Véleményem Szuhi Attila (ITE) és Sipos Csaba (OVGO) SEO tanfolyamáról
Nagyon sokan tisztában vannak azzal, hogy a tudás igazi aranyat ér. Ezért joggal hihetjük, hogy egy igazán magas színvonalat nyújtó képzés kizárólag drága lehet – pláne magyar nyelven. Mikor két hazai keresőoptimalizálási tanfolyamot elvégeztem, akkor döbbentem rá, hogy ez mennyire téves elgondolás.
Nagyon sokan vannak, akik az online marketing, vagy webfejlesztés különféle részterületein szeretnének érvényesülni. Korábbi fejlesztői múltamnak köszönhetően tisztában vagyok azzal, hogy programozói témában igazán színvonalas tananyagokat csupán angol nyelven lehet elérni – az összes fórum, ahol mély diskurzusok folynak a programnyelvek használatáról, vagy a különféle keretrendszerekről, angol nyelvű.
Magyar nyelven is lehet programozni tanulni, de igazán átfogó, magas szemléletet nyújtó videós tanfolyamok nem igen vannak a témában – akik tanulnak, általában külföldi platformokon teszik ezt, ilyen például az Udemy, ahol pár ezer forintért akár tizenórányi tananyagokat lehet vásárolni.
Joggal merülhet fel bennünk a kérdés: Magyarországon is van erre lehetőség, az online marketing területén? Bennem nagyon komoly kételyek voltak ezzel a témával kapcsolatban, hiszen, külföldön, a világpiacon nyilván sokkal nagyobb esély van arra, hogy valaki igazán jó tananyagokat készített. Ezért nem is igazán szerettem volna beiratkozni hazai SEO képzésekre – mikor elkezdtem a szakmában nézelődni, két darab Udemys kurzust vettem, ami valamilyen szinten bevezetett a SEO világába, de ezekből nem kaptam mélyebb tudást.
Jelen cikkemben pontokba szedve szeretném kifejteni, hogy miért voltam nagyon elégedett két hazai ismert szakértő, Sipos Csaba és Szuhi Attila képzésével.
Tartalmasság és részletesség
A kurzusokon nem csupán a keresőoptimalizálás alapjait tanulhattuk meg, hanem profibb technikákkal is találkozhattunk. Olyan külföldi platformokon, mint például az Udemy, egy középkategóriás tanfolyam kb. 8-10 órás, míg egy részletesebb – a leghosszabb, amit találtam 32 órás tananyag volt a témában. Az említett magyar kurzusok ennél részletesebbek voltak, Sipos Csaba kizárólag webshop SEO-jával foglalkozó tanfolyama minimum 13 órát tett ki, de hasonló részletességet mutatott például Szuhi Attila kulcsszókutatás tanfolyama.
Véleményem szerint kijelenthető, hogy legalább olyan tartalmasak voltak a hazai kurzusok, mint bármelyik, amit mondjuk az Udemyn lehetett volna megvenni.
Élő példák
Minkét tanfolyamon hazai weboldalakat és webáruházakat hoztak fel példának, ennek köszönhetően az említett példák is sokkal élethűbbek voltak, pláne, hogy nem egy webshopot ismert az átlag felhasználó is, ami a kuzus anyagában szerepelt.
A hazai piachoz való igazodás
Hazánkban alapvetően más a piac szerkezete, ebből adódóan máshogy lehet keresőoptimalizálási munkákat végezni. Idehaza például működik a PR cikkes linképítés, míg ez angolszász területen kevésbé van így. Magyarországon a piac méretéből adódóan lehet általánosabb kulcsszavakra is célozni, míg ez külföldön jóval nehezebb feladat lehet – alapvetően más stratégiában kell gondolkodni.
Mindennek köszönhetően a hazai SEO tanfolyamok sokkal jobban bemutatják a lehetőségeinket a magyar piacon, mint a külföldi videós kurzusok.
Trükkök és különleges technikák
A tanfolyamokon olyan technikákat is megtanultunk, melyeket saját magától az ember nagyon nehezen, vagy rengeteg idő alatt sajátíthatott volna el. Ilyen például a sajtóközleményes linképítés, mely ugyan egyedül is megtanulható és kikísérletezhető, ez rengeteg időbe és munkaórába kerülne.
Érdemes lehet-e mindkét tanfolyamot elvégezni, ha kifejezetten ezzel szeretnénk foglalkozni?
Alapvetően az a véleményem, hogy igen. Mindkét kurzusban voltak olyan elemek, melyek a másik tanfolyamon nem szerepeltek, vagy kevésbé részletesen. Például, az OVGO tanfolyam nagyon részletes útmutatást nyújtott arra vonatkozóan, hogy hogyan kell a SEO Powersuite programot használni, az ITE tanfolyamon például profin bemutatták a SEMRush használatát.
Ebből kifolyólag úgy érzem, hogy mindkét képzést érdemes lehet elvégezni, hiszen így egy elég átfogó képet kaphatunk a szakmáról, különféle szoftverekről és technikákról.
Vélhetően mi az oka az alacsony árnak?
A cikk írásának idején az ITE tanfolyam havidíja 4800 Ft volt, míg az OVGO tanfolyam díja 5900 Ft. Ez valójában egy alacsony összeg, az ár pedig azzal indokolható, hogy mindkét szakértő szerette volna a tömegeket értékes tudáshoz juttatni.
Véleményem szerint mindkét képzés rendkívül magas színvonalú, annak ellenére, hogy olcsón megvásárolhatók, és bármikor lemondhatók a tanfolyam előfizetései. Így akár pár hónap alatt, mindössze pár tízezer forintért magas színvonalú tudáshoz juthatunk hozzá.
Mennyit érnek a valóságban az itt tanultak?
Természetesen érdemes lehet kijelenteni, hogy az online marketingnek rengeteg részterülete van, nem csupán keresőoptimalizálás – és ez még akkor is így van, ha valaki főleg ezzel foglalkozik. Ahhoz, hogy valaki a szakmában boldoguljon, szükséges lehet megtanulni a honlapkészítést, picit belemélyedni az UI/UX designba, kell egyfajta vállalkozói szemlélet is – azonban ha csupán a keresőoptimalizálási részt nézzük, véleményem szerint a két tanfolyam lefedi azt, amire egy szakmabelinek szüksége lehet. Nekem például nehéz kulcsszavakra sikerült ügyfeleket a TOP3-ba behozni a Google találati listáján úgy, hogy azokat az elveket alkalmaztam, melyeket a két tanfolyamon tanultam.
A cikk végső konklúziója az, hogy nem feltétlenül kell százezreket kifizetni azért, hogy valaki értékes tudást szerezhessen.