20+1 webdesign hiba, amit mindenképp próbálj meg elkerülni

20+1 webdesign hiba, amit mindenképp próbálj meg elkerülni

Elég csupán néhányat, vagy akár egyetlen egyet vétenünk a legsúlyosabb webdesign hibák közül, és ezzel könnyedén tönkretehetünk egy egyébként értékes bevételeket termelő honlapot. 

Ebben a blogbejegyzésben azzal szeretnék foglalkozni, hogy azok az emberek, akik weboldalt szeretnének készíttetni maguknak, milyen dolgokra figyeljenek oda, valamint azoknak az emberek, akik már rendelkeznek egy adott weboldallal, miket lenne érdemes átgondolniuk a weboldaluk kapcsán. Sokat lehetne írni arról, hogy milyen egy jó webdesign, ezért helyette inkább összegyűjtöttem azokat a hibákat, amiket mindenképp érdemes elkerülnünk: ha ezekbe a hibákba nem fog egy weboldal-tulajdonos beleesni, az már egy jó alapot adhat.

1. Túlzsúfolt weboldalunk van

Bizonyos kutatások szerint, csupán 5 másodperced van arra, hogy meggyőzd a látogatókat arra vonatkozólag, hogy a Te weboldalad fogja számukra a megoldást kínálni: az emberek teljesen máshogy olvasnak a weben, mint egy könyvet, csupán átfutják a tartalmakat. Ma már az egyszerű, letisztult design (úgynevezett minimal design) sokkal jobb eredményeket hoz, mint a régi, túlzsúfolt weboldalak, ahol az ember a sok tartalom között nem tudja, hova kellene kattintani. Akik webáruházak UX optimalizálásával foglalkoznak, azok tudják, hogy a letisztult, egyszerű webshopok sokkal jobb konverziós arányt-tehát megrendelést, feliratkozást, üzenetküldést-hozhatnak mint a túlzsúfolt társaik.

2. Túl keveset árul el rólunk a weboldalunk

Ahogy ezt már leírtuk korábban, nagyjából 5 másodperc áll rendelkezésünkre, hogy meggyőzzük a látogatóinkat, hogy jó helyen járnak. Amennyiben ez amiatt nem valósul meg, mert túl keveset árul el a weboldalunk, az szintén hátrányos. Ki a célközönségünk? Mennyibe kerülnek a szolgálatásaink? Hol vagyunk megtalálhatók? Kutatások kimutatták, hogy a legtöbb embert a kapcsolati információk hiánya zavarja a legjobban, valamint ha nem eldönthető, hogy az oldal miről szól.

3. Túl extrém a weboldalunk

Az emberek általában szeretik az ismerős helyzeteket, és a szituációkat. A mai webdesignban vannak általánosan elfogadott trendek: hova kell a menüt elhelyezni, azok milyen sorrendben helyezkedjenek el, mi legyen a főoldalon, hány színt és betűtípust használjunk. A kiemelkedő webdesign csak addig jó, ameddig nem lép át egy bizonyos határt, a túlságosan extrém weboldalak rosszabb eredményeket hoznak. Éppen ezért, érdemes olyan designert megbízni egyedi igények eseték, akinek az egyik fő profilja webdesign kialakítása, ugyanis a túlságosan elrugaszkodott designerek rosszabb eredményt hozhatnak.

4. Rossz CTA-nk van

Az úgynevezett CTA-"call to acion"-egy olyan elem a weboldalon, ami valamilyen cselekvésre szólít fel, például egy "kérj ajánlatot" szövegű gomb. Sokszor nehéz eltalálni, hogy milyen legyen, nincsenek szabályok, amik minden esetben működnének. A legfontosabb elem talán a CTA színe: mindig oda kell figyelnünk arra, hogy kellően kontrasztos legyen, elkülönüljön a környezettől. Mivel a keresések több mint fele mobilról érkezik, ezért fontos, hogy mobilon elegendő méretű legyen, ne másra bökjön rá az ember véletlenül. A CTA szövegezése se mindegy: máshogy kell megfogalmazni egy gyerekeknek szóló weboldal CTA szövegét („Szeretnék én is játszani!”), mint egy hivatalos, banki portálét. a CTA-k hatékonyságát szintén növelheti, ha biztonságérzetet adunk a felhasználóknak: például, odaírjuk egy hírlevélre való feliratkozás alá, hogy az adatait szigorúan titkosan kezelik majd. A különféle felhasználói tesztek azt mutatják, hogy egy jobb színkontraszt, egy személyre szabottagg szövegezés akár +50%-os konverziót is hozhat.

5. Kevés, vagy rossz a térköz az oldalon

A térköz megfelelő használata (whitespace) az egyik legkritikusabb probléma lehet. Mikor az emberek olvasnak, akkor néhány percenként szeretnek megpihenni egy picit, a megfelelő whitespace használata ehhez segíti hozzá a felhasználókat, valamint a tartalmak megfelelő strukturálásához. Ha egy blogbejegyzésben az alcímek az előző paragrafustól ugyanolyan távol vannak, mint az alcím paragrafusa, akkor ott komoly strukturálási hibák vannak, ami negatív képet festhet a cégünkről.

6. Nem megfelelően tagolt a szövegünk

Képzeld el, hogy rákeresel egy adott kifejezésre a Google keresőjében: „honnan kell Xiaomi telefont rendelni?” Rámész az első találatra, és egy hosszú blogbejegyzéssel találod magad szemben, ahol nem használnak tagolásokat, alcímeket, vagy felsorolásokat. Az emberek nagy része ilyenkor azonnal visszaugrik a keresési találatokhoz, mert jó eséllyel könnyebb lesz egy megfelelő leírást nyújtó, átlátható találatot keresni, mint végigolvasni a te hosszú cikkedet, aminek talán csak egy része az ő kérdésére a válasz.

7. Nem a megfelelő célközönségünknek van a weboldalunk készítve

Mi a weboldalad célja? Edukálás? Milyen korosztálynak készült? Pénzt szeretnél a weboldaladtól, netán megrendelőket? Kiknek szeretnénk eladni, a környékünk beliek kapnak szolgálatást tőlünk, vagy országszerte ismert a tevékenységünk? Mindez egyértelmű a weboldalunk alapján? A szövegeink megfogalmazása arra a csoportja jellemző, akinek eladni szeretnénk? Az NNG kutatásai szerint 20-28%-nál többet nem olvasnak el a tartalmainkból a felhasználók. 

8. Túl hosszú űrlapokat használunk

Statisztikák szerint, a legtöbb alkalommal, mikor egy vásárlás / kapcsolatfelvétel abba marad, az arra vezethető vissza, hogy az emberek félbe hagyják az űrlap kitöltését, vagy túl hosszúnak tűnik nekik a kitöltés első ránézésre. Érdemes végig gondolnunk, hogy melyek azok az elemek, melyeket feltétlenül el szeretnénk kérni a felhasználóktól. Például, kevés olyan űrlap van manapság, amelyben a telefonszám, email, és tárgy együttesen is megadható, pont emiatt: növeli a bonyolultságát az űrlapnak. A webáruhuházak megrendeléseinek nagy része a hosszú űrlapok miatt marad félbe: akár 20-30 mező kitöltése is kellhet egy vásárláshoz, ott kifejezetten fontos, hogy az űrlap a megfelelő módon részekre bontott legyen, a további elemek a „tovább” gombra kattintva jelennek csak meg.

9. Túl sok mozgó elem van a weboldalon

Az embereket általában megzavarja, és nehezíti őket a koncentrálásban, ha mozgó elemekkel találkoznak egy weboldalon. A túl sok mozgó, banneres hirdetés pszichikai terhelést jelent, ezért ezekkel érdemes csínján bánnunk. Szintén nem igen elterjedtek manapság az olyan webes megoldások, ahol automatikusan elinduló zene-effektusok köszöntik a látogatókat.

10. Értéktelen slider van a főoldalon elhelyezve

Kutatások azt mutatják, de talán ha picit jobban belegondol az ember, akkor is igazat adhat az állításnak: webáruházak esetén kevesebb slider elemmel találkozhatunk, mint céges bemutatkozó oldalak esetén. Ennek az az oka, hogy az emberek könnyen összetéveszthetik hirdetéssel, vagy nem igazán tudnak mit kezdeni egy ilyen elemmel. Amennyiben slidert használunk a weboldalon, próbáljunk meg 3 előnyt megfogalmazni ennek a funkcionalitására vonatkozólag. Mit közöl? Mire szólít fel? A képek tényleg kifejezik azt, amit a vállalkozásunk csinál? Ha nem tudunk 3 előnyt felsorolni, lehet, hogy egy sötétített kép is megteszi a slider helyett. Emellett elmondható, hogy a sliderek rosszabbul jelennek meg mobilon.

11. Hibás navigációs struktúra

Általánosságban vett szabály egy weboldal tartalmait tekintve, hogy minél több kattintás szükséges a főoldaltól számítva egy adott tartalom elérése, annál kisebb az esélye, hogy azokat a tartalmakat ténylegesen el is érik majd a felhasználók, vagy maga a Google indexelni (rangsorolni) fogja őket. Az értékesebb tartalmak semmiképpen ne legyenek 3 kattintásnál távolabb a főoldaltól. Webáruházak esetén kifejezetten igaz, hogy a felhasználók elvesznek a navigációban: erre való a megfelelő morzsamenü elhelyezése, ami abban segít, hogy a főoldaltól számítva mutassa, hogy éppen hol tartunk, melyik kategóriában járunk, és oda hogyan juhatunk el. Neked van ilyen morzsamenüd?

12. Nem használunk keresőt a weboldalon

Nagyon sok jó blogger, illetve webáruház tulajdonos esik abba a hibába, hogy a weboldalán nem használ keresőmezőt, illetve ha igen, akkor nem hívja fel rá a figyelmet. Tedd fel magadnak a kérdést: sok blogbejegyzésed van, amik edukáló hatásúak? A kereső nélkül sok idő lenne megtalálni azt a cikket ami érdekelheti a felhasználót? Tegyél az oldalsávba egy jól látható keresőt, ezzel a szöveggel: „melyik blogcikket keresed?”

13. Nem felismerhető a márka a weboldalon

Talán már rendelkezik a céged egy adott márkával/logóval, mire elkészül a weboldalad. A weboldalad betűtípusaiból, színárnyalataiból, az üzenetedből, valamint a fejlécben található logóból egyértelműen felismerhető a téged jellemző márka? Ez leggyakrabban akkor jelenthet problémát, ha a weboldalunkat egy megvásárolható HTML sablonból készítjük el. Itt található egy blogcikk arra vonatkozóan, hogy mikor érdemes designert megbíznunk a weboldalunk kinézetét illetően, és mikor felel meg egy sablon is. A logó egyszerűsítésénél érdemes az úgynevezett „relatív küszöb” fogalmával tisztában lennünk, amiről már írunk korábban.

14. Lassú a betöltési idő

Azok a weboldalak, melyek 3 másodpercnél tovább töltődnek be mobilon, az esetek több mint felében bezáródnak a teljes megjelenés előtt, pedig ezt a Google még 2018-ban állította. Azóta még magasabb lett ilyen téren az elvárás, és ez kifejeztten mobilra igaz, nem csak desktopra. 

15. Nem mobilbarát a weboldalunk

A Google keresőjében a keresések fele mobilról érkezik. Ebből kifolyólag fontos, hogy a weboldalunk a megfelelő kinézetet nyújtsa mobilon is, ugyanis ez rossz benyomást adhat a cégünkről. Fontos megjegyezni, hogy a főbb funkciókat jobban ki kell emelni mobilon, ugyanis a globális architektúrát nehezebb átlátni. Éppen emiatt lehet fontos, hogy a kereső minden mobil eszközön jól látható legyen, sok HTML sablon alapból nem így van megcsinálva. Ebben a cikkünkben írtunk arról, hogy hogyan ellenőrizhetjük profi módon, hogy mobilbarát-e a weboldalunk.

16. Nincs elég kép a weboldalunkon

Az emberek szeretik a vizuális tartalmakat, és sokkal könnyebben emlékeznek vissza egy adott cikkre, vagy bármire úgy általában véve, ami valamilyen vizuális elemhez kapcsolható. Az NNG Group kutatásai szerint a marketingesek 32%-a úgy véli, hogy a business legfontosabb elemét képezik a képek, míg csupán 27%-uk szerint a blogolás a fő elem. Szerintük az emberek a csupán hallott információk 10%-ára emlékeznek 3 nappal később, míg a vizuális információk 65%-a marad meg

17. Betűtípusok rossz alkalmazása

Ahhoz nagyon profi designernek kell lenni, hogy valaki olyan oldalt tervezzen, ami 4-5 különböző betűtípust használ, de mégis esztétikus legyen a végeredmény. Általában 1-2 font használata elegendő, és ezek se legyen szokatlan stílusok, mert zavarók lehetnek, netán olvashatatlanok. 

18. Rossz színhasználat a weboldalunkon

Általánosságban véve kijelenthető, hogy a világos hátterű weboldalak teljesítenek jobban. A sötét hátterű weboldalaknál nagyon fontos, hogy a szöveg láthatósága ne szűnjön meg. Alapvető hiba, ha a weboldal 3 fő színnél többet használ, ha neked ilyen weboldalad van, akkor változtass ezen! Érdemes kicsit átgondolni a színek pszichológiáját: a kék, lila színek szakmaiságot és nyugalmasságot sugároznak, míg a narancsságra, piros színek indulatot, haragot.

19. Nincs 404-es oldalunk, vagy gyenge minőségű

A Neilpatel kutatásai szerint mikor az emberek egy nem létező, 404-es oldalra tévednek, akkor 36%-ban megnyomják a vissza gombot, ami bal oldal fent taláható a böngészőnkben. Ez azért jelenthet problémát, mert nem segíti hozzá a felhasználókat ahhoz, hogy előrébb kerüljenek, hogy megtalálják a szolgáltatás, amire szükségük lenne. Minimum egy keresőmezőt érdemes elhelyezni itt, vagy ajánlott tartalmakat, termékeket.

20. Problémák vannak a logónkkal

A logó azonnal vissza kell, hogy tükrözze a márkánkat, és a tevékenységünket. Nem térhet el a színhasználata a weboldalétól, sem pedig a betűtípusa. Emiatt jobban teljesíthetnek a designerek által összeállított weboldal sablonok, mint a vásárolhatók. A logó navigációs célt is szolgál: segítségével térhetünk vissza a főoldalra. Az NNG kutatásai szerint, 6-szor nehezebb egy átlag felhasználónak a főoldalra vissza térnie, ha a logó középen található egy oldalon, mint ha bal oldalon lenne! 

20+1. Túl sok a stock fotó

A stock fotó alatt azokat a csúcsminőségű fotókat kell érteni, amelyeket stock fotó oldalakról lehet beszerezni, rendszerint pénzért. Amennyiben valaki ingyenes fotókat szeretne, a pixabay oldalán lehet keresési kifejezésnek megfelelőket találni, vagy pedig a Google keresőjében a megfelelő felhasználási jogokra vonatkozó szűrőket használva. Annak ellenére, hogy ezek a képek mindig úgy néznek ki, mintha profi fotósok készítették volna őket, nem teljesítenek jobban, mint az egyénileg készített, vállalkozásunkra jellemző képek, ugyanis ezeken a fotókon látszanak, hogy stockfotók.

Mindezzel mit szerettünk volna mondani? Azt, hogy egy modern webdesign tanfolyam remekül hozzásegíthet minket ahhoz, hogy tényleg jók legyünk a szakmában. 

módosítva: 2021-10-27

Szeretnél árajánlatot kérni?

Nagy tapasztalattal rendelkezem weboldal készítés, webáruház készítés, keresőoptimalizálás és online marketing terén. Sok olyan munkám volt már, ami sikeres lett, és pénzt hozott az ügyfeleimnek.

Ajánlatkérés