Edukáció

Mi az a technikai SEO? A 12 legfontosabb eleme, részletes bemutatással

Mi az a technikai SEO? A 12 legfontosabb eleme, részletes bemutatással

A technikai SEO elengedhetetlen minden egyes weboldal optimalizálásnál. Ebben a cikkünkben arra szerettünk volna kitérni, hogy pontosan mit jelent ez a fogalom, és mire érdemes nagyon odafigyelnünk a beállításakor.

Manapság a weboldalunk keresőoptimalizálása nagyon fontos. Annak érdekében, hogy a lehető legjobb helyezéseket érhessük el a keresőben, nagyon fontos, hogy a technikai SEO elemek a lehető legjobban a helyükön legyenek a weboldalunkon.

Ez azért lehet nagyon lényeges, mert ezeknek a megfelelő optimalizálása nélkül soha nem fogunk jó eredményeket elérni a keresőben, még talán akkor sem, ha egyébként jó tartalmaink vannak. Elegendő a legfontosabbak közül párat kihagyni, és látni fogjuk, hogy az egyébként sok fáradozással megalkotott tartalmaink eredménytelenül tűnnek el a találati listán.

Annak érdekében, hogy láthassuk, hogy mi is az a technikai SEO, és ennek milyen elemei vannak, szerettük volna ezt a kis összefoglalót létrehozni, ami tisztázza, hogy mik a legfontosabb elemei.

Mi az a technikai SEO?

A techikai SEO nem más, mint amikor a weboldalunk technikai részleteit próbáljuk meg javítani annak érdekében, hogy az a lehető legjobb eredményeket hozhassa a találati listán. Ilyen lehet például a képek keresőoptimalizálása, a betöltési idő, vagy a megfelelő link-hierarchia létrehozása.

Úgy foghatnánk fel mindezt, mint amikor valaki egy pályázatot szeretne benyújtani, vagy egy eredményt publikálni, és ennek megfelelően szükséges lenne a formai követelményeket betartani: ilyenek az oldalszámozás, a tartalomjegyzék, megfelelő határidők, és a többi. Lehet bármilyen jó mindaz, amit csináltunk, ha ez nincs meg, akkor nem fognak minket komolyan venni.

Sokan az On-Page SEO-val azonosítják, holott igazából annak csupán egy része: az on-page gyakorlatilag mindent magába foglal, amire hatással lehetünk az oldalunkon.

Mik a legfőbb technikai SEO elemek?  

Nagyon sok mindenből tevődhet össze a technikai SEO. Ezek lennének azok az aspektusok, amelyekre mindenképpen érdemes lenne odafigyelnünk, amennyiben egy eredményes weboldal tulajdonosai szeretnénk lenni.

1. A weboldal betöltési sebessége

Minden egyes weboldalon nagyon fontos lehet, hogy a betöltési sebesség a lehető legjobban alakuljon. Ez azért fontos, mert a felhasználóink nem igazán szeretik az olyan oldalakat, melyek nagyon lassan töltenek be-az esetek nagy részében már az előtt távoznak azokról, mielőtt azok teljesen megjelennének végső formájukban.

Különösen igaz lehet ez mobilok esetén, a rosszabb sávszélességi viszonyokra hivatkozva. De nem csupán az lehet probléma, hogy a találati oldalunk lassan jelenik meg az emberek számára, hanem az is, hogy az oldalak közötti váltáskor-mikor egy másik menüpontra kattintanak-azok is lassabban fognak megjelenni.

Talán mindez evidensnek tűnik, de nagyon sok oldal tulajdonosa igenis beleesik abba a hibába, hogy nem optimalizáltatta az oldalát ilyen módon.

Ezen felül, ne feledjük: ma már rangsorolási tényező a Google számára a betöltési idő, és még a Facebook is hátrébb sorolja a hírfolyamában a lassú weboldalakat. Amennyiben a betöltési időre lennénk kíváncsiak, nagy segítségünkre lehet ilyen téren a Pingdom eszköz.

2. Törött linkek száma

Törött linknek nevezünk minden olyan linket egy weboldalon, ami egy nem létező, 404-es oldalra mutat. Ezeknek a megléte sajnos nem küszöbölhető ki teljes mértékben: lehetséges, hogy néha-néha rosszul szúrunk be egy hivatkozást valahova. Ez viszonylag könnyen kézben tartható: minden tartalom létrehozása után ellenőrizzük azokat, rájuk kattintva.

