MLM, network marketing – korrekt üzleti lehetőség vagy aljas lehúzás?

A network marketing (MLM - Multi-level marketing) egy olyan üzleti vállalkozási forma – legalábbis véleményem szerint – amelyet sokan félreértenek. Nagyon sokan ismernek olyan embereket, amelyek a különféle cégek képviselői -  például Amway, Forever, Avon és társai – és ha láttak 1 – 1 rossz példát a saját ismerősi körükben, akkor hajlamosak azt gondolni, hogy az egész átverés, vagy az üzleti koncepció nem működőképes.

Pedig ez az állítás egész egyszerűen nem igaz: én annak idején, az IT vállalkozásom mellett azért kezdtem el – puszta kíváncsiságból – érdeklődni a szakma iránt, mert volt egy nagyon sikeres gyerekkori matektanárom, akiről tudtam, hogy komoly sikereket ért el egy MLM cégnél. Szerettem volna tágítani kicsit az üzleti perspektívámat, és ekkor gondoltam, hogy lássuk, vizsgáljuk meg közelebbről ezt a világot, nézzük meg, hogy mit is takar ez az üzleti modell, hogyan élnek a különféle cégek képviselői, és hogy milyenek a cégek, termékek általában.

Mi az az MLM rendszer? Mi a jelentése?

A multi-level marketing (MLM) lényege, hogy a partner cég, akivel a csatlakozáskor szerződést kötöttünk, az általunk generált fogyasztói forgalomért cserébe fizet nekünk jutalékot. Minél nagyobb forgalmat hozunk létre, annál nagyobb jövedelemre fogunk szert tenni a munkánk során.

Az általunk létrehozott hálózatban kétféle ember található meg: az egyszerű termékfogyasztók, akik csupán a cég által forgalmazott termékeket használják, valamint a hálózatépítők, akik a fogyasztói hálózat kiépítésével foglalkoznak. A rendszer pont az ő munkájuknak köszönhetően válik hatékonnyá, ugyanis az általuk létrehozott fogyasztói hálózatból is kapunk jutalékot – ami már egy közvetett munka ránk nézve. Így, a hatástöbbszörözés elvét követve hatalmas fogyasztói hálózat jöhet létre, és amikor ez már stabilan működik, rengeteg profin kiképzett hálózatépítő dolgozik a csapatunkban, akár hátra is dőlhetünk – a jövedelmünk passzívvá válik.

A rendszer működését kitűnően szemlélteti az alábbi ábra: a narancssárga figura jelez minket, a piros, valamint mélykék színek jelzik a közvetlen, valamint közvetett hálózatépítő tagjainkat, a többiek pedig a szimpla fogyasztók. Az MLM rendszerek azért olyan vonzóak sokak számára, mert ha az ábrán látható piros színnel jelzett személyek stabil hálózatot képesek kiépíteni, nagyon minimális idő-és energiaráfordítással képesek lehetünk a vállalkozást fenntartani – kvázi passzív jövedelemről beszélhetünk.

Miért jó vállalkozási lehetőség a network marketing?

Sokan úgy gondolják, hogy az MLM egy etikátlan lehúzás és átverés – hiszen, sokan mondják azt, hogy „dolgoztam vele 3 hónapig, és szinte semmi eredménye nem lett”. Amit érdemes jobban megfontolni: ez a vállalkozói világ része. Rengeteg vállalkozás elindításához milliókra van szükség, és több év tanulás kell ahhoz, hogy valaki egyáltalán el tudja kezdeni – mondjuk nyitni tudjon egy cukrászdát.

Az MLM tevékenységet akár pár napon belül el lehet kezdeni. Ki kell próbálni a termékeket, meg kell csinálni a regisztrációt, és utána már lehet is csinálni a hálózatépítői munkát. Persze, az elején sokat fogunk hibázni – hiszen, meg kell tanulni az üzleti koncepciót értékesíteni, meg kell ismerni a termékpalettát, fejlesztenünk kell a kommunikációs képességünket. Más szakmákhoz viszonyítva – noha szükséges tanulni és fejlődni a sikerért – kevesebbre tanulásra van szükség, például egy öt éves mérnöki szak elvégzéséhez képest, a munka nehezebb része, hogy sokat kell csinálni, és kitartás kell hozzá.

