Mi a különbség az értékesítés (sales) és marketing között?
Sokszor találkozhatunk azzal a jelenséggel, hogy valakik nem tudják különválasztani a marketing, és értékesítés fogalmát. Miben különböznek mégis?
Azzal ugyebár mindenki tisztában van, hogy minden egyes vállalat végső célja: minél többet eladni a megtermelt szolgáltatásaik, és termékeik közül, ugyanis ez fogja a vállalat végső jövedelmezőségét megteremteni.
Fogalmi keveredés szokott lenni viszont olyan téren, hogy pontosan mi is a különbség a marketing, és az eladás (sales) között. Különböznek egyáltalán bármiben is? Mi jelenti a két fogalom között a határvonalat, mi az egyik, és mi a másik célja?
Ebben a cikkünkben ezt a témát szerettük volna kicsit körüljárni, hogy mit érdemes tudni ilyen téren.
Mi az a marketing?
A marketing nem más, mint az a tevékenység, ami a szolgáltatásaink, termékeink minél szélesebb körű bemutatásáért felel. Ezeket promotálja, és próbálja meg a lehető legtöbb különféle eszközzel bemutatni. Egyaránt a célcsoportjába tartoznak olyan emberek, akik még nem hallottak a tevékenységünkről, kínálatunkról, és olyan emberek is, akik már igen.
Léteznek online marketing eszközök: ezeknek a lényege, hogy az internet által nyújtott lehetőséget ragadjuk meg, ilyenek lehetnek például a Google Ads, a keresőoptimalizálás (SEO), az E-mail marketing, vagy ide sorolhatjuk akár a videómarketinget is.
Illetve, beszélhetünk offline eszközökről is, habár ezek ma már kissé kikopófélben vannak: az előző definíció alapján nem nehéz kitalálni, hogy ide sorolható minden marketing eszköz, melyek az internet világán kívül zajlanak. Ilyenek például a szórólapok, rendezvények, magazinok, névjegykártyák.
Ne feledjük, hogy a marketing-általánosságban véve-nem csupán a termékeink, és szolgáltatásaink reklámozására, bemutatására való. Közölhetünk bármilyen üzenetet a felhasználóinkkal, vagy akár mehetünk csupán a márkaépítésre is-ami hosszú távon kifizetődik.
A marketing nagyon fontos feladata a lead-generálás. Soha ne egy egyszeri valamire gondoljunk, hanem egy folyamatra: állandó tevékenységet igényel. Ha az emberek látják, hogy a vállalatunk aktívan kampányol, vagy foglalkozik oktatással, akkor az emberek sokkal szívesebben fognak minket választani.
Mi az az értékesítés (sales)?
Az értékesítés minden esetben az eladásra megy rá. Az a feladata, hogy a már megszerzett követőket valamilyen módon vásárlókká alakítsuk. Ez talán elsőre nagyon könnyű feladatnak tűnik, valójában nem az: ugyanis sok esetben hatalmas konkurenciával kell, hogy szembenézzen a vállalatunk.
Fontos, hogy mindig tisztában legyünk a megfelelő aktualitásokkal szakmai téren, ugyanis ahhoz, hogy meg tudjuk győzni az ügyfelünket arról, hogy mi jelentenénk a legjobb választást számára, tudnunk kell bemutatni azt is, hogy miben tudunk jobbat nyújtani.
A sales számos pszichológiai eszközt alkalmaz: tudnunk kell besorolnunk az adott vevőnket valamilyen embertípusba, aki be szeretne lépni az ajtón.
Mik a legfőbb különbségek a kettő között?
A marketing sok szempontból egy egyszerűbb műfaj: ki kell dolgoznunk egy tervet arra vonatkozóan, hogy hogyan szeretnénk magunkat a nagyközönség elé tárni. Nagyközönség: ugyanis mindig az a cél, hogy a lehető legtöbb, akár több százezer embert elérhessünk, ebből adódóan a kommunikáció a legtöbbször egyoldali.
A sales ezzel szemben mindig csupán néhány, vagy talán csak egy emberre fókuszál. Ebből adódóan, sokkal inkább közrejátszanak az emberi tényezők, az, hogy mennyire tudjuk az ügyfeleink kifogásait kezelni.
A marketing sokszor analitikákra épít: figyelhetjük a kampányunk számszerű adatait, és amennyiben valami nem stimmel, akkor ennek megfelelően korrigáljuk az üzenetünket: ezek pedig minden kampánynál így vannak. Ezzel szemben, az értékesítés során nem igazán támaszkodhatunk semmiféle statisztikákra, és csak egyszer hibázhatunk. Mindebből az is érezhető, hogy az egyik közvetlen, a másik közvetett, élő munka.
A marketing alapvetően egy hosszú folyamat: sokszor előfordulhat, hogy egy vevőnek számos alkalommal kell találkoznia a reklámunkkal, üzenetünkkel annak érdekében, hogy végül felfigyeljen ránk. A sales ezzel ellentétben sokszor egy egyszeri folyamat (a B2C berkein belül legalábbis): bejön az ügyfél az üzletünkbe, és talán csak 5 percünk van megadni neki a végső löketet.
A marketingben más számít sikermutatónak: minél többen iratkoznak fel az E-mailjeinkre, minél több ember olvassa azokat, minél többen követik a Twitter, LinkedIn, vagy Facebook oldalainkat, annál jobb. Ezzel szemben az értékesítésnél mindig egyvalamiben lehet mérni az eredményt: pénzben.
A két embertípus munkája között van még egy hatalmas különbség: a különféle mondatok aránya. A marketinges többnyire kijelentő mondatokat használ: történetet mesél, prezentál, addig a sales embere kérdéseket tesz fel.
Miért kell külön marketing, és sales részleg is?
Természetesen, amennyiben egy kisebb cégről van szó, nem szokták külön venni a kettőt: gyakori, hogy ugyanaz a személy látja el mind a kettő feladatot-nincs keret arra, hogy külön alkalmazzanak mindkettő posztra egy szakembert.
A legtöbb nagyvállalatnál van külön marketing, és sales részleg is. Mi ennek az oka? Nos, ahogy a fentiekből is láthattuk: teljesen más embertípust igényel, ebből adódóan egy sikeres vállalatnál igyekeznek különválasztani a kettőt egymástól.