Domain név választás-12 szempont, amire érdemes odafigyelnünk

Domain név választás-12 szempont, amire érdemes odafigyelnünk

A domain név választás egy olyan döntés, amit ha rosszul csinálunk, akkor annak sok ideig ihatjuk a levét. Hogyan döntsünk profin, hogy minden hibát elkerüljünk?

Minden egyes alkalommal, mikor egy weboldalt, webáruházat szeretnénk indítani, a legelső lépések egyike-a marketingstratégia kigondolása mellett-a megfelelő domain név választása. Talán az egyik legfelelősségteljesebb lépés lehet ennek a kigondolása, ugyanis rossz választás esetén az üzletünk hosszútávú sikerét fogjuk kockáztatni.

Nagyon sok szempont szerint mérlegelhetünk: a döntés függhet a tevékenységi körünktől, a cégnevünktől, az esetlegesen meglevő márkanevünktől, a konkurens domain nevektől, vagy a tevékenységünk helyszínétől.

Annak érdekében, hogy a cégünk, vállalkozásunk számára a legjobb domain nevet választhassuk, szerettük volna ezt a tájékoztató cikket megírni, ami a legfontosabb szempontokat foglalja össze 12 rövid pontban. Ha bizonytalan lennél, akkor nyugodtan kérj segítséged tőlem, az évek alatt több száz domain nevet választottam ki, ügyfeleim legnagyobb megelégedésére. 

Mikből áll egy domain?

Ha nagyon egyszerűen szeretnénk fogalmazni, akkor azt mondhatnánk, hogy minden egyes domain két különböző részből tevődik össze: a második szintű domainből, valamint a legfelső szintű domainnévből.

Legfelső szintű domain név

A legfelső szintű domain név (TLD-top level domain) minden esetben a domain jobb oldalán található, egy rendszerint két-vagy három karakterből álló betűsorozat. A gremmedia.hu esetén például a „hu” számít a legfelső szinű domain névnek.

A leggyakoribb TLD-k Magyarországon: .hu, .com, .net, .org, .eu. Marketing szempontjából kisebb szerepet szoktak tulajdonítani annak, hogy mi egy domain TLD-je, az esetek nagy részében a .hu, vagy pedig a .com megoldás mellett döntenek a weboldal-tulajdonosok.

Érdemes tisztában lennünk azzal, hogy a .hu domain nevek bejegyzése általában lassabb, mint a külföldi domain neveké, azonban ez semmilyen szinten ne legyen befolyásoló tényező.

Második szintű domain

A gremmedia.hu esetén a második szinű domain a „gremmedia”. Ennek a kialakítása sokféle szempont alapján lehetséges: lehet akár a cégnevünk, tartalmazhatja a szolgáltatásaink nevét, illetve, ha a tevékenységünk lokációhoz, földrajzi helyhez kötött, akkor azt is.

Hogyan ellenőrizhetjük, hogy egy domain név foglalt-e?

Valójában számtalan online eszköz létezik erre, nagyon sok hosting szolgáltató weboldalán is vannak különféle ellenőrző eszközök. Én személy szerint szeretem használni az alábbi eszközt, ugyanis hihetetlenül gyorsan lehet vele kereséseket végrehajtani. 

Hogyan keressünk domain-név ötleteket?

A tevékenységünktől, annak kiterjedtségétől, és a jelenlegi márkánktól függően többféle variáció lehetséges. Léteznek olyan domain nevek, amelyek második szintű domainje megegyezik a cégnévvel, vagy azt tartalmazzak. Előfordul-lokációhoz között tevékenységek esetén-hogy a szolgáltatás jellemző helyszínét is belefoglalják, például Győr, vagy Miskolc. Ezen felül, tartalmazhatja magát a szolgáltatás nevét is egy domain név.

Magyarországon egyértelműen a .hu, és a .com végződés a leggyakoribb.

Amennyiben az én cégem neve Gremmédia, és weboldal készítéssel foglalkozom, leginkább Szegeden, akkor lehetséges domain opciók például: weboldalkeszites-szeged.hu, gremmedia.hu, gremmedia.com, weboldalkeszites-gremmedia.hu.