A rendszer megbocsátó velünk szemben: van egy etikai kódex, amit be kell tartani, viszont a tapintatlanságunkért, hibáinkért nem fogunk mással fizetni, mint azzal, hogy az adott jelölt nem fog velünk üzletépítésbe kezdeni.

A szponzorunk – az a személy, aki behozott minket a hálózatba maximálisan érdekelt anyagilag abban, hogy mi sikeressé váljunk a szakmában, hiszen akkor ő sokat fog keresni a mi forgalmunk után. Persze, lehet, hogy a cég képzései kerülnek valamennyi pénzbe, de a vállalatnak sem érdeke az, hogy ezek kifejezetten drágák legyenek. Minimális összegekért fognak megtanítani minket a szakma minden csínjára-bínjára, legalábbis ahhoz képest, amennyibe egy hagyományos iskolai képzés kerülne.

Habár ehhez egy szintre kell eljutni – általában nem a legalacsonyabb vezetői szinteken történik meg ez - a jövedelem passzívvá válik.

Ezek persze nem feltétlenül tűnnek kiemelkedően nagy előnynek, így, elsőre, de érdemes abba belegondolni, hogy egy hagyományos vállalkozással mennyit bukhatunk. Én több száz vállalkozó életére láttam rá az évek során, hiszen vállalkozások menedzselésével foglalkozom, és pontosan tisztában vagyok azzal, hogy mennyire sok problémával kell, hogy szembenézzenek azok, akik hagyományos vállalkozási formákban gondolkodnak. Egy átlagos vállalkozás beindításához több év tanulásra van szükség – nekem csak az volt két év kőkemény tréning, hogy az online marketinges vállalkozásom meg tudjam nyitni, addig egyetlen ügyfelem sem volt, akinek számlát állíthattam volna ki. Sokszor nagyon komoly jogi kötelezettségeknek kell megfelelni, már akkor is kaphatunk hatalmas bírságot, ha még nem is nyereséges a vállalkozás. A felelősségről ne is beszéljünk: ha hibázunk, az akár több millió forintos kártérítést vonhat maga után. 

A tény, amit a legtöbben mégis elfelejtenek: az MLM tulajdonképpen egy külön szakma, amit meg kell tanulni. Itt nem kell évekre beülni az iskolapadba, hogy el tudjuk kezdeni: a hibáink, a saját tapasztalatunk, és az elolvasott könyvek, oktató tréningek során fogunk belerázódni a munkába. Sokszor az sem könnyű, hogy megtaláljuk a számunkra ideális céget vagy csapatot. Amit ne felejtsünk el: elsőre, teljesen tapasztalatlanul nem könnyű sikeressé válni bármiben is. Egy jól kereső autószerelő, villanyszerelő, pénzügyi tanácsadó, vagy programozó sem egyik pillanatról a másikra ért el sikereket. 

Röviden, pontokba szedve – hogy én miért tartom jobb vállalkozási lehetőségnek az MLM-et, mint sok más hagyományos üzleti lehetőséget:

  • Nem szükséges hozzá kezdőtőke
  • Nem kell komoly jogi kötelezettségeknek megfelelni
  • Kockázatmentes
  • A szakma megbocsátó
  • Ingyenes, vagy olcsó oktatás
  • Passzív jövedelemszerzés lehetősége

Miért él annyi tévhit az emberekben a szakmáról?

Ami leginkább meglepett, az az, hogy mennyire sok tévhit él az emberek fejében ezzel a szakmával kapcsolatban.

Lássunk ezek közül párat – szinte az összes MLM cég rácáfolt ezen állításokra, vagy nagy részükre:

  • Az sikeres benne, aki időben kezdte, jókor volt jó helyen
  • Termékkipakolásról szól, raktárkészletet kell fenntartani
  • A termékek indokolatlanul túlárazottak
  • A munka nagy része tukmálás és nyomulás
  • Nem szükséges tanulni, fejlődni

Íme, vizsgáljuk meg ezen állításokat egyesével. A cikk elején szeretném leszögezni, hogy azt igyekeztem a lehető legnagyobb objektivitással megírni: az IT vállalkozásomból élek, nem lennék rákényszerülve az MLM által nyújtott lehetőségekre, inkább egy pluszként, vagy üzleti fejlődési lehetőségként tekintek rá.