Lehetséges az is, hogy bizonyos megfontolás végett valamelyik tartalmunk URL-jét megváltoztatjuk. Ekkor fontos, hogy 301-es átirányítást alkalmazzunk a régiről az újra, ugyanis így a régi linkek nem 404-es oldalra fognak vinni minket, hanem a módosított URL-re.

Az viszont elkerülhetetlen, hogy a kifelé, más weboldalakra hivatkozó URL-jeink bizonyos hányada egy idő után törötté váljon, ugyanis a különféle webhelytulajdonosok úgy dönthetnek, hogy az adott tartalmaikat eltávolítják.

Akár így, akár úgy, törött linkek mindig fordulhatnak elő a weboldalainkon, ez márpedig rontja a felhasználói élményt, valamint a Google is rangsorolási tényezőként tekint rá-ha sok a törött linkünk, azt fogja gondolni, hogy rossz minőségű weboldalunk van. A törött linkek számát az úgynevezett Dead Link Checker eszközzel ellenőrizhetjük. 

A technikai SEO fontos része, hogy ne legyenek törött linkek a weboldalunkon.

3. Belső linkstruktúra

A belső linkstruktúra megfelelő megléte minden egyes weboldal esetén nagyon fontos lehet. Ez egyrészt ahhoz segíti hozzá a látogatóinkat, hogy a tartalmaink között megfelelően képesek legyenek navigálni, másrészt segíti a keresőmotorokat a feltérképezésben.

Miért van nekik erre szükségük? Ez kicsit furán hangzik, hiszen a Google nagyon fejlett-ne lenne képes a tartalmainkat megtalálni? Az igazság az, hogy mikor az oldalainkat feltérképezni igyekeznek a keresőmotorok, akkor ezt véges erőforrással teszik: megvan határozva, hogy nagyjából mennyi időt, és energiát fordítanak erre a tevékenységre-ugyanis más weboldalakkal is foglalkozniuk kell, és a mi szervereinket is megterheli egy ilyen folyamat.

Ebből adódóan, lehetséges, hogy bizonyos tartalmainkat nem fogják megtalálni, ha arra nem mutat elegendő mennyiségű link. A belső linkstruktúra segít mindezt elkerülni, valamint erre való az oldaltérkép is.

4. Oldaltérkép

A sitemap megléte nagyon fontos technikai SEO elem lehet. Előfordulhat, hogy a tartalmaink egy nagy része nem kerül indexelésre, ugyanis a korlátozott erőforrásigényekkel rendelkező feltérképező-robotok nem találják meg azokat, egész egyszerűen.

Annak érdekében, hogy minden egyes fontosabb URL-ünk fel legyen térképezve a keresőrobotok által, fontos lehet az úgynevezett sitemap, azaz oldaltérkép létrehozása. Ez lényegében egy külön, a keresőmotorok számára létrehozott XML alapú fájl, ami a weboldalunk minden egyes URL-jét tartalmazza, egyfajta prioiritási számmal együtt.

Ez által sokkal biztosabbak lehetünk abba, hogy minden tartalmunkat meg fogják találni a keresőrobotok. Menj a weboldalad /index.sitemap.xml URL-jére, és nézd meg, hogy megtalálható-e a fájl, és megvannak-e benne a legfontosabb URL-ek, amik a weboldaladat jellemzik.

Az oldaltérképet mindenképp ellenőrizzük le.

5. Robots.txt fájl

Amennyiben a feltérképezési büdzsénket szeretnénk egy picit menedzselni, fontos lehet számunkra az úgynevezett robots.txt fájl megfelelő használata. Amennyiben vannak olyan tartalmaink, amiket nem szívesen mutatnánk meg a keresési találatok között-ilyen lehet például a „köszönjük a feliratkozásod” oldal-akkor azt itt tudjuk a megfelelő módon elérni.

Volt már olyan ügyfelem, aminek például a márkájára rákeresve az adatvédelmi szabályzat-oldala volt az első találatok között. Ez talán nem a legpraktikusabb, nemde?  

6. Duplikált tartalom kiszűrése

Duplikált tartalomnak tekinthető lényegében minden olyan tartalom egy weboldalon, ami nagyon hasonlít, vagy lényegében azonosnak minősül más tartalmakkal.

