A helyes SEO URL-nek mi a titka? Tippek, és tanácsok
Mennyit számít manapság az URL-ek megfelelő keresőoptimalizálása? Milyen hibákba ne essünk bele, és milyen alapvető szempontokat vegyünk figyelembe mindenképp a helyes kialakításkor?
Manapság nagyon sok mindenre oda kell figyelni, amennyiben a Google találati listájának érére szeretnénk kerülni. Ebbe beletartoznak természetesen a technikai SEO beállítások is, melyek azt szolgálják, hogy a weboldalunk a kiváló tartalmi minőség mellett megfelelő technikai keresőoptimalizáláson menjen keresztül. Ebbe pedig beletartozik az URL-ek megfelelő SEO-zása is.
Ebben a cikkünkben egy picit arról szerettünk volna írni, hogy hogyan zajlik a gyakorlatban a megfelelő URL-keresőoptimalizálás.
Mi az az URL?
Ahhoz, hogy pontosan megérthessük az URL-ek keresőoptimalizálási folyamatát, először érdemes lehet tisztában lennünk azzal, hogy pontosan mit is takar ez a fogalom: maga az URL.
Az URL (Uniform Resource Locator) tulajdonképpen egy webcímet jelöl az interneten. Amennyiben egy URL-t beírunk a böngésző címsorába, az fogja meghatározni, hogy pontosan milyen tartalom jelenjen meg előttünk. Az URL azt is megszabja, hogy hogyan kérjük le a megfelelő adatokat, ezt adja meg az úgynevezett protokoll adja meg, ami lehet http, https, ftp, stb…
Az URL mindig egy protokollból, domain névből, és egy elérési útból áll. Például, a
https://gremmedia.hu/edukacio
Az egy URL, ahol a https:// a protokoll, gremmedia.hu a domain, és a /edukacio az elérési út.
A domain néven belül a pont utáni végződést hívjuk TLD-nek, például .hu, vagy .com gyakori TLD-k.
A legtöbb esetben csupán az elérési utat szokták SEO szempontból elemezni. Az igazság az, hogy a domain nevünk, és a protokoll is beletartozik a megfelelő URL-optimalizálásba.
Miért van igazán nagy jelentősége az URL-eknek a SEO-ban?
A SEO-ban igenis van jelentősége az URL-eknek. Ennek oka két különböző dologra vezethető vissza:
Felhasználói élmény
Az URL-ek egy egyértelmű jelzést adnak a felhasználóinknak arra vonatkozóan, hogy a weboldalainkon hol járnak. Egy ideálisan kialakított struktúra nem csupán annak az eldöntésében segíthet, hogy pontosan milyen tartalmat-terméket, bejegyzést böngésznek a felhasználóink, hanem arról is sokat elárulhat, hogy pontosan hol járnak a weboldalunkon.
Gondoljunk csak bele: egy közösségi média megosztás esetén az emberek elsősorban az URL végződése (elérési út) alapján fogják tudni eldönteni, hogy pontosan miről szól a tartalom. Gondoljunk csak bele, hogy mennyivel informatívabb mondjuk a
https://webaruhazam.hu/laptopok/asus
mint mondjuk a
https://webaruhazam.hu/3/1
URL.
Rangsorolás
A Google már elismerte azt, hogy az URL-ek megléte nem elsődleges rangsorolási tényező. Figyelembe veszi, de korántsem akkora súllyal, mint például a tartalmi minőséget, vagy a backlinkek számát.
Ennek ellenére, érdemes lehet tisztában lennünk azzal, hogy pontosan hogyan érdemes kialakítanunk az URL-eket a lehető leghelyesebben SEO-ban. Szokták mondani hogy sok kicsi sokra megy, és mivel nem egy nagy feladatról van szó, ezért ne veszítsünk mondjuk egy 100 pontos skálán csupán 1-2 pontot emiatt.
Mire figyeljünk oda az URL-struktúra kialakításakor?
