Miért érheti meg nagyon az ügyfeleink számára konverziót optimalizálni? És nekünk?

Miért érheti meg nagyon az ügyfeleink számára konverziót optimalizálni? És nekünk?

A konverzió optimalizálás tipikusan egy olyan kérdés, amiből legalább annyira profitálhatunk hosszú távon mi magunk is, nem csupán az ügyfeleink. Miért igaz ez?

Sok esetben gondolhatnánk találkozhatunk azzal a gondolattal ügyfeleink, vagy programozók részéről, hogy teljesen felesleges konverzióra optimalizálni. Van egy weboldalunk, nagyjából, „érzésre” kialakítjuk annak a kinézetét: úgy érezzük, nagyjából a megfelelő helyekre kerültek a CTA (cselekvésre felszólítő) gombok, illetve, ezek eléggé kontrasztosak. Egyszer végig gondoltuk a weboldalunk felépítését, nagyjából logikus a navigáció, és végig gondoltuk a legalapvetőbb webdesign hibákat, amiket el lehet követni  a weboldalunk/webáruházunk kialakításánál. 

Ebből adódóan, talán azt gondolnánk, hogy felesleges tovább optimalizálni. Nem érdemes weboldalunkhoz kapcsolható hőtérképet nézegetni, hogy hány ember kattintott egy adott helyre, figyelni az analitikákat, hogy az emberek melyik oldalainkon jártak többször, és melyiken kevesebbszer. Akár, gondolkodhatnánk így is: mi elkészítettük az ügyfelünk számára a weboldalt, és az már az „ő dolga”, hogy az neki mennyi bevételt fog hozni.

Az igazság az, hogy ha megfelelően optimalizálunk konverzióra, akkor mi, fejlesztők is sokkal több pénzt kereshetünk, mint egy bemutatkozó céges weboldal 100-250 ezer forintos elkészítési ára, és hosszú távon is jobban járhatunk. Elmagyarázom, hogy miért. A cikk egyaránt  készült online marketinggel foglalkozó emberek számára, és olyan embereknek, akik ügyfélként weboldallal, webshoppal rendelkeznek.

Abban az esetben, ha Google Ads hirdetési kampány folyik

A Google AdWords kampány lényege, hogy egy adott  keresési kulcsszó-halmazra fizetünk a Google számára. Ezekre a kifejezésekre rákeresve, attól függően, hogy mennyit vagyunk hajlandók fizetni 1-1 keresési kulcsszóra, kisebb-nagyobb mértékben előre sorolja a Google a weboldalunkat a találati listákon. Amennyiben egy tényleges kattintás történik, tehát valaki a Google keresőjéből a weboldalunkra téved, akkor mi ezért fizetni fogunk egy adott összeget. 

Például, ha a "Laptop vásárlás Budapesten" kulcsszóra keres rá valaki, és mi erre fizettünk elő 250 Ft/kattintás alapon, akkor ha a Google találati listáján a mi weboldalunkra kattinanak, az 250 forintba fog kerülni nekünk. A Google AdWords a legtöbb esetben egy nagyon megtérülő jól befektetés, 8:1 ROI indexe van, ami azt jelenti, hogy minden befektetett 10 ezer forint után 80 ezer forintnyi haszonra számíthatunk. Ebből kifolyólag, amennyiben a kampány sikeres-és el tudjuk érni, hogy sokáig működjön-mi, valamint az ügyfeleink is havi szinten jóval több pénzt tehetünk zsebre.

Egy példa okáért, egy ügyfelünk 80 ezer forintos havi kampányban vesz részt: havi szinten 30 ezer forintot fizet a Google számára a kattintásokért, nekünk pedig 50 ezret azért, hogy a kampányt beállítsuk, és folyamatosan figyelemmel kísérjük annak menetét, valamint korrigáljunk, optimalizáljuk azt. Ebből adódóan-ez természetesen csupán egy „átlagérték” az általános statisztikákból-nagyjából, 80*80*=640 ezer forintos bevétele lesz az ügyfeleinknek ebből a kampányból, azaz a tiszta haszon 640-80=560 ezer Ft.

Tehát, ameddig a kampány működik, akkor havi szinten számunkra 50 ezer forintot, ügyfelünk számára pedig ennek több, mint tízszeresét fogja jelenteni, mint plusz bevételt. És most képzeljük, el, hogy készítettünk egy weboldalt, aminek az ELKÉSZÍTÉSE hozott számunkra 150 ezer forintot, míg egy év kampányolás alatt 12*50=600 ezer forintot. Ugye, mekkora különbség? A hirdetésekből többször annyi bevételünk lehet, mint abból, hogy a weboldal maga elkészült.