1. tévhit - az sikeres benne, aki időben kezdte

Ez az állítás egész egyszerűen tévedés. A régi matematika tanárom például – ahogy ezt az üzleti bemutatókon is el szokta mondani – kevesebb mint két év alatt épített fel egy olyan hálózatot, ami viszonylag stabil, és több százezer forintos jutalékot fizet az adott szinten a képviselőjének, mindezt munka mellett, főállásban sikerült elérnie.

A megkereshető pénzösszeg mindig a struktúrától függ, nem pedig az eltelt időtől. Ha valaki másfél év alatt képes felépíteni egy nagyobb hálózatot, mint az, aki 10 éve csinálja, akkor ő fog többet keresni. Szinte bármely cégnek a képviselőivel ismerkedtem meg, mindig ugyanezt láttam: rengetegen vannak a rendszerben, akik évtizedek óta vannak a cégnél, és kevesebbet keresnek vele, mint azok, akik 1-2 éve csinálják.

Persze, logikusnak tűnik az állítás, hogy az az ember, aki korábban kezdte el, komoly helyzeti előnyt élvez a másikkal szemben, de ez az állítás sem feltétlenül igaz. Az, hogy ki mennyire képes az embereket meggyőzni az üzleti modellben, cégben, termékekben rejlő lehetőségekről, inkább személyes kompetencia, kapcsolatok, beletett munka és lelkesedés függvénye.

Ha valaki 15 éve van egy cégnél, de hetente csak pár órát szán rá, nem fejleszti a saját technikáit és kompetenciáit, az kevesebbet fog keresni, mint az, aki másfél éve foglalkozik ezzel, de minden tekintetben megfelelő munkát végez, példamutató személyiséggel rendelkezik és egyébként is jó emberi kapcsolatai vannak.

Rengeteg cégnél vannak olyan fiatalok, akik akár huszonévesen keresnek meg akkora összegeket fogyasztói hálózatépítéssel, ami több, vagy többszöröse a magyar átlagkeresetnek.

2. tévhit - az MLM termékkipakolásról szól, raktárkészletet kell fenntartani

Ma már szinte egyetlen MLM cég sem így működik. Nem kell semmit raktározni, sem pedig termékeket kipakolni. A cégek vezetői – a 30 évvel korábbi helyzethez képest – rájöttek arra, hogy az átlagember számára jelentős nehezítő tényező lenne, ha folyamatosan termékkészletet kellene fenntartania, a plusz könyvelési munkát ellátnia, reklamációkkal foglalkoznia.

Ma már nem szól másról a szakma, mint hogy a keresletet összehozzuk a kínálattal. A regisztrációs kódunkat megadva tud a jelölt regisztrálni a cég honlapján, és a személyes útba igazításunkkal lesz képes rendelést leadni, valamint a megfelelő termékeket kiválasztani. Ezt leszámítva minden a cég dolga.

3. tévhit - a termékek indokolatlanul túlárazottak

Ez az állítás nem feltétlenül igaz. Tény és való, hogy vannak olyan termékek, valamint MLM cégek, amelyeknek a termékei indokolatlanul drágának tűnnek, például kifejezetten az étrendkiegészítők piacán. Ennek az az oka, hogy ezek sokkal magasabb minőséget képviselnek, mint a bolti megfelelőik és társaik – tény és való, hogy magasabb hatóanyagtartalommal rendelkeznek, bio minőséget képviselnek, és jobb a felszívódásuk: de ettől még nehéz megítélni, hogy tényleg megér-e az adott termék nyolcszoros árat, tényleg van-e annak minősége és annak kifejtett hatása is legalább ennyiszeres.

Rengeteg más termék is kapható különféle MLM cégeknél: például mosóporok, samponok, tusfürdők, szinte bármilyen termék az otthonápolás és testápolás témakörben. Ezek közül sokat kipróbáltam, és szinte mindig legalább olyan olcsók voltak, mint a boltiak, cserébe azért, hogy bio minőséget képviseltek. Például egy LifeCare tisztítószer koncentrátum sokáig elég, legalább annyi ideig használható, mint bolti társai, és bio, illatos, nem káros a bőrre nézve.

