A WooCommerce alapú webáruházak előnyei, hátrányai 12+1 pontban kifejtve

A WooCommerce alapú webáruházak előnyei, hátrányai 12+1 pontban kifejtve

A WooCommerce webáruház nem csupán feltörekvő titánnak számít a webshop motorok között. Ő „a” webáruház motor. A piaci részesedése az összes webshopon belül is 40%. Joggal merül fel a kérdés: tényleg ez a legjobb webáruház motor?

Rengeteg webshop került már ki a kezeim közül, és számos rendszert próbáltam ki. Készítettem már WooCommerce webáruházat, OpenCart alapú webshopot, üzemeltem már be ShopRenter áruházat is. A mai napig készítek egyedi fejlesztésű e-kereskedelmi platformokat is. Mivel otthon vagy a keresőoptimalizálás és online marketing témakörben is, ezért úgy gondolom, hogy kellő rálátással rendelkezek a témát illetően: mik a legjobb webáruház motorok? Tényleg a WooCommerce a legjobb webáruház megoldás?

A cikket igyekeztem objektívan megírni. Készítek WordPress alapú weboldalakat is, viszont nem tartozom azon fejlesztők közé, akiknek minden áron az a céljuk, hogy egy adott rendszer adjanak el az ügyfeleik számára-adott esetben WooCommerce webáruházat.

De mi is az a WooCommerce?

Egyből rá is vághatnánk, hogy „webáruház motor”. Kicsi arra a gyerekkori beugratóra emlékeztet ez a válasz, amikor gyerekkoromban az osztálytásaim kérdezték tőlem: „Fehér, fehér, fehér. Mit iszik a tehén? Tejet!”

A WooCommerce nem webáruház motor, hanem egy bővítmény. Az alap WordPress oldalunkat ennek a segítségével bármikor átalakíthatjuk webáruházzá, akár az eredeti, régi designt megtartva. Pontosan ez teszi olyan vonzóvá, többek között. Ugyanis rengeteg vállalkozás egy szimpla weboldallal indít, amire a WordPress tökéletesen megfelelő. Később pedig jön annak az igénye, hogy valamilyen terméket, szolgáltatást, esetleg letölthető anyagot árusítson a weboldal tulajdonosa.

Ilyenkor ez nehéz feladat lehet, ha valaki nem WordPress alapú honlapra ruházott be. Hiszen más weboldal motorok vagy egyedi fejlesztésű konstrukciók alá nem készítenek fejlett webáruház bővítményeket. Az egész rendszert, a régi designnal együtt át kell ültetni más szisztéma alá, vagy pedig egyedileg lefejleszteni a webáruház modulokat. Ami komplikált feladat. A WordPress alapú honlapok esetén ez nem jelent problémát, hiszen csupán installálni kell a webáruház bővítményt, de minden marad a régi.

Mik a lehetséges szempontok, amit mérlegelnünk kell, amikor webáruház motort választunk?

Nagyon sok olyan szempont van, ami alapján egy webshop motort értékelni lehet. Ezeken fogunk végig menni egyesével, és megvizsgáljuk, hogy a WooCommerce az adott szempontot vizsgálva mennyire megfelelő választás.

1. A webáruház elkészítési ára

Egy WooCommerce webáruház ára jellemzően 200 ezer forinttól indul a magyar piacon. Ez egy egyszerűbb konstrukciót foglal magában: feltölthető termékeket, rendelések kezelését, és a többi. A végső ár pedig attól függ, hogy mennyire komplexek az igényeink. Mennyi külső összeköttetésre lesz szükség? Milyen automatizált műveletekre? Lehessen-e excelből termékeket importálni, ha adott a fájl formátuma? Ezek mind-mind befolyásoló tényezők, a végösszeg akár kisebb milliós nagyságrend is lehet.

Amit érdemes szem előtt tartani, hogy egy alap WooCommerce webáruház nem drága, és rengeteg igénynek megfelel az alap verzió is. Amennyiben bővítményeket vásárlunk, akkor azokat bérelni fogjuk. Egy bővítmény ára éves szinten 30-60 ezer forint.

