Online marketing, offline marketing-melyik a jobb? Pro, és kontra
Miért tekinthető az online marketing dominánsnak manapság az offlineval szemben? Milyen eszközei vannak a kettőnek? A cikkünkben erre keressük a választ.
A mai világban gyakorlatilag minden a reklámról, és a hirdetésekről szól. Ahhoz, hogy egy vállalkozást sikeresen el tudjunk indítani, mindenképpen érdemes lehet valamilyen hirdetési kampányba beleinvesztálni.
Miért van ez így? Nos, azért, mert az emberek különben nem igazán fognak tudomást venni rólunk, és a tevékenységünkről. Gondoljunk csak bele: hányszor, de hányszor találkozunk olyan hirdetésekkel az interneten, amelyekre igazából nem is vagyunk annyira kíváncsiak: viszont abban az esetben, ha valamire mégis igényünk lenne, akkor-támpont nélkül-ahhoz fogunk a legelőször fordulni, akit már valamilyen szinten ismerünk-akár a hirdetési révén. Talán elsőre kicsit furcsán hangzik el, de rengeteg pszichológiai kísérlet, valamint kutatás támasztotta már alá ennek sikerességét. Ha nem így lenne: mi értelme lenne hirdetni?
Manapság az online marketing korában élünk, viszont egy lehetőséget nyújthat számunkra az offline marketing is. Mind a kettőnek vannak előnyei, valamint hátrányai. Annak érdekében, hogy tisztában lehessünk ezeknek a fogalmával, tulajdonságaival, jellemzőivel, szerettük volna ezt az összefoglaló cikket megírni. Ha úgy érzed, szeretnéd egy profi marketinges csapat által menedzseltetni a vállalkozásodat, akkor kérj árajánlatot!
Mi az az online marketing?
Az online marketing fogalmába tartozik minden olyan tevékenység, mikor az internet által nyújtott lehetőségeket kihasználva próbáljuk meg az embereket elérni annak érdekében, hogy az általunk nyújtott termékeket, szolgáltatásokat reklámozzuk, vagy valamilyen üzenetet próbáljunk meg közvetíteni.
Az online marketing sokféle különböző eszközzel bír: ilyenek például a keresőoptimalizálás (SEO), a Google Ads, a közösségi média marketing, E-mail kampányok, vagy akár a videómarketing.
Mi az az offline marketing?
Amennyiben az online marketing fogalmát ismerjük, akkor már nem olyan nehéz meghatározni az offline marketing fogalmát: minden olyan hirdetési, reklámozási tevékenység, amely az internet világán kívül zajlik.
Az offline marketing eszközei közé tartoznak például a különféle plakátok, poszterek, magazinok, szórólapok, névjegykártyák, a rendezvények, és kiállítások: de ebbe a fogalomkörbe tartozik például a rádió, TV is. Szintén ebbe a kategóriába sorolhatjuk a buszok oldalán megjelenő plakátokat.
Mi alapján hasonlíthatjuk össze az online, és offline marketinget?
Ahhoz, hogy el tudjuk dönteni, hogy a mi tevékenységünkhöz melyik illik jobban, érdemes lehet tisztában lennünk a különféle szempontokkal, melyek szerint az online, és az offline marketing értékelhető.
Mérhetőség
Az online marketing hatalmas előnye, hogy nagyon könnyedén mérhetjük a különféle statisztikákat, és ez által-a legtöbb esetben-viszonylag hamar kiderül, hogy mennyire sikeres az adott marketing-kampányunk. Ha a weboldalunk forgalmáról beszélünk, ott van a Google Analytics: részletes jelentést készít arról, hogy honnan, hányan, milyen napszakban, vagy akár milyen eszközökről nézték meg a tartalmainkat.
Az offline marketing ezzel szemben általánosságban véve kevesebb támpontot ad ilyen téren. A rádió-és TV adások nézettségére vannak statisztikák, viszont a legtöbb offline marketing eszköz esetén sokkal kevesebb, vagy kevésbé részletes adatunk van arra vonatkozóan, hogy pontosan milyen eredményeket érünk el.
Célcsoport kiválasztása
Az online marketing kiváló eszközöket nyújt számunkra, amennyiben a célcsoportunkat szeretnénk meghatározni. A Facebook például lehetőséget nyújt számunkra, hogy a hirdetéseinket szegmentáljuk korosztály, lokáció, életkor, vagy akár egyetemi végzettség szerint is. Az E-mail marketing kampányainkat is alakíthatjuk annak megfelelően, hogy mit tudunk az adott regisztrált felhasználóinkról.
Az offline marketing ezzel szemben általában kevesebb lehetőséget nyújt ilyen téren: ha egy magazinban megjelentetünk valamit, akkor azt mindenki látni fogja. Természetesen, van lehetőségünk valamilyen mértékben szelektálni (például, hova tűzzük ki a plakátot-az iskolai tanulói a célcsoportunk), de ez sokkal korlátozottabb összeségében véve, mint lehetőség.
