Push marketing, Pull marketing-mi a különbség? Melyiket használjuk?
Mi alapján dönthetjük el, hogy a push, vagy a pull marketing lenne a jobb választás a cégünk, vállalkozásunk részére?
A mai világunkban sokféle marketingstratégia létezik. Ezeket sokféle módon osztályozhatjuk, viszont filozófiáját tekintve bármelyik értékesítési rendszer besorolható a két legismertebb kategóriába: az úgynevezett Push, és Pull értékesítési stratégiák közé.
Ennek megfontolása azért lehet érdekes, mert kezdő értékesítőként talán csak az lebeg a szemünk előtt, hogy el kellene adni egy adott terméket, szolgáltatást. Azt viszont kevésbé tartjuk szem előtt, hogy milyen irányadó filozófiát érdemes követnünk, ez ugyanis nagy mértékben befolyásolni fogja az eladási eredményeinket.
Jelen cikket a Gremmédia online marketing szakértői csapata írta, akiknek online marketinggel foglalkozó ügynökségként vannak jelen. Ha a cikk elolvasása után nem vagy biztos benne, melyikre lenne szükséged, akkor kérj tőlünk segítséget nyugodtan!
A Push marketing
A Push-stratégia lényege, hogy a gyártók a közeli partnereiket (nagykereskedőket, közvetítőket) próbálják meg a lehető legjobb eladásra ösztönözni. A tevékenységüket próbálják meg fokozni sokféle eladásösztönző módszerrel: jutalékokat, ajándékokat, különféle jutalmakat ajánlanak a közvetítők számára annak érdekében, hogy az értékesítési volumen nőjön. És ugyanezt a helyzet a nagykereskedőkkel, közvetítőkkel is: a nagyobb haszon reményében ők is hasonló módon próbálják meg honorálni, ha a kiskereskedők sikeresen végzik a tevékenységüket.
Ennek eredményeképp egy agresszív értékesítési politika alakul ki, melynek lényege, hogy mindenáron megpróbálják az adott termékeket eladni a vevőnek, azt intenzíven célba véve. Ezt az értékesítési módszert gyakrabban alkalmazzák akkor, ha a termék márkája még nem ismert, ugyanis az ebből fakadó előnyt nem lehet kihasználni.
A Pull marketing
A Pull (húzó) stratégia már eleve egy erősebb márkát feltételez, és az ebből fakadó előnyt próbálja meg a lehető legjobban kihasználni. Itt nem a kereskedők, és közvetítők megnyerése a legfőbb cél a termelő részéről: inkább a fogyasztókat próbálják meg megnyerni saját maguk számára.
A lényege, hogy erős reklámokkal, vonzó hirdetésekkel, valamint színvonalas portfóliókkal fogják rávenni a fogyasztókat arra, hogy a terméket megvegyék. Ez által maguk a fogyasztók fogják a termékeket kérni a kiskereskedőktől.
Amennyiben nem hisszük el, hogy mekkora ereje lehet egy márkának, csak gondoljunk arra a végzett kóla-kísérletre, ami arra mutat rá, hogy az emberek akár többszörös árat is képesek lehetnek fizetni egy adott márkáért.
Melyiket érdemes használnunk?
Természetesenaz üzleti tevékenységünktől, az iparágunktól, és a tevékenységünktől is erősen függhet, hogy nekünk melyiket lenne érdemes alkalmaznunk.
Olcsó tömegtermékek esetén (például WC papír, kenyér) általában sokkal kisebb jelentősége van egy márkának, ebből adódóan kevesebb értelme lehet egy portfóliózásba kezdeni: a Push-stratégia jobban fog működni.
Abban az esetben, ha értékesebb teremékeket szeretnénk árusítani, és ismerik a cégünket, valamint a tevékenységünket az emberek, akkor sokkal jobban járhatunk a Pull-stratégiával.
Minden értékesítési rendszer tartalmaz elemeket mindkét módszerből, viszont érdemes lehet az elején eldöntenünk, hogy pontosan melyiket szeretnénk alkalmazni. Ha úgy érzed, nem vagy biztos a dolgodban, akkor kérj nyugodtan konzultációt tőlem!