Mi az a canonical URL a SEO-ban? Hogyan érdemes használnunk?
Ebben a cikkünkben az úgynevezett canonical URL-ekről szeretnénk egy picit írni. Ennek a pontos használatáról, példákkal bemutatva, a jellemző elkövethető hibákról, illetve lenne szó arról is, hogy mit tehetünk tartalomlopás ellen.
Annak érdekében, hogy a weboldalunk, webáruházunk SEO szempontból a lehető legjobban tudjon teljesíteni, fontos, hogy a technikai SEO beállítások a lehető legmegfelelőbbek legyenek-enélkül ugyanis hiába jók egyébként a tartalmaink, a különféle keresőmotorok nem fogják azokat jól értékelni.
A technikai SEO egyik nagyon fontos eleme a canonical tag-ek megfelelő használata. Sokszor botlani abba bele, hogy a webhelytulajdonosok nem is igazán használják ezt, és ha mégis, akkor rosszul teszik.
Mi az a canonical URL?
Gyakran canonical link-nek is szokták hívni. A lényege, hogy egy HTML elemet megadunk a weboldalunkon-link tag-et, melynek a neve „canonical”-és ennek a segítségével egy másik URL-t jelölünk meg, amely vagy a mi weboldalunk, vagy egy másik weboldal valamely URL-jére mutat.
Ez tulajdonképpen azt teszi, hogy az adott oldal, amin ez a canonical link megtalálható, azt mondja, a keresőmotoroknak, hogy „ezt vegyétek figyelembe, mint tartalmat, ezzel foglalkozzatok, ez az eredeti verzió”. Ebből a leírásból következik, hogy csak és kizárólag hasonló, vagy nagyon hasonló tartalmú weboldalak esetén használható.
A canonical URL által az adott oldalra mutató linkek értéke is áthelyeződik a mutatott oldalra. 2009 óta létezik, és azóta is meghatározó eleme a SEO-nak.
Miért van nagy jelentősége?
Akkor van nagy szerepe, ha lényegében ugyanazon tartalmaink több URL alatt is megtalálhatók a weboldalunkon. Lehetséges példa erre, amikor a megírt cikkeink kategóriával, címkével kiegészített URL alatt is megtalálhatók, illetve a nélkül. Például, egy gasztroblogon a sajtos pizza készítés cikk 2 különböző URL alatt is megtalálható:
/sajtos-pizza-keszites /etel-keszites/sajtos-pizza-keszites
Még gyakoribb, és jelentősebb a canonical URL-ek használata webáruházak, ecommerce platformok esetén. Itt ugyanis a rengeteg féle termékkategória miatt nagyon gyakran fordul elő, hogy lényegében ugyanazok a termékek, és tartalmak ugyanolyan URL alatt találhatók meg.
Hogyan használhatjuk a gyakorlatban? Egy példa
Az előbb említett példa esetén, tegyük fel, hogy az eredeti tartalomnak a Google számára a /etel-keszites/sajtos-pizza-keszites URL alatt levő tartalmat szeretnénk megjelölni. Ekkor nincs más dolgunk, mint a /sajtos-pizza-keszites URL alatt levő tartalom fejlécébe beszúrni a canonical link-et, aminek az URL-je a másik tartalomra mutat. A pontos kód így néz ki:
<link rel="canonical" href="https://azenoldalam.hu/etel-keszites/sajtos-pizza-keszites" />
Az azendomainem.hu helyett természetesen a saját domain nevünket használjuk. Érdemes megemlíteni, hogy nem szabad olyan tartalmak esetén canonicalt használni, amelyek nem hasonlítanak egymásra. Ennek az az oka, hogy amennyiben a Google rájön arra, hogy trükközünk, többet nem fogja figyelembe venni a canonical elemeinket.
Melyik URL-t válasszuk eredetinek?
Felmerülhet bennünk az a kérdés, hogy melyik URL-t lehetne érdemes eredetinek választani. A válasz az, hogy azt érdemes, amelyiknek jobbak a mutatói: melyiken van több látogató? Ezt az Analitikák segítségével figyelhetjük meg.
Melyikre mutat több backlink? Alapvetően egy canonical beállításakor a linkerő is átterelődik a cél URL-re, de talán picit jobban járhatunk, ha eleve azt választjuk, amelyikre több mutat.