Mi az, ami vagy SEO, vagy felhasználói szempontból nézve nagyon fontos lehet, ha a pontos URL struktúrára szeretnénk törekedni? Ahogy említettük, a domain, elérési út, és protokoll egyaránt szempontot jelentenek, viszont mivel a legtöbben csak az utóbbit veszik bele az URL-optimalizálásba, először erről lenne szó.
Kötőjelek szerepeljenek benne
Az URL-jeinkben mindig kötőjelek szerepeljenek, mint szó elválasztó elemek. Ez egyrészt a konvencionalitás szempontjából lehet fontos: nem sugall igényességet egy weboldal készítőjének részéről, ha minden elem mondjuk alulvonásokkal van elválasztva.
Másrészről, a Google az URL-ben levő szavakat kötőjelek alapján bontja szét. és ez által lehet képes a kulcsszavainkat megtalálni benne-míg más karakterre ez az állítás alapvetően nem feltétlenül igaz.
Ne használjunk azonosítókat
Gyakori hiba, hogy az adatbázisban szereplő elsődleges kulcs (egyedi azonosítószám) adja ki az URL egy részét. Ha például van 10 termékkategóriánk, akkor az egyes kategóriák azonosító száma: 1,2,3, stb… lehetnek.
Tehát, hiba lehet egy URL-t így jelölni, hogy
azendomainem.hu/1
Helyette használjuk így:
azednaimainem/asus-laptop
Ne használjunk nagybetűket
A megfelelő olvashatóság végett fontos lehet, hogy ne használjunk az URL-ünkben nagybetűket. Nem számít szokványosnak manapság a nagybetűs URL-ek használata. Szerinted melyik a jobban olvasható?
httés://gremmedia.hu/EDUKACIO
httés://gremmedia.hu/edukacio
Ne használjunk szokványtalan elemeket
Nagyon fontos lehet, hogy ne használjunk szóközöket, speciális karaktereket, ékezeteket ez URL felépítése során. Ezek mind-mind a SEO-t, mint a felhasználói élményt rombolják.
Törekedjünk a kifejezőségre
Egy szempont, hogy az URL-jeink a megfelelő módon kifejezők legyenek. Amikor rájuk nézünk, legyen teljesen egyértelmű, hogy azok miről szólnak, ne a művészi érzékünk megvillogtatására törekedjünk.
Legyen rövid az URL
Egy komoly SEO cég, a Backlinko szerint a rövid kialakítású URL-ek jobban teljesítenek, mint a hosszabb társaik. Ennek érdekében, érdemes lehet a rövidségre, és egyszerűségre törekedni. Az URL-ünk elérési útja nagyjából 3-5 szavas lenne ideális esetben.
Használjuk a megfelelő kategóriákat
Egy picit javíthatja a SEO teljesítményünket, amennyiben a megfelelő kategórianeveket is használjuk az URL-jeinken belül. Például egy termék esetén annak a kategóriáját is foglaljuk bele az URL-be. Tehát, akkor a
www.azenwebshopom.hu/termekeink/laptopok/asus
megoldás jobb lehet SEO szempontból, mint a
>www.azenwebshopom.hu/termekeink/asus
megoldás.
Használjuk helyesen a kulcsszavainkat
Ma már a kulcsszavak használata az URL-ekben nem erős rangsorolási tényező, csupán minimálisan. Ennek ellenére, nagyon ajánlott lehet a kulcsszavak használata az URL-ekben, azok kifejezősége miatt, és SEO szempontból sem veszíthetünk ezen túl sokat.
Ezen felül, ne feledjük, hogy a kulcsszavakkal telehalmozott URL-eket nem díjazza a Google, és általában a felhasználóink sem fogják. Általános szabály, hogy maximum egyetlen alkalommal foglaljuk bele a kulcsszavainkat egy URL-be.
Mire figyeljünk oda a domain választásánál?
A domain az, ami minden egyes URL-ünk része lesz, és abban az esetben, ha rosszul választunk, annak sokáig ihatjuk majd a levét.
Törekedjünk a megjegyezhetőségre, és egyszerűségre. Fontos, hogy egyedi nevet használjunk, ne forduljon elő olyan, hogy könnyen összekeverhető más domainekkel.
