Miért számít alapjaiban véve rossz koncepciónak a sikerdíjas SEO?
Nagyon sok ember mikor keresőoptimalizálásba szeretne vágni, akkor jobban hajlik a sikerdíjas megoldás felé. Ebben a cikkünkben szerettük volna kifejteni, hogy miért számít rossz megoldásnak mind a megrendelő, mind a szakértő számára.
Nagyon sokan mikor elkészül a weboldaluk, webáruházuk, akkor azonnal azon kezdik törni a fejüket: hogyan fog az a Google találati listáján, a keresőben jó helyezést elérni? Annak érdekében, hogy ez megtörténjen, plusz erőfeszítéseket kell tennünk.
Ekkor rendszerint utánajárunk annak, hogy hogyan lenne lehetséges mindez. Többféle opció is létezik: vannak hirdetési kampányok is, de a leggyakoribb, és hosszú távon legkifizetődőbb választás a keresőoptimalizálás.
Rengeteg marketing ügynökség kétféle keresőoptimalizálási konstrukciót kínál az ügyfelei számára: a havidíjas, és sikerdíjas SEO-t.
Mi az a havidíjas SEO?
A havidíjas SEO lényege, hogy a weboldal, webáruház tulajdonosa havi szinten rákölt egy adott összeget a keresőoptimalizálási kampány menedzselésére. Adott számú hónapon keresztül-ez általában minimum 3 hónap-egy adott összeget fizet egy szakértőnek, aki cserébe számos feladatot ellát.
Kulcsszókutatást végez, elemzi a konkurenciát, egy stratégiát javasol, valamint valósít meg a munka során. Az árba gyakran a linképítés, valamint egy alapfokú SEO képzés is beletartozik, ezáltal a weboldal tulajdonosa akár saját maga is megtanulhatja a keresőoptimalizálás alapjait.
Mi a sikerdíjas SEO?
A sikerdíjas SEO lényegében pontosan ugyanazokból az elemekből áll/tevődik össze, mint a havidíjas. Ennek egész egyszerűen az az oka, hogy tulajdonképpen ugyanazokat a lépéseket kell megtennünk annak érdekében, hogy egy weboldal a megfelelő kulcsszavakra a megfelelő helyezést érhesse el.
Az egyetlen különbség talán annyi, hogy a havidíjas SEO-val ellentétben a fizetés nem az eltelt közös együttműködés ideje alapján történik meg, hanem egy előre megbeszélt, felmutatott eredmény alapján. Ilyen lehet például az, hogy egy adott kulcsszóra, vagy ezek csoportjára a weboldal a Google találati listájának első oldalára kerül.
Miért preferálják sokan a sikerdíjas keresőoptimalizálást?
Azok az emberek, akik a weboldaluk keresőoptimalizálásával szeretnének egy ügynökséget megbízni, rendszerint nincsenek tisztában a SEO alapjaival. Sokan tudják a SEO-ról azt is, hogy nem számít egy olyan „egzakt” fogalomnak, mint mondjuk a matematika: a Google algoritmusait ugyanis senki nem ismeri pontosan. Ez márpedig némi bizalmatlanságra ad okot még akkor is, ha valaki számos referenciát tud felmutatni, vagy sok ideje elismert szakember.
Éppen ezért-laikusként-a legtöbb ember sokkal jobban hajlik arra, hogy a munkát sikerdíj ellenében végeztesse el valakivel. Hiszen egy profi szakember aki tudja a dolgát, különösebb probléma nélkül fel tudja mérni a feladat nehézségét, és meg is fogja tudni valósítani azt.
Azon felül, gondoljunk csak bele: számos olyan iparág létezik, amelyik sikerdíj vagy szabott ár alapján van meghatározva. Ilyen például a szoftveripar, vagy a honlapkészítés: előre megbeszélik a specifikációt, és az alapján történik az árajánlat megírása, és a szerződés.
Milyen hátulütői vannak a sikerdíjas szolgáltatásnak?
A keresőoptimalizálás mindig egy közös munkának számít. Ahhoz, hogy valaki sikeresen a Google legjobb találati helyeire küzdhesse fel magát, egy közös együttműködésre van szükség. A weboldal tulajdonosának rendszeresen követnie kell a SEO szakértő tanácsait: a megfelelő tartalmakat a megfelelő időben kell létrehozni, és publikálni.