Összeségében véve nehéz arra a kérdésre válaszolni, hogy olcsóbb-e egy WooCommerce webshop mint egy másik. Egy bérelt webáruház (pl. ShopRenter) bizonyosan a legolcsóbb megoldást jelenti, de annak rengeteg kötöttségével kell számolnunk. Vannak olyan webshop motorok, melyek szintén előre elkészített megoldást jelentenek, ilyen például az OpenCart. Ennek az induló ára nagyjából ugyanannyi, mint egy WooCommerce alap áruháznak és egyik esetben sincs szükség külön modulok megvásárlására. Ha külön modulokra is be kellene ruházni, a WooCommerce egyik hátrányát adja, hogy azokért évente kell fizetni, szemben például az OpenCart egyszer vásárlandó bővítményeivel.

Abban biztosak lehetünk, hogy ha egy egyszerű webshopra lenne szükségünk, és nem az a célunk, hogy a legnagyobb e-kereskedelmi üzletláncot hozzuk létre, akkor sokkal jobban járunk egy WooCommerce áruházzal, mint egy méregdrága egyedi fejlesztéssel. Mikor árajánlatot kérünk, akkor kérdezzük meg a szakértő cégeket, hogy a WooCommerce bővítmények jelentős átalakítás nélkül kielégítik-e az igényeinket. Amennyiben igen, akkor a WooCommerce egy jó döntés. Ha nagyon sok átalakításra lenne szükség, akkor az egyedi fejlesztéssel hosszú távon jobban járhatunk.

2. Bővítmény kínálat

Ilyen szempontból azt gondolom, hogy a WooCommerce áruháznak nincs miért szégyenkeznie. Hatalmas webáruház bővítmény kínálata a felmerülő igények nagy részét minden bizonnyal kimeríti. Ezek között vannak spéci bővítmények is, amik kifejezetten a konverzió optimalizálását szolgálják-hogy minél több megrendelő, feliratkozó legyen.

3. A webáruház fejleszthetősége

Ez egy fogas kérdés. Mennyire fejleszthető könnyedén a WooCommerce webáruház? Ez relatív.

Sok olyan fejlesztővel találkoztam már pályafutásom során, aki az egyedi fejlesztésekre esküdött. Szerintük sokkal jobban megéri egyedi webáruházakat készíteni, hiszen, mikor jön az egyedi igény a megrendelő részéről, akkor a fejlesztő, aki a kódbázist ismeri, pikpakk meg tudja valósítani a kívánt kéréseket. Ez azonban egy picit csalafinta, hiszen a rendszert, amiben a webáruház elkészült, csak a fejlesztő ismeri. Így a fejlesztőre van utalva a megrendelő. Több alkalommal is találkoztam már olyannal, hogy egy egyedi fejlesztésű webáruház tulajdonosa azzal keresett meg, hogy egy-egy módosításért irreálisan magas árakat szabott a fejlesztő. Itt ne egy olyan komplex dologra gondoljunk, mint például egy termék-lekövetési rendszer, hanem mondjuk arra, hogy a termékekhez megadható cikkszámot rendelünk, amit megjelenítünk a weboldalon és megadhatunk adminról. Ezt-pláne-egy egyedi fejlesztés esetén-nagyjából 10 perces munka lehet elvégezni. Az egyéb fejlesztési kérdések során nem is igazán a feladat nehézsége szabhat árakat, hanem a megrendelő kiszolgáltatottsága.

A WooCommerce rendszerét rengeteg fejlesztő ismeri, aki kifejezetten WordPress alapú weboldalak és webshopok készítésével foglalkozik. Ezért nehezebben futhatunk bele az előbbi hibába-rengeteg WordPress fejlesztő van a piacon manapság, aki bővítmények írásával és átalakításával foglalkozik. Kérdés: relatíven mennyire egyszerű a WordPress alapú webshopok személyre szabása? Nekem, mint fejlesztőnek az a meglátásom, hogy nehéz vele bánni. Ugyanis nem rendezett, MVC alapú kódbázist követ-egy OpenCart webshop motor személyre szabása sokkal egyszerűbb feladat volt, legalábbis számomra.

A kérdésre a válasz: a WooCommerce fejleszthető, és sok ember ért hozzá, de nem a legkönnyebb feladat egy fejlesztést kivitelezni WordPress alatt. Az árajánlatok is ezt tükrözik vissza.

4. Ergonómikusság

A webáruházat könnyű megtanulni kezelni? Alapvetően úgy gondolom, hogy igen. A viszonylag könnyen kezelhető webáruház megoldások közé tartozik. Habár ez nem meglepő, hiszen a WordPress motor is ilyen alapból. Egy kis betanítás után gyakorlatilag biztosak lehetünk abban, hogy a webáruház teljesen átlátható lesz számunka.

