H1, H2, H3 szerepe a SEO-ban-van még jelentősége?

H1, H2, H3 szerepe a SEO-ban-van még jelentősége?

Van-e annak bármi jelentősége, hogy az úgynevezett heading elemeket használjuk a weboldalon SEO szempontból? Ha igen, mire figyeljünk oda?

Nagyon sok olyan téma van általánosságban véve a keresőoptimalizálás terén, ami vitatott. Az igazság az, hogy pontosan senki nem tudja, hogy hogyan működnek a Google keresőalgoritmusai. Azt tudjuk, hogy rengeteg különböző tényezőt vesznek figyelembe-több, 200-at-azt viszont senki nem tudja teljesen pontosan, hogy az értékelés hogyan zajlik: ezek ugyanis nem nyilvánosak.

Mi az, ami alapján mérlegelhetünk, ha egy vitatott SEO témáról van szó? Leginkább három különböző dolgot vehetünk figyelembe:

  • A saját megfigyeléseinket
  • A Google szakembereinket nyilatkozatait
  • Keresőoptimalizálással foglalkozó cégek statisztikáit

Habár sok mindenről lehetne vitatkozni, ebben a cikkünkben arról szeretnénk beszélni, hogy mi a jelentősége az úgynevezett heading elemeknek a SEO-ban: a h1, h2, h3, h4, h5 elemeknek.

Mik azok a heading elemek?

Mikor egy weboldalt olvasol-például ezt, akkor megfigyelhető, hogy azon a szövegek bizonyos részei nagyobb betűmérettel vannak szedve. Pontosan ugyanúgy, ahogy mondjuk egy Word dokumentum esetén: a HTML leíró nyelv is lehetőséget ad arra, hogy a honlapjainkon tagoltabbá tegyük a szövegünket. Összesen öt féle heading elem van: H1, H2, H3, H4, valamint H5. Ezek rendszerint így, ebben a sorrendben alkotnak csökkenő sorrendet betűméret szerint.

A legtöbb különféle CMS-ben is van lehetőség arra, hogy mi magunk, egy szövegszerkesztőn keresztül ilyeneket hozzunk létre: ez rendszerint úgy valósul meg, hogy kijelöljük az adott szövegrészt, és a szerkesztőben egy adott gombot lenyomva az adott szöveg ily módon tagolttá válik.

Ebben a szövegben például a "Mik azok a heading elemek?" rész is ilyennek számít, H2-nek. A cikk címe, a kép alatt pedig H1-nek.

A H1, H2, H3 elemek beállítása a szövegszerkesztőben.

Az oldal forrásait megtekintve is megtekinthetjük az eredményt: 

Van jelentősége SEO szempontból?

A cikk témája alapvetően ez volt: lenne jelentősége annak, hogy használunk ilyeneket a weboldalon? A válasz az, hogy igen, de nem veszi nagy súllyal figyelembe a Google. Ezt maga John Mueller mondta, a Google szakembere, aki jellemzően SEO témákban szokott aktuálisan nyilatkozni. 

Ennek ellenére, érdemes használnunk ezeket, ugyanis a Google keresőmotorjai jobban meg fogják tudni érteni a különféle tartalmainkat, amennyiben heading elemeket használunk a weboldalunkon.

Ezen felül, a felhasználóink is könnyebben meg fogják találni azokat a tartalmakat, amiket keresnek. Gondoljunk csak bele: beírnak valamint a keresőbe, és az egyik találatra kattintva egy hosszú, tagolatlan szöveg fogadja őket. Ekkor az első dolguk az lesz, hogy visszaugranak a találatokhoz, ugyanis senkinek nincs kedve egy hosszú szöveget végigolvasni, amiben ki tudja, hogy hol lenne a válasz-már ha lenne. Manapság sürget az idő: inkább megnéznek egy másik keresési találatot, és jó eséllyel hamarabb kérdést is fognak találni a válaszukra.

Tehát igen, elmondható, hogy érdemes lehet ilyet használni-veszíteni nem lehet vele, ez biztos. Ilyen téren igazából nem megosztott a SEO közösség, többnyire egyetértés van ebben a szakértők között. De mi az, amin szoktak vitatkozni?

Szerepeljenek-e kulcsszavak a heading elemekben?

Érdemes a Heading elemekben kulcsszavakat használni?