A megrendelőnek, és nem a SEO szakembernek kell a kérdéses honlap iparágának konkurenciáját felhívni, mert ez által igen értékes linkekhez lehet hozzájutni-a megrendelő kapcsolataira alapozva. A munka során pedig egy folyamatos tanulás van jelen: a honlap tulajdonosa is megtanulja a SEO alapjait. Az egészet úgy érdemes elképzelni, mint amikor valakit a sportedzője felkészít egy versenyre. Itt is ugyanez a helyzet: sok nevező van, és a SEO szakember feladata, hogy jobban felkészítse a "versenyre" a weboldal tulajdonosát, mint mások.
A keresőoptimalizálás azért nem működhet sikerdíj alapon, amiért egyetlen sportedző sem vállal sikerdíj alapon felkészítést. Egész egyszerűen nem lehet garanciát vállalni arra, hogy valaki megnyeri-e a versenyt, és ez még a legjobb edzőkre is igaz.
Vannak olyan termékek, vagy szolgáltatások, amelyeket fix, előre meghatározott összegért árusítanak, vagy készítenek el: ilyen lehet például egy legyártott szoftver. Pontos tesztek, vagy paraméterek szerint meghatározható, hogy az teljesíti-e a specifikációkat, vagy sem. A SEO ezzel szemben nagyon képlékeny: nehéz lehet előre látni, hogy
- Mennyi idő alatt
- Hány hirdetővel szemben
- Hányadik helyre
- Milyen kulcsszavakra
fogunk helyezést elérni, mert a konkurenciától függ minden, ahogy egy versenyen is. Ebben a versenyben márpedig doppingolni is lehet: valakik ugyanezt teszik a hirdetési kampányaik révén.
Érdekes megfigyelnünk, hogy vannak olyan szolgáltatások, amelyeket soha nem sikerdíj alapon végeznek. Ilyen lehet például az étteremben felszolgált étel, vagy a fodrásszalonban végzett munka.
Noha vannak olyan szakácsok, vagy fodrászok, amelyek nagyon sikeresek és elismertek, ők sem dolgoznak sikerdíjas kivitelben. Ezeknek ugyanis nehezebb mérni és előre látni az eredményét, és az ügyfélnek az lehet az érdeke, hogy a szolgáltatással elégedetlen legyen. Egy szoftvernél lehet arra hivatkozni, hogy a specifikációknak eleget tesz, de egy mesterszakács mit tehet akkor, ha azt mondják az elkészített ételére, hogy nem ízletes?
Miért végeznek egyesek sikerdíjas SEO-t?
Ennek ellenére sok olyan ügynökség van, amelyik sikerdíjas keresőoptimalizálást végez. Tapasztalataink szerint rengeteg esetben ilyenkor a különböző ügynökségek arra építenek, hogy látszólagos sikereket érjenek el.
Amennyiben valaki Budapest környékén árul laptopokat, akkor számos olyan keresőkifejezés létezik, amely releváns lehet: ilyenek például „laptop Budapesten”, „laptop Budapest környékén”, „laptop vásárlás Budapest”, „olcsó laptop Budapesten”. Habár ezek a kifejezések elsőre ugyanolyannak tűnnek, a keresési számokat vizsgálva mindig azt láthatjuk, hogy valamelyiket jóval kevesebbszer ütik be a keresőbe.
Egy sikerdíjas SEO konstrukció esetében például elképzelhető, hogy valaki azokra a kulcsszavakra köt sikerdíjas megállapodást, amikre szinte senki nem keres rá. Ez esetben természetesen könnyű lesz elérni eredményeket. A SEO szakértő pedig-a magas versenyre hivatkozva-talán aránytalanul nagy összeget fog kérni.
Egy másik lehetséges koncepció, amikor valaki elvállalja a sikerdíjas kivitelezést, és kihasználja az ügyfele azon tudatlanságát, hogy az ágazatban nincs erős verseny, vagy csak látszólagosan.
Végső konklúzió
A sikerdíjas keresőoptimalizálás legnagyobb hibája, hogy a feleket egymás ellen hangolja. A SEO szakértőnek nem az a célja, hogy a weboldal a lehető legtöbb bevételt hozza a tulajdonosa számára, hanem hogy látszólagos sikereket érjenek el. Az ügyfélnek pedig-ahogy általában így lenne ez nehezebben megjósolható sikerű szolgáltatások esetén-hogy elégedetlen legyen a végeredménnyel.
Egy sportedző is csupán akkor érhet el szép eredményeket, ha a tanítványai, és közte bizalmi viszony van. A havidíjas keresőoptimalizálás márpedig erre teszi a hangsúlyt, és a valós eredményekre. Válasszuk hát mi is azt!