Állítsunk össze ezek alapján egy lehetséges, listát, és a később felsorolt szempontok szerint mérlegeljünk. Melyek lennének ezek?

1. Tevékenység

Fontos lehet, hogy a Google találati listáján a domain nevünkből látszódjon, hogy mivel foglalkozunk. Például, a „tetofedes-badogozas.com”, valamint a „tetofedes-badogozás.hu” egyaránt jó domain nevek lehetnek, ugyanis kifejezik, hogy mivel foglalkozunk.

Amennyiben a cégünk neve a domain nevünk, törekedjünk a .hu végződésre, amennyiben a cégünk neve első ránézésre nem magyar. Például, a „gremmedia.com” nem annyira szerencsés, mert abban sem lehet valaki biztos elsőre, hogy magyar nyelvű a weboldal.

2. Megjegyezhetőség

Nagyon fontos annak a meggondolása, hogy a domain nevünk mennyire megjegyezhető. Olyan nevet ne válasszunk, amit kifejezetten nehéz kiejteni, vannak honlap-tulajdonosok, akik beleestek abba a hibába, hogy nem így választottak.

A német nyelven belül például gyakori a „tsch” betűk egymás utáni előfordulása. Amennyiben német cégünk van, próbáljunk meg úgy választani, hogy vegyük figyelembe, hogy egy magyar ember nehezen fogja tudni ez megjegyezni, ugyanis nem tudja kiejteni.

3. Egyediség

Nagyon fontos annak a meggondolása is, hogy a domainünk mennyire egyedi. Például, létező domainek a tetomesterek.hu, valamint a tetomestered.hu is.

Nagyon kifejezőek, viszont ha előfordulhat, hogy valaki emlékezetből visszaidézve minket a konkurencia weboldalán fog kikötni. Ennek elkerülése érdekében érdemes lehet a lokációnkat is belefoglalni, vagy a cégnevünket. Ha a lokációs verzió mellett döntünk-például tetofedes-gyor.hu- akkor nézzük meg, hogy nincs-e másnak olyan domain neve, ami nagyon könnyen összekeverhető lenne a mienkkel.

4. Hossz

Minden egyes domain esetén nagyon fontos annak a meggondolása, hogy a domain neve mennyire legyen hosszú. Általánosságban vett szabály, hogy három szónál ne legyen több, de a legtöbbször kis kreativitással 1-2 szavas, jól leíró domain nevet is fogunk tudni találni. Ez szintén a megjegyezhetőséget segíti.

5. Lokáció

Amennyiben nem országos szinten van jelen a tevékenységünk, a domain névbe érdemes lehet belerejteni a tevékenységünk helyszínét. Például, tetofedes-szeged.hu. Ezáltal jóval több kattintást fogunk kapni az organikus keresőben.

6. Országok

Ez tulajdonképpen a lokáció tovább vitt verziója, viszont itt arról lenne szó, hogy különböző országokban vagyunk jelen, vagy a partnereink nagy része külföldi. Nagyon sok olyan gépészeti cég van, akinek vannak külföldi, például német partnerei is. 

Ez esetben hiba lehet a .hu domain végződés. Inkább válasszunk nemzetközi domain nevet, például .com-ot, de egy szintén nagyon jó alternatíva: ugyanazt a weboldalt két különböző domain alatt futtassuk, például www.gremmedia.hu, és www.gremmedia.de.

7. Hosszútávú célok

Vegyük figyelembe, hogy minden egyes domaint hosszú távra tervezünk. A Blogger például egy CMS, amit kifejezetten bloggolára fejlesztettek ki. Minden egyes blogsport CMS-t használó domainen belül megtalálható a .blogspot rész is, például www.azenoldalam.blogspot.com.

Amennyiben később szeretnénk a tevékenységünket kiterjeszteni, nagyon fontoljuk meg, hogy ilyet válasszunk-e.

8. Legyen márkahű

Abban az esetben, ha a domain indításakor már rendelkezünk egy márkanévvel, akkor nagyon fontos, hogy ez is megjelenjen benne valamilyen módon. Miért fontos a márka? Rengeteg multinacionális cég márkaháborút folytat, és nem is véletlenül: kísérletek is igazolták, hogy egy márkáért képesek lehetnek akár többszörös árat is fizetni az emberek.