Ha tényleg tanácstalanok vagyunk, akkor csak üssünk a hasunkra, és válasszunk egyet, ami nekünk szimpatikusabb lenne.
301-es átirányítás, vagy Canonical URL?
A legtöbben ezt szokták mondani: amennyiben nem indokolt valamilyen okból kifolyólag az egyik oldalt megtartása a két nagyon hasonló közül, szinte mindig 301-es átirányítást kell használni. Ez tulajdonképpen ugyanolyan SEO szempontból, mint a Canonical URL, azzal a különbséggel, hogy a felhasználókat ténylegesen át is irányítja az adott oldalra.
Ha például a /sajtos-pizza-keszites URL-ről szeretnénk 301-es átirányítást végezni a /etel-keszites/sajtos-pizza-keszites URL-re, akkor a .htaccess fájlunkba az alábbi sort kell beilleszteni:
Redirect 301 /sajtos-pizza-keszites /etel-keszites/sajtos-pizza-keszites
És ekkor, amennyiben a domainünk végére az előbbit írjuk, automatikusan a második URL-re fog repíteni minket az applikáció.
Érdemes a saját oldalunkra mutató Canonicalt használni?
Felmerülhet bennünk a kérdés, hogy vajon érdemes lehet-e minden egyes oldalunk esetén alapértelmezettként egy saját magára mutató URL-t megadni. A SEO közösségben régóta folyik erről vita, a legtöbben nem tartják rossz ötletnek.
A Google ezt saját maga meg is erősítette annak idején.
Ennek alapvetően az az oka, hogy weboldalon jelennek meg különféle URL paraméterek anélkül, hogy azok az oldal igazán érdemi változását elő. Ebben az esetben érdemes lehet a legtisztább URL-t megadni ilyen célra. Például, a termék oldalunkon van lehetőség kategória szerint szűrésre, és ebből adódóan bizonyos gombokra kattintva az alábbi URL-ek jelennek meg:
https://azenwebshopom.com/termekek/?szuro=telefon https://azenwebshopom.com/termekek/?szuro=laptop https://azenwebshopom.com/termekek/?szuro=asztali_pc
Érdemes megemlíteni, hogy a canonical URL mindig abszolút URL legyen, tehát nem /termekek, hanem https://azenwebshopom.com/termekek a helyes beállítás ilyen esetben.
A Canonical URL, és a közösségi média
Talán elsőre nem gondolnánk, de a közösségi médiában való megosztáskor (Facebook, Twitter esetén például) nem az általunk megadott URL tartamát fogja megosztani az alkalmazás, hanem azt az URL-t, amit canonicalként megjelölt az adott oldal, és az érkező lájkok is erre az oldalra fognak mutatni.
Ha például a /sajtos-pizza-keszites oldalon van egy canonical URL, ami ide mutat: /etel-keszites/sajtos-pizza-keszites, akkor a /etel-keszites/sajtos-pizza-keszites tartalmát fogja megosztani a közösségi média.
Egy jogi kérdés, ami mindenkit érdekelhet
Elképzelhető, hogy valaki lényegében tartalmat másol tőlünk, illetve a weboldalunkról a nélkül, hogy erre engedélyt kérne, vagy megemlítene minket a cikkében, hogy a mi tartalmunk nagy segítségére volt a cikk megírásakor.
Ez esetben nézzük meg F12-vel az oldal forrásában, hogy nincs-e feltüntetve canonical link a mi megfelelő tartalmunkra nézve-ugyanis ezzel elismerné a szerző a Google számára, hogy mi lennénk az eredeti tulajdonosok.
Amennyiben ez nem történt meg, írjunk bátran a webhelytulajdonos számára, és kérjük meg arra, hogy igyekezzen pótolni mindezt. Amennyiben nem teszi meg, akkor A Google számára tehetünk panaszt a szerzői jogok megsértése miatt.
Amennyiben érdekelne minket, hogy van-e duplikált tartalom valahol a weboldalunkon belül, akkor írjuk be a Google keresőjébe a site: azelodalaom.hu-t ahol természetesen a saját domain nevünket használjuk. Itt a keresési találatok között látni fogjuk, hogy van-e valahol duplikáció.
Amennyiben duplikált tartalmat szeretnénk keresni a weben egy adott URL-re nézve, akkor ezt a Copy Scape eszközzel tehetjük meg a legjobban.