15+1 tévhit a keresőoptimalizálásban, amivel mindenkinek  érdemes tisztában lennie

15+1 tévhit a keresőoptimalizálásban, amivel mindenkinek érdemes tisztában lennie

A SEO-val kapcsolatban nagyon sok mindent állítanak manapság. Nehéz kitalálni, hogy pontosan mi az igazság egy adott keresőoptimalizálásbeli témával kapcsolatban, ugyanis a Google keresőalgoritmusainak pontos működését senki nem ismeri, és azok értékelési szempontjai folyamatos jelleggel változnak kisebb-nagyobb mértékben. Ennek kapcsán szeretnék összegyűjteni néhány olyan tévhitet, mely sokszor vissza-vissza térni látszik a SEO téma kapcsán, viszont már többször bizonyított téves állításként beszélnek róla nem csak a SEO szakértők, hanem sok esetben még a Google szakemberei is.

1. Csak a tartalom számít

Manapság egyre többen vannak, akik a tartalommarketinget tartják az új SEO-nak. Ebben van is igazság: tartalommarketing nélkül organikusan nagyon kevés esélyünk van arra, hogy a weboldalunk jó minősítést kapjon a felhasználók, és a Google szemében. Tegyük fel, hogy egy webfejlesztő cég tulajdonosa vagy. Szerinted ki lesz az, aki a Facebookon csupán azért megosztja majd az oldaladat, mert jók a referenciáid, vagy pedig szép az oldalad designja, annyira kellemes zöld színe van? Márpedig a Googlenak ez a célja: a legjobb tartalmakat megmutatni a felhasználóknak, ugyanis ekkor lesznek elégedettek a keresési eredményekkel, és nem fognak más keresőmotort használni az emberek. Korábbi cikkünkben írtunk arról, hogy azok a cégek, melyek havi szinten 16 vagy több tartalmas blogcikkel látják el a nagyközönséget, akár +350%-al is megnövelhetik a weboldaluk organikus látogatottságát mint azok, akik havonta csupán 0-4 blogcikket írnak.

Akik naponta blogolnak, ötször akkora forgalomra tehetnek szerint, mint akik csak hetente egyet. A valóság az, hogy a SEO-ban a linkek, és a tartalom elválaszthatatlan ikrek. A Google szemében még mindig az oldalunkra mutató linkek a rangsoroláskor a legdominánsabbak. És, most gondold el: mire kapnak az emberek linkeket? Nyilván, csak a jó tartalomra. Szerinted, milyen lenne az, ha valakiről azt mondanánk, hogy ő a világ legjobb popénekese, de soha egyetlen díjat nem kapott, és a nevét sem említik sehol? Nos, a Google is hasonlóan sorolja be az oldalainkat: a jó tartalmak velejárói a backlinkek, és csak akkor fogja elhinni, hogy tényleg jó a tartalmunk, ha kapunk másoktól hivatkozásokat.

2. A weboldalon eltöltött idő rangsorolási tényező

A jobb weboldalakon biztos, hogy több időt töltenek el az emberek. Miért ne lehetne rangsorolási tényező tehát? Azért, mert ez az érték könnyedén manipulálható lenne. Természetesen van összefüggés a weboldalon eltöltött idő, és a helyezés között, de a Google kijelentette, hogy ez nem rangsorolási tényező.

3. A rossz webdesign miatt pontot von le a Google

Manapság a felhasználó élmény, aminek része a webdesign, fontosabb a Google számára, mint a technikai SEO optimalizáció. Ennek ellenére, a Google nem fogja a weboldalunkat hátrébb sorolna csupán amiatt, mert elavult, régi designja van. A hatás indirekt módon jelentkezik: ha rossz a webdesign, akkor mások  nem fogják a weboldalunkat ajánlani, és így kevesebb látogató, ebből kifolyólag kevesebb backlink, és rosszabb statisztikák lépnek majd fel.

4. A külső linkek száma a mérvadó

A cím megfogalmazásbeli hibát takar. Sokféle online ellenőrző eszköz létezik, aminek a segítségével ellenőrizhetjük, hogy melyik oldalunkra mutató link mennyit ér. Ha valaki csinált már ilyet  (ezzel az eszközzel te is ellenőrizheted a te oldaladra mutató linkek számát, és minőségét), akkor láthatod, hogy rengeteg backlink 0%-os értéket kap a rangsorolásnál. A weboldalunkra mutató link minősége leginkább attól függ, hogy a Google mennyire tartja értékesnek az adott weboldalt, és hogy mennyire releváns a témája a mi oldalunra nézve. A releváns blogbejegyzésekből származó linkek sokkal értékesebbek, mint mondjuk az oldalsávban található linkek. 