És mi kell ahhoz, hogy egy ilyen kampány sikeres legyen? Több minden-a megfelelő kulcsszavak, és kattintási összegek kitalálása az AdWordsban-de egyvalami biztos: konverzió optimalizálás.

Mi az a konverzió optimalizálás?

A konverzió optimalizálás nagyon egyszerűen azt jelenti, hogy a weboldal struktúrájának, elemeinek elhelyezésének, kinézetének változtatásával, a navigáció, valamint egyéb elemek, szöveges tartalmaink optimalizálásával elérjük, hogy több feliratkozónk, megrendelőnk, üzenetküldőnk, telefonhívásunk legyen. A konverzió optimalizálás sokféleképpen történhet, viszont akár egy gomb színének, a megváltoztatásával , feliratának „személyesebbé tételével” is akár +50%-os kattintás érhető el. Abban az esetben, ha egy üzenetküldő form alá oda írjuk, hogy „adatait a legnagyobb fokú bizalmassággal kezeljük”, akkor a statisztikákat figyelve lehetséges, hogy +30%-nyi üzenetküldés fog összejönni.

A konverzió optimalizálás nem csupán weboldalak esetén igaz: e-mail kampányok esetén a személyre szabott tárgyi mezőjű e-mailek 50%-al nagyobb megnyitási rátával rendelkeznek. Ugyanez igaz weboldalak esetén is: egy gyerekeknek készült weboldalon a feliratkozás gomb szövege nem feltétlenül ugyanaz, mint egy komolyzenét népszerűsítő portálon.

A konverzió optimalizálásról még annyit érdemes tudni, hogy vannak rá lefektetett alapelvek, viszont nincs rá „általános képet”: folyamatosan kísérletezgetni kell, figyelni az analitikákat, és némi kreativitás kellhet hozzá, hogy rájöjjünk, mi okozhatna jobb eredményeket, éppen ennek a weboldalnak a kapcsán.

Felmerülhet bennünk a kérdés, hogy mindennek mégis miért van akkora jelentősége? Alapvetően azért, mert a landing oldalak, amikre a hirdetésekkel az embereket tereljük, pontosan azok az oldalak, amelyektől eredményeket várunk el. Amennyiben ezeken az oldalakon nem születik elég konverzió, a kezelési kampányunk nem lesz sikeres, vagy talán nem eléggé, és ebből kifolyólag talán abba marad a kampány, vagy mást bíznak meg vele. Ez azt jelenti, hogy hatalmas pénzösszegtől eshetünk el, jóval többtől, mint amennyit talán maga a weboldal ér, és az ügyfél sem fogja reklámozni a tevékenységünket. Ha nincs elég konverzió, vagy alig van, akkor a rengeteg kattintásból, amiért fizet az ügyfelünk, talán nem származik bevétel, megrendelés.

Mennyi munka a konverzió optimalizálás?

A válasz az, hogy nem kifejezetten sok idő. Egy pici gyakorlat szerzése után nagyon könnyedén, és szépen tudunk majd úgynevezett A/B teszteket készíteni. Vannak nagyon gyakran bevált módszerek is, például a kontrasztok megfelelő kialakításánál. Igazából annyi a feladatunk, hogy megváltoztatunk valamit a weboldalon, és figyeljük, hogy milyen statisztikák születnek majd. Ha nem jutottunk eredményre, akkor 1-2 hét után vissza lehet állítani az eredeti állapotra mindent. 

Ha nem folyik Google AdWords kampány, megéri-e?

Természetesen felmerülhet bennünk az a kérdés, hogy megéri-e konverzióra optimalizálni abban az esetben, ha nem folyik hirdetési kampány. Ebben az esetben sem rossz ötlet konverzióra optimalizálni, 1-2 alkalommal módosításokat végezni, és figyelni az analitikákat, ugyanis ez hozzá fog járulni ahhoz, hogy az ügyfeleink weboldalai több bevételt hozzanak számukra, ezzel növelhetjük a vevőmegtartási rátánkat, ami a mai marketing egyik legfontosabb kulcstényezője. Ha csupán 1 órát szánunk rá pluszba egy 12-13 órát miniatúr projekt esetén, hogy konverziót optimalizáljunk, már azzal is drasztikusan megnöveljük az elégedett vevőink arányát.

módosítva: 2020-05-14

Szeretnél árajánlatot kérni?

Nagy tapasztalattal rendelkezem weboldal készítés, webáruház készítés, keresőoptimalizálás és online marketing terén. Sok olyan munkám volt már, ami sikeres lett, és pénzt hozott az ügyfeleimnek.

Ajánlatkérés