Az OpenCart webáruházak előnyei és hátrányai 14 pontban kifejtve!
Nagyon sok webáruház motor létezik manapság. Mikor árajánlatot kérünk cégektől, gyakran szokták emlegetni az OpenCart webáruházat, mint webáruház motort. Mit érdemes tudni róla? Tényleg jó döntés-tényleg ez a legjobb döntés?
Jómagam rengeteg webáruházat készítettem ezidáig, és dolgoztam OpenCarttal is. Mint minden rendszernek, ennek is vannak előnyei és hátrányai egyaránt, mik lennének ezek pontosan?
Mi az OpenCart?
Az OpenCart egy nyílt forráskódú webáruház motor. Az, hogy webáruház motor, talán evidensnek tűnik, azonban ne felejtsük el, hogy a legnagyobb vetélytársa, a WooCommerce nem az, csupán webáruház bővítmény. Hasonlóan a WordPress alapú webáruházakhoz, ez is ingyenes alapból. Azonban rengeteg téma és bővítmény pénzbe kerül.
Az OpenCart jó közösséggel, communityval rendelkezik. Az első verziója 2010-ben indult útjára, ma pedig olyannyira sikeres webáruház rendszerré nőtte ki magát, hogy a világ összes weboldalának 0.7%-a OpenCart alapú, a W3Tech statisztikái szerint. Ez persze kicsi számnak tűnik, de gondoljunk csak bele: nem minden weboldal webáruház egyben, ahogy ez a blog sem, amit épp olvasol. Ha a webáruházak közötti piaci részesedést számolnánk ki, akkor magasabb arányok jönnének ki, világviszonylatban átlag 4-5%-a az összes webshopnak OpenCart alapú. Oroszországban például a webáruházak 47%-a OpenCart rendszerű: a rendszer elterjedtsége változatosságot mutat régiónként.
Milyen szempontok szerint érdemes vizsgálódni?
Sok olyan szempont van, ami alapján egy webáruházat értékelni lehet. Lássuk, mik lennének ezek pontosan!
1. Kezelhetőség
Mennyire kezelhető jól az OpenCart motor? A kérdésre szubjektív a válasz. Véleményem szerint könnyen kezelhető, hiszen áttekinthető admin felülettel rendelkezik. Az talán egy picit zavaró lehet a kezelő számára, hogy rengeteg olyan mező tölthető ki az admin felületen, amire valójában semmiféle szükség nincs a legtöbb esetben. Vannak olyan webshopok, amiket könnyebb és egyszerűbb kezelni, de az OpenCart sem vall szégyent ilyen téren.
2. Design
Az OpenCart motor-a hatalmas sablon választéknak köszönhetően-egész egyszerűen pazar. Rengeteg témájú és stílusú előre elkészített design adott, aminek a segítségével nagyszerű kinézetű webáruházakat lehet felhúzni akár pillanatok alatt.
Amennyiben egyedi design alapú webshopra lenne szükségünk, talán egy picit nehezebb feladatunk lesz.
3. Mérési analitikák és reportok
Az OpenCart remek beépített mérési analitikákkal rendelkezik, valamint reportokkal. Melyik termékből mennyit rendeltek a felhasználók és mikor? Milyen statisztikák érhetők el, hogyan alakulnak a rendelések azok státuszai szerint? Az OpenCart minderre képes. Már a kezelőfelületre való belépéskor ilyen műszerfalak fogadják a látogatót az admin felületen. Ezzel remek lehetőség nyílik arra, hogy a marketingünk eredményességét átlássuk.
4. Funkciók és bővítmények
Az OpenCart alapú webáruházak egyik hatalmas előnye, hogy rengeteg alapból elkészített modul található hozzájuk. Összesen 13.000 előre elkészített sablon és bővítmény érhető el OpenCart webshopok alá. Ebből azért érezhető, hogy hatalmas a választék. Viszonyítási alapként, a WordPress 60.000 bővítménnyel rendelkezik, de a WordPress általános weboldal motor, nem pedig kifejezetten webshop.
A bővítmények kezelése azonban sokszor hasonló a WordPress alapú oldalakéhoz. Fordulhatnak elő plugin összeakadások, és ilyenkor fáradtságos munka a hiba fixálása.
5. Fejleszthetőség
Még nem találkoztam olyan fejlesztővel, aki megkérdőjelezte volna, hogy az OpenCart motor könnyedén fejleszthető-e. A WooCommerce webáruházakkal ellentétben rendezett és nagyon strukturált kódbázissal rendelkezik, amely az úgynevezett MVC pattern elveit követi. Ebből kifolyólag könnyű átlátni a rendszert-egy gyakorlott fejlesztő könnyedén elbír vele.
Ez talán nem hangzik annyira fontos szempontnak, azonban ne felejtsük el: egy webáruház teljes mértékű személyre szabása nem mindig olcsó mulatság. Ha a rendszer nem fejleszthető könnyedén, akkor az akár az egész rendszer eldobásához is vezethet, vagy horribilis fejlesztési árakhoz.
6. Verzió frissítés
A verzió frissítés OpenCart motor alatt picit nehezebb feladat, mint mondjuk WooCommerce webáruházak esetén. Ennek az az oka, hogy egy komolyabb verzió frissítés gyakorlatilag egy új webáruház elkészítésével egyenlő. Ilyen téren picit rosszabb a koncepció, mint más webshopok esetén. Hiszen, a fájlstruktúra és az adatbázisok is módosulnak verziónként.
Ez azt jelenti, hogy évente ki kellene fizetned egy új webshop árát? Egyáltalán nem. Valójában kb. 4 évente szokás egy webáruház motorját megújítani. A bővítményeket pedig úgy írják, hogy azok a legtöbb verzióval kompatibilisek legyenek. Tehát, az, hogy a webáruház frissítése egy komolyabb munka, nem jelenti azt, hogy többet kellene költeni OpenCart werbáruházakra, mint más webshop motorokra.
7. Biztonság
Az OpenCart rendszerben vannak biztonsági hibák, vannak olyan bővítmények, amikről sajnos ez mondható el. Viszont, ugyanez igaz például az WooCommerce webshopokra is. Vannak kifejezetten biztonságos webshop motorok, például Laravel keretrendszer alatt. A legtöbb esetben nem szokott komoly problémát okozni az OpenCart rendszer biztonsági szintje.
8. Fizetési integrációk
Nagyon sok webshopnál figyelhető meg, hogy nincsen minden egyes fizetési integráció támogatva. Mi ennek az oka? Az, hogy a webáruház motor elavult, vagy egyedi fejlesztésű. Nos, az OpenCart gyakorlatilag minden fizetési integrációt támogat, beleértve a jellemző magyarországi integrációs igényeket is. A számlázásra ugyanez vonatkozik.
9. Szállítás nyomon követése
Nagyon fontos annak a meggondolása, hogy a webáruházunkban értékesített termékek a megrendelőkhöz időben eljutnak-e. Erre különféle API kapcsolatokat kell írnia egy fejlesztőnek. Ez jellemzően nem jelent problémát az OpenCart rendszer alatt-a szállítások könnyedén nyomon követhetők.
10. Adatok importálhatósága
Akik dolgoztak már OpenCart webáruházzal, azok tisztában vannak azzal, hogy nehezen átlátható adatbázis struktúrájuk van. Amikor az adatokat át kellene vinni OpenCart motor alól egy másik webáruház motor alá, akkor az egy nehéz és komplikált feladat lesz. Könnyen fordulhat elő adatvesztés. Az adatok nagy részét egy jó fejlesztő könnyedén át tudja emelni, akár a képekkel együtt, azonban nem feltétlenül okolható a fejlesztő, ha a teljes, komplex adatbázist mindennel együtt nem képes átvinni egy másik rendszerre. Ez ugyanis nagyon nehéz feladat.
11. Keresőoptimalizálás
Az Opencart összeségében véve SEO barát, habár a megoldásai nem tökéletesek ilyen szempontból. A régebbi verziói sokkal problémásabbak volt, azonban a mai verziók már kevésbé. A canonical URL-ek mindig jól vannak rajta beállítva, így nincs termék duplikáció. Az olyan szokványos elemek, mint a meta title, vagy meta leírás, természetesen minden kategóriára, termékre, bejegyzésre megadhatók.
12. Többnyelvűsítés
Az OpenCart rendszer alapból több nyelvű. Abban az esetben, ha egy olyan webáruház motorra lenne szükségünk, ami könnyedén többnyelvűsíthető, akkor az OpenCart remek megoldást nyújt. Legyen szó akár a webáruház statikus részeiről, vagy pedig az admin felületen felvihető termékekről, a visszajelző e-mailekről és üzenetekről-az OpenCart számára mindez nem akadály.
13. Terméklista
Gyakori probléma webshopoknál, hogy a rendszer nem igazán preferálja a nagyobb terméklistákat. Nos, az OpenCart ilyen szempontból egyáltalán nem problémás. Valójában könnyedén képes kezelni akár 100.000 terméket is.
14. Látogatói bázis
Mindenkinek az a célja, hogy egy webshopra ruházzon be, ami akár nagyobb tömegű felhasználói bázist is képes elbírni, vagy nem lassul be kifejezetten sok termék esetén. A mai CMS-szerű webáruházak nagy része nem teljesít olyan jól ilyen szempontból, mint a kifejezett egyedi fejlesztések. Azonban ne aggódjunk: a hazai KKV réteg számára 99%-ban kielégítő felhasználói élményt nyújt. Véleményem szerint jobb teljesítménnyel rendelkezik ilyen szempontból, mint párja, a WooCommerce.
Mivel lehet még webshopokat készíteni?
A cikkem megírásából is érezhető, hogy nem vagyok OpenCart-függő fejlesztő. Valójában sok olyan rendszer létezik manapság, amivel webáruházakat lehet készíteni, és nincs olyan megoldás, amire azt lehetne mondani, hogy a „legjobb”. Egy egyedi fejlesztésű webshop például irreálisan drága lehet, és nem biztos, hogy sokkal jobb funkcionálisan, mint egy jó OpenCart webáruház. A WooCommerce, Shopify, ShopRenter, stb… motoroknak ugyanúgy megvannak az előnyei és a hátrányai egyaránt. Én szeretem az OpenCart webáruházakat, véleményem szerint a legtöbb esetben ideális választás.
Konklúzió, összefoglalás
Véleményem szerint az OpenCart rendszer előkelő helyet foglal el a webáruház motorok listáján. Nem állítom azt, hogy minden szempontból ez lenne a legjobb opció, vagy minden egyes webáruháznak OpenCart alapúnak kellene lennie. Mint ahogy minden rendszernek és szisztémának, ennek is vannak előnyei és hátrányai egyaránt. Pro és kontra érvek is feljöhetnek. Én személy szerint szeretek vele dolgozni, mert úgy gondolom, hogy flexibilis, könnyen fejleszthető, és az ügyfeleim számára, akikkel együtt dolgoztam ezidáig, teljesen megfelelő volt a rendszer-ez nem jelenti azt, hogy minden esetben ezt választanám fejlesztéshez.