Honlap optimalizálás, weboldal optimalizálás - fix árakon - 15 lépésben!
Miket tehetünk annak érdekében, hogy a weboldalaink sikeresen hozzák az elvárt eredményeket? Hol lehet a kutya elásva?
Nagyon sokszor találkozunk azzal a szituációval, mint online marketinges szakemberek, hogy azzal a panasszal keresnek fel minket honlap tulajdonosok, hogy azok nem hozzák a megfelelő eredményeket. A weboldalaik nem elég sikeresek, és ennek sokféle oka lehet: nekünk az a tapasztalatunk, hogy rengeteg ember nincs tisztában azzal, hogy milyen okból kifolyólag nem hozza a honlapja a várt eredményeket. Ekkor pedig szóba jön a weboldal optimalizálás, mint kérdés.
Mi kifejezetten weboldal optimalizálással foglalkozunk. Ha szeretnél árajánlatot kérni, szívesen segítünk abban, hogy a weboldalad kellőképpen optimalizálva legyen. Ha szeretnéd, akkor fusd át nyugodtan az alábbi, 15 pontból álló listát, ami leírja, hogy miből áll a weboldal optimalizálás. Abban az esetben is nagy hasznát fogod venni, ha nem tőlünk kérsz majd árajánlatot.
A lista, amit mindenképp érdemes ellenőrizni
Íme, igyekeztünk a legfőbb olyan elemeket összeszedni, ami alapján mi weboldalakat szoktunk optimalizálni, általánosságban véve elmondható, hogy ha ezeket rendbe rakjuk, akkor nem lesz komolyabb probléma. A szempontok feloszthatók keresőoptimalizálási, és általános problémákra.
1. A weboldal célközönségét megtalálni
A mai marketing egyik legalapvetőbb, és legelemibb kérdése: kik is azok az emberek, akiket ki szeretnénk szolgálni? Jellemzően milyen korosztályból kerülnek ki? Mi érdekli őket, mivel foglalkoznak, hol találhatók meg?
Nagyon sok ember esik bele abba a hibába, hogy a design, a szövegbeli megfogalmazások nem illeszkednek ehhez. Éppen ezért, minden egyes honlap-optimalizálási tanácsadás egy rövid megbeszéléssel kezdődik, ami a cég, vállalat tevékenységét mutatja be ilyen téren.
2. A versenytársak elemzése
A konkurencia ismerete nélkül egy honlapot indítani, vagy üzemeltetni nagyjából akkora butaság, mint amikor valaki úgy szeretne benevezni egy versenyre, hogy fogalma sincs arról, hogy kik lesznek ott az ellenfelei, illetve, hogy azok milyen erősségekkel, gyengeségekkel rendelkeznek.
Egy sporteseményen is így megy: nem véletlenül van szükség egy profi edzőre, stratégiára, és a többi. A többi optimalizálási kérdésnek akkor lehet nekiugrani, ha már tisztában vagyunk ezekkel a szempontokkal.
3. A technikai SEO javítása
Kulcsfontosságú lehet a megfelelő technikai SEO elemek rendbe tétele: ilyenek például az oldaltérkép ellenőrzése, a képek keresőoptimalizálása, az URL struktúra, a kulcsszavak helyes használata, az SSL beállítása, és így tovább.
Nagyon sok weboldal esetén találkozni azzal a komoly hibával, hogy ezek nincsenek rajta megfelelően beállítva. Ez esetben nagyon nehezen fogunk tudni a keresőben feltűnni.
4. A tartalom minőségének megállapítása
Tulajdonképpen keresőoptimalizálási szempont ez is: a Google keresőmotorjának alapvető érdeke, hogy azokat a tartalmakat mutassa meg a felhasználóknak, amik a lehető legjobb válaszokat adják a felmerülő kérdésekre. Kifinomult algoritmusai révén még azt is megpróbálja ellenőrizni, hogy a tartalmi elemek helyesnek minősülnek-e.
Viszont, a SEO csupán az első lépés: ez abban segít, hogy a felhasználóink az oldalunkra kerülhessenek. Ezen felül, nagyon fontos annak megfelelő tagoltsága, áttekinthetősége, és könnyedén érthető megfogalmazása. Aranyszabály, hogy minden egyes oldalon, bejegyzésen legyen található minimum egy minőségi kép.
5. A vizualitás rendbe tétele
Nézz rá a honlapodra, és kérdezd meg magadtól: vajon vizuálisnak minősül, vagy pedig sem? Ehhez sok minden hozzájárulhat: a megfelelő színteljesség, a képek használata, a betűk megfelelő mérete, illetve azok olvashatósága.
