Mi a jelentősége a Rogers görbének? Hogyan hat ez az értékesítésünkre?

Mi a jelentősége a Rogers görbének? Hogyan hat ez az értékesítésünkre?

Miért van igazán nagy szerepe a mai marketingben az úgynevezett Rogers-görbének? Hogyan befolyásolhatja a stratégiánkat? 

Szinte teljesen biztos vagyok benne, hogy aki nem tanult marketinget, még nem találkozott ezzel a fogalommal. Jómagam is egy marketinges egyetemi előadáson hallottam róla először, és talán nem is azt tartom benne érdekesnek, hogy létezik egy ilyen görbe, vagy hogy van egy általános, kimutatható tendenciája, "leírása" annak, hogy egy termék miként terjed el a fogyasztói társadalomban, hanem az abból levonható következtetések, és praktikák, amik ennek a görbének a létéből következnek, akár online marketing terén is.

Először tisztázzuk le, hogy mit jelent a Rogers görbe pontosan. Amennyiben egy vállalat piacra dob egy új terméket, és megfigyeljük, hogy az idő elteltével az adott termék hogyan terjed el a piacon, akkor rendszerint egy jellegzetes, úgynevezett normál eloszlású görbe (Gauss eloszlás) rajzolódik ki elénk. Maga a görbe-ha precízen szeretnénk fogalmazni-az idő függvényében mutatja meg a teljes lakossághoz viszonyítva azon emberek arányát, akik minimum egy alkalommal vásároltak az adott termékből.

Nyilvánvalóan mindenki felteheti magának a kérdést: ki az, aki először megvásárol egy adott terméket? Hiszen még senki nem ismeri a terméket, de talán még a márkát sem. Azok az emberek, akik először megvesznek egy új terméket, az úgynevezett innovátorok (2,5%). Ezek az emberek általában kalandvágyó emberek, és magas kockázatviselési hajlammal bírnak: ők maguk sem tudják, hogy egy új márkájú mosógép ténylegesen milyen lesz, viszont társadalmi helyzetükből adódóan szeretik a kihívásokat keresni.

A második csoport, aki rendszerint megvásárolja az adott terméket, az úgynevezett korai elfogadók (13,5%) csoportja. Magas társadalmi státusszal rendelkező emberek, és jellemző rájuk, hogy az átlagnál hamarabb hajlandóak új terméket vásárolni.

A harmadik csoport a korai többség (34%): ők még az átlagnál hamarabb hajlandóak újdonsághoz adni a nevüket, de azért már megfontoltabbak.

A negyedik csoportot az úgynevezett késői többség (szintén 34%) alkotja, akik szkeptikusoknak számítanak az új termékekkel kapcsolatban.

Az ötödik csoportot  az úgynevezett lemaradók (16%) alkotják. Ők rendszerint hagyományőrzők, ami például idősebb emberekre jellemző.

Felmerülhet bennünk, hogy mitől függhet az, hogy a terméket mennyire gyorsan fogadják el az emberek, mennyire gyors az adaptáció. Ez függ attól,hogy

  • mekkora a termék keresettsége, milyen erős a verseny, 
  • mennyire szabványosított a termék: egy akkumulátor minden autóba beszerelhető-e,
  • milyen gyorsan terjed az emberek között a termék kommunikáció, réven: a szájreklám hatásosabb, mint a hirdetés,
  • van-e influencer, aki hajlandó a termékünk mellé állni

Ami talán érdekes a Rogers-görbében az az, hogy abból kiindulva, hogy egy termék éppen hol tart az értékesítésben, más és más módon kell azt hirdetnünk. Például, az innovátorok más üzletben vásárolnak, mint a késői többség: ebből adódóan más boltokban érdemes polcpénzt fizetnünk. A korai elfogadók más TV műsort néznek, mint a a lemaradók. Ha picit online marketingben, hirdetésekben gondolkodunk: az innovátorok talán más kifejezésekre keresnek rá társadalmi eltérésükből / szóhasználatukból adódóan, mint a késői többség. A görbére refelektálva általános megállapítás a marketinges szakemberek között, hogy ha egy termék nem terjed el a korai elfogadók körében, a termék nem fog elterjedni a fogyaszói piacon sem. Ahhoz, hogy egy termék hol tart az értékesítésben, azt kell megfontolnunk, hogy

  1.  Mekkora a teljes célpiac. Mondjuk, csak a lakosság 30%-a tartozik a célközönségünkbe, ha laptopot szeretnénk árulni: pici gyerekek, idősek nem vásárolnak, valaki az asztali számítógépet preferálja, vagy elég neki az okostelefon is.
  2.  A teljes célpiac hány százaléka jelent már meg a görbén, tehát vásárolt már az adott termékből.

Habár nem mindig egyszerű egyik megbecsülése sem, sokat segíthet abban, hogy megítéljük, hogy milyen módon kell a vállalati marketinget végezni.


módosítva: 2020-05-14

Szeretnél árajánlatot kérni?

Nagy tapasztalattal rendelkezem weboldal készítés, webáruház készítés, keresőoptimalizálás és online marketing terén. Sok olyan munkám volt már, ami sikeres lett, és pénzt hozott az ügyfeleimnek.

Ajánlatkérés