünk például arra, hogy területileg szegmentáljuk azokat, akiknek meg szeretnénk jelenni a keresőben. Hiába írunk profi cikkeket egy témában, ha az emberek 90%-a, aki olvassa, nem a mi területünkön él, ahol a lokális szolgáltatásainkat igénybe veheti majd.
Tartsuk szem előtt a Pareto-elvet: ez azt mondja ki, hogy a bevételeink 80%-át a vásárlóink 20%-a fogja adni. Ez abból ered, hogy van egy szűkebb réteg, az a bizonyos 20%, amelyik többet hajlandó venni abból, amire szüksége lenne, vagy igazán szeretne adni a minőségre. Az ilyen emberek általában tudatosan tájékozódnak egy vásárlás előtt, ezért jó eséllyel a cikkeinknek nagyobb ereje lesz az ő esetükben.
Tehát, mennyi a számítás végeredménye?
Talán kicsit fura kérdés lehet ez, ugyanis nem csináltunk semmit ez idáig, csupán egy egyszerű egyenletet írtunk fel, három szorzással. Ennek az lett az eredménye, hogy 325.000 Ft-ot ér az összes cikkünk havi szinten, akkor évre számolva 3.900.000 Ft-ot spóroltunk meg.
A többi tényezőt véleményem szerint nagyon nehéz lenne ebbe az egyenletbe belevenni. A Facebookról érkező megtekintések kevesebbet érnek, és a cikkek sem rendelkeznek olyan konverziós erővel, mint egy profi landing oldal.
Én alapvetően szeretek egy picit pesszimista lenni saját magammal szemben. Ez azt jelenti, hogy-legalábbis véleményem szerint-jobb valamit alábecsülni, és annak az értékéről úgy nyilatkozni, mint ellenkezőleg.
Nos, legyünk nagyon pesszimisták: érjenek a cikkek csupán fele annyit, mint amennyit a fenti szorzás eredménye kihozott. Ezek alapján éves szinten nagyjából 2 millió forintot spórolt meg az az ember, aki rendszeres, és profi blogger tevékenységet végzett.
Reális ez?
Az igazság az, hogy igen. Ez egy nagyon nehezen megbecsülhető egyenlet, de gondoljunk csak bele abba, hogy havi szinten 160-170 ezer forint mekkora pénzösszeg. Melyik az a vállalkozás, ami ennyi pénzt megengedhet magának hirdetési kampányok lebonyolítására?
Egy nagyobb vállalattól ez lehet, hogy még kevés is, azonban gondoljunk a kisebb, és közepes méretű vállalkozásokra-közülük is rengetegen szerepelnek jó helyen például a fent említett kulcsszavakra.
És ezek az emberek-és ezt valójában ők maguk is így gondolják, és ezt állítják-busás megtérülésre tettek szerint a blogolási tevékenységük révén. Ráadásul, a megírt cikkeink nagy részre még évekkel később is ugyanúgy aktuális marad, esetleg minimális átalakítással.
Nehéz lenne pontosan mérni, de a legtöbb ember úgy véli, hogy havi százezer forintokat lehet megspórolni azzal, ha valaki hajlandó egy jó színvonvalú blogot vezetni. Ehhez tisztában kell lenni a blogolás profi technikájával, valamint a megfelelő SEO tényezőkkel is.
Mennyi egy blogcikk forintban kifejezett értéke?
Vannak olyan emberek, akik nagyjából 50 igazán jól megírt, célirányos cikkel tudják ezeket a számokat tartani, akár éveken keresztül. Ha mondjuk egy cikket négy éven keresztül tartunk relevánsnak, és évente 2 millió forintot spórolunk meg, akkor nagyjából az jön ki a képletből, hogy egy cikk értéke kisebb százezer forintos nagyságrendet megüt-valahol 100-150 forint között.
Ez persze elsőre kicsit furán hangzik, de gondoljuk el, hogy az eredményeket egy bejegyzés éveken keresztül folyamatosan hozni fogja.
Hány cikkre van minimum szükség?
Nekem az a megfigyelésem, hogy nagyjából 20-30 színvonalas, minőségi cikk létrehozása szükséges ahhoz, hogy a Google komolyan vegye a tartalmi tevékenységünket.