5. Design

Sokszor felmerülő kérdés: van lehetőség arra, hogy a WooCommerce alapú áruházainkat egyedi desiggnel készítsük el? Természetesen igen. Erre minden lehetőség adott, ehhez a HTML és CSS leíró nyelvek profi ismeretére van szükség, de az sem árt, ha tisztában vagyunk azzal, hogy melyik építők (Divi, Elementor, stb…) hogyan működnek.

Röviden: ha egyedi design alapon kellene webáruház, akkor a WooCommerce tökéletes döntés.

6. Mérési analitikák és reportok

A WooCommerce webáruházak hatalmas tárházzal rendelkeznek, ha mérési analitikákról lenne szó. Melyik termékből mennyit rendeltek a felhasználók és mikor? Milyen statisztikák érhetők el, hogyan alakulnak a rendelések azok státuszai szerint? A WooCommerce minderre képes. Ezzel remek lehetőség nyílik arra, hogy a marketingünk eredményességét átlássuk.

7. Verzió frissítés

A WordPress alapú weboldalaknál már megszokhattuk, hogy a verziófrissítés egy egyszerű folyamat, a legtöbbször pedig komplikációmentes. Persze érdemes egy picit várni mindig egy frissítéskor, hiszen szükség lehet egy kis időre, így a bővítmény hibái kijönnek és azokat fixálják. A WooCommerce webáruházakat ugyanúgy kell frissíteni, mint a WordPress alapú weboldalakat.

Amit érdemes szem előtt tartani, az az, hogy azért nem minden webshop motornál egyszerű feladat egy verziófrissítés. Az OpenCart verziófrissítése például egy új webáruházra való beruházással egyenlő.

8. Biztonság

Ez egy beugratós pont! A WooCommerce WordPress alapú. A WordPress pedig alapból nem a biztonságáról és security szintjéről híres. Azonban a megfelelő frissítéseket elvégezve és megfelelő bővítményeket választva a WooCommerce áruházak biztonságosnak tekinthetők.

Amit nagyon tartsunk szem előtt: soha ne használjunk olyan bővítményeket, amik kétes eredetű forrásból száramaznak, hiszek ezek tartalmazhatnak injektált kódokat is.

9. Fizetési integrációk

Nagyon sok webshopnál figyelhető meg, hogy nincsen minden egyes fizetési integráció támogatva. Mi ennek az oka? Az, hogy a webáruház motor elavult, vagy egyedi fejlesztésű. Nos, a WooCommerce gyakorlatilag minden fizetési integrációt támogat, beleértve a jellemző magyarországi integrációs igényeket is. A számlázásra ugyanez vonatkozik. Ha ezt a motort választjuk, akkor gyakorlatilag garantált, hogy nem lesz problémánk.

10. Keresőoptimalizálás

Mennyire SEO-barát megoldás a WooCommerce? Nos, ez az a pont, ahol úgy gondolom, hogy a WooCommerce kenterbe veri a mezőnyt. Rengeteg egyedi fejlesztésű webáruházzal találkoztam ez idáig, amelyre milliókat költöttek, és egész egyszerűen nem felelt meg az alapvető SEO elvárásoknak. Miért nem? Például, gyakori hiba volt, hogy a sitemap.xml fájlban, ami a weboldalunk megfelelő aloldalainak újra indexeléséért felel, nem volt normálisan beállítva a dátum módosítás. Hiába módosították a termékek árait és leírásait rendszeresen. A Googlehoz ez csupán jelentős késéssel jutott el és ennek megfelelően a találati lista sem volt a megfelelő.

A WordPress webáruházak a lehető legjobbak SEO szempontból. A YOAST SEO ráadásul a legjobb keresőoptimalizálási bővítmény, amit valaha kitaláltak. Sokszor nem is az az igazán fontos egy webáruház esetén, hogy az funkcionálisan a legperfektebb legyen, vagy csilli-villi. Hanem az, hogy a keresőből sok látogató érkezzen rá.

11. Termékek száma

Mégis hány terméket bír el egy WooCommerce webáruház? Ebben véleményem szerint gyengébben szerepel, mint egy egyedi fejlesztésű webshop. Ennek az az oka, hogy a WordPress adatbázisai gyengén optimalizáltak. Ebből kifolyólag, pár ezer termék felett a webáruház belassulhat, még akkor is, ha egyébként használunk gyorsító pluginokat. Ha sok tízezer terméket szeretnénk árulni, akkor valószínűleg nem a WooCommerce lesz a legjobb döntés.

