A Google RankBrain algoritmus bemutatása

A Google RankBrain algoritmus bemutatása

Te gondoltad volna, hogy a Google Rankbrain algoritmusa a harmadik legfontosabb SEO tényező? Sokan nem tudják, de mégis így van. Miért?

Manapság az internet világában élünk. El sem tudnánk képzelni az életünket nélküle, és van egy olyan ingyenes szolgáltatás, melyet az emberek több mint 90%-a igénybe vesz nap mint nap: ez pedig a Google keresője.

Talán elsőre evidensnek tűnik, de gondoljunk csak bele: mennyivel nehezebb lenne az életünk, amennyiben ebben a hatalmas információáradatban nem találnánk meg, amire éppen szükségünk van. Természetesen, más keresőmotorok is léteznek a Googlen kívül, azonban ezeknek a teljesítménye-hatékonyságát tekintve-messze alul marad.

Éppen ezért érdemes lehet picit jobban áttekinteni, hogy hogyan is értékeli a Google a különféle tartalmakat. Ebben a cikkünkben a RankBraint szeretnénk egy picit jobban bemutatni.

Miért jelentős a RankBrain?

Nagyon sok mindent szoktak állítani azzal kapcsolatban, hogy vajon milyen rangsorolási tényezők jelentősek a Google számára, viszont sok ember talán még nem  is hallott a RankBrainről. Nos, az igazság az, hogy hivatalosan a harmadik legjelentősebb rangosorlási tényezőnek számít a backlinkek, és a tartalom után. Pedig, több, mint 200 különböző tényezőt vesz figyelembe a keresőmotor.

Mi az a RankBrain?

A RankBrain a Google alapalgoritmusai  közé tartozik, amely Machine Learning technikát használ. 2015-ben élesítették, a RankBrain tette lehetővé, hogy a Google kontexusában meg tudja érteni az általunk használt keresési kifejezéseket.

Már évek óta így van ez, és mind a mai napig: a keresési kifejezések 15%-át még soha senki nem ütötte be előttünk a Google keresőjébe, legalábbis pontosan úgy, olyan formában biztosan nem. Korábban nagy hangsúly volt azon, hogy a találati lista rendezésénél a pontosan egyező szavak száma szerint alakuljon a rangsor. A RankBrain ezt küszöbölte ki: képes a tartalmaink „lényegi” megértésére.

Ma már olyannyira fejlett intelligenciával bír, hogy egy adott keresési kifejezésre nagyobb eséllyel fogja tudni megadni a helyes találatokat, mint a Google szakemberei.

Hogyan működik az algoritmus?

A RankBrain a felhasználói élmény alapján próbálja meg osztályozni a tartalmakat. A mesterséges intelligenciája révén bizonyos oldalakat esélyesnek tart arra, hogy egy adott keresési kifejezésre jó választ adjanak, ezért előrébb sorolja őket.

Amennyiben az adott oldal az ő mérőszámai szerint jól teljesít, akkor azt fogja mondani: „na igen, bejött a feltételezés. Tényleg jó a tartalom”-és a weboldalt tartósan előrébb is sorolja. Ellenkező esetben ez nem történik meg.

Melyek lennének ezek a tényezők, amiket figyel?

  • Az organikus átkattintási arány
  • Oldalon töltött idő
  • Visszapattanási arány

Az organikus átkattintási arány (CTR) azt jelenti, hogy a keresőben egy adott kulcsszóra megjelenve az esetek hány százalékában kapunk abból kattintást. Ha például a „pizza készítés” szóra megjelenünk, és  100 alkalomból 7-szer kattintanak a mi oldalunkra, akkor a CTR 7%.

A visszapattanási arány pedig azon felhasználók arányát jelzik, akik egy weboldalra érkezve arról bármilyen akciót kivitelezve távoznak: ilyen lehet például egy linkre kattintás, vagy egy űrlap elküldése.

Hogyan optimalizálhatunk RankBrainre?

Amennyiben már azt is tudjuk-az előző felsorolás alapján-hogy miket vesz figyelembe a RankBrain, alapvetően nem kell mást tennünk, mint ezeket a paramétereket a lehető legjobban feljavítani.

Az organikus átkattintási arány nagymértékben függ a meta elemeink (meta cím, és meta leírás) optimalizáltságától.

A meta cím lehetőleg legyen kellőképpen figyelemfelkeltő, és emocionális. Amennyiben lehetséges, és nem megy a természetesség rovására, lehetőleg szerepeljen benne a keresési kifejezés kulcsszava is.

A meta leírás lehetőleg ugyanúgy tartalmazza a keresési kifejezéseket valamilyen formában, ugyanis ezt a Google a találati listáján sötéttel kiemeli. Egy rövid összefoglalóban fejtse ki, hogy miért érdemes a mi oldalunkra kattintani.

A visszapattanási arány függ az oldalunk betöltési idejétől: amennyiben az 3 másodpercnél tovább tölt be, az emberek több mint 50%-a be fogja zárni azt mobilról annak teljes megjelenése előtt, a Google korábbi statisztikái szerint. Amennyiben megérkeztek az oldalra, próbáljuk meg a figyelmüket egy pár szavas, rövid kifejezéssel megragadni. Igyekezzünk a legértékesebb tartalmainkat a hajtásvonal felé pakolni, hogy ne kell legörgetni sem, ha valaki az oldalunkra érkezik.

Az oldalon töltött idő leginkább a tartalmaink részletességétől, a design minőségétől, a szakmai pontosságunktól, a megfelelő szövegtagoltságtól, és a teljes, összképben nyújtott felhasználói élménytől fog függni.  Ennek értelmében, meg is valósul az, amit manapság nagyon emlegetnek a SEO-ban: a minőségi tartalom az egyik legfontosabb útmutató a sikerhez.

módosítva: 2021-05-06

Szeretnél árajánlatot kérni?

Nagy tapasztalattal rendelkezem weboldal készítés, webáruház készítés, keresőoptimalizálás és online marketing terén. Sok olyan munkám volt már, ami sikeres lett, és pénzt hozott az ügyfeleimnek.

Ajánlatkérés