Ilyen sokféle módon előfordulhat. A legrosszabb eset az az, amikor a komplett, teljes oldalunk több verzióban is elérhető, például http://, és https:// alatt is. Szintén ilyen, amikor www, és www nélküli verzió is létezik.

Ez nagyon hátrányos, ugyanis a Google egyrészt duplikált tartalomnak fogja tekinteni az egész oldalunkat, másrészt a beérkező erősítő linkek „szétszóródnak” az oldalunkon.

A másik, enyhébb verzió az, amikor ez a probléma nem áll fent, de egyébként más, és más URL-ek alatt lényegében ugyanazok a tartalmi elemek lelhetőek fel. Nagyon gyakori például e-commerce platformok esetén az, amikor számos URL alatt megtalálható egy termék, a más-más kategorizáltság miatt.

A duplikált tartalmaink eltávolítására több lehetséges módszer is van. Az egyik az lenne, amikor az egyikt tartalmunkat csak szimplán töröljük. Ha két különböző URL alatt lényegében ugyanaz található, akkor az egyiktől megszabadulunk, és kész.

Egy másik, sokkal jobb megoldás lehet az úgynevezett canonical URL használata. Ennek lényege, hogy azokon az oldalainkon a HTML tartalomban egy speciális elemet helyezünk el, ami azt mondja a keresőmotorok számára, hogy „nem ez számít az eredeti tartalomnak. Az lenne az eredeti tartalom, azt vegyétek figyelembe”. Ez igazából nem tünteti el az adott tartalmat, csupán nem foglalkoznak vele többet a keresőmotorok.

A legjobb megoldás, és ezt kell alkalmaznunk, amennyiben ez lehetséges: az úgynevezett 301-es átirányítások használata. Ennek lényege, hogy mikor az adott URL-re megy valaki-amit nem preferálunk-a weboldal automatikusan a megfelelőre dobja a felhasználót. Ez a legjobb megoldás SEO szempontból, és hacsak nincs valami nyomós ellenérv, ezt érdemes használni.

7. Biztonság

Az SSL nem más, mint a weboldalunk biztonsági tanúsítványa: tulajdonképpen arról van szó, hogy a beállításával, és egy megfelelő átirányítással a honlapunk mindig https:// protokoll alatt fut. Ez általá válik az oldal biztonságossá a Google szemében.

Engem személy szerint nagyon meglep az, hogy sok weboldal tanúsítvány nélkül fut, hiszen csupán egy pár perces folyamat a megfelelő módon legenerálni egy SSL-t egy Cpanel tárhelyre belépve.

Az SSL megléte ma már igenis erős rangsorolási tényező. Statisztikailag kimutatott tény, hogy kevesebb megrendelés, valamint űrlapon keresztüli üzenetküldés van az olyan weboldalakon, webáruházakon, amelyeken hiányzik a megfelelő tanúsítvány-érhető, ugyanis a felhasználók nem szívesen adják meg az adataikat, ha eleve nem garantált azoknak a megfelelő biztonsága.

8. A megfelelő URL struktúra megteremtése

A weboldalaink URL-jei a mai napig fontos, és esszenciális tényezőknek minősülnek a SEO-ban. Fontos, hogy ékezetek, és szokatlan karakterek nélküli, kötőjelekkel elválasztott szavakból álljanak, melyek lehetőleg tartalmazzák a fontosabb kulcsszavakat is.

Egy ideális URL struktúra mindig tartalmazza a megfelelő kategóriákat, és alkategóriákat is, például termékek esetén a megfelelő kategória nevét. Arra mindig ügyeljünk azonban, hogy az URL-ek ne változzanak meg túlságosan gyakran, ugyanis ez SEO szempontból nem túl szerencsés.

Az egyik legsúlyosabb hiba, ha például a termékeinket azok sorszámával (azonosítójával) jelöljük meg az URL-ekben. Például /termek/1, és /termek/2 van /termek/laptop, és /termek/fulhallgato helyett.

Amennyiben az URL-jeinket megváltoztatjuk, akkor fontos a megfelelő 301-es átirányítások eszközölése is.

9. Mobilbarát kialakítás

Ma a Google már külön algoritmust használ a mobil alapú weboldalak, és a nem mobilalapúak rangsorolására. Évek óta többen nyitják meg mobilról a webes tartalmakat, mint asztali gépekről, laptopokról, és tabletről egyaránt.