12. Többnyelvűsítés

A WooCommerce webshopok kiválóan többnyelvűsíthetők. Ez igaz a keresőoptimalizálási részre is egyaránt. Nem kell félned! A WooCommerce áruházak kiválóan „elszuperálnak” akár 2-3-4 nyelven is, és mindegyik nyelven jól fognak szerepelni a keresőben.

12 + 1 Látogatói bázis

Én, mint fejlesztő úgy gondolom, hogy a hazai KKV-k 99%-ának a számára a WordPress tökéletes megoldást nyújt. Szokták mondani, hogy a WordPress már nem birkózik meg komolyabb látogatószámmal. Egy olyan weboldal, ami kiválóan szerepel a keresőben és amire folyamatosan hirdetnek, napi maximum 10.000 látogatót jelenthet egy KKV esetében-feltéve, ha kisebb vállalkozásról van szó. Ezzel a WordPress könnyedén megbirkózik egy jó hosting mellett.

Persze, ha az XXXLutz vagy eMag webáruházát szeretnéd elkészíteni, akkor valószínűleg nem ez lesz az ideális motor.

Mivel lehet még webáruházakat készíteni?

A cikkre vélhetően azért találtál rá, mert webáruházat szeretnél. Felmerülhet benned a kérdés: milyen egyéb lehetőségek vannak még, amennyiben webshopra szeretnél beruházni? Íme, a teljesség igénye nélkül néhány opció:

  • OpenCart
  • Laravel
  • Shopfify
  • Unas
  • Shoprenter
  • Egyedi fejlesztés

Az OpenCart hasonló a WordPresshez, az árkategóriái is hasonlóak. Gyengébb SEO szempontból, és ez kifejezetten webáruház motor, nem bővítmény.

A Laravel egy keretrendszer, ami széles elismertségnek örvend a fejlesztők körében. Gyakorlatilag bármire felhasználható: szimpla weboldalaktól komplex ügyviteli rendszerekig mindent lehet vele készíteni. Így, funkcionálisan perfekt webáruházat is.

A Shopify, Shoprenter és Unas olyan webáruház platformok, melyek bérelhetőek. Havi díjas alapon működnek. Ezeknek vannak korlátai, és a legtöbb szakértő szerint az igazán eredményes, személyre szabott webshopok nem ezekkel készülnek.

Az egyedi fejlesztéssel érdemes vigyázni. Ugyanis ez esetben nagyon kiszolgáltatottá válunk a fejlesztőnek.

Gyakran ismételt kérdések

Mikor az ügyfeleim árajánlatot kérnek tőlem, rendszerint arra kíváncsiak, hogy mennyire lenne jó döntés WooCommerce áruházra beruházni. Habár a legfőbb érdekes gondolatok már elhangzottak, szeretném a leggyakrabban megismételt kérdéseket a válaszokkal együtt leírni. Ha segítségre lenne szükséged, szívesen segítek, de olvasd el előtte az alábbi kérdéseket!

Valóban olcsó egy WooCommerce webáruház?

Ha nincsenek nagyon egyedi igények, és nem igényel spéci fejlesztői munkát az egyedi bővítése és fejlesztése, akkor a WooCommerce egy nagyon jó választás. Talán nem tudod, hogy mi számít „komplex igénynek”. Ha az a cél, hogy 4 féle fizetési integráció legyen elérhető, akkor az nem számít komplexnek. Ha az lenne a feladat, hogy heti rendszerességgel beemelje a termékeket a webáruház 3 különböző külső forrásból, akkor az már lehet nehezebb feladat.

Könnyen találni hozzáértő fejlesztőt?

Természetesen igen. Könnyedén lehet találni profi fejlesztőket WooCommerce webáruházak bővítésére és fejlesztésére, a WordPress fejlesztő egy külön szakma manapság. Ez nem jelenti azt, hogy feltétlenül olcsó lesz, hisz magasszintű fejlesztői tudásra is szükség lehet.

Több tízezer terméket akarok árulni. Ideális választás a WordPress?

A válasz az, hogy jó eséllyel nem. Ez esetben jobb ötlet lehet más webáruház motort választani, például Laravel, vagy OpenCart motort.

A WordPress webáruházak tényleg mindig jól szerepelnek a keresőben?