Lehet, hogy bizonyos esetekben, vagy cégeknél így van: de számtalan olyan példát láttam, amikor az MLM termékek nem voltak drágábbak, és sokkal minőségibbek voltak.

4. tévhit - a munka nagy része tukmálás és nyomulás

A munka jelentős része arról szól – ez szinte minden egyes cég működési technikáit vizsgálva így volt - hogy emberek problémáira kell megoldást találni. Ha valaki egészségügyi problémákkal küzd, és panaszkodik nekünk, akkor olyan készítményt kell számára javasolni, ami erre megoldást képes nyújtani – legyen szó fogyásról, stresszről, vagy akár méregtelenítésről. Ha az anyagi helyzetére panaszkodik, akkor javasolhatunk neki olyan otthonápolási szereket – például mosóporokat, tisztítószereket – amelyek költséghatékonyabbak, mint a boltiak jelentős része.

5. tévhit - nem szükséges tanulni, fejlődni

Ez talán a legnagyobb tévhit mind közül, és ez az oka, hogy manapság annyira rossz híre van a szakmának. Sok olyan ember lát benne egyfajta „kiutat”, akik soha nem tapasztalták meg, hogy milyen valamit végig csinálni: például elvégezni egy egyetemi szakot, vagy nincsenek különösebb kompetenciáik az élet különféle területein.

Habár az MLM szakmában fellelhető sikeresség nem azon múlik elsősorban, hogy kinek milyen végzettsége van, vagy honnan jön: komoly tanulás és fejlődés szükséges ahhoz, hogy valaki sikeres lehessen benne, sokan pedig erre egész egyszerűen nem hajlandók.

Miért csalódnak olyan sokan ebben a szakmában?

A fentiek fényében ez valamilyen szinten megmagyarázható, de ha kicsit specifikusabban szeretnénk a témát megközelíteni, akkor többféle különböző indokot is említhetünk.

1. ok - nem megfelelő a működési szisztéma

Minden cég képviselői azt szokták mondani, hogy itt szuper az oktatás, mindenre megtanítunk, ami a szakmai sikerekhez szükséges. Ez valamilyen szinten így van: de bizonyos értelemben sajnos téves az állítás.

Érdemes előre leszögezni, hogy a képzési rendszer és a működési szisztéma mindig az adott csapattól függ. A cég legyártja a termékeket, de nem szabja meg, hogy hogyan kellene a hálózatépítői munkát végezni. Vannak olyan országok, ahol szinte minden csapat online dolgozik, és olyanok is, ahol szinte mindenki offline – általában azért érdemes megjegyezni, hogy az egy országon belül működő csapatok között nem szokott gyökeres eltérés lenni a működési rendszert tekintve.

Azok a cégek, amelyek 100%-ban offline dolgoznak, véleményem szerint hátrányt élveznek azokhoz képest, akik teljesen online. Ennek az az oka, hogy ez sokkal kényelmesebb, kevésbé időigényes, és az online térben gyakorlatilag bárkit elérhetünk – számtalan olyan hálózatépítővel találkoztam már, akik szinte az egész csapatukat ismeretlen emberekből állították össze. Az offline operáló csapatok azon állítása teljesen jogos, mi szerint sokkal személyesebb így bemutatni egy üzleti tervet: azonban egy profin kidolgozott online rendszer, ahol rendszeresen elismerik az eredményeinket is lehet személyre szabott, és az időbeli kötetlenség bőven kárpótolja a legtöbb embert hiszen online történik a munkavégzés.

Rengeteg embert láttam már például megakadni a hálózatépítésben pusztán azért, mert kifogyott az ismerőseiből. Véleményem szerint az online munka egyszerűen hatékonyabb, különösen akkor, ha az tényleg profin ki van dolgozva – ilyen tekintetben is nagy különbségek figyelhetők meg a különféle cégek között.

2. ok - Nem tudnak azonosulni a termékekkel vagy a céggel

Az MLM cégek nagyon eltérő termékekkel és háttérrel, filozófiával rendelkeznek. Nincs két egyforma: sokan mégis megpróbálják, és csatlakoznak egy céghez, hiszen inkább anyagi sikerre éheznek, semmint a termékeket tartják olyan jónak, hogy akár saját maguktól is megvásárolják őket.