Amennyiben a kulcsszavunk könnyedén belepasszintható, érdemes lehet bele tenni, azonban ez nem fog előnyt jelenteni a rangsorolásnál, vagy talán csak nagyon minimális mértékben.
Amennyiben jó esély lenne rá, hogy a tevékenységünk külföldön is megjelenne a későbbiekben, érdemes lehet .com TLD-jű domaint választani. Érdemes megjegyezni, hogy a TLD megléte nem igazán rangsorolási tényező, pusztán a .com végződés nem fog hátrányt jelenteni a .hu-val szemben.
Nem érdemes szokatlan TLD-t választani, mondjuk .biz-t, ugyanis ez eltér a konvencionalitástól. Ha külföldi a domain, akkor legyen .com.
Itt írtunk egy részletes cikket arról, hogy hogyan kell jól domaint választani.
Milyen protokollt használjunk?
A mai weboldalak esetén leginkább kétféle protokoll jöhet szóba: a http://, és a https:// protokoll. Melyik a jobb? Mi a különbség a kettő között?
A http az titkosítatlannak minősül. Amennyiben megnyitunk egy weboldalt Chrome alatt, ami http:// alatt fut, akkor észre vehetjük, hogy egy űrlap kitöltésekor a „nem biztonságos” felirat jelenik meg felül piros színnel. A statisztikák szerint jóval kevesebb, akár 30%-al kevesebb megrendelés érkezhet egy olyan webáruházból, amelyik titkosíttatlan protokoll alatt fut.
Ezen felül, a Google is rangsorolási tényezőként fog erre tekinteni: ma már hátrébb sorolja a találati listán azokat az oldalakat, amelyek nem https:// alatt futnak. Ennek a beállításához szükséges az úgynevezett SSL tanúsítvány is, melyet Cpanelen könnyedén be is állíthatunk.
WWW, vagy nem-WWW verzió a jobb?
Ez a weboldal nem nyitható meg www alatt. Próbáld csak meg, írd be a fenti címsorba ezt a három karaktert a domain neve elé, és látni fogod, hogy nem működő ez az opció.
Az igazság az, hogy teljesen mindegy, hogy www-vel, vagy www nélkül lehet egy weboldalt megnyitni, de nagyon fontos az egységesség ilyen téren: ne engedjük, hogy a tartalmaink mindkettő alól elérhetők legyenek, ez ugyanis tartalom duplikációhoz fog vezetni, amit a Google nem díjaz.
Érdemes aldomaint használni?
A válasz egyértelműen az, hogy nem érdemes. aldomainnek számít például a gremmedia.hu esetén a gremmedia.blog.hu is, azonban ez SEO szempontból sokkal rosszabb, mint ha egyetlen domain alatt lenne található minden.
Ebből kifolyólag, amennyiben nagyon nem indokolt a használata-mondjuk az egyik üzleti águnk nagyon eltérő típusa miatt-akkor nem érdemes aldomaint használnunk.
Mire figyeljünk egy weboldal redesignja során?
Sokszor előfordulhat, hogy egy weboldalt-valamilyen okból kifolyólag-teljesen át kellene alakítani. Ez természetesen kimerülhet egy design cserében is: lehet szó arról, hogy az elavult kinézetet szeretnénk kicserélni, mondjuk egy új sablon telepítésével WordPress esetén.
A másik opció az, amikor már magának a weboldalnak a szerkezetét is át kellene alakítani: ez kimerülhet például az URL-struktúra megváltoztatásában is. Ez esetben hatalmas hiba lehet, ha valaki nem használja az úgynevezett 301-es átirányításokat: mivel a régi URL-ek eltűnnek, az ezekre mutató linkeket például nem veszi figyelembe többé a Google. Mikor a felhasználóink rákeresnek valamire, és a mi oldalunkra kattintanak, akkor egy 404-es törött oldalra fognak érkezni.
Rengeteg webáruház-tulajdonos esett már bele abba a hibába, hogy a weboldal URL struktúrájának átalakításakor nem használta a megfelelő eszközöket, és ennek eredményeképp szinte teljesen eltűnt az oldala a keresőből.