Nem csupán arról van szó, hogy jó eséllyel nem fognak rendelni a felhasználóink tőlünk semmit, amennyiben nem megfelelő az ilyen téren vett kialakítás, hanem a Google is hátrébb fogja sorolni az oldalunkat, ha nem megfelelő ilyen téren a munkánk. Amennyiben szeretnénk, ellenőrizzük a Google hivatalos eszközével, hogy a mi oldalunk mobilbarát-e. 

10. Képek keresőoptimalizálása

Nagyon sokan a képek optimalizálásán csupán annyit értenek, hogy egy eszközzel, például a TinyPNG segítségével csökkentsük le azoknak a méretét a lehető legkisebbre, valamint adjunk helyettesítő címkét azoknak. Az alapvetően igaz, hogy egy nagyméretű kép rengeteget növelhet az átlag 2 MB méretű weboldalaink méretén, azonban a  képek SEO-ja ennél jóval több dolgot foglal magában.

Fontos, hogy a képek fájlneveit a megfelelő módon nevezzük el, ami összhangban van a keresőoptimalizálási kulcsszóval. Fontos, hogy a képeink minél eredetibbek legyenek, kerüljük a stockfotók használatát. Fontos, hogy mobilon kisebb méretű képeket töltsünk be, mert felesleges egy 500px-es mobilon egy 1000px széles képet megjeleníttetni.

Miért annyira fontos a képek SEO-ja manapság? Nos, azért, mert 2018 óta a Google úgy döntött, hogy a képkeresési találatokra kattintva a képet tartalmazó weboldalara repíti a felhasználókat. Még a rendes keresőben való kereséskor is előre kerülhetnek a listán a képek, ezzel akár megelőzve a legtöbb organikus találatot.  

A képtalálatok igy jelennek meg a legjobban.

Alapvetően sokat veszíthetünk azzal, ha a képeinket elfelejtjük a megfelelő módon SEO-zni.

11. Meta elemek optimalizálása

A meta elemek megléte a technikai SEO talán egyik legfontosabb része. A meta címsor nem más, mint amit a Google találati listján látnak a felhasználók kékkel szedve, kattinthatóan. Ez egy rövid, rendszerint 50-60 karakter hosszú szöveg, aminek az a célja, hogy kellően figyelemfelkeltő, "hívogató" legyen ahhoz, hogy arra rákattintsanak. A legtöbb nagy SEO-val foglalkozó cég statisztikái szerint érdemes belerejteni a keresési kifejezéseket, a legtöbbször ez megtehető anélkül, hogy a természetesség túlzott rovására mennénk. 

A meta leírás (meta description) pedig az a szöveg, ami a meta címsor alatt jelenik majd meg a találati listán. Érdemes ebbe is belerejteni a keresési kifejezéseket, ugyanis ezeket a Google vastaggal kiemeli, jelen esetben a "tetőfedő", és "munka" kifejezéseket.  

Amennyiben ellenőrizni szeretnénk a megfelelő elemeinket ilyen téren, a Title & Description Pixel Checker a segítségünkre lehet majd, ez nem csupán azt írja majd ki, hogy megfelelőek-e az adott hosszok, hanem még egy előnézeti képet is szolgáltat nekünk. 

Ezzel az eszközzel tudjuk ellenőrizni a meta címsorunkat.

Nagyon fontos szabálynak fogható fel, hogy minden egyes weboldal esetén legyen oldalanként különböző a meta címsor, és a meta leírás. Ez a keresőmotorok, és a felhasználóink számára is előnyös lehet hosszú távon.

12. Hreflang használata

Az úgynevezett hreflang akkor lehet fontos, ha lenne egy többnyelvű weboldalad, és az több országban is látogatott. A keresőmotoroknak segíti abban, hogy az el tudja dönteni, hogy melyik országokban melyik nyelvű tartalmainkat mutassa meg.

13. Strukturált adatok használata

Bizonyos típusú weboldalak esetén ajánlott lehet az úgynevezett strukturált adatok használata. Sokszor megfigyelhettük már, hogy mikor filmekre, könyvekre, netán receptekre keresünk rá a Google keresőjében, akkor a találatok mellett, vagy azok fellett egy külön, képpel kísért szöveges rész tűnik fel.

Ezeket az úgynevezett strukturált adatok megfelelő használatával, és beállításaival érhetjük el. A Google nem minden esetben fogja őket használni, de meg fogja fontolni, és amennyiben úgy dönt, hogy használja, akkor előnyhöz juthatunk.



módosítva: 2020-05-31