Na, itt már szokott vita lenni. Van jelentősége annak, hogy a kulcsszavak megjelennek-e a heading elemeinkben? Nos, néhány éve még nagyon esszenciális rangsorolási tényező volt ez: abban az esetben, ha a legjobb találati helyekre szerettünk volna kerülni, akkor MINDENKÉPP bele kellett raknunk az adott keresési kulcsszót a megfelelő heading elemekbe-változtatás nélkül.

Mi ezzel a probléma? Az, hogy ez könnyen természetellenessé torzíthatja a szövegünket. Ha arra keresünk rá, hogy „Szeged étel rendelés”-akkor az egy keresési kifejezésnek minősül. Ha belegondolunk, ilyen ragozási formában, mint kulcsszavat egyetlen szövegbe sem tehetjük bele-ugyanis természetellenesen hatna.  

A Google-nak az az érdeke, hogy a lehető legjobb tartalmakat szolgáltassa a felhasználóknak, és nem pedig a különféle ügyeskedő SEO-mesterek kiszolgálása. A keresőmotor mesterséges intelligenciája elég fejlett ahhoz, hogy a weboldalunk tartalmát a különféle szinonímák, és az egész szöveg kontexusa szerint be tudja sorolni. Ebből kifolyólag, ahogy John Muleller le is szögezte: nem rangsorolási tényező az itt elhelyezett pontos egyezésű kulcsszó. Inkább csak a szövegeinket érti meg jobban a keresőmotor.

Valójában számos weboldalt találunk manapság, ami a pontos keresési kifejezést nem tartalmazza a heading elemeiben. Ha a fenti példáról lenne szó: használhatnánk az "étel rendelés Szegeden", "házhoz szállítás Szegeden" kifejezéseket is a heading elemekben, és nem kerülnénk hátrányba.

Mit tegyünk?

Felmerül bennünk a kérdés, hogy mégis mit kellene tennünk? Hiszen, valamilyen módon mégiscsak érdemes lenne használni azt a kulcsszót a heading elemekben, amit használni szeretnénk, nem?

Próba gyanánt, gondoljunk ki egy általános témájú kereső kifejezést, és írjunk rá egy 500 szavas cikket bármilyen témában-ami annak a témájához kapcsolódik. Amennyiben a tagolásokat megfelelően használjuk, látni fogjuk, hogy azokban nagyon hasonló kifejezések fognak megjelenni, mint maga a keresési kulcsszó, amire vélhetően ez a szöveg megjelenne. Mindez, természetesen, egy jó cikk velejárójaként lesz így. 

Általánosságban véve, mint ellenőrzés gyanánt, érdemes lehet 1-1 tartalom megírása után mindig megnézni, hogy a létrehozott szöveg-tartalmát tekintve-miről szól, és hogy az AdWords kulcsszótervező szerint vélhetően milyen kifejezésre jelenne meg ez az adott tartalom a keresőben. Ez után, ellenőrizzük le, hogy a megfelelő heading elemeink között vannak-e olyanok, amelyek erre nagyon hasonlítanak. Amennyiben igen, akkor a keresőmotor ténylegesen biztos lesz abban, hogy a szövegünk a megfelelő témáról szól, és ez már elég lesz a jó helyezésekhez.

Mit ne tegyünk?

ne próbáljuk meg kijátszani a keresőalgoritmusokat

Ne próbáljuk meg a konkrét keresési kifejezést minden áron szerepeltetni a H1, H2, H3, stb… elemekben, amennyiben ez nem természetes. A Google Panda algoritmusa kifejezetten azt a célt szolgálja, hogy a rossz tartalmú weboldalakat eltüntesse a találati listák tetejéről.

Ezen felül, szintén nagyon fontos, ne ne essünk kulcsszó-halmozásba itt sem. Ha a szövegünkben természetesen előfordul néhány helyen, az már bőven elegendő lehet a megfelelő eredményekhez-és ez egy jó cikk természetes velejárójaként fog megszületni, nem pedig ügyeskedés által.

módosítva: 2020-05-13

Szeretnél árajánlatot kérni?

Nagy tapasztalattal rendelkezem weboldal készítés, webáruház készítés, keresőoptimalizálás és online marketing terén. Sok olyan munkám volt már, ami sikeres lett, és pénzt hozott az ügyfeleimnek.

Ajánlatkérés