Aki nem tud azonosulni a csapatával, a céggel, vagy a termékekkel, az halálra van ítélve ebben a szakmában. Ha túl drágának találod a termékeket, vagy te sem vennéd meg őket ennyiért – akkor jobb, ha másik lehetőség után nézel, hiszen nem fogsz tudni példát mutatni a csapatnak, és lelkesen beszélni sem fogsz tudni a lehetőségről.  

3. ok - nem hajlandóak tanulni, fejlődni

Ahhoz, hogy valaki sikeres hálózatépítő lehessen, nagyon komoly személyiségfejlődésre van szükség. Ez egy vállalkozói világ, ahol mindenki a „saját főnöke”. Nem lehet parancsolgatással, vagy a példamutatás megfelelő hiányában komoly eredményeket elérni. Szintén szükséges a problémamegoldó és kommunikációs képességek fejlesztése, hiszen emberek problémáira kell megoldást találni.  

Sokan úgy gondolják, hogy elég néhány barátjuknak szólni, akik majd beregisztrálnak, felépítik alattuk a hatalmas hálózatot, és így könnyen meg lehet gazdagodni – ez talán millióból, ha egyszer működik.

Milyen kompetenciák szükségesek a sikeres munkavégzéshez? 

Ahhoz, hogy valaki sikeressé válhasson MLM üzletépítőként, sokféle különböző kompetencia elsajátítása lehet szükséges. 

értékesítési képességek. Habár az MLM nem a nyomulásról, tukmálásról szól, az üzleti koncepciót el kell tudni adni, és felmerülő kérdések esetén reprezentálni kell, hogy melyik terméknek milyen előnyei vannak, milyen problémára nyújt választ. 

Szokták mondani, hogy a vezetés a világ legjobban fizetett szakmája - és ez pontosan illik a network marketing képébe, hiszen világszerte ez a szakma termelte ki a legtöbb milliomost. A jó vezető példát mutat, motivál, személyre szabottan segít nekünk a fejlődésben.  Ahhoz, hogy jó hálózatépítőkké válhassunk, elengedhetetlen, hogy a vezetés alapjait megtanuljuk

A személyiségfejlődés szinte mindenki számára kötelező függetlenül attól, hogy milyen területről érkezett az illető. Szokás mondani, hogy mindenkinek akkora üzlete lesz, amekkorát a személyisége elbír - és ez ténylegesen így is van. Azok, akik példamutatóak, kedvesek, empatikusak, általában sikeresebbek a szakmában. 

Amennyiben jelenleg még nem rendelkezünk ezen képességek mindegyikével, ne csüggedjünk el. Nem szükséges több éves egyetemi képzésre beiratkozni ahhoz, hogy érvényesülni tudjunk, és semmilyen egyetemen nem tanítják meg nekünk ezen kompetenciahalmazt olyan szinten, amire szükség lenne. Kizárólag a személyes hozzállásunk és olvasottságunk függvénye lesz, hogy ezekre képesek leszünk-e.

Mik az ismertebb cégek Magyarországon? 

Alapvetően érdemes szem előtt tartani, hogy nem minden network marketing vállalat van jelen a világ összes pontján, és ezek piaci helyzete is eltérő lehet kontinensenként. Ismert cégek például az Amway, Forever Living Products, Farmasi, Oriframe, MyDailyChoide és LifeCare

A sokféle cég hatalmas eltéréseket mutathat termékpaletta és ársákla tekintetében. Vannak cégek, akik szinte kizárólag kozmetikumokkal vagy vitaminokkal foglalkoznak, és vannak olyanok is, amelyeknek  a termékskálája a házi tisztítószerek, sporttáplálkozás, különleges étrendkiegészítők területére is kiterjed. Érdemes olyan vállalattal dolgozni, amelyik tényleg kifejezetten széles palettával rendelkezik, hiszen ezt mindenki egyformán képes lehet képviselni. 

módosítva: 2023-02-03

Szeretnél árajánlatot kérni?

Nagy tapasztalattal rendelkezem weboldal készítés, webáruház készítés, keresőoptimalizálás és online marketing terén. Sok olyan munkám volt már, ami sikeres lett, és pénzt hozott az ügyfeleimnek.

Ajánlatkérés