9. Konvencionalitás

A mai webdesignban is igaz ez: azok a weboldalak hozzák a legjobb bevételeket, melyek a megszokott konvenciókhoz képesek igazodni. Ugyanúgy vannak a menüpontok kialakítva, ugyanott található a kereső, és a kapcsolati információk.

Egy domain név választása esetén is számtalan lehetőségünk lehet arra, hogy a megszokott konvencióktól megpróbáljunk eltérni. Soha ne tegyünk így, maradjunk az ésszerűség határain belül.

A konvencionalitáshoz hozzá tartozik: több szavas domainek esetén a szavakat kötőjellel válasszuk el egymástól. Természetesen van lehetőség ékezetes domainek használatára is, viszont ezek nem terjedtek el a köztudatban, ezért mi is óvakodjunk tőlük.

10. Keresőoptimalizálás

Mit gondoltok, vagy SEO szempontból jelentősége annak, hogy a domainünk tartalmazza-e a megfelelő tevékenységünk kulcsszavait? Vagy, ha .hu domaint használunk, akkor hátrányba fogunk kerülni emiatt bármilyen módon külföldön?
Tény és való, hogy nagyobb eséllyel fogunk kattintást kapni egy „természetes nevű” domain esetén, de a Google szakembere, John Mueller leszögezte: emiatt a Google nem fog nekünk kevesebb pontot adni

11. Mások véleménye

Ez alapvetően az élet minden területén igaz: mindig kérjük ki a barátaink, ismerőseink, illetve hozzáértő üzlettársaink véleményét azzal kapcsolatban, hogy milyen domain nevet válasszunk. A korábban összeállított listát mutassuk meg nekik, és kérdezzük meg, hogy ők mit gondolnak.

12. Menjünk a biztosra

Nagyon sok ügyfél esik bele abba a hibába, hogy már választott, vásárolt domaint, és úgy keresi fel a webfejlesztő céget, akivel a weboldalát szeretné elkészíttetni. Egy domain név választásánál sok szempontot érdemes figyelembe venni, a különféle webes ügynökségek nagy szakértelme van ilyen téren. Várjunk, és kérjük ki a véleményüket, a biztonság kedvéért!

Érdemes lehet domaint vásárolnunk?

Talán az a domain név, amit éppen vásárolni szeretnénk, már foglalt valaki által. Mi úgy érezzük, hogy nagyon szeretnénk azt a domaint a sajátunknak látni, és úgy látjuk, hogy az aktuális tulajdonos nem igazán foglalkozik vele. Érdemes lehet megpróbálnunk felvenni a domain tulajdonosával a kapcsolatot, hátha kedvező áron megvásárolhatjuk azt.

Előfordulhat, hogy valaki nagyon magas árat szeretne kérni egy domainért. Vannak olyan emberek, akik kifejezetten üzleti tevékenységet csinálnak abból, hogy domain neveket vásárolnak, és árusítanak. Abban az esetben, ha egy ilyen emberrel van dolgunk, akkor csak és kizárlóag abban az esetben vásároljuk meg, ha nagyon fontos számunkra a kérdéses domain. 

Egy másik szempont, ami miatt érdemes lehet domaint vennünk, az a keresőoptimalizálás. Lehetséges, hogy az oldal, amit meg szeretnénk venni, már értékes link-profillal rendelkezik, ebből adódóan nem kellene hónapokig várni arra, hogy az organikus keresőben feltűnjön az új oldal.

Konklúzió

A domain név választás alapvetően nem egyszerű feladat. Gondoljuk csak el: ez az az eleme a weboldalunknak, amivel évekre házasságot fogunk kötni. Bizonytalan lennél? Hívj fel nyugodtan, és kérj tőlem tanácsot. Tudok segíteni domain név választásban is, valamint a weboldalad elkészítésében is egyaránt. 

módosítva: 2022-03-05

Szeretnél árajánlatot kérni?

Nagy tapasztalattal rendelkezem weboldal készítés, webáruház készítés, keresőoptimalizálás és online marketing terén. Sok olyan munkám volt már, ami sikeres lett, és pénzt hozott az ügyfeleimnek.

Ajánlatkérés