Ez nem ilyen egyszerű kérdés. A SEO egy komplex és összetett dolognak számít, és egyáltalán nem könnyű feladat egy weboldalt jó helyre juttatni a keresőben. Fogalmazzunk úgy, hogy ha megtanulod a SEO alapjait és használni a Yoast bővítményt, akkor nem a technikai beállításokon fog múlni a siker.

Érdemes saját magamnak összerakni az első webshopomat WooCommerce alapon?

Természetesen vonzó lehet, mint opció, hiszen még szakemberre sem kell költenünk. Nos, én sok éve foglalkozok online marketinggel és fejlesztéssel egyaránt. Az a meglátásom, hogy még ha szeretnéd is látni, hogy hogyan áll össze a rendszer, akkor is érdemes külsős szakember segítségét kérned, mondjuk órabér alapon. Miért? Azért, mert egy weboldalnak, vagy webáruháznak az a célja, hogy profin értékesítsen.

A weboldal és webáruház készítés egy külön szakma. Én évek óta ezzel foglalkozom teljes állásban, és a legelején, amikor belevágtam, az általam elkészített honlapok nagy része egész egyszerűen nem volt sikeres és nem hozott pénzt a tulajdonos számára. Miért? Azért, mert ahhoz, hogy egy weboldal sikeres legyen, sok szempontot kell figyelembe venni. És rengeteg olyan dolgot kell ellenőrizni a munka átadásakor, amire alapból nem gondolnánk.  A teljesség igénye nélkül, néhány olyan szempont, amit én sok-sok hónapig, kifejezetten a szakmát tanulva sem vettem figyelembe, mikor pályakezdő voltam:

  • Van-e a cégnek már márkája, akinek a webshopot akarjuk készíteni? Ha igen, nagyon fontos, hogy a design ehhez legyen igazítva.
  • Mi az értékesítési tölcsér kialakítása? Hogyan szeretne az áruház „eladni”? Hogyan lesz egy feliratkozóból vásárló?
  • Minden böngészőn és eszközön jól megjelenik-e az oldal? Ha igen, akkor a megfelelő elemek vannak kihangsúlyozva? Mobilon sokszor más elrendezés lehet optimális, mint egy 2000 px-es képernyőn.
  • A szolgáltatások könnyedén elérhetők-e a főoldalról? Azok az elemek vannak a legtöbbször kiemelve és kihangsúlyozva, amik a legtöbb profitot hozzák?
  • A keresőoptimalizálási szempontoknak megfelel a konstrució vagy sem? Ha súlyos hibát vétesz, akkor szinte esélytelen, hogy a találati lista első oldalára kerüljön a weboldalad.
  • Szeretnél hirdetni? Ha igen, akkor tudod, hogy hogyan kell egy landing oldalt összerakni, és azt tesztelni? A látogatókat elemezni

Aranyszabály-bónusz tipp, ha webáruházat akarsz indítani a vállalkozásod számára

Nagyon sok vállalkozó szerintem ott rontja el, hogy a webáruházára költ rengeteget. Annak a csicsázására, és bővítésére. Mire pedig elkészül a munka, azzal szembesülnek, hogy nem marad pénzük a marketingre. A SEO persze nagyon jó löketet adhat, de sok hónap lehet egy induló áruház esetén, mire az eredmények jönni fognak. Az elején rengeteg pénz fog elmenni hirdetési kampányokra. És mivel belépő leszel a piacon, nehéz dolgod lesz.

A siker ezen felül nagyon sok mindennek a függvénye. Hogyan árazzuk a termékeket? Hogyan zajlik az értékesítés, mi jellemzi ennek a rendszerét? Milyen az ügyfélkezelés? Ugye, mekkora hiba lenne sok milliót elkölteni a webáruházra, mikor már az első árajánlatkéréskor kiderül, hogy az egész valamiért nem lesz működőképes.

Nekem az a véleményem, hogy első körben érdemes egy egyszerűbb webshopra beruházni és hirdetésekkel segítve kideríteni, hogy mennyire lenne sikeres az egész online értékesítési koncepció. Ha jönnek az eredmények, akkor lesz miből beruháznunk egy drágább webáruházra is. 😊

módosítva: 2021-04-12

Szeretnél árajánlatot kérni?

Nagy tapasztalattal rendelkezem weboldal készítés, webáruház készítés, keresőoptimalizálás és online marketing terén. Sok olyan munkám volt már, ami sikeres lett, és pénzt hozott az ügyfeleimnek.

Ajánlatkérés