Ár
Az online marketing természetesen pénzbe kerül: ha például Google Ads-ot használunk, akkor minden egyes kattintáskor ezért valamennyit fizetnünk kell majd. Amennyiben a hirdetési kampányaink sikertelenek, akkor általában lehetőség nyílik arra, hogy azokat azonnal be is fejezzük.
Az offline marketing véleményem szerint összeségében véve többe kerül, legalábbis általában. A TV, rádióban, magazinokban való szereplésnek nagyon megkérhetik az árát, ha valahol szórólapot szeretnénk terjeszteni, akkor kell valaki, aki ezt a tevékenységet végezni fogja: és a szórólapot is jól meg kell tervezni, míg egy weboldal landing page optimalizálása talán nem olyan nagy feladat, ha hirdetni szeretnénk rá. Egy rendezvény pedig már önmagában sokszor annyira kerülhet, mint egy online marketingkampány.
Természetesen nem lehet mindenre kiterjedő általánosítást csinálni, de véleményem szerint általánosságban véve többe kerül az offline marketing.
Azonnaliság
Amennyiben most döntöttünk úgy, hogy marketingre lenne szükségünk, és már a jövő héten kampányolni szeretnénk, akkor jó eséllyel az online marketing lesz a nyerő számunkra. Nagyon gyorsan be lehet állítani 1-1 Facebook, vagy AdWords hirdetést.
Az offline marketing eszközei ezzel szemben több előkészületet igényelnek. Meg kell tervezni a plakátot, szórólapot, ami igényes munka esetén már több időt is jelent: a TV-ben, rádióban, magazinokban való megjelenés ezzel szemben sokkal több munkánkat igényelheti.
Elérhetőség
A mai világon 10 emberből 6 használ internetet. Ez annyit jelent, hogy amennyiben interneten hirdetünk, döbbenetesen sok embert fogunk elérni, amennyiben az online marketing eszközeihez folyamodunk-Magyarországon csak a Facebook-felhasználók száma eléri a 6 millió főt.
Az offline marketing előnye lehet-ezzel szemben-hogy nem kötött internethez. Ebből adódóan, azokat az embereket, akiknek nincs internet-hozzáférésük, sokkal könnyebben elérhetjük. Ha például, idős korosztály a célcsoportunk, akkor jobban járhatunk az offline marketinggel.
Mikor éri meg offline marketinget használni?
Felmerülhet bennünk a kérdés: milyen esetekben lehet érdemes az offline marketing eszközeihez folyamodni, legalábbis azokkal kiegészíteni az online tevékenységünket? Az előbbi felsorolás, és összehasonlítás alapján egyértelműnek tűnik, hogy az online marketing jobb megoldás.
Véleményem szerint akkor lehet az offline marketing legalább olyan kifizetődő, mikor bizonyos típusú lokális tevékenységeket, akciókat szeretnénk hirdetni az emberek számára. Például, abban a városban, ahol lakom, az egyik általam ismert kosárlabda-sportedző a környékén rengeteg plakátot helyezett ki annak érdekében, hogy az emberek hozzá járnak kosárlabdázni. És mivel 1-1 iskolában nem kerül semmibe egy hirdetőtáblára kitűzni egy miniatűr szórólapot, ezért megfelelő figyelmet keltett a tevékenysége számára-online hirdetések nélkül.
Hasonló megfontolással lehet például különféle bolti akciókra felhívni a figyelmet: mivel a környékbeli emberek nem fognak a Google keresőjében utánanézni a különféle akcióknak, ezért jobban járhatunk az offline marketinggel.
A mai marketingben hol jelentős az offline tevékenység?
Talán furcsának tűnhet mindez, de van a mai marketingnek egy olyan ágazata, ahol az offline marketing még mindig hatalmas jelentőséggel bír, ez pedig a szervezeti piacon megjelenő B2B marketing. A különféle termékbemutatók, kiállítások, rendezvények a mai napig a legfontosabb elemit képezik minden egyes vállalatnak, és a nagyobb volumenű tranzakciók megszerzésében is nagy helyet kapnak a különféle marketing-guruk tárgyalásokon alkalmazott fogásaik.
Összefoglalás
Hogy érzed: számodra mi lenne inkább kifizetődő? Az online marketing, vagy pedig az offline marketing? A válasz erre-a legtöbb ember számára-egyértelműen az lesz, hogy online marketing.
Ne felejtsük el azonban azt a tényt, hogy az online marketing nagyon szerteágazó manapság, a célcsoportunktól, vállalati profilunktól, valamint emberi attitűdünktől függően más-és más online marketing eszközökhöz kell majd folyamodnunk.
Amennyiben kíváncsi, lennél rá, hogy számodra melyik lenne a jobb, akkor kérj tőlünk ingyenes árajánlatot!