6. Képek optimalizálása
Sokszor csak a betöltési sebességre szoktak itt gondolni: tény, és való, hogy egy átlag weboldal 2MB-os méretének jelentős részét (30%-át) képek teszik ki: ennek megfelelően érdemes lehet ezeknek a méretét a lehető legjobban lecsökkenteni.
Viszont, az egyediségen is optimalizálni kell! Nagyon sok honlap hibázik abban, hogy nem eredeti fotókat használ-hanem stock fotókat. A statisztikák is azt mutatják, hogy sokkal jobban teljesítenek a weboldalak, amennyiben egyedi képekkel vannak ellátva.
A képek optimalizálásnak szintén nagyon fontos eleme lehet azok megfelelő keresőoptimalizálása. Előfordulhat ugyanis, a keresési listán képtalálatokat is megjelenít számunkra a Google, és ezek a találati lista elején helyezkednek el-azokra kattintva pedig a mi weboldalunkra kerülhetnek a látogatók.
7. Linképítés
Aranyszabály a Google szemszögéből: lehetnek bármilyen, de bármilyen jó tartalmaink, abban az esetben, ha nincsenek az oldalunkra mutató releváns, és erős linkek, nem fogunk jó helyezést elérni a találati listán.
Ennek érdekében nagyon fontos, hogy az oldalunkra mutassanak prémium minőségű linkek, melyeket sokféle módon megszerezhetünk.
8. A betöltési idő javítása
A Google még 2018-ban azt állította, hogy azoknak a weboldalaknak több, mint felét bezárják a felhasználók a teljes megjelenés előtt, melyek több, mint 3 másodperc alatt töltenek be teljesen.
Habár mobilon különösen kritikus a kérdés a sávszélesség miatt, ne felejtsük el, hogy asztali eszközről használva is nagyon fontos ennek a megfelelő javítása.
9. A landing oldalak optimalizálása
A landing oldalaink nem mások, mint azok a céloldalak, amiken a termékeinket, szolgáltatásainkat kínáljuk. Mennyire kifejezők ezek az oldalak? Elegendő információt nyújtanak a felhasználóink számára? Eredeti képek találhatók rajtuk, vagy a mindenhol unalom-teljéig látott stock fotók?
Az talán az egyik legnagyobb hiba lehet, hogy ha valaki hirdetési kampányt indít egy olyan oldalra, ami elfogadhatatlan kialakítású ilyen téren. Volt egyszer például egy ügyfelünk, aki éttermi ételek házhoz szállításával foglalkozott, és a hirdetett oldalakra nem voltak jó minőségű, kifejező képeik. Ez hatalmas hiba, ugyanis az emberek mi alapján döntsenek egy étel megrendeléséről? A kampány csak nyelte a pénzt, mire rájöttünk, hogy miért nem voltak eredmények.
Még abban az esetben is javítani kell ezen, ha csupán a weboldalunk részét képezik a landing oldalak-hirdetési kampányok nélkül.
10. A honlap szerkezeti optimalizálása
Nagyon sokan esnek bele abba a hibába, hogy a honlapukra úgy tekintenek, mint pici különálló részekre, melyeknek elég egymástól függetlenül egy megfelelő kinézettel, valamint kialakítással bírniuk. Azonban, ez helytelen szemlélet: az elemeknek egy egységes, profi harmóniát kell alkotnia minden egyes weboldalon.
Nagyon fontos, hogy a navigáció megfelelő legyen. A mai weboldalakon az elemek „szellősen” helyezkednek el, a minimalista design ezt kívánja meg. A tájékozódásban sokat segíthet az úgynevezett morzsavonal.
11. A CTA-k rendbe tétele
A CTA (Call To Action) nem más, mint azok az elemek a honlapunkon, melyek különféle cselekvésekre szólítják fel a felhasználóinkat. Iratkozzanak fel a hírlevélre, hívjanak vissza minket, vagy pedig küldjenek üzenetet egy űrlapon keresztül.
Vannak általánosságban vett szabályok, melyeket érdemes betartani: legyenek jól elkülönítve térben, és legyenek megfelelően kontrasztosak ezek az elemek (általában gombok).
Ezen felül, sok olyan dolog van, amire nincsenek „írott szabályok”: sokszor pusztán attól, hogy máshová teszünk egy elemet, vagy kicsit megváltoztatjuk a szövegét, +30% feliratkozót tudhatunk a magunkénak. Ez némi kísérletezgetést kívánhat (A/B tesztek révén), de mindez bőven visszahozhatja a befektetett időt!
12. A design cseréje
A design nagyon fontos eleme minden weboldalnak. Ténylegesen kifejezi a tevékenységünket? Amennyiben rendelkezünk egy márkával, elmondható, hogy az passzol hozzá? Egyszerűséget, és letisztultságot tükröz vissza, netán teli van felesleges elemekkel?
Egy példa: nagyon gyakran látni honlapokon olyan slide elemeket, melyek igazából nem tesznek hozzá a weboldalunkhoz. Kérdezzük meg magunktól: mire jó az az elem, mit segít elő? Valamilyen értékes oldalra tereli a felhasználókat? Amennyiben rosszul van kialakítva, még az is előfordulhat, hogy a felhasználók hirdetésnek nézik, és azonnal távoznak.
13. A mobilnézet optimalizálása
Nagyon sok esetben előfordul-és ez függetlenül attól igaz, hogy sablonból, vagy egyedileg készítették el a weboldal kinézetét-hogy komoly problémák vannak a mobilon nézettel.
Itt nem csupán arra érdemes gondolni, amit mindenki mondani szokott: nincsenek a térközök és elemek megfelelően, illetve minden kijelzőméreten kialakítva, hanem az alapvető használhatóság is.
Egy példa: mobilon sokkal kevésbé átlátható egy weboldal, emiatt a keresőnek kiemeltebbnek kell lenni mobil nézeten. Az is fontos, hogy megfelelően funkcionáljon: hatalmas hiba, ha például nincs meg a „küldés” gomb, mobilon, ami rendszerint a szövegmező végén egy nagyító formájában szokott megjelenni-ez bizonyos eszközökön rontja a használhatóságot.
14. A tárhely-szolgáltató ellenőrzése
Attól függően, hogy milyen weboldal motorral rendelkezünk, teljesen más, és más igényeink lehetnek hosting-szolgáltatók terén. A WordPress honlapoknak például speciális igényeik vannak ilyen téren: volt már rá példa, hogy egy weboldalt átraktunk egy másik szolgáltatóhoz, és a betöltési ideje csaknem a felére csökkent-ennek eredményeképp!
15. Több szem többet lát
Szokták mondani, hogy több szem többet lát. Egy ideális weboldal optimalizálás végén érdemes lehet minél több ember véleményét kikérni azzal kapcsolatban, hogy ők mit gondolnak, milyen lett a végeredmény.
Ezt természetesen megteheti a kivitelező cég is, de segítsünk benne mi magunk is, hiszen mi fizettünk ezért a szolgáltatásért. Kérjük ki a családtagjaink, és a barátaink véleményét ilyen téren.
Mennyi idő egy honlapot optimalizálni?
A válasz az, hogy attól függ. Ha nagyon komoly problémák vannak a weboldallal, például design téren, akkor akár azon is elgondolkodhatunk, hogy az egészet újra tervezzük, habár ez sokszor nem indokolt.
Abban az esetben viszont, ha igen, akkor muszáj megtennünk ezt. Volt már olyan megkeresésünk, mikor valaki linkeket szeretett volna a weboldalára építtetni. Azt mondtuk neki, hogy ennek csak akkor lenne értelme, ha teljesen újra designolnánk a honlapját, mert hiába fog előre kerülni a keresőben, annak gyakorlatilag semmilyen hatása nem lesz: nem fog több megrendelőt, és bevételt szerezni.
Ha keresőoptimalizálásról lenne szó, akkor a folyamat hossza hónapokban mérhető lesz: minimum 3 hónap, de lehet fél év is, mire az eredmények jelentkezni fognak a találati listán.
Amennyiben csupán technika hibák javításáról lenne szó, akkor jó eséllyel nem lesz többre szükség pár napnyi munkánál. Abban az esetben pedig, ha a teljes designt át kell alakítani, akkor ez annyit vesz igénybe, ameddig ez a munka elkészül: ez rendszerint pár nap, vagy pár hét.
Mennyire éri meg egy weboldalt optimalizálni?
Nekem az a véleményem, hogy igenis megéri erre költeni. Amennyiben valaki a vállalkozása bevételeit szeretné növelni online ügyfélszerzés révén, akkor az eredmények a havi bevételeinkben fognak jelentkezni-számszerűsíthetően. Amennyiben még nem rendelkezel weboldallal, az első lépés lehet, hogy tisztában legyünk vele, hogy hogyan kell honlapot indítani.