Természetesen előfordulhat, hogy egy iskola egy linket helyez el a sportegyesülete weboldalára mutatva a láblécben, ekkor a link akkor minden egyes aloldalról a sportegyesület oldalára mutat, akár több 100 backlinket adva. Ezeket a Google csupán egyetlen backlinknek veszi, és jó eséllyel kevesebbet is ér, mint egy blogbejegyzésből mutató link. Továbbá, érdemes szem előtt tartani, hogy a WordPressben a kommentelési lehetőségből adódóan bárki adhat linket egy oldalra, ezek alapértelmezettként „nofollow” jelzésűek lesznek, így semmit nem fognak érni. Továbbá kijelenthető, hogy a Facebookon levő  backlinkek is értéktelenek a Google szemében.

5. A kulcsszóhalmozás a jövő

Keress rá a Google keresőjében egy adott kifejezésre! Mondjuk arra, hogy „Pizza rendelés Ferenc Körút”. Ez egy keresési kulcsszónak számít, így definiálja a SEO annak ellenére, hogy egy komplett kifejezésről van szó. Az első jónéhány organikus találatra kattintva jó esély van rá, hogy pont ezzel a kifejezéssel nem fogsz találkozni az adott weboldalakon. A Google keresőalgoritmusai manapság képesek a szinonímákat, valamint a komplett weboldalak tartalmát is értelmezni

A Google Kolibri algoritmusa révén az általunk begépelt keresési kifejezéseket szemantikusan is kiválóan megérti, éppen ezért fordul elő, hogy sokszor az első találatok nem is tartalmazzák pontosan azt, amit beírtunk a keresőbe. Régebben az működött, hogy valaki teletömte kulcsszavakkal a weboldalát, ma már semmi jelentősége nincs, a Googlenak az az érdeke, hogy a jó weboldalakat helyezze előre, és ne azokat, amelyeket SEO-trükkökkel akarnak felfuttatni. A Panda algoritmus 2011-ben vetett véget a kulcsszóhalmozásnak.

6. Az átkattintási arány rangsorolási tényező

Az átkattintási arány (CTR, Click-throgh rate) lényegében  azon emberek százaléka, akik rákattintanak egy keresőtalálatra, vagy egy hirdetésre, miután az megjelenik előttük a keresőben. Tehát, ha mondjuk 1000 alkalommal kerestek rá egy kifejezésre, és a mi weboldalunkra csak 10 alkalommal kattintottak, mikor az megjelent, akkor 10/1000=0.1 az átkattintási arány. Azonnal logikusnak tűnik, hogy minél jobb a weboldal, annál magasabb ez az érték, és ebből kifolyólag lehetne akár rangsorolási tényező is. A Google szakembere azt nyilatkozta, hogy azért nem veszik rangsorolási tényezőnek, mert ezek az adatok

  • könnyen meghamisíthatók
  • spammelhetőek
  • zajosak

Ez természetesen nem jelenti azt, hogy nincs korreláció a CTR értéke, és a jó helyezés között. A Google ezt leginkább személyre szabott rangsorolási tényezőként használja: megjegyzi, mire kattintottam, és azt a weboldalt számomra előrébb sorolja majd.

7. A Google ADS javítja az organikus helyezésünket

Az organikus helyezés azt jelenti, hogy valaki hirdetés nélkül jó helyezést ér el a keresőben, a keresőoptimalizálás segítségével. A Google ADS azt, hogy valaki egy adott keresési kulcsszóra hirdet, mondjuk „Laptop vásárlás Budapest”, és amikor valaki erre keres rá, akkor jelentősen előrébb kerül a weboldalunk a találati listán. Ennek az az ára, hogy minden egyes alkalommal, mikor valaki rákattint a weboldalunkra a "Laptop vásárlás Budapest" kifejezésre keresés után, az nekünk egy adott összegbe fog kerülni. Alapvetően tévhit az, hogy ha sokáig elöl szerepelünk a keresőben a hirdetés következtében, akkor azt abbahagyva bármiféle előnyünk származik ebből.

8. Meta kulcsszavak szerepeljenek a weboldalunkon

Szeretnék nektek elmesélni egy történetet. Mikor életemben először felvettek fejlesztőnek egy céghez, a programozó, aki megbízott engem egy kisebb projekt elkészítésével, meghagyta nekem, hogy az általam elkészített CMS-ben az adminisztrátori felületen hagyjak meg egy mezőt a meta keyword (meta kulcsszó) számára. Ennek fényében meglepett, hogy a Google 2009 óta nem veszi figyelembe rangsorolási tényezőként, pedig ez csupán pár éve történt. Még a programozó társadalomban is sokan azt hiszik, és rengeteg CMS alapból lehetőséget ad rá, hogy megadjuk a meta kulcsszavakat, a Google egyértelműen kijelentette, hogy ez nem rangsorolási tényező.  

9. A meta leírás rangsorolási tényező

Először azt érdemes letisztázni, hogy mire való pontosan a meta leírás (meta description). Amikor egy kereső kifejezést beüt valaki a Google keresőjébe, minden keresési talál alatt megjelenik egy 1-2-3 soros leírás, amiben vastaggal ki vannak emelve a keresési kifejezésünkben előforduló szavak. Ezek arra jók, hogy felkeltsék a keresők figyelmét egy adott informatív szöveggel, ami a weboldalt jellemzi, illetve az adott aloldalt. Olyan, mint egy miniatűr reklám szöveg, és érdemes a leggyakoribb kereső kifejezést bele tenni, mert ekkor a keresési találatkor vastagon fogja ezeket kiemelni a Google. Viszont a Google pusztán amiatt, mert nincs megadva meta leírás az oldalunkon, vagy az nem tartalmaz kulcsszót, nem fog pontot levonni.

10. A közösségi média rangsorolási tényező

Felmerülhet bennünk a kérdés: ha a közösségi médiában többen osztják meg a bejegyzéseinket, vagy likeolják az oldalunkat, akkor előrébb fog minket sorolni a Google a találati listán? A weboldalunkra mutató linkek a megosztáskor „nofollow” jelzéssel vannak ellátva, ez azt jelenti, hogy nem fogja figyelembe venni őket a Google keresőmotorja. Ennek ellenére jó ötlet a közösségi médiában jelen lenni, ugyanis rengeteg embert el lehet érni ott, és könnyedén megismerhetik az emberek a márkánkat, valamint ha aktívak vagyunk a közösségi médiában, akkor a Google keresési találatok között is ott lesz a cégünk Twitter, és Facebook oldala. A közösségi média SEO optimalizálása hasonló a weboldalakéhoz.

11. Ha nincs kulcsszavas  H1,H2 a weboldalunkon, akkor nem kerülhetünk előre

Ha rákeresel egy adott kereső kifejezésre, akkor te magad is láthatod, hogy még az organikus, tehát nem fizetett találatok között is rengeteg olyan van, aminek a heading elemeiben nem található meg az adott keresési kifejezés. Ma már nem javítja a találati helyezést (vagy csak nagyon minimálisan), ugyanis sok esetben természetellenesen hatna. Például, ha a „Weboldal készítés Budapest” kifejezést írod be, akkor e szerint egy adott találati oldalnak a H1 elemében ennek a kifejezésnek kellene szerepelnie. Fura lenne, nem? A Google a heading elemeket arra használja fel, hogy jobban megértse a szövegünk tartalmi lényegét. Ha lehet, akkor szerepeljen a heading elemekben a kulcsszó, de csak ha nem hat természetellenesen.

12. Az „idősebb” domainek jobbak

Talán épp most, vagy pár hónapja vásároltál egy domaint. Lehet benned egyfajta félelem arra vonatkozólag, hogy a Google hátrányban részesít majd téged olyan domainekkel szemben, akik márjópár éve a weben vannak. Ennek semmiféle besoroló hatás nincs, ezt John Mueller, a Google szakembere jelentette ki

13. Nincs szükségünk Oldaltérképre

Az oldaltérkép (angolul sitemap) arra való, hogy a keresőmotorok jobban meg tudják érteni a weboldalunkat, könnyebben megtalálják általa azokat a fileokat, oldalakat, amiket meg akarunk jeleníttetni a keresőben. Ez a file kizárólag a keresőmotorok számára készül, úgy ellenőrizheted, hogy megtalálható-e az oldaladon, hogy a domained után írod, hogy /sitemap.xml vagy /sitemap_index.xml. Tehát, ha a domained www.enoldalaom.hu, akkor a www.enoldalaom.hu/sitemap.xml vagy a  www.enoldalaom.hu/sitemap_index.xml  alatt kell megtalálnod ezt a fileot. Habár nem rangsorolási tényező az oldaltérkép léte, vagy hogy helyes adatokat tartalmazzon, enélkül bizony előfordulhat, hogy olyan tartalmak nem kerülnek majd indexelésre, és ez által a keresési találatok közé, amik igenis értékes tartalmak. Milyen lenne, ha írnál egy jó tudományos cikket, és aztán elfejtenéd publikálni?

14. Nincs szükségünk a régi tartalmainkra

Habár igaz, hogy a keresési találatok nagy részét friss, vagy frissebb tartalmak adják, a Google szerint  nem jelent rangsorolási hátrányt, ha egy tartalom régibb. Az örökzöld tartalmak nyilván, egy adott okra visszavezethetően örökzöldek. Ilyen lehet mondjuk egy matematikai bizonyítás, egy történelmi csatát pontosan leíró blogcikk, vagy egy kirándulást leíró bejegyzés. A régi tartalmak eltávolítása nem feltétlenül javítja a helyezést. 

15. A nagy látogatottságú weboldalakat kell utánozni

Általában a Google szemében már erős besorolású weboldalak tehetik meg, hogy olyan általános kulcsszavakra optimalizáljanak (írjanak tartalmakat), és próbáljanak meg jó helyezést elérni, mint hogy „android”. Kisebb, felfutó vállalkozásoknak sokkal inkább ajánlott, hogy olyan témákban írjanak rengeteg blogcikket, amik konkrét, és specifikus keresési szándékra adnak választ, például „honnan érdemes rendelni üvegvédő fóliát Xiaomi telefonra”? Ezekkel jóval nagyobb esélyünk van kitűnni a tömegből, és a keresési találatok nagy részét az ilyen, úgynevezett longtail kulcsszavak adják (amik hosszabbak). Ha egy témának nagy szakértője vagy, akkor nem fog problémát okozni, hogy rengeteg specifikus blogcikkel lásd el a közönségedet, és ha már te is erős besorolású vagy, akkor jöhetnek az általánosabb kulcsszavak, tartalmak.

15+1. A duplikált tartalomért büntet a Google

Először, felmerülhet a kérdés: mi pontosan a duplikált tartalom? A duplikált tartalom olyan tartalom, ami a mi domainünkön, vagy más domainen belül lényegi egyezést mutat a mi tartalmunkkal. Ha ránézel 2 tartalomra, és nem tudod rá mondani, hogy észrevehető a hasonlóság a struktúrában és tartalomban, akkor nem duplikált a tartalom, ellenkező esetben jó eséllyel igen. A Google természetesen nem büntet minket, mert duplikációként megjelenik a lábléc minden oldalunkon, vagy mert idézünk valahonnan tartalmat. 

A probléma azzal van, hogy mikor valaki tartalmat vesz át más domainről, sokszor a Google sem tudja eldönteni, hogy melyik az eredeti tartalom, és nem is büntet miatta.  Adott esetben még az is előfordulhat, hogy a másolt, lopott tartalom előrébb kerül a keresőben. A érdekfeszítő, ugyanis a Google a nagyon hasonló tartalmak közül csak egyet jelenít meg a keresőben, ugyanis nem akarja, hogy több találatra kattintva az emberek ugyanazt lássák. A tartalomlopás ellen azt tehetjük, hogy a szerzői jogokra hivatkozva kérhetjük a másik tartalom eltávolítását ezen a helyen.

Összefoglalás

A keresőoptimalizálás egy külön szakma. Az igazság az, hogy nem könnyű jól csinálni, viszont kicsi odafigyeléssel, valamint a megfelelő mértékű befektetett munkával bárki képes lehet jó eredményeket elérni, aki szeretne. Ha még nem hallottál a keresőoptimalizálás alap fogalmairól, akkor ezeket is érdemes lehet megismerni, ugyanis manapság nagyon fontos az online világ marketingjében.


módosítva: 2020-05-18

Szeretnél árajánlatot kérni?

Nagy tapasztalattal rendelkezem weboldal készítés, webáruház készítés, keresőoptimalizálás és online marketing terén. Sok olyan munkám volt már, ami sikeres lett, és pénzt hozott az ügyfeleimnek